Ska man vara orolig för Ryssland?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bästa sammanfattningen hittills av broexplosionen:
Själv har jag börjat fundera över om explosionen kom där explosionen var tänkt ?
Eller var planen en explosion
Tidigare ?
eller
Senare ?
Var målet
Bron ?
Lågbron ?
Högbron ?
Inget alls på Bron ?
Något före Bron ?
Något på Krim ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Själv har jag börjat fundera över om explosionen kom där explosionen var tänkt ?
Tidigare ?
eller
Senare ?
Var målet
Bron ?
Lågbron ?
Högbron ?
Inget alls på Bron ?
Något före Bron ?
Något på Krim ?
Har du någon teori?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tidigare ?
eller
Senare ?
Var målet
Bron ?
Lågbron ?
Högbron ?
Inget alls på Bron ?
Något före Bron ?
Något på Krim ?
Jag har hela tiden sagt att jag inte får ihop det hela. Så något är det som är okänt eller så kan du vara inne på något. Utveckla dina ideer

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tidigare ?
eller
Senare ?
Var målet
Bron ?
Lågbron ?
Högbron ?
Inget alls på Bron ?
Något före Bron ?
Något på Krim ?
Eller alternativt att det var helt oplanerat och gammal ammunition som fraktades, och fick för sig att panga just där och då av ingen särskild anledning.

Det är ju ganska grundligt bevisat att Ryssland gräver fram gammalt rostigt skit ur lagren, och de har ju rätt betydande problem med att frakta sin skit till södra Ukraina, så på lastbil över bron är ju inte helt otroligt. Och lastbilen var ju på väg från Ryssland till Krim.
Att de sedan har lite slapphänt yrkesmässighet i lastsäkring kan man nog också anta utan alltför stora risker så...

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Jag klappade en sån i helgen, sen åkte jag lite bandvagn utan radar också
Sweet, har kör den del sådana. Minns jag rätt har de V6 (ford?) och MB-låda.
En av få fordon som har helt ok värme vilket man uppskattar. Samt man kunde värma "burkarna" så man slapp äta stenfryst mat på vintern.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Jag tror att bron är riggad med sprängmedel av ryssarna själva, så de kan spränga den ifall de skulle förlora krim till Ukraina. Och så har en av laddningarna helt enkelt smällt av misstag.
Varför annars skylla på Ukraina? Varje gång Ukraina legat bakom det har man ju skyllt på tjuvrökare.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror att bron är riggad med sprängmedel av ryssarna själva, så de kan spränga den ifall de skulle förlora krim till Ukraina. Och så har en av laddningarna helt enkelt smällt av misstag.
Varför annars skylla på Ukraina? Varje gång Ukraina legat bakom det har man ju skyllt på tjuvrökare.
Bron är garanterat förberedd för framtida demolition. Det är alla svenska broar med. Men jag tror inte de har laddat den med sprängämnen. Resultatet var i så fall ganska uselt. Bron destruerades ju inte något vidare, även om nu ett körfält blev okörbart och .det andra fungerar med begränsad kapacitet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sweet, har kör den del sådana. Minns jag rätt har de V6 (ford?) och MB-låda.
En av få fordon som har helt ok värme vilket man uppskattar. Samt man kunde värma "burkarna" så man slapp äta stenfryst mat på vintern.

Det kan stämma, jag har också ett minne av att det var Ford 2.8 fast med förgasare.
(det insugsröret lär vara eftertraktat)
Jag frågade inte närmare, hon som körde kunde säkert ha svarat på det.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Det kan stämma, jag har också ett minne av att det var Ford 2.8 fast med förgasare.
(det insugsröret lär vara eftertraktat)
Jag frågade inte närmare, hon som körde kunde säkert ha svarat på det.
I forntiden (-88 för min del) var det så, men tycker mig ha hört från stamanställda kusiner att det numera sitter dieslar i dem istället. Fårrden var ju rätt begiven på dryckjom.

Själv körde jag BV 202 just för att den var både tystare (B18 sport och manuell låda) och snålare än de modernare vagnarna. Sedan kunde man ju köra rakt igenom slyskog utan att riskera att spräcka karossen :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Har du någon teori?
Vill jag spränga bron och har chansen med en lastbilslast med sprängmedel...
Så hade jag utan sprängkunnande satsat på högbron.
Där landsvägs och järnvägsbron ligger på samma nivå.
Och med lite flax alla 4 broarna skadas. Landsväg TR och Järnväg TR.
Men var det koll på läget dvs här kommer tåget med tankvagnar ....
Smäll nu så kanske det går att ta tåget också.....

Det märkliga är att tåget skadades av splitter.....vad jag fattat.
Ska man spränga en BRO lägger man väl inte " någon tid / något ton" på metall för splitter ????

Så därför lutar jag just nu på Ulvhamne
"
Klicka för att visa mer...
" Eller alternativt att det var helt oplanerat och gammal ammunition som fraktades, och fick för sig att panga just där och då av ingen särskild anledning."

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det blir ju gott om splitter från lastbilen, vägbanan och broräcket också vid en sån smäll, så man behöver ju inte ha fyllt på med extra material för det.

Men visst, jag tror på hög inkompetens och dåligt material från ryssarnas sida också, även om det var nästan för lämpligt i tid och plats för att det skulle kännas troligt...

puttler-fnasks fina bro, på hans födelsedag....

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det blir ju gott om splitter från lastbilen, vägbanan och broräcket också vid en sån smäll, så man behöver ju inte ha fyllt på med extra material för det.

Men visst, jag tror på hög inkompetens och dåligt material från ryssarnas sida också, även om det var nästan för lämpligt i tid och plats för att det skulle kännas troligt...

puttler-fnasks fina bro, på hans födelsedag....
Det kan jag instämma i. Men med landsvägen så långt under tåget.
Så tycker jag inte det stämmer.
Och det jag tycker mig minnas var tankvagn med många små "typ handflatestora hål " jag får inte ihop det med sprängd lastbil.
Möjligen om sprängladdningen var under dragbilen. Inte på trailern.......
Men var trailern lastad med artilleriammunition.
Då får jag ihop det med skadorna på tankvagn som jag minns det.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
I forntiden (-88 för min del) var det så, men tycker mig ha hört från stamanställda kusiner att det numera sitter dieslar i dem istället. Fårrden var ju rätt begiven på dryckjom.

Själv körde jag BV 202 just för att den var både tystare (B18 sport och manuell låda) och snålare än de modernare vagnarna. Sedan kunde man ju köra rakt igenom slyskog utan att riskera att spräcka karossen :)
3 liter/mil brukade vi räkna med. 202 var inte lika kul att ratta dock. Men den var enklare att trimma, har jag hört :hihi

Men nu kommer vi från ämnet.
Någon som läst nåt mer om gasledningarna? Vad de kommit fram till orsakade sprängningarna.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Belarusisk militärpersonal har visst precis fått utreseförbud och reservofficerare som slutat sin tjänstgöring erbjuds återanställning omgående.
Källa Belarusiska tidningen Nashaniva

Nästan som om det försöker skrapa ihop lite folk..

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vissa flyr skeppet innan det sjunker

"A Wagner PMC employee and an FSB officer have requested political asylum in France"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Belarusisk militärpersonal har visst precis fått utreseförbud och reservofficerare som slutat sin tjänstgöring erbjuds återanställning omgående.
Källa Belarusiska tidningen Nashaniva

Nästan som om det försöker skrapa ihop lite folk..

Jo, men jag hoppas och tror att det bara är för att binda Ukrainsk trupp mot gränsen till vitryssland, Luka har ju redan gett bort militärt material till bunkerdvärgen så att dom knappast är speciellt slagkraftiga längre.

Och redan då utsattes militärtransporterna för sabotage inom vitryssland, så något folkligt stöd för att gå in tror jag inte heller han har.

Frågan är om Luka känner sig skyldig att falla med puttler-fnask

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...