Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi har helt klart olika bild av sakernas tillstånd i detta land.

Du kan räkna på det själv, det är inte svårt. Du kan även se hur landet utvecklats senaste tjugo år, rita kurvan.

Det är fint och bra att du vill stå upp för landet, jag vänder mig mot de, sannolikt även du, som kritiserar de som tvekar. Lika lite som jag hade velat strida för Ryssland eller Nordkorea är jag övertygad om att Sverige I SITT NUVARANDE TILLSTÅND är värt att dö för.

Att dö för västerländska och kristna värderingar är dock självklart, men då är inte Sverige ett naturligt val alls.

Som så ofta i dessa diskussioner kokar det ner till att man har totalt olika bild av vart man befinner sig. Om du "är i" Sverige 1994 förstår jag dig, jag "är i" Örebro påsken 2022.

Så du tycker att Sverige är åt helvete och inte går att rädda längre?
Ett maktskifte i Sverige förändrar ingenting, det är redan försent.
Jag trodde du var politiskt engagerad, men nu hopppas jag verkligen att du inte är det, för med den inställningen är det bäst att du håller dig jävligt långt borta från politik.

Antingen går du till doktorn och ber om att få syntetiska lyckopiller, eller så flyttar du, den ryska gränsen är fortfarande öpppen åt det hållet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så du tycker att Sverige är åt helvete och inte går att rädda längre?
Ett maktskifte i Sverige förändrar ingenting, det är redan försent.
Jag trodde du var politiskt engagerad, men nu hopppas jag verkligen att du inte är det, för med den inställningen är det bäst att du håller dig jävligt långt borta från politik.

Antingen går du till doktorn och ber om att få syntetiska lyckopiller, eller så flyttar du, den ryska gränsen är fortfarande öpppen åt det hållet.
Den här tråden handlar inte om dina förslag på medicinering, håll dig till ämnet.

Tack på förhand.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tycker att det är konstigt att alla som blivit rika under Putins ledning och har en hel del makt bakom ridåerna inte har sett till att Putin blir dekapiterad. Allt de har snott åt sig försvinner snabbt nu.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förutom självmordsdåd mot bron så finns ju även alternativen:
-Planterad bomb i ovetande lastbil. Fast då kravs nästan att den transporterar sprängämnen till att börja med. För smällen är inte under 500 kg. Snarare troligtvis xx ton. Lastbilen var väl på väg till Ryssland också och då blir det ännu mera osannolikt att det är en planterad laddning på ovetande lastbil.
-Båtbomb. Det är inte enkelt att köra båt från Ukraina till bron hur som helst. Inte vanlig båt i alla fall. Men en obemannad båtbomb av den typen Ukraina redan har tillverkat skulle nog kunna funka. Förvisso får den vara av det lite större formatet då kanot/kajak-varianten inte kan bära en laddning stor nog att få den effekten uppe på vägbanan.

Skall bli intressant att se vad som kommer fram om den här händelsen.
:va
Lastbilen var på väg från Ryssland (öster om Krim) mot Krim.
Lastad med ?????
Vägbanan som rasade mellan 3 bropelare var vägbanan till Krim.
Vägbanan som ser hel ut är den från Krim till Ryssland.
Bra Va ? Underlättar evakuering från Krim österut !

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lastbilen var på väg från Ryssland (öster om Krim) mot Krim.
Lastad med ?????
Vägbanan som rasade mellan 3 bropelare var vägbanan till Krim.
Vägbanan som ser hel ut är den från Krim till Ryssland.
Bra Va ? Underlättar evakuering från Krim österut !
Helt korrekt, Den var på väg till Krim från Ryssland. Stod annorlunda uppgifter när nyheten damp ned.

Lastad med...tja....något volatilt ?
Det mesta tyder ju på en explosion på vägen nu så här 1 dygn efter. Bättre bilder och videoklipp har ju framkommit som visar både skador och skeende.

Så självmordsdåd eller ovetande chaufför?
Den trolige chaufförens släktingar har ju intervjuats och de kan inte se att han varit inblandad på något sätt. Så ovetande chaufför och fjärrstyrning av något slag är väl ganska troligt.

Vägbanan som är kvar körs växelvis åt båda hållen nu. Så vilken vägbana de sprängde spelar ju ingen egentlig roll.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Helt korrekt, Den var på väg till Krim från Ryssland. Stod annorlunda uppgifter när nyheten damp ned.

Lastad med...tja....något volatilt ?
Det mesta tyder ju på en explosion på vägen nu så här 1 dygn efter. Bättre bilder och videoklipp har ju framkommit som visar både skador och skeende.

Så självmordsdåd eller ovetande chaufför?
Den trolige chaufförens släktingar har ju intervjuats och de kan inte se att han varit inblandad på något sätt. Så ovetande chaufför och fjärrstyrning av något slag är väl ganska troligt.

Vägbanan som är kvar körs växelvis åt båda hållen nu. Så vilken vägbana de sprängde spelar ju ingen egentlig roll.
Potentiellt en leverans av matertiel som legat och blivit instabilt i förråden... De har ju plockat fram gammal skåpsmat rätt länge nu.
Chaffisen behövde ju inte lida ivf.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Potentiellt en leverans av matertiel som legat och blivit instabilt i förråden... De har ju plockat fram gammal skåpsmat rätt länge nu.
Chaffisen behövde ju inte lida ivf.
Precis. Det kan ha varit sprängämnen som blivit instabila i förråden.
På 50-talet läste jag om en lantbrukare i Uppland som hämtat dynamit från ett förråd på vintern.
Han bar hem dynamiten i ryggsäcken och det small när han gick i en alle. Artikeln avslutades med:
Brandkåren kom och spolade av träden.

Har vi inte haft en olycka i svenska artilleriet när en granat exploderade innan den lämnat haubitsen ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tycker att det är konstigt att alla som blivit rika under Putins ledning och har en hel del makt bakom ridåerna inte har sett till att Putin blir dekapiterad. Allt de har snott åt sig försvinner snabbt nu.

Dom har ju alla sett till att föra ut kapital på alla sätt dom kan och även om 2 av 3 yatcher och 2 av 3 semesterbostäder har beslagtagits så har dom ju ändå kapital och bostäder så dom kan leva lyxliv bara dom tar sig ut ur landet

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Precis. Det kan ha varit sprängämnen som blivit instabila i förråden.
På 50-talet läste jag om en lantbrukare i Uppland som hämtat dynamit från ett förråd på vintern.
Han bar hem dynamiten i ryggsäcken och det small när han gick i en alle. Artikeln avslutades med:
Brandkåren kom och spolade av träden.

Har vi inte haft en olycka i svenska artilleriet när en granat exploderade innan den lämnat haubitsen ?
Helt riktigt 1969,ravlunda skjutfält.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tycker tvärt om, kolla på skadorna från ovan.
Om vi kollar på den här bilden så ser vi färdriktningen på lastbilen.
Tåget färdas i samma riktning. Filmen på lastbilen bakifrån som finns visar även rörelse på tågrälsen i samma riktning. Så tåget körde alltså i samma riktning.
Detonationen inträffar på punkt 1 och tåget fortsätter att färdas en bit till innan det stannar. Därav står tåget en bit från smällen.
Sotet syns även bättre på satelitbilden än det gjorde på videosarna på plats.

Vägbanan trycks ned och går av vid smällen. Den drar med sig nästa vägbanesektion då dess rörelse blir mot smällen.
Samma sak med den sektionen som är innan smällen, som glidit av fundamentet. Den dras mot smällen och ramlar i vattnet.

Ukr_11.jpg

Kollar man på själva smällen så är explosionen och kraften mot tåget för stor för att komma underifrån vägbanan. Vägbanan skulle snarare skydda tåget än att slå ut det.
Visst att en explosion under skulle slå ut vägbanan, men det hade inte slagit ut tåget.
Kolla eldklotet vid smällen. Vore det under bron så skulle den ha riktats ut mot havet och komma ut under den andra vägbanan.

bridge9337ae53f551b881.gif

Skall bli intressant att få veta exakt sen när sanning om operationen kommer fram.

Förresten är den upphöjda delen efter smällen enda infartleden till Azovska sjön?
Då kanske tåget inte var måltavlan, utan det kanske var att blockera in och utfarten i hela sundet.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vi har helt klart olika bild av sakernas tillstånd i detta land.

Du kan räkna på det själv, det är inte svårt. Du kan även se hur landet utvecklats senaste tjugo år, rita kurvan.

Det är fint och bra att du vill stå upp för landet, jag vänder mig mot de, sannolikt även du, som kritiserar de som tvekar. Lika lite som jag hade velat strida för Ryssland eller Nordkorea är jag övertygad om att Sverige I SITT NUVARANDE TILLSTÅND är värt att dö för.

Att dö för västerländska och kristna värderingar är dock självklart, men då är inte Sverige ett naturligt val alls.

Som så ofta i dessa diskussioner kokar det ner till att man har totalt olika bild av vart man befinner sig. Om du "är i" Sverige 1994 förstår jag dig, jag "är i" Örebro påsken 2022.
Sluta föra in denna tråd på invandrarsnack, tråden handlar om kriget.
Och sluta lägga ord i min mun.
Jag svarade på ett inlägg från dig som du nu försöker driva iväg till att handla om helt andra saker. Jag har svarat.
Att du sedan startar en "kriga för rysssland"-tråd där du fortsätter provocera - är rent pinsamt.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Om vi kollar på den här bilden så ser vi färdriktningen på lastbilen.
Tåget färdas i samma riktning. Filmen på lastbilen bakifrån som finns visar även rörelse på tågrälsen i samma riktning. Så tåget körde alltså i samma riktning.
Detonationen inträffar på punkt 1 och tåget fortsätter att färdas en bit till innan det stannar. Därav står tåget en bit från smällen.
Sotet syns även bättre på satelitbilden än det gjorde på videosarna på plats.

Vägbanan trycks ned och går av vid smällen. Den drar med sig nästa vägbanesektion då dess rörelse blir mot smällen.
Samma sak med den sektionen som är innan smällen, som glidit av fundamentet. Den dras mot smällen och ramlar i vattnet.

View attachment 477279

Kollar man på själva smällen så är explosionen och kraften mot tåget för stor för att komma underifrån vägbanan. Vägbanan skulle snarare skydda tåget än att slå ut det.
Visst att en explosion under skulle slå ut vägbanan, men det hade inte slagit ut tåget.
Kolla eldklotet vid smällen. Vore det under bron så skulle den ha riktats ut mot havet och komma ut under den andra vägbanan.

bridge9337ae53f551b881.gif

Skall bli intressant att få veta exakt sen när sanning om operationen kommer fram.

Förresten är den upphöjda delen efter smällen enda infartleden till Azovska sjön?
Då kanske tåget inte var måltavlan, utan det kanske var att blockera in och utfarten i hela sundet.
Kolla på bilen som kör mot kameran, den är så gott som jämsides med lastbilen som påstås explodera. Hur kan den köra vidare, medan tåget exploderar och hela högra vägen rasar?
Får inte ihop det...
Och se på skadorna ovanifrån, den andra körbanan skulle vare mycket mer påverkad, kolla tex på räckena o de skithöga lyktstolparna. Och om det smällde på lastbilen skulle smällen komma rakt mot kameran, nu kommer den från höger.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kolla på bilen som kör mot kameran, den är så gott som jämsides med lastbilen som påstås explodera. Hur kan den köra vidare, medan tåget exploderar och hela högra vägen rasar?
Får inte ihop det...
Och se på skadorna ovanifrån, den andra körbanan skulle vare mycket mer påverkad, kolla tex på räckena o de skithöga lyktstolparna. Och om det smällde på lastbilen skulle smällen komma rakt mot kameran, nu kommer den från höger.
Jag sätter en tia på ballistisk missil faktiskt även om jag är långt ifrån säker. Explosionen är helt klart på bron men troligen bortom och ev till höger om lastbilen. En ensam missil borde inte knäcka en välbyggd bro men denna bro är byggd av Ryssland…

Kanske siktade man på tåget men träffade fel bro?

Vi får väl se om Ukraina testar igen. En missil till kan man nog skaka fram men en lastbil med sprängmedel blir kanske svår att få ut på bron nu.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år