Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Frågan återaktualiserad.

Varför har Ryssland visst avhållsamhet fram till nu? De har nog kunnat attackera Kiev hela tiden.

Kryssningsmissiler är skitdyra och har nog sparats i det längsta, och man vinner ju inte speciellt mycket på att terrobomba en stad mitt inne i ett land dit man ändå inte kan skicka soldater direkt efteråt för att hålla marken.

Det här är ren terrorbombning utan militärt värde.

Det hade kunnat finnas en viss vinning med att skicka missiler mot Kiev medans man hade trupp på väg dit, men inte nu.

ryssland har nog inte möjlighet att under sanktioner tillverka speciellt mycket nya missiler heller, så det är en ändlig resurs dom bränner på värdelös terror.

Dom hade tydligen skickat missiler över Moldavien, vilket Moldavien tyckte var mindre kul ™
och innebär att Moldavien, eller någon part Moldavin begär hjälp av, kan skjuta ner ryska missiler också

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Avhållsamhet?

De slösar bort de kvarvarande missiler de har på civila mål för att försöka visa makt och splittra väst. Troligen pga ny chef då de gamla generalerna fått sparken.

Det blir mer och mer uppenbart för alla i väst (som inte hämtar sin världsbild från Foxnews, vaken.se och swebbtv) att Ryssland vare sig är en anständig stat eller har några tankar på att bli det.

Dock underpresterar de taktiskt, materiellt och moraliskt. Plus att de inte har någon möjlighet att ersätta förlusterna så detta är oavsett rakt ned i soptunnan för skitregimen.
Det finns några olika betraktelser som inte lätt går att kombinera här:

1. Ryssland gör allt för att döda civila, detta var gängse perception under våren i media och i denna tråd

2. Ryssland attackerar plötsligt civila när någon sprängt deras bro

Varför vänta med 2 om de lever efter devisen i 1?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"In a video address published on Oct. 10, Russian dictator Vladimir Putin said that Russia launched a mass missile strike with high-precision weapons on Ukraine's infrastructure earlier in the day.
Putin said that Russia targeted Ukraine's "energy facilities, military command and communication centers." "

Militära högkvarter och kommunikationscenter.... På lekplatser och broar då...:va
Antar att det är tur att väst inte har provocerat Ryssland genom att ge Ukraina tillgång till missilförsvar och långräckviddsvapen, som skulle kunna skydda mot sådana här attacker... :rolleyes:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det finns några olika betraktelser som inte lätt går att kombinera här:

1. Ryssland gör allt för att döda civila, detta var gängse perception under våren i media och i denna tråd

2. Ryssland attackerar plötsligt civila när någon sprängt deras bro

Varför vänta med 2 om de lever efter devisen i 1?

För att det är skitdyrt™

I alla krig sitter det gubbar med kulramar och räknar på cost/gain.

I det här fallet (jag hittar inge siffra på vad en Kalibr robot kan kosta) så blir nog kostnaden per död civilist väldig väldigt hög.
Det är billigare att låta soldater på marken skjuta civilister med kulvapen.

USA fick ju kritik när dom släppte en MOAB som kostar i runda slängar två mille på en grotta med skäggiga gubbar i Afghanistan, kritikerna hävade att det fanns billigare sätt att döda 100 skäggiga gubbar, Militären hävdade att det var speciellt viktiga skäggiga gubbar... Cost/gain...

(sedan visade det sig att alla tillverkade MOAB började närma sig slutet av sin livslängd, så det var ändå dags att använda upp dom, men det är en annan sak)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För att det är skitdyrt™

I alla krig sitter det gubbar med kulramar och räknar på cost/gain.

I det här fallet (jag hittar inge siffra på vad en Kalibr robot kan kosta) så blir nog kostnaden per död civilist väldig väldigt hög.
Det är billigare att låta soldater på marken skjuta civilister med kulvapen.

USA fick ju kritik när dom släppte en MOAB som kostar i runda slängar två mille på en grotta med skäggiga gubbar i Afghanistan, kritikerna hävade att det fanns billigare sätt att döda 100 skäggiga gubbar, Militären hävdade att det var speciellt viktiga skäggiga gubbar... Cost/gain...
Tvivlar på att det de är ute efter egentligen är döda civilister, de är bara ett medel för ett mål. Terrorattacker är alltid syftade att knäcka viljan i försvararna. Frågan är om det här är tillräckligt, eller om Ukrainarna istället hårdnar i sin inställning.
Med tanke på hur expats reagerade på krigsutbrottet, och historien mellan Ryssland och Ukraina från förr så tror jag att Ukraina kommer hårdna, styvnackat.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enligt Ukrainska luftförsvaret bestod attacken av:

"-Kh-101, Kh-555 missiles from the Caspian sea area
-Kalibr cruise missiles from ships in the Black Sea
-land-based OTRK Iskander from different directions
-S-300 anti-aircraft missiles
-Tornado-S MLRS rockets"

Det är inte en attack av en nation som har bra resurser.
Det är snarare en ganska desperat samling materiel som man skrapat ihop under helgen.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tvivlar på att det de är ute efter egentligen är döda civilister, de är bara ett medel för ett mål. Terrorattacker är alltid syftade att knäcka viljan i försvararna. Frågan är om det här är tillräckligt, eller om Ukrainarna istället hårdnar i sin inställning.
Med tanke på hur expats reagerade på krigsutbrottet, och historien mellan Ryssland och Ukraina från förr så tror jag att Ukraina kommer hårdna, styvnackat.
Tror lite samma här. Det var egentligen en attack där Ryssland skulle slå ut energiförsörjningen och stora delar av den militära ledningen i Ukraina.
Eller det är vad generalerna sa till Putin. "Vi kommer jämna hela elnätet med marken och de kommer frysa resten av året. Samt alla kommandocentraler förintas i ett slag"
Sen träffar de en lekplats, träffar nästan en gångbro, slår ut Samsungs forskningsavdelning i Kyiv, några bilar i en korsning, osv.

Edit: Samt träffade det tyska konsulatet eller kontoret där de delar ut visum i Kyiv...
Det borde väl ändå räknas som en attack på NATO...?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

-Tornado-S MLRS rockets"

Det är snarare en ganska desperat samling materiel som man skrapat ihop under helgen.

Jo, dom har ju sedan länge använt S-300 i markmålsläge, Den har IOFS visat sig vara tämligen värdelös mot flygplan, och så fort dom tänder målradarn är dom i HARM's way så att säga...

Men det är ju typiskt ett svindyrt vapen använt som grottmansklubba...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Belarus har hört att det finns en nära förestående attack från Ukraina så man stärker sitt samarbete med Ryssland och skickar lite material till Donbass preventivt. :3freak
Jag är säker på att invadera Belarus ligger högst upp på Ukrainas att-göra-lista... :dummer

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Mitt minne kanske är kort, men visst skickades det raketer mot Kiev i början på kriget också?
I så fall var detta inget nytt under solen.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09

-Tornado-S MLRS rockets"

Ja det luktar desperation.
Men allt som kommuniceras är propaganda som syftar i ett egenvärde.
Vad är sanningen? Man ska vara ytterst försiktig att lita på någon, oavsett sida i kriget.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Belarus har hört att det finns en nära förestående attack från Ukraina så man stärker sitt samarbete med Ryssland och skickar lite material till Donbass preventivt. :3freak
Jag är säker på att invadera Belarus ligger högst upp på Ukrainas att-göra-lista... :dummer
Lukasjenka gör nog som vanligt så lite som möjligt utan att bli direkt ovän med Ryssland. Utan Ryssarnas beskydd hänger den egna befolkningen upp honom i närmaste lyktstolpe men går han in med trupp i UA riskerar han att militären gör revolt.
Han hoppas på att hålla ihop spelet länge nog för att Putin ska bli avsatt och att han ska få in en fot i dörren hos den nya ledningen. Han har nog kontaktvägarna till Kadyrov och Prigozhin öppna.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lukasjenka gör nog som vanligt så lite som möjligt utan att bli direkt ovän med Ryssland. Utan Ryssarnas beskydd hänger den egna befolkningen upp honom i närmaste lyktstolpe men går han in med trupp i UA riskerar han att militären gör revolt.
Han hoppas på att hålla ihop spelet länge nog för att Putin ska bli avsatt och att han ska få in en fot i dörren hos den nya ledningen. Han har nog kontaktvägarna till Kadyrov och Prigozhin.

Jo, Luka är en hal jävel som slickar den stjärt som är mest förmånlig för stunden, samtidigt som folket i Belarus inte fruktar honom tillräckligt för att inte sabotera hans planer.

Han hade väl väldiga problem med järnvägen ett tag när han skulle hjälpa pyttler med transporter, men han menade på att han hade gjort sitt och att han inte kunde förhindra sabotage, och egentligen var han npg rätt nöjd med att inte dras in mer i pyttlers krig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Videosnutt med lite bättre bilder på skadorna på järnvägsdelen av Krimbron.
Mest skadad räls och räcke. Borde ju gå att laga ganska snabbt. Den andra rälsen är ju redan i drift.

Att krigslaga den går kanske fort, men frågan är hur mycket sprickor det är i betongen, det brann ju rätt kraftigt rätt länge om man ska döma av att hjulen smälte gropar i rälsen.

Jag tror inte att jag tar tåget till Krim den vägen när jag ska på semester...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Att krigslaga den går kanske fort, men frågan är hur mycket sprickor det är i betongen, det brann ju rätt kraftigt rätt länge om man ska döma av att hjulen smälte gropar i rälsen.

Den är väl mest stål? Vilket inte direkt gör saken bättre...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den är väl mest stål? Vilket inte direkt gör saken bättre...

Nej, men vi vet ju alla vid det här laget att "Jet fuel can't melt steel beams"

Jag trodde det var betongpelare även på järnvägsbron, men stål mår ju definitivt inte heller bra av dom temperaturerna, vilker syns på rälsen, där hjulen har stått och tagit upp värmen har det ju smält igenom.

I min ungdom jobbade jag på ett företag som drabbades av brand, värmen blev så hög att traversbalkarna utvidgade sig och tryckte isär väggarna, takplåtarna var helt försvunna, dom hade smält ner.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Nej, men vi vet ju alla vid det här laget att "Jet fuel can't melt steel beams"

Jag trodde det var betongpelare även på järnvägsbron, men stål mår ju definitivt inte heller bra av dom temperaturerna, vilker syns på rälsen, där hjulen har stått och tagit upp värmen har det ju smält igenom.

I min ungdom jobbade jag på ett företag som drabbades av brand, värmen blev så hög att traversbalkarna utvidgade sig och tryckte isär väggarna, takplåtarna var helt försvunna, dom hade smält ner.
Ja, pelarna är nog betong. I vilket fall kan det nog vara bra att byta ut några segment av både järnvägs- och vägbroarna.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Klokt.
Skador internt som inte syns, kan visa sig över tid = kan bli mer incidenter längre fram.
Hög temp förstör de flesta mtrl uthållighet.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja, pelarna är nog betong. I vilket fall kan det nog vara bra att byta ut några segment av både järnvägs- och vägbroarna.
Så här såg det ut under byggnationen:
FewlnxcVQAAKu7l

Pelarna är nog ok och eftersom de två spåren vilar på helt separata konstruktioner finns det troligen goda möjligheter att den ena fortfarande är ok.
Vi behöver alltså ett nytt tanktåg som brinner på det andra spåret inom kort.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år