Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om man tittar på de länder som har en till övervägande del muslimsk befolkning så är det ytterst få där sharialagar ens är en fråga. Det handlar om grupperingar i de allra fattigaste länderna och därmed finns det där grogrund för extremistiska uppfattningar. Inte ens i Afghanistan, Syrien eller Somalia finns det någon entydig syn att Sharia skall gälla. Inte heller i Saudiarabien eller Iran. Klart att det finns religiösa stockkonservativa eller snarare nykonservativa som hävdar det men åter igen så är det deras Livets Ord och inte allas uppfattning.

Tror någon att den egna befolkningen skulle behöva tvingas till att följa sharia med hugg, slag, stympningar och dödsstraff om de på något sätt var för det själva? Hur är det med logiken?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vet du själv vad du vill ha sagt med det där?
Jag tror att du kan bättre.
Fine, onödigt kanske men jag tycker mig känna en viss "alla muslimer jag känner är snälla därför spelar ingen annan fakta någon roll" men det kanske inte var meningen och i synnerhet inte ämnet för tråden, men jag kan återgå till att jag är säker på att många i hela forna Sovjetunionen känner stark samhörighet med Ryssland och ser stora poänger med att ingå i Ryssland.
Det var väl många på Krim som blev glada av "frigörelsen"?

Läs gärna på om muslimers inställning till sharia globalt om du är intresserad, annars inte.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om man tittar på de länder som har en till övervägande del muslimsk befolkning så är det ytterst få där sharialagar ens är en fråga. Det handlar om grupperingar i de allra fattigaste länderna och därmed finns det där grogrund för extremistiska uppfattningar. Inte ens i Afghanistan, Syrien eller Somalia finns det någon entydig syn att Sharia skall gälla. Inte heller i Saudiarabien eller Iran. Klart att det finns religiösa stockkonservativa eller snarare nykonservativa som hävdar det men åter igen så är det deras Livets Ord och inte allas uppfattning.

Tror någon att den egna befolkningen skulle behöva tvingas till att följa sharia med hugg, slag, stympningar och dödsstraff om de på något sätt var för det själva? Hur är det med logiken?
Du är långt ute och cyklar, allt det du skriver går lätt att avfärda med objektiva källor. Om du inte vill bilda dig kan jag inte tvinga dig.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Fine, onödigt kanske men jag tycker mig känna en viss "alla muslimer jag känner är snälla därför spelar ingen annan fakta någon roll" men det kanske inte var meningen och i synnerhet inte ämnet för tråden, men jag kan återgå till att jag är säker på att många i hela forna Sovjetunionen känner stark samhörighet med Ryssland och ser stora poänger med att ingå i Ryssland.
Det var väl många på Krim som blev glada av "frigörelsen"?

Läs gärna på om muslimers inställning till sharia globalt om du är intresserad, annars inte.

Vad vill du att jag ska säga då? Att jag bara känner lömska muslimer?
Vad du känner får stå för dig, lämpligen klargör du det själv istället för att tolka in det i det jag skriver. Vad tror du om det?

Jag har inte sagt ett ljud om att alla i hela världen är vare sig det ena eller andra oavsett religion.
Däremot har det jag sagt baserats på fakta och precis inget annat.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad vill du att jag ska säga då? Att jag bara känner lömska muslimer?
Vad du känner får stå för dig, lämpligen klargör du det själv istället för att tolka in det i det jag skriver. Vad tror du om det?

Jag har inte sagt ett ljud om att alla i hela världen är vare sig det ena eller andra oavsett religion.
Däremot har det jag sagt baserats på fakta och precis inget annat.
Vänta nu, så här skrev du:

"Men nu har vi ju en väldigt stor del av de muslimer som bor i Sverige som absolut inte vill ha något med sharia att skaffa öht."

Utveckla samt redovisa vad du bygger denna uppfattning på, strunta i vilka du känner.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Angående populariteten bland invånare på Krim har jag inte sett något annat än den officiella ryska versionen med 97% PRO-Ryssland.
Trovärdigheten i den är nog sisådär.
Finns det fler vettiga källor?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Vänta nu, så här skrev du:

"Men nu har vi ju en väldigt stor del av de muslimer som bor i Sverige som absolut inte vill ha något med sharia att skaffa öht."

Utveckla samt redovisa vad du bygger denna uppfattning på, strunta i vilka du känner.

Draget rätt ur arslet vill jag minnas att de undersökningar som gjorts i ämnet säger att >30% av muslimer i Sverige inte vill se sharia.
Det är en stor del. Frågor på det?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Draget rätt ur arslet vill jag minnas att de undersökningar som gjorts i ämnet säger att >30% av muslimer i Sverige inte vill se sharia.
Det är en stor del. Frågor på det?
För det första har nog ingen sådan undersökning gjorts i Sverige, det borde man hört talas om och den hade varit väldigt uppmärksammad, så det låter som att du börjar glida rejält nu.
Finns ens alla muslimer registrerade i Sverige, var då? Får man föra sådana register?
Vad svarade de resterande 70%? Om 30% inte vill så vill 70% eller är osäkra? Dvs mycket värre än vad du ville göra gällande med historier om dina muslimska vänner, som förvisso verkar vara imponerande många om de går att mäta i 30/70%, eller det var i undersökningen som inte existerar kanske, visst ja.

Jag diskuterat gärna islam i 18 år till på sporthoj men jag tror det här är fel tråd.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
För det första har nog ingen sådan undersökning gjorts i Sverige, det borde man hört talas om och den hade varit väldigt uppmärksammad, så det låter som att du börjar glida rejält nu.
Finns ens alla muslimer registrerade i Sverige, var då? Får man föra sådana register?
Vad svarade de resterande 70%? Om 30% inte vill så vill 70% eller är osäkra? Dvs mycket värre än vad du ville göra gällande med historier om dina muslimska vänner, som förvisso verkar vara imponerande många om de går att mäta i 30/70%, eller det var i undersökningen som inte existerar kanske, visst ja.

Jag diskuterat gärna islam i 18 år till på sporthoj men jag tror det här är fel tråd.

Ok, jag tror att det gjorts flera och att en del har blivit tämligen uppmärksammade.
En artikel i ämnet som jag inte har detaljstuderat och inte heller ämnar göra. Men att det inte på något vis råder konsensus utan stora delar av gruppen muslimer tycker olika om många saker framgår.

https://fof.se/tidning/2013/7/artikel/asikter-i-den-muslimska-varlden

Till det vill jag förtydliga att jag på intet sätt sympatiserar med några religiösa påhitt öht.

Vad ville jag göra gällande som inte stämmer? Hitta inte på skit jag inte sagt.
Eller så skiter vi i det och återgår till tråden.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ok, jag tror att det gjorts flera och att en del har blivit tämligen uppmärksammade.
En artikel i ämnet som jag inte har detaljstuderat och inte heller ämnar göra. Men att det inte på något vis råder konsensus utan stora delar av gruppen muslimer tycker olika om många saker framgår.

https://fof.se/tidning/2013/7/artikel/asikter-i-den-muslimska-varlden

Till det vill jag förtydliga att jag på intet sätt sympatiserar med några religiösa påhitt öht.

Vad ville jag göra gällande som inte stämmer? Hitta inte på skit jag inte sagt.
Eller så skiter vi i det och återgår till tråden.
Det här blir ju bara konstigare och konstigare, det står ju uttryckligen i länken du nyss postade:

"Forskarna har inte heller intervjuat muslimer som är invandrare i västländer, vilket bland annat betyder att svenska muslimer inte ingår i undersökningen."

Jag förstår inte dina inlägg över huvudtaget, vilka muslimer skrev du om nyss, de 30%? Var de inte i Sverige?

Eller är det infödda muslimer i Sverige? Blandar du möjligen ihop det med samer? Vilka undersökningar har man gjort på infödda muslimer?

Och visst försökte du väl göra gällande att muslimer och sharia inte är ett problem i Sverige, vad menade du annars?

Du har rätt, vi kan återgå till ämnet, det är nog bäst för åtminstone en av oss.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har dagligen kontakt med folk i Ukraina som jobbar på ett tekniskt centrum för ett amerikanskt företag. De verkar trivas bra med att vara en del av västerländska affärer. Jag har inte hört något antiryskt från dem, men det skulle förvåna mig mycket om de ville arbeta under rysk flagg.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top