Ska man vara orolig för Ryssland?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det här blir ju bara konstigare och konstigare, det står ju uttryckligen i länken du nyss postade:

"Forskarna har inte heller intervjuat muslimer som är invandrare i västländer, vilket bland annat betyder att svenska muslimer inte ingår i undersökningen."

Jag förstår inte dina inlägg över huvudtaget, vilka muslimer skrev du om nyss, de 30%? Var de inte i Sverige?

Eller är det infödda muslimer i Sverige? Blandar du möjligen ihop det med samer? Vilka undersökningar har man gjort på infödda muslimer?

Och visst försökte du väl göra gällande att muslimer och sharia inte är ett problem i Sverige, vad menade du annars?

Du har rätt, vi kan återgå till ämnet, det är nog bäst för åtminstone en av oss.

Ja, det må vart en usel länk gällande just svenska muslimer.
Men då du verkar tvärsäker (mnja) Hur ser det ut med dina egna fakta?
Du har alltså belägg för att det inte finns en stor andel som tar avstånd från sharia?

Och jo, du förstår definitivt vad jag säger.

Jag har för övrigt inte göra gällande ett skit angående någon problematik kopplad till någon grupp alls.


Men på trådens ämne.
Det talas om att hela Ukraina-situationen kommer komma till vägs ände om ganska så precis två veckor. Varför just då?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har dagligen kontakt med folk i Ukraina som jobbar på ett tekniskt centrum för ett amerikanskt företag. De verkar trivas bra med att vara en del av västerländska affärer. Jag har inte hört något antiryskt från dem, men det skulle förvåna mig mycket om de ville arbeta under rysk flagg.
Det kanske inte är en helt svartvit fråga?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vi som spanar sällan, går det att få en kort sammanfattning av hur man kan tolka spaningen?
Belarus har inga SU-24or. Bara Ryssland, Syrien och jag har för mig Ukraina har dem.
De har väl god telekrig kapacitet och är väldigt bra på att penetrera in i fientligt territorium för att fälla bomber.

Var ju en SU-24 som gjorde en flygning nära USS Donald Cook och slog ut all elektronik på fartyget i några minuter. Finns klipp på youtube.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad tror ni? Blir det ett angrepp mot Sverige?
Putin verkar vara helt skogstokig vad jag kan förstå
Ska man vara orolig för Ryssland?


Ja, men angrepp mot Sverige är inte troligt. Men den ryska björnen är en opålitlig björn under Putins styre.

Halva Finland ägs av Ryssar känns det nästan som ibland. Men men KymiRing har inga ryska delägare. Finska motorsportförbundet vill bara ha långsiktiga ägare och ryssar kan vara opålitliga investerare.
Men det gäller inte kärnkraftverk...

Den ryska björnen sätter klorna i Finlands mö

I åratal har Finland tigit still om de ekonomiska och säkerhetspolitiska riskerna med ryskt delägarskap i Fennovoima. Tystnaden är öronbedövande så till den grad att den blir talande – då Kreml nu visar sitt rätta ansikte, med nakna, tsaristiska ambitioner.

 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag är tämligen övertygad om att den avdelningen jag har kontakt med stängs ganska raskt med ny regim i landet.
Ja säkert, jag menade väl snarare att den kanske inte säger så mycket om huruvida det är 5/15/25/75% av ukrainska medborgare som gillar Ryssland. Jag kan föreställa mig att den åsikten dessutom skiljer sig markant beroende på om man har lön från ett amerikanskt företag eller inte.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur länge har Åland varit demilitariserat, första världskriget? Det är ju bra eländigt, snackas det lika mycket om det i Finland som om Gotland i Sverige?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Undrar om det blir dålig stämning om Finland ändrar det på eget bevåg

Eller som att Sverige gör som Ryssland med Krim och återtar det efter förlusten av östra riksdelen i 1808 - 1809 års krig. Majoriteten på Åland har svenska som modersmål så ska man hävda språkfrågan precis som med rysktalande utanför Ryssland så är de "svenskar" inte Finländare.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Eller som att Sverige gör som Ryssland med Krim och återtar det efter förlusten av östra riksdelen i 1808 - 1809 års krig. Majoriteten på Åland har svenska som modersmål så ska man hävda språkfrågan precis som med rysktalande utanför Ryssland så är de "svenskar" inte Finländare.
Jag kan tycka att Sverige har rätt mycket att återta, hela Finland var, och borde återförenas med, Sverige, tex.

 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag kan tycka att Sverige har rätt mycket att återta, hela Finland var, och borde återförenas med, Sverige, tex.

Återta är inte riktigt rätt eftersom Finland var en fullvärdig del, mer svenskt än både Skåne, Halland och Blekinge och betydligt längre tid än dessa ockuperade områden.
Armfelt, han med Karolinerna, var från östra riksdelen av Sverige och således "Finländare" med nutida gränser.
https://historiesajten.se/visainfo.asp?id=57
Tyvärr har nationalismen för mer än hundra år sedan gjort så att det blir svårt. Svenskar i Tornedalen fick inte prata sitt eget språk fram till 1957 och på den östra sidan av älven lärde de sig "rätt" finska.
Och eftersom den kvarvarande västra riksdelen inte slagits med den ryska björnen på 200 år har vi inte samma erfarenhet som medborgare.
Men Sverige begick krigsbrott som neutralt land genom att ha en flygflottilj, F19, utanför Sveriges gränser. Men utåt var vi neutrala.

Men lite nostalgi att läsa om SU, Sukhoi, och TU, Tupolev, sådant man lärde sig i lumpen. Fast då sa vi Ryssen när det fortfarande var Sovjet.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Eller som att Sverige gör som Ryssland med Krim och återtar det efter förlusten av östra riksdelen i 1808 - 1809 års krig. Majoriteten på Åland har svenska som modersmål så ska man hävda språkfrågan precis som med rysktalande utanför Ryssland så är de "svenskar" inte Finländare.
Hördu håll fingrarna i styr nu, Vi Finlandssvenskar är inga Svennar för tusan!
Jag kan tycka att Sverige har rätt mycket att återta, hela Finland var, och borde återförenas med, Sverige, tex.

Ni och vilken armé?:sissy Ni har ju en hel del granater och sprängmedel, men det använder ni ju upp mestadels i "orten"
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Återta är inte riktigt rätt eftersom Finland var en fullvärdig del, mer svenskt än både Skåne, Halland och Blekinge och betydligt längre tid än dessa ockuperade områden.
Armfelt, han med Karolinerna, var från östra riksdelen av Sverige och således "Finländare" med nutida gränser.
https://historiesajten.se/visainfo.asp?id=57
Tyvärr har nationalismen för mer än hundra år sedan gjort så att det blir svårt. Svenskar i Tornedalen fick inte prata sitt eget språk fram till 1957 och på den östra sidan av älven lärde de sig "rätt" finska.
Och eftersom den kvarvarande västra riksdelen inte slagits med den ryska björnen på 200 år har vi inte samma erfarenhet som medborgare.
Men Sverige begick krigsbrott som neutralt land genom att ha en flygflottilj, F19, utanför Sveriges gränser. Men utåt var vi neutrala.

Men lite nostalgi att läsa om SU, Sukhoi, och TU, Tupolev, sådant man lärde sig i lumpen. Fast då sa vi Ryssen när det fortfarande var Sovjet.
Grymt inlägg, tack!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"Ryssland har nu tagit full militär kontroll över Belarus, säger Litauens president Gitanas Nausėda till Svenska Yle. Enligt Nauseda kan de ryska trupper som har samlats vid gränsen mellan Belarus och Ukraina stanna väldigt länge.
– Belarus är inte mer självständigt militärt.
Mycket tydligare kan en president inte uttrycka sig än Litauens president Gitanas Nausėda gör när jag träffar honom på Presidentpalatset i Vilnius.
– Lyssna på vad Aleksandr Lukasjenko säger. Belarusiska trupper är beredda att delta i eventuella ryska angrepp mot grannländer.
Lukasjenko är Belarus auktoritära ledare och de facto president."
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hördu håll fingrarna i styr nu, Vi Finlandssvenskar är inga Svennar för tusan!

Ni och vilken armé?:sissy Ni har ju en hel del granater och sprängmedel, men dey använder ni ju upp mestadels i "orten"
Du läste nog vad du ville läsa, inte vad jag skrev! :krama

Alldeles för många i den västra riksdelen kan inte skilja på finsk- och svensktalande Finländare utan tycker att alla ska prata finska. Samma som många i den forna östra riksdelen missar det faktum att VI var ett land fram till 1808 - 1809 års krig. Ett exempel på en svenskspråkig sida i en svenskspråkig del av landet där jag "hjälpt till" att förbättra.

Kimo Bruk var år 1792 Sveriges, och därmed även Finlands, mest produktiva järnbruk.

Släpp ingen djävel över bron kan vi säga i Sverige. Men de flesta tänker inte på att det inte skrevs i Sverige även om där det hände fortfarande då var Sverige.

Finland är Svenskt kan ses även i Sverige med svensk text för den som vill veta mer om vår gemensamma historia. Du har bergis redan sett den. Gjort av Finländare för Finländare men intressant även för oss Sverigesvenskar. :krama

 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top