Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det är lite svårt att veta, då ryssarna är så kassa på propaganda nuförtiden.

Är det inte fejkade bilder på Ukrainska Nazistlyor med tre kopior av the SIM's och Nazistflaggor så är det bilder Bonnie and Clyde i propagandan.
Och ni vet den klassiska bilden när USA reser flaggan på IwoJima, det är nog ingen som känner igen den om man har fotoshoppat in en Sovjetflagga istället.

Fan, en gång i tiden hade Sovjetunionen handtecknade snygga propaganda affischer, som om man satte dom på rad beskrev ett homosexuellt par (en ryss en kines) som jobbade inom stålverksindustrin tills dom slog sig ner på en gård och blev bönder...

Dom skaffade till och med barn:

 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Såg att Duman drog tillbaka en lag som skulle gett alla mobiliserade 300 000 rubel (drygt $5000) och diverse andra förmåner. De angav inget skäl till detta.
Antar att detta beslut inte gör mobiliseringen direkt mera populär i Ryssland.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Såg att Duman drog tillbaka en lag som skulle gett alla mobiliserade 300 000 rubel (drygt $5000) och diverse andra förmåner. De angav inget skäl till detta.
Antar att detta beslut inte gör mobiliseringen direkt mera populär i Ryssland.

Snart får väl inte föräldrarna någon bil när sönerna kommer hem i zink-kista heller.

Då kanske det blir folkliga protester.

(Lada fabriken har redan problem att möta efterfrågan, och då är det bara viktiga personer i fina familjer som har fått hem liken än, dom flesta liken "försvinner" nog bara, så att inga pengar behöver betalas ut)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Snart får väl inte föräldrarna någon bil när sönerna kommer hem i zink-kista heller.

Då kanske det blir folkliga protester.

(Lada fabriken har redan problem att möta efterfrågan, och då är det bara viktiga personer i fina familjer som har fått hem liken än, dom flesta liken "försvinner" nog bara, så att inga pengar behöver betalas ut)
Ladan gällde väl bara för yrkesarmen, inte för inkallade?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lite om hur livet om mobiliserad har varit sista veckan.

(Mediazona verkar vara en klart Pro-ukrainsk sida som skriver artiklar om kriget. De har dock bland annat gjort en intervju med Zelensky själv, så helt anonyma troll är de inte. Men man bör vara medveten om sidan de kommer ifrån)

Gedigen utbildning de mobiliserade får:
"I was drafted on September 24. About the training: we only received two magazines max, thirty rounds each. At the range we were allowed to shoot ten times prone, ten times sitting, and ten times offhand. Guys in my unit only got to use one magazine. We went to the shooting range once, and that’s in a whole week.

15 minutes of medical training, theory. 15 minutes of tactical training. Crawled ten meters one way, ten meters back — and that’s it. Then another 15 minutes of comms training: they showed us the radio, buttons to push and stuff. No hands-on experience, no fucking nothing. Then 15 minutes on how to lay mines. They only showed it, no one got a chance to try. And that’s all the training we had."
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag såg en bild på någon som hade varit inkallad i fyra dagar som var på väg hem till en etta med jordvärme, så en veckas utbildning måste vara specialtrupperna...

Nu rapporteras det att 1.5 MILJONER ryska vinteruniformer har försvunnit ur dom beredskapslager där dom skulle ha funnits.

Dom kommer att få gå till fronten i flipflops och dom kläder dom hade när dom värvades.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag såg en bild på någon som hade varit inkallad i fyra dagar som var på väg hem till en etta med jordvärme, så en veckas utbildning måste vara specialtrupperna...

Nu rapporteras det att 1.5 MILJONER ryska vinteruniformer har försvunnit ur dom beredskapslager där dom skulle ha funnits.

Dom kommer att få gå till fronten i flipflops och dom kläder dom hade när dom värvades.
Tror du på att de ska gå i flipflop?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Flera oberoende källor vittnar om att utrustning saknas.
Exakt som jag skrev om då ryssens beslut kom.
En otrolig utmaning att mobilisera så många man!
Djup tragik detta, rena slakten.

Ukraina fortsätter österut nu från Lyman. Samt 2-3mil terräng tagen norrifrån på halvön mot Kerson.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Dansk analytiker bedömer att över 500 ryska soldater dör om dagen. Brukar väl till det vara 10 skadade för varje död soldat, och då kommer de nu inkallade 300 000 reservisterna att räcka till < 60 dagar. Å andra sidan ingår kanske ett gäng skadade som lämnats att dö i de 500, så för ryssar kanske det bara är en två-tre skadade per död, då klarar de sig ett halvår. Sen är det väl bara att kalla in 300000 till.

 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En bild nymobiliserade från träningen Rostov.
Alla ser ut att vara under 35 eller hur?
Ukr_10.jpg

Det är schysst att man kan klättra i rang så snabbt när man är nymobiliserad.
3 stora stjärnor är väl överste eller är det där 3 små stjärnor och bara Löjtnant?
Ukr_11.jpg
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En bild nymobiliserade från träningen Rostov.
Alla ser ut att vara under 35 eller hur?
View attachment 477081

Det är schysst att man kan klättra i rang så snabbt när man är nymobiliserad.
3 stora stjärnor är väl överste eller är det där 3 små stjärnor och bara Löjtnant?
View attachment 477082
Dom har väl "Rubel store" där man kan köpa små stjärnor i 10-pack bland leksakerna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skulle vi bli angripna så hoppar jag på hojen och kör till släktingar i Norge (Bergen). Skulle sedan Norge bli angripna så tar vi deras båt över till släktingar som bor i Aberdeen (Skottland). Skulle aldrig stanna kvar och riskera mitt liv för ett Sverige som inte längre finns kvar tack vare all... tja, ni vet.


Det får du faktiskt inte.
Sedan 2017 omfattas vi alla av totalförsvarsplikten och får inte lämna landet i händelse av krig eller kris.
Det räknas som en form av desertering, och är märkligt okänt.
Spiken i Sabunis kista var just hennes aningslösa uttalande om att fly till Norge om det hettar till här hemma.
Hur en politiker kan vara ovetande om det är helt obegripligt, men även vanligt folk behöver uppmärksammas över våra tvingande plikter i krig och kris. Det är nära nu!
Närmre än jag någonsin upplevt i hela mitt liv.



Du säger något halvkvädet om ett Sverige som du anser har förändrats åt ett håll du inte uppskattar?
Min fråga till dig är: vad har du gjort för att påverka utvecklingen i en riktning du tycker är bättre?
Röstat? Bra så. Något mer...? Det behövs mer engagemang än så för att åstadkomma förändring.

Att förespråka fanflykt är ett ytterligt osvenskt beteende, och känns nästan lite Petrogradianskt...
Dessutom! Att klaga på flyktingströmmar genom att själv välja att bli en flykting känns väldigt illa genomtänkt.



Apropå det!

Jag konfronterade två desertörer i förra veckan!
Två ryssar på en rastplats. Trötta, ofräscha och lätt desorienterade.
Nej - inte den vanlige lastbilschauffören. Detta var välklädda killar i 30-årsåldern, ryskreggad Range Rover med så mycket grejer i att dom inte kunde fälla sätena, utan fick sitta och sova.
Vi vet alla vad det gör med humöret...

Hallå grabbar, vad gör ni här?

"Vi flyr från mobiliseringen i Ryssland".

Desertörer, alltså.

"Nej nej, vi vill bara inte slåss mot Ukraina"

Varför inte? Kallar inte Moder Ryssland på er? (Rodina-mat' zovyot!)

Plötsligt blev dom mycket sämre på engelska, och ville inte prata mer.
Jag fortsatte grilla dem:
Det är ni som låtit Putin dra sitt vansinne dithän vi är nu, och ni har inte gjort ett skvatt åt det.
Ni har tjänat på det och nu ni sitter här i en Range Rover och tycker synd om er själva.

Shame on you! Vill ni inte slåss mot Ukraina så åk dit och slåss med dem istället!!!
Ta hand om de sårade, bygg upp landet - vad som helst! Eller kör hem och störta Putler, för helvete!

Här skall ni fan inte sitta och skräpa ner!
(Dom hade kastat ut McDonalds-skräp rakt ner på marken 5 meter från soptunnorna, och slängt uten massa fimpar.

Ingen accepterar en desertör! sade jag till dem, och åkte därifrån.


Det gäller dig med, Kåtte.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En hel massa bra bortklippt....

Ingen accepterar en desertör! sade jag till dem, och åkte därifrån.


Det gäller dig med, Kåtte.
Kan man svika en gång så...

Det är väl i grund och botten samma sak som följer av/på/efter förräderi;
1:a gången är beviset på att man kan, resten tas för givet. Vilket leder till att ingen litar på en förrädare, varken den som blivit förråd eller den som lurat/manipulerat förrädaren.

Undrar just vem man tror ska försvara en om man ständigt är den som smiter? Inge och Inga?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top