Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad baserar du det på?
Att de ser den oändliga framgångssagan, friheten och fantastiska levnadsstandarden deras grannar i öst åtnjuter?

Jag tror inte så många önskar var en del av något som inte ens kan bygga upp en vettig infrastruktur. Vad är fördelarna?
Min erfarenhet från att ha jobbat i Estland i många år och ha många vänner där.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Min erfarenhet från att ha jobbat i Estland i många år och ha många vänner där.
Mina erfarenheter är lite andra än dina.
Jag har jobbat i Estland och Lettland några dagar upp till en vecka till och från under de senaste 20 åren.
Dom jag träffat, även om dom inte är direkt rädda för ryssar längre, tycker iaf inte om ryssar.
Något man också kan se på tex restaurang om det finns ryska sällskap där.
Lite mindre avogt inställda i Lettland kanske.
Så jag tror knappast Estland och Lettland skulle ta emot ryssar som några befriare även om en stor del pratar ryska.

Iaf så jag upplevt det.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Mina erfarenheter är lite andra än dina.
Jag har jobbat i Estland och Lettland några dagar upp till en vecka till och från under de senaste 20 åren.
Dom jag träffat, även om dom inte är direkt rädda för ryssar längre, tycker iaf inte om ryssar.
Något man också kan se på tex restaurang om det finns ryska sällskap där.
Lite mindre avogt inställda i Lettland kanske.
Så jag tror knappast Estland och Lettland skulle ta emot ryssar som några befriare även om en stor del pratar ryska.

Iaf så jag upplevt det.
Samma här men jag noterar att de har en ca 20% av befolkningen som påstår sig vara ryssar, kanske vår motsvarighet till identiterspolitik, och att ryska är ett officiellt eller i det närmsta officiellt språk.

De 20% är inte nödvändigtvis så negativa till Ryssland, lite som vår muslimska befolkning som hellre vill ha sharia än Sverige.

Summa summarum, man bör inte ha för stora minoritetsgrupper och det är inget fel med en nationalstat som vilar på gemensam historia, kultur, religion och värderingar.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Min erfarenhet från att ha jobbat i Estland i många år och ha många vänner där.

Går inte det en liten aning stick i stäv med att en väldigt stor del av de länder som tidigare var en del av Sovjetunionen/Warszawapakten skyndade sig att bli en del av EU och NATO så fort tillfälle bjöds?
De kunde ju lierat sig med Ryssland istället, både du och nu. Men det har de de facto inte gjort.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Samma här men jag noterar att de har en ca 20% av befolkningen som påstår sig vara ryssar, kanske vår motsvarighet till identiterspolitik, och att ryska är ett officiellt eller i det närmsta officiellt språk.

De 20% är inte nödvändigtvis så negativa till Ryssland, lite som vår muslimska befolkning som hellre vill ha sharia än Sverige.

Summa summarum, man bör inte ha för stora minoritetsgrupper och det är inget fel med en nationalstat som vilar på gemensam historia, kultur, religion och värderingar.

Men nu har vi ju en väldigt stor del av de muslimer som bor i Sverige som absolut inte vill ha något med sharia att skaffa öht.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi skall komma ihåg att Ukraina också kämpar med grav korruption, låg levnadsstandard och tveksamma samhällsinstitutioner, liksom många av sina grannar som förut legat under Rysk-Sovjetisk intressesfär.

Men liksom övriga så vill de absolut inte tillbaka dit.

Däremot så får man självklart förstå att de ryskapråkiga minoriteterna i exempelvis Baltikum tyckte att det var bättre förr, då de hade en gynnad ställning. Det gör situationen i Donetsk och Krim så farlig framåt, nästa steg är att ”befria” ryssarna i Estland, Lettland och Litauen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Går inte det en liten aning stick i stäv med att en väldigt stor del av de länder som tidigare var en del av Sovjetunionen/Warszawapakten skyndade sig att bli en del av EU och NATO så fort tillfälle bjöds?
De kunde ju lierat sig med Ryssland istället, både du och nu. Men det har de de facto inte gjort.
Jag pratar inte om majoriteten eller det officiella Estland.
Precis som sharia inte är en majoritetsgrej bland svenskar
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag pratar inte om majoriteten eller det officiella Estland.
Precis som sharia inte är en majoritetsgrej bland svenskar

Nä, från början pratade du om Ukraina.
Så hur många Ukrainare tror du ser det som en stor fördel att istället bli en del av Ryssland och i så fall varför?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nä, från början pratade du om Ukraina.
Så hur många Ukrainare tror du ser det som en stor fördel att istället bli en del av Ryssland och i så fall varför?
Jag vet inte men du kanske gör?
Så länge kommer jag inte förneka att det finns proryska strömningar i forna Sovjetunionen.

Jag gissar att det är tvåsiffrigt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ingen aning, men inte en enda av de muslimer jag känner är ens marginellt intresserade av införande av sharia.
Vad tror du själv?
Oj, det var första gången jag hör och stämmer inte alls med någon av de undersökningar som gjorts.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Oj, det var första gången jag hör och stämmer inte alls med någon av de undersökningar som gjorts.

Det är inte så konstigt då jag inte pratat med dig om folk jag känner tidigare.
Mig veterligen har inte heller några som helst externa undersökningar gjorts med urvalet på just folk jag känner. Än mindre offentliggjorts.
Konstigare att du tycker att det är konstigt. Men så är det.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag vet inte men du kanske gör?
Så länge kommer jag inte förneka att det finns proryska strömningar i forna Sovjetunionen.

Jag gissar att det är tvåsiffrigt.

Ja, jag tror också att de är fler än 9. Men det är fortfarande ett väldigt klent underlag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle säga att största delen av de ”muslimer” som bor i Sverige faktiskt FLYTT från sharialagar och sympatiserar inte det minsta med dessa.

Men det finns såklart även sådana som är mer konservativa (därför skall man inte vara konservativ) och förespråkar sharia för rättrogna men det blir ju som att säga att alla svenskar är som Livets Ord eftersom vi är kristna… dårar finns överallt, och framförallt bland religiöst konservativa.
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Men nu har vi ju en väldigt stor del av de muslimer som bor i Sverige som absolut inte vill ha något med sharia att skaffa öht.




Ingen aning, men inte en enda av de muslimer jag känner är ens marginellt intresserade av införande av sharia.
Vad tror du själv?
Men du påstår att en väldigt stor del är emot införande av sharia, hur får du ihop det,
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag skulle säga att största delen av de ”muslimer” som bor i Sverige faktiskt FLYTT från sharialagar och sympatiserar inte det minsta med dessa.

Men det finns såklart även sådana som är mer konservativa (därför skall man inte vara konservativ) och förespråkar sharia för rättrogna men det blir ju som att säga att alla svenskar är som Livets Ord eftersom vi är kristna… dårar finns överallt, och framförallt bland religiöst konservativa.
Än en gång, du kan hoppas att det är så, även jag. Men de undersökningar som görs om muslimers attityd till sharia ger noll stöd för den förhoppningen. Jag önskar också att livet var så enkelt som på DNs ledarsida.
Det är för övrigt helt befängt att folk fortfarande tror på detta, baserat på vad?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är inte så konstigt då jag inte pratat med dig om folk jag känner tidigare.
Mig veterligen har inte heller några som helst externa undersökningar gjorts med urvalet på just folk jag känner. Än mindre offentliggjorts.
Konstigare att du tycker att det är konstigt. Men så är det.
All heder åt att din sharia-ometer är världsbäst i hela bästaste gullegullvärlden!
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top