Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag sätter en tia på ballistisk missil faktiskt även om jag är långt ifrån säker. Explosionen är helt klart på bron men troligen bortom och ev till höger om lastbilen. En ensam missil borde inte knäcka en välbyggd bro men denna bro är byggd av Ryssland…

Kanske siktade man på tåget men träffade fel bro?

Vi får väl se om Ukraina testar igen. En missil till kan man nog skaka fram men en lastbil med sprängmedel blir kanske svår att få ut på bron nu.
Jag har sett en (tveksamt äkta) film genom en ljusförstärkare på en missil som slår ner i brobanan

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kolla på bilen som kör mot kameran, den är så gott som jämsides med lastbilen som påstås explodera. Hur kan den köra vidare, medan tåget exploderar och hela högra vägen rasar?
Får inte ihop det...
Och se på skadorna ovanifrån, den andra körbanan skulle vare mycket mer påverkad, kolla tex på räckena o de skithöga lyktstolparna. Och om det smällde på lastbilen skulle smällen komma rakt mot kameran, nu kommer den från höger.
Det är nog en 40-50 m mellan lastbilen och bilen.
Inte för att jag tror att föraren av bilen i motsatt riktning överlevde. Tryckvågen lär ha tagit kol på han om inte splittret från bilfönsterna gjorde det.
0:35 in i video så ser du bilen passera och sen kommer lastbilen.

Samma sak i den här sekvensen. De är en bit ifrån varandra,
Ukr_10.jpg

Sen ser en del av smällen faktiskt ut att ske höger om bilen om man placerar musmarkören på lastbilen. Det kan nog bero på att det är en personbil precis intill lastbilen och de riktar en del av den initiala kraften mot höger innan den bilen förintas.
Ser man till explosionskraften upp mot tågbanan i i efterföljande bildrutor så expanderar de klart kraftigare än de skulle göra underifrån bron.

Skulle det vara en missil så vore den klart kraftigare än vad vi sett i världen hittills av missiler med konventionella sprängmedel.
Men det är klart, missil mot lastbil med sprängmedel. Men det vore en sån lyckoträff utan dess like.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Sluta föra in denna tråd på invandrarsnack, tråden handlar om kriget.
Och sluta lägga ord i min mun.
Jag svarade på ett inlägg från dig som du nu försöker driva iväg till att handla om helt andra saker. Jag har svarat.
Att du sedan startar en "kriga för rysssland"-tråd där du fortsätter provocera - är rent pinsamt.
Sånt snack anstår inte en officerare. Vi har i vart fall klarlagt att du aldrig skulle riskera ditt liv frivilligt. Välkommen till andra tråden för klargörande.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Sånt snack anstår inte en officerare. Vi har i vart fall klarlagt att du aldrig skulle riskera ditt liv frivilligt. Välkommen till andra tråden för klargörande.
Varför dessa upprepade förolämpningarna?
Jag har tjänat landet inom försvarsmakten i just över 10år, och har inget att bevisa. Speciellt för de som bara vill provocera.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har sett en (tveksamt äkta) film genom en ljusförstärkare på en missil som slår ner i brobanan
Antar att det är samma som jag sett men den helt klart fake.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Det är nog en 40-50 m mellan lastbilen och bilen.
Inte för att jag tror att föraren av bilen i motsatt riktning överlevde. Tryckvågen lär ha tagit kol på han om inte splittret från bilfönsterna gjorde det.
0:35 in i video så ser du bilen passera och sen kommer lastbilen.

Samma sak i den här sekvensen. De är en bit ifrån varandra,
View attachment 477281

Sen ser en del av smällen faktiskt ut att ske höger om bilen om man placerar musmarkören på lastbilen. Det kan nog bero på att det är en personbil precis intill lastbilen och de riktar en del av den initiala kraften mot höger innan den bilen förintas.
Ser man till explosionskraften upp mot tågbanan i i efterföljande bildrutor så expanderar de klart kraftigare än de skulle göra underifrån bron.

Skulle det vara en missil så vore den klart kraftigare än vad vi sett i världen hittills av missiler med konventionella sprängmedel.
Men det är klart, missil mot lastbil med sprängmedel. Men det vore en sån lyckoträff utan dess like.
Ser du att smällen verkar komma till höger om vägen?
Och att tåget smäller av en stund senare?
Och hur kan bilen på andra vägbanan köra vidare och tågen på dubbla avståndet explodera?
Får inte ihop med med att en lastbil exploderar...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Varför dessa upprepade förolämpningarna?
Jag har tjänat landet inom försvarsmakten i just över 10år, och har inget att bevisa. Speciellt för de som bara vill provocera.
I fredstid. Med bra lön. Stort.

Gör man anspråk på moralisk överhet så får man nog bevisa sig.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
När ryska soldaterna lämnar så ser det verkligen ut som en svinstia.....Eller vänta nu.... De har verkligen bott i svinstian.... ?
Man har tak över huvudet och vindskydd, samt enklare att försvara/bygga skydd än utanför . Och man kan enklare torka kläder och tvätta sig/vapenvård = inte alls så tokigt.
Sett detta på flera ställen, men det är propaganda. Vi hade ofta inte annat än uniformen man gick i, och skulle ge ganska mycket för liknande förläggning.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ser du att smällen verkar komma till höger om vägen?
Och att tåget smäller av en stund senare?
Och hur kan bilen på andra vägbanan köra vidare och tågen på dubbla avståndet explodera?
Får inte ihop med med att en lastbil exploderar...
På högra sidan om lastbilen, men den riktas ju ditåt första millisekunden då det finns hinder på vänstra sidan lastbilen i form av en bil.

Tåg stannar ju inte tvärt. Det har ju ett visst momentum, även om man ser på filmen att det kör sakta. Det spårar ju inte ur eller kör in i något.
Explosionen inträffar bredvid och nödbromsen aktiveras automatiskt eller av någon. Det hinner rulla en bit.
Samma sak med bilen i körfältet bredvid. Även om föraren skulle dött ögonblickligen så stannar ju inte bilen.

Bild för bild
Ukr_10.jpg

Enda andra alternativet är ju att det finns något stort på 10-20 ton som ingen ser eller har upptäckt i höjd med eller ovanför vägbanan på lastbilens högra sida.
Enda i den storleken vore väl någon form av termobarisk bomb släppt från stealth flygplan, men dessa ger ju snarare svampmoln jämfört med vad som inträffade här.
En GBU-43/MOAB med sina 10 ton skulle ju iofs ge denna effekt, men det släpps väl från Herkules plan och jag tror ingen försökt kränka ryskt luftrum med en Herkules.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På högra sidan om lastbilen, men den riktas ju ditåt första millisekunden då det finns hinder på vänstra sidan lastbilen i form av en bil.

Tåg stannar ju inte tvärt. Det har ju ett visst momentum, även om man ser på filmen att det kör sakta. Det spårar ju inte ur eller kör in i något.
Explosionen inträffar bredvid och nödbromsen aktiveras automatiskt eller av någon. Det hinner rulla en bit.
Samma sak med bilen i körfältet bredvid. Även om föraren skulle dött ögonblickligen så stannar ju inte bilen.

Bild för bild
View attachment 477288

Enda andra alternativet är ju att det finns något stort på 10-20 ton som ingen ser eller har upptäckt i höjd med eller ovanför vägbanan på lastbilens högra sida.
Enda i den storleken vore väl någon form av termobarisk bomb släppt från stealth flygplan, men dessa ger ju snarare svampmoln jämfört med vad som inträffade här.
En GBU-43/MOAB med sina 10 ton skulle ju iofs ge denna effekt, men det släpps väl från Herkules plan och jag tror ingen försökt kränka ryskt luftrum med en Herkules.
Ukraina hade väl någon egenutvecklad/vidareutvecklas variant på missil som inte var färdig innan kriget, det kan ju vara den dom testar

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När ryska soldaterna lämnar så ser det verkligen ut som en svinstia.....Eller vänta nu.... De har verkligen bott i svinstian.... ?

Passar inte här , men när sommargästerna lämnar rummet med egen igång på lagårdsväggen de bott i under sommaren kommer tack för trevlig sommar till bonden. "Enda kruxet har varit grisen, den har ibland försökt komma in till oss." Bonden: "Det är grisens rum under vintern."
Topic: Ju längre ett krig varar med stillastående fronter sommartid, dessto viktigare är hygien, tex ordnade bajsdiken som grävs och fylls igen för undvika sjukdomar, "rännskita".

Last edited:

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj

Bild för bild
View attachment 477288

Ja detta är svårt.
Det finns troligen en massa andra kameror som de inte vill släppa.
Oavsett vad det skulle kuna vara får jag inte ihop det.
Tror därför det var två olika händelser. En vid vägen och en annan vid tåget.
Du ser att tåget smäller senare eller hur?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja detta är svårt.
Det finns troligen en massa andra kameror som de inte vill släppa.
Oavsett vad det skulle kuna vara får jag inte ihop det.
Tror därför det var två olika händelser. En vid vägen och en annan vid tåget.
Du ser att tåget smäller senare eller hur?
Jag tror att en bränslevagn penetreras av spiltter och sen har det antänt.
Vagnarna har ju inte detonerat.
Ukr_10.jpg

Någon som tyckte Putins senaste tal påminde lite om hans tal efter hussprängningarna, som FSB utförde med skylldes på Tjetjenerna, när han tillträdde till makten?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Putler skyller brosprängningen på Ukraina och kallar den terroristhandling.
Sannolikt för att rättfärdiga ett hårt svar.
Kärnvapen?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Putler skyller brosprängningen på Ukraina och kallar den terroristhandling.
Sannolikt för att rättfärdiga ett hårt svar.
Kärnvapen?
En terrorhandling mot Ukraina utförd av någon som kom från Ryssland.
Krim är ju ukrainskt och bilen kom från Ryssland.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, fruktansvärt obehaglig utveckling.
Nånstans första halvan i januari påbjöd jag ”Hjälm på!” i tråden.

Därtillatt Tyskland satt med skägget i brevlådan, eller liknande anledning.

Samt att ryssen skulle angripa infrastruktur.

Har vi några störningar i dagarna? Ofan…

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka