Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ett 200liters fat med hvo 100 är en bra investering. Just saying
Tror inte att ett fat HVO100 någonsin blir en bra investering med de priserna det har nu :3freak
Dessutom torde väl inte HVO:n påverkas av strul nere i Tyskland? Det är väl raps, slaktavfall och palmolja som är basen där.
Tyskarna har väl typ 25 olika företag som jobbar på oljemarknaden och det är endast ett fåtal av dem som har IT-problem.
Vi får väl inte olja därifrån heller, utan den kommer väl med båt till våra leverantörer.
Däremot kan störningar inom EU orsaka sådanna där irriterande gummibandseffekter även hos oss.. Hela systemet är ju mer eller mindre just-in-time överallt.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Tror inte att ett fat HVO100 någonsin blir en bra investering med de priserna det har nu :3freak
Dessutom torde väl inte HVO:n påverkas av strul nere i Tyskland? Det är väl raps, slaktavfall och palmolja som är basen där.
Tyskarna har väl typ 25 olika företag som jobbar på oljemarknaden och det är endast ett fåtal av dem som har IT-problem.
Vi får väl inte olja därifrån heller, utan den kommer väl med båt till våra leverantörer.
Däremot kan störningar inom EU orsaka sådanna där irriterande gummibandseffekter även hos oss.. Hela systemet är ju mer eller mindre just-in-time överallt.
Hvo kan man förvara i flera år.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har faktiskt tänkt tanken att köpa på mig ett fat HVO till bilen och ett fat Aspen-bensin till hojen, men vetefasen var man köper och än mindre hur jag skall lyckas transportera dem till garaget. Sen lär väl inte försäkringsbolaget jubla över att jag har dem stående i garaget.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Har faktiskt tänkt tanken att köpa på mig ett fat HVO till bilen och ett fat Aspen-bensin till hojen, men vetefasen var man köper och än mindre hur jag skall lyckas transportera dem till garaget. Sen lär väl inte försäkringsbolaget jubla över att jag har dem stående i garaget.
Stålfat är lätta att hantera. Frakta på släp eller i en skåpbil. Rulla det liggandes ner för en ramp av valfri material. Samma sak när du ska ha in det i garaget. Underlättar om man är 2. Fat får man gratis lite överallt. Var noga med att rengöra invändigt. Och undvik rostiga fat. Med andra ord, du fyller ett fat själv på macken.
PS : mitt försäkringsbolag har ingen aning om vad jag har i garaget.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"Russia is planning to fabricate a pretext for an invasion of Ukraine, by falsely blaming Ukrainian military for an attack on Russian-backed separatists or Russia itself, US officials say.
One option Russia is said to be considering is to stage and film a fake attack, with graphic images of an explosion showing numerous casualties."


"Senior US administration officials said the alleged operation, planned by Russian security services, would show images of civilian casualties in Donbas, eastern Ukraine, in order to generate outrage against the Ukrainian authorities.
This could then be used to justify an attack on Ukraine, the officials said.
The officials said the plan could involve staging and filming a faked attack.
It would show corpses and destroyed locations, faked Ukrainian military equipment, Turkish-made drones and actors playing Russian-speaking mourners, they said."


Låter som handlingen i en dålig B-film ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Låter som handlingen i en dålig B-film ?
Jag har sett tidigare läckor på ryska planer som liknar den där.

Ukrainarna hade väl gripit en av gängen som skulle utföra något dåd, komplett med utrustning och allt tidigare i veckan?

Dom satt väl på både sprängmedel och vapen i något tillhåll som Ukraina hade span på.

Det verkar onekligen börja närma sig
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
BBC brukar ha bra, korrekta och hyffsad nyanserade nyheter.
Det verkar inte ha spridit mera än 3 länder och några bolag, vilket är bra.
Hade det varit början på något större så torde det ha slagit hårdare så här 5 dagar in i attacken.


"IT systems have been disrupted at Oiltanking in Germany, SEA-Invest in Belgium and Evos in the Netherlands.
In total dozens of terminals with oil storage and transport around the world have been affected, with firms reporting that the attacks occurred over the weekend.
But experts caution against assuming this is a co-ordinated attack."

"The company is working to get a back-up IT system online but says that most liquid transportation is operational.
The spokeswoman said SEA-Invest is aware of the cyber-attacks against other companies but investigations have not determined if there is a link."
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad det gäller spekulationerna om varför Ryssland agerar som de gör just nu så finns ju alltid chansen att de försöker påverka NATO och deras kommande toppmöte i Madrid nu i sommar.
Det är nämligen där som NATO skall revidera sitt stategiska koncept över hur hotbilden ser ut för närmaste 10 åren.

Man skulle kunna tänka sig att de vill störa processen genom att agera som man gör. En strategi bygger ju att man förutspår hur en motståndare troligtvis kommer att agera och minskar dennes handlingsutrymme. Rysslands agerande gör ju bedömningen om framtiden klart svårare och en revidering av strategin så här nära inpå mötet skulle kunna göra den sämre.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Om Ukraina blir attackerat så blir det garanterat en ny flyktingvåg och Sverige lär vara populärt som vanligt.
Kanske därför vi slopar covidrestriktioner med så kort varsel för att kunna ta emot?

Bara 33% av Ukraina är dock färdigvaccinerade mot Sveriges 73%.
Måntro om det stökar till det i den nedåtgående trenden vi har?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det ser ut som om Puttes planer har läckt ut mer eller mindre i sin helhet.

Tyska tidningar har publicerat, både på gott och ont, nu vet Putte vad vi vet, och kan ändra i planen, ÅAS så kanske Puttes medlöpare slutar att påstå att det bara är en fredlig övning han håller på med.

Det kan ju förklara att Ukraina ändå har lyckats förstärka så pass bra där dom har gjort, och att dom har lyckats plocka dom grupper av sabotörer som har suttit på sponsrade lager av grejor från Putte inne i Ukraina

Ukraina har ju också varit väldigt specifika med vilken hjälp dom har behövt utifrån och vilka vapensystem som har behövt tillföras och var dom ska placeras (efter Puttes planerade framryckningsvägar)

Lite intressant är också att Putte planerade att ta så mycket mark dom kan så fort som möjligt, men att strunta i städerna så länge istället för att ge sig på strid i bebyggelse.

Han räknade kallt med att ett riggat val och en lämplig marionett skulle ge honom kontrollen sedan.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Näste fredag är det ju Uppesittarkväll för invasionen, om den nu sker.
Östersjöflottan anlöpte väl vid svarta havet igår. Så någon dag i hamn och sen på med trupp.

Financial Times skriver:
"Russia generally holds its annual nuclear exercises — which involve testing intercontinental ballistic missiles from land, sea and air — in the fall. But the US believes Putin has decided to hold them earlier this year as a show of strength in the event that he orders his military to further invade Ukraine. The US believes that the optimum time for a Russian invasion would be from mid-February to the end of March. Holding the exercises to coincide with an invasion would send a powerful reminder to Nato about the strength of Moscow’s nuclear forces, which are the largest in the world."

FT verkar ha blockat länkande till artikeln, men här låg den tidigare: https://t.co/dLl36iWDXl
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Näste fredag är det ju Uppesittarkväll för invasionen, om den nu sker.
Östersjöflottan anlöpte väl vid svarta havet igår. Så någon dag i hamn och sen på med trupp.
20'e februari är annars ett hett tips.

Putte vill inte stöta sig med den enda kompisen han har, och den kompisen har tydligen någon sporttävling fram tills dess
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"Russia has assembled about 70% of the military capability needed for a full-scale invasion of Ukraine in the coming weeks, US officials say.
The ground is expected to freeze and harden from mid-February, enabling Moscow to bring in more heavy equipment, the unnamed officials said."

"Speaking on condition of anonymity, two US officials told Reuters news agency that weather conditions would provide a peak window for Russia to move equipment forward between about 15 February and the end of March.
According to reports, the officials warned that a Russian invasion of Ukraine could cause as many as 50,000 civilian deaths. They also estimated that an attack could see the Ukrainian capital, Kyiv, fall within days and prompt a refugee crisis in Europe as millions of people flee."
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag vet att jag läste din text som fan läser Bibeln ... :hihi Jag ville bara ta tillfället i akt att jäklas när jag hade den möjligheten:fyllisar
Misstänkte det men ville ta tillfället att se det från annat håll. ;)
Det finns tillräckligt dryghet och hån från andra så jag behöver inte fylla på med mera. Men retas vänskapligt kan man göra! :krama
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top