Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om Ukraina blir attackerat så blir det garanterat en ny flyktingvåg och Sverige lär vara populärt som vanligt.
Kanske därför vi slopar covidrestriktioner med så kort varsel för att kunna ta emot?

Bara 33% av Ukraina är dock färdigvaccinerade mot Sveriges 73%.
Måntro om det stökar till det i den nedåtgående trenden vi har?
Det tror jag faktiskt vore bra för Sverige långsiktigt, in med allihop här.
Låt dem ta över några förorter.
COVID-19 lär inte vara en faktor och de kommer dra upp snittet i Järva ändå.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Kina stöder Ryssland å ogillar Natos utbredning.
Det är väl i Ukraina som i Frankrike under andra världskriget. Väldigt många i Frankrike stödde ju Tyskarna. En hel del i Ukraina stöder ju Ryssarna. Själv tycker jag det är deras sak.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Intressant att dom har transponders på. Lär ju ändå inte vara någon större risk att krocka med någon på 55000 fot.

Ryssarna kör ju inte med transponders ens när de korsar inflygningsstråken till Kastrup.
Signalpolitik, dom vill synas, det flyger betydligt fler utan transponder.

Sverige har ju också signalspanat mot Kaliningrad och StPetersburg kraftigt, och med transponder på, även tyskarna har hade uppe kärror med transponder på-

Det är dock inte allt som har flugit där.

Även båtar har uppträtt omväxlande med eller utan AIS, ibland under samma patrull.

Dom två Gripenplanen som fick tvärbråttom och ljudbangade förbi här flög dock bortfiltrerade från Flightradar.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Enligt dom senaste mätningarna var tydligen ca 6% för att gå samman med Ryssland.
Inte ens i Krim var det en majoritet för att gå samman med Ryssland.
Detta enligt senaste Utrikesbyrån om just Ukraina-Rysslands situationen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Enligt dom senaste mätningarna var tydligen ca 6% för att gå samman med Ryssland.
Inte ens i Krim var det en majoritet för att gå samman med Ryssland.
Detta enligt senaste Utrikesbyrån om just Ukraina-Rysslands situationen.
6%...en majoritet alltså (som Putins vänner skulle säga)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
6%...en majoritet alltså (som Putins vänner skulle säga)
Enligt den Ukrainare jag har pratat med så är det bara kleptokraterna som ser en chans att sko sig under Putin's styre som är för honom, och någon gammal dement kärring som minsann minns att under kommunismen så fick hon minsann ligga.... (kan bero på att hon var 20 år då)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Enligt dom senaste mätningarna var tydligen ca 6% för att gå samman med Ryssland.
Inte ens i Krim var det en majoritet för att gå samman med Ryssland.
Detta enligt senaste Utrikesbyrån om just Ukraina-Rysslands situationen.
Kan mycket väl stämma men Utrikesbyrån är ju vår statsmedia så klart partisk. Och vi vet ju att de brukar ljuga om precis allt som regeringskansliet vill att de ljuger om, så kolla gärna om du hittar någon mer neutral källa, jag ska leta jag också.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kan mycket väl stämma men Utrikesbyrån är ju vår statsmedia så klart partisk. Och vi vet ju att de brukar ljuga om precis allt som regeringskansliet vill att de ljuger om, så kolla gärna om du hittar någon mer neutral källa, jag ska leta jag också.
Ja, hade inte varit fel med en "second opinion"...
Gästerna verkade dock rätt överens om validiteten vad det verkade.
Tyvärr nämnde de inte källorna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, hade inte varit fel med en "second opinion"...
Gästerna verkade dock rätt överens om validiteten vad det verkade.
Tyvärr nämnde de inte källorna.
Kanske är en sådan "sanning" som de instrueras att upprepa? Jämför "Donalds Trump's grundlösa anklagelser..."

Det är synd att vi har så förljugen statsmedia att man måste dubbelkolla allt de skriver med tio andra källor.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det där är förstås rent bullshit. Utrikesbyrån är bra och balanserat. Man kan lita på att programmen blir anmälda i kubik om de skulle vara märkbart tendentiösa. Till skillnad från de sk ”alternativa” medierna vars affärsidé är att sprida Fake news och bygga hela hönshus av en fjäder.


Men om man vill ha lite koll på läget i Eurasien så har FOI ett Rysslandsprogram RUFS vars forskningsrapporter man kan prenumerera på, jag har tex gjort det i många år.

Finns mycket annat där också, tex https://www.fhs.se/arkiv/nyheter/20...ionella-kopplingar-beskrivs-i-ny-rapport.html
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, hade inte varit fel med en "second opinion"...
Gästerna verkade dock rätt överens om validiteten vad det verkade.
Tyvärr nämnde de inte källorna.
Vilka var gästerna?
Fanns det utrymme för flera åsikter?
Eller var det som med migration, klimat, Trump, Islam etc att det finns utrymme för en (1) tolkning och all nyansering är förbjuden?

De lägger sig ju till och med i när samhället beskrivs AV ANDRA på ett vis som strider mot Miljöpartiets/SVTs tolkning.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vilka var gästerna?
Fanns det utrymme för flera åsikter?
Eller var det som med migration, klimat, Trump, Islam etc att det finns utrymme för en (1) tolkning och all nyansering är förbjuden?

De lägger sig ju till och med i när samhället beskrivs AV ANDRA på ett vis som strider mot Miljöpartiets/SVTs tolkning.
Jag kommer tyvärr inte ihåg exakt och jag kollar inte upp gästerna de har i förväg.
Jag brukar kolla Utrikesbyrån och Ekonomibyrån om jag råkar flippa förbi och deras gäster brukar vara rätt så bra.
Undantag har naturligtvis förekommit.
Jag vet dock att det är ett SVT-program och tittar således med kunskap om deras bias.
Tittar jag på youtube-kanaler "från andra hållet" så vet jag om deras bias och tittar med det filtret.

Generellt, som jag skrivit någon gång förut, så brukar jag kunna lära mig något från de flesta människor oavsett "sida".
Det är alltför "woke" för mig att avfärda JRE , Jordan Peterson eller SVT bara för att de är "på ett visst" sätt.
Däremot, som sagt, försöker jag ha olika filter beroende på källa.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag kommer tyvärr inte ihåg exakt och jag kollar inte upp gästerna de har i förväg.
Jag brukar kolla Utrikesbyrån och Ekonomibyrån om jag råkar flippa förbi och deras gäster brukar vara rätt så bra.
Undantag har naturligtvis förekommit.
Jag vet dock att det är ett SVT-program och tittar således med kunskap om deras bias.
Tittar jag på youtube-kanaler "från andra hållet" så vet jag om deras bias och tittar med det filtret.

Generellt, som jag skrivit någon gång förut, så brukar jag kunna lära mig något från de flesta människor oavsett "sida".
Det är alltför "woke" för mig att avfärda JRE , Jordan Peterson eller SVT bara för att de är "på ett visst" sätt.
Däremot, som sagt, försöker jag ha olika filter beroende på källa.
Enig, samma här.
Många konspirationsteoretiker här dock, notera hur fort alternativ media avfärdades. Iraks utrikesminister redan bortglömd.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är synd att vi har så förljugen statsmedia att man måste dubbelkolla allt de skriver med tio andra källor.
Helt rätt, svårt att vara opartisk, därför ska man använda flera källor.
BBC borde väl vara en säker källa om man vill veta skillnaden mellan UK och Great Britain?

Under the protocol, checks are required on goods coming into Northern Ireland from the rest of the UK. Since it came into force at the start of 2021 the protocol has been at the centre of a dispute between the UK and the EU.

How does the Northern Ireland Protocol work?
Rather than checks taking place along the Irish border, it was agreed any inspections and document checks would take place between Northern Ireland and Great Britain (England, Scotland and Wales) instead.

https://www.bbc.com/news/explainers-53724381

SR och SVT översätter UK med Storbritannien, vilket inte stämmer, så vad är det mer som inte stämmer? Men även andra, enligt vissa mer pålitlig media, har svårigheter att veta hur det ligger till. ;)

Upploppen iscensattes i protest mot vad man från unionistiskt håll uppfattar är politiska steg i spåren av brexit i riktning mot ett mer enat Irland som man är motståndare till. Unionisterna vill i stället se en fortsatt delning av den irländska ön med Nordirland som en tydlig del av Storbritannien.



1644255931831.png
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Helt rätt, svårt att vara opartisk, därför ska man använda flera källor.
BBC borde väl vara en säker källa om man vill veta skillnaden mellan UK och Great Britain?

Under the protocol, checks are required on goods coming into Northern Ireland from the rest of the UK. Since it came into force at the start of 2021 the protocol has been at the centre of a dispute between the UK and the EU.

How does the Northern Ireland Protocol work?
Rather than checks taking place along the Irish border, it was agreed any inspections and document checks would take place between Northern Ireland and Great Britain (England, Scotland and Wales) instead.

https://www.bbc.com/news/explainers-53724381

SR och SVT översätter UK med Storbritannien, vilket inte stämmer, så vad är det mer som inte stämmer? Men även andra, enligt vissa mer pålitlig media, har svårigheter att veta hur det ligger till. ;)

Upploppen iscensattes i protest mot vad man från unionistiskt håll uppfattar är politiska steg i spåren av brexit i riktning mot ett mer enat Irland som man är motståndare till. Unionisterna vill i stället se en fortsatt delning av den irländska ön med Nordirland som en tydlig del av Storbritannien.



View attachment 468585
Du har tjatat om det såkallade översättningsfelet flera gånger. Alla har fel, utom du. Vad är det du inte förstår? I det svenska språket har vi valt att förkorta ”Förenade konungariket Storbritannien och Nordirland” till bara Storbritannien. Sen finns det en ö som också heter Storbritannien. Den svenska översättningen är vedertagen av de flesta, utom du.

Jag hoppas verkligen inte du använder termerna Nordkorea, Sydkorea, Taiwan, Kongo-Kinshasa eller Kongo-Brazzaville. Med din logik bör du använda Demokratiska folkrepubliken Korea istället för Nordkorea eller Republiken Kina istället för Taiwan.

Lägg upp en video när du gasar iväg med din gamla Trajja, gå och lägg dig och sluta fundera över påhittade översättningsmissar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du har tjatat om det såkallade översättningsfelet flera gånger. Alla har fel, utom du. Vad är det du inte förstår? I det svenska språket har vi valt att förkorta ”Förenade konungariket Storbritannien och Nordirland” till bara Storbritannien. Sen finns det en ö som också heter Storbritannien. Den svenska översättningen är vedertagen av de flesta, utom du.

Jag hoppas verkligen inte du använder termerna Nordkorea, Sydkorea, Taiwan, Kongo-Kinshasa eller Kongo-Brazzaville. Med din logik bör du använda Demokratiska folkrepubliken Korea istället för Nordkorea eller Republiken Kina istället för Taiwan.

Lägg upp en video när du gasar iväg med din gamla Trajja, gå och lägg dig och sluta fundera över påhittade översättningsmissar.
Haha ord och inga visor.

Konungariket Sverige heter det ju också. Allt annat är sossigt skitsnack
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vem var det som kom på idén att blanda in danskjävlarna i namngivningsprocesssen, förresten? Inget annat än Svea Rike borde väl vara korrekt? Rige? For helvede...
Vi får be sweetie byta namn på tråden till att omfatta även forna stormakter
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top