Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ah, jag hittade ett klipp om vad som skedde :rofl

ezgif.com-gif-maker-574a2a6afda3e251f.gif

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Någon verkar ju ha varit på plats och beredd att filma. ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju fullt möjligt att det är ett attentat från en insurgentgrupp på Krim, och inte Ukranina själva som gjort det. Ukraina har ju nytta av att ha bron kvar, då det ger Ryssland en flyktväg, och gör landvägen mindre skitkritisk för stöd till trupper. Plus att de Ryskla soldaterna kanske är lite mindre nitiska om de vet att där finns en bro att smita hem på när korthuset faller ihop totalt.
När bron är trasig kan ju inte Ukraina hota med att spränga den längre liksom.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Varför kan inte Sverige stå på egna ben? Vad hindrar oss från att vara ett eget land med egna resurser och egenutvunna råvaror? Så här går det när man säljer det man har till kineser och går med i dagismaffian och blir beroende av andra länder. Det gick bra för Sverige en gång i tiden. Svenskar har stolthet, framgång, uppfinningar med industriella patenter bakom sig. Vem, när, och hur fasen kunde vi bli ett pack svagsinta masochister som är beroende av andra länder?

Kriminellt.
Ja, att vara oberoende är extremt viktigt. Även privat.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förutom självmordsdåd mot bron så finns ju även alternativen:
-Planterad bomb i ovetande lastbil. Fast då kravs nästan att den transporterar sprängämnen till att börja med. För smällen är inte under 500 kg. Snarare troligtvis xx ton. Lastbilen var väl på väg till Ryssland också och då blir det ännu mera osannolikt att det är en planterad laddning på ovetande lastbil.
-Båtbomb. Det är inte enkelt att köra båt från Ukraina till bron hur som helst. Inte vanlig båt i alla fall. Men en obemannad båtbomb av den typen Ukraina redan har tillverkat skulle nog kunna funka. Förvisso får den vara av det lite större formatet då kanot/kajak-varianten inte kan bära en laddning stor nog att få den effekten uppe på vägbanan.

Skall bli intressant att se vad som kommer fram om den här händelsen.
:va

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Ursäkta.

Men vad tillför du själv? Min åsik efter att ha läst vad du kommenterar så är den att vi delar åsikt om en hel del men du är en gnällig fan som vill att andra skall göra något men du gnäller o kommenterar. Så vad bidrar du med till samhällets återställande till tiden före bildt/rainfeltd.

Har jag misstagit mej o du är ett troll från någon vänster instution som är här för att bara gnälla o hävda att just du vet bäst?

Personligen är jag mer än villig att gå ut och hjälpa till att rensa upp den dagen SVENSKA Staten ber mej hjälpa till med återställning. Inte för min skull jag är gammal men för mina barn o barnbarn och deras barn.

Mina far o morföräldrar var fattiga o har som mina föräldrar och även jag jobbat hårt aldrig varit sjukskrivna aldrig utnyttjat bostadsbidrag eller socialbidrag, inte ens 1991 när jag hade 24,34% Ränta på kåken, dessutom arbetslös i 9 månader utan a-kassa.

Huset klarade jag att betala men jag levde på havregryn gröt morgon middag kväll i åtskilliga månader.

Det är en heder i att klara sig själv att inte belasta det offentliga annat än i yttersta krisläge. Och där har jag inte varit..

Men vad till för du Markus mer än att gnälla och kritisera, vad offrar du, hur har du lidit för att göra Sverige till det som en gång varit.

Nä du är nog ett vänster troll som håller på att peta på vissa ställen med en nål för att se om du kan punktera o irritera.
Bra rutet!
Jag har på liknande sätt vuxit upp från enkla förhållanden där pappa fick be arbetsgivaren om förskott på lön för att klara oss hela vägen till nästa utbetalning.
Jobbade och studerade samtidigt för att finansierade min universitetsutbildning.
Aldrig belastat samhället och betalt allt för mycket skatt.
Och kommer ge mitt liv för att försvara sverige, en självklarhet !

De som bara glider med, drar nytta av det sverige bidrar med, och tror att frihet och demokrati kan andra strida för, saknar HELT min aktning.

Utan familj o barn som behöver mig hade jag åkt ned till Ukraina och gett ryssen på käften!

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Förutom självmordsdåd mot bron så finns ju även alternativen:
-Planterad bomb i ovetande lastbil. Fast då kravs nästan att den transporterar sprängämnen till att börja med. För smällen är inte under 500 kg. Snarare troligtvis xx ton. Lastbilen var väl på väg till Ryssland också och då blir det ännu mera osannolikt att det är en planterad laddning på ovetande lastbil.
-Båtbomb. Det är inte enkelt att köra båt från Ukraina till bron hur som helst. Inte vanlig båt i alla fall. Men en obemannad båtbomb av den typen Ukraina redan har tillverkat skulle nog kunna funka. Förvisso får den vara av det lite större formatet då kanot/kajak-varianten inte kan bära en laddning stor nog att få den effekten uppe på vägbanan.

Skall bli intressant att se vad som kommer fram om den här händelsen.
:va
Hoppas ingen civil person blev skadad.
Bilbron har ena körbanan nedrasad i havet på två olika platser, skilda med över 100m + massiv explosion på en dröse järnvägsvagnar på den helt separata bron = tyder på attentat.
Vägbanan är inte sprängd uppifrån ser det ut som, utan pelarna under.
Och allt nära varandra i tid.

Väl genomförd aktion!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hoppas ingen civil person blev skadad.
Bilbron har ena körbanan nedrasad i havet på två olika platser, skilda med över 100m + massiv explosion på en dröse järnvägsvagnar på den helt separata bron = tyder på attentat.
Vägbanan är inte sprängd uppifrån ser det ut som, utan pelarna under.
Och allt nära varandra i tid.

Väl genomförd aktion!
Man skulle kunna "kapa" vägbron på ena stället och få en följdverkan på det andra om det sker en förflyttning av vägbanedelen som "knuffar" ned den längre bort. Så helt omöjligt är det inte.

Men.... Ryssarna kontrollerade lastbilen innan den åkte över bron.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Man skulle kunna "kapa" vägbron på ena stället och få en följdverkan på det andra om det sker en förflyttning av vägbanedelen som "knuffar" ned den längre bort. Så helt omöjligt är det inte.

Men.... Ryssarna kontrollerade lastbilen innan den åkte över bron.
En lastbilsexplosion kan inte ge dessa skadorna, uteslutet.
Ryssen lägger ut rökridåer om de påstår det. Som ingen tror på...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bra rutet!
Jag har på liknande sätt vuxit upp från enkla förhållanden där pappa fick be arbetsgivaren om förskott på lön för att klara oss hela vägen till nästa utbetalning.
Jobbade och studerade samtidigt för att finansierade min universitetsutbildning.
Aldrig belastat samhället och betalt allt för mycket skatt.
Och kommer ge mitt liv för att försvara sverige, en självklarhet !

De som bara glider med, drar nytta av det sverige bidrar med, och tror att frihet och demokrati kan andra strida för, saknar HELT min aktning.

Utan familj o barn som behöver mig hade jag åkt ned till Ukraina och gett ryssen på käften!

Men familj och barn skulle inte hindra dig att göra en insats för kalifat-Sverige mot Polen?

Hindrar de dig att besvara basala frågor i tråden också? Be om lite egen tid!

För övrigt kokar Facebook och Twitter över av glädje över bron, fullt förståeligt men det är inte alls säkert svaret blir jätteroligt. Även här kunde ju folk välja sina emoji med större grad av mogenhet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ryssland skyller på bilbomb.
Men Ukraina kör ju inte med självmordsbombare och att lämna en lastbil på platsen och fly därifrån är ju inte så enkelt heller. Dessutom att få tag i sprängmedel att fylla en lastbil på ockuperat område samt köra fram den till den viktigaste infrastrukturen i de ockuperade områdena utan att bli upptäckt är väl knappast enkelt det heller.

View attachment 477219
Ukrainska sabotörer
utrustar en lastbil som transporterar "sprängmedel / Ammunition / Eller dyligt"
med en "tidsinställd / fjärrstyrd" extra sprängladdning som "råkar / avsiktligt" detonerar när lastbilen är på bron.
Det kan ju också vara så enkelt att lastbilen transporterade "köldskadad" dynamit.
Då kan det smälla när som helst.
Eller "gödningsämne", lastad med säckar med ammoniumnitrat behövs bara "detonator".
Jämför också daria dugina car explosion

Last edited:

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Typisk rysk rökningsolycka där någon fimpat ciggen i tankvagnen. :hihi

Vägspannet längs bort har ju kollapsat. Vilket är lite intressant då vägspannet närmast tågspannet är relativt oskadd.
Bron är ju lite för långt bort för de system Ukraina skall ha just nu, men skulle ju kunna nå den.
Att det skulle vara sabotage med sprängmedel mot tåget är ju föga troligt då vägspannet kollapsat. Hade bara tåget brunnit så vore det en annan sak.
Men nu ser det ju ut som 2 träffar av någonting.
Ukraina har både GRAD och Neptun missiler med räckvidd på 300km, vilket är likvärdigt med ATACM.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kvartal fredagsintervju med Lars-Erik Lundin om, mestadels, Ukraina.

Inte så mycket fniss fniss Putin är töntig memes men mycket bra för de som inte behöver rörliga bilder för att stimuleras.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE