Ska man vara orolig för Ryssland?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
FM är en del av samhället. När samhället förändras kommer även Försvarsmakten att förändras eftersom uppdraget är att skydda det samhälle vi demokratiskt beslutat att ha. Inte ett dugg konstigt.
När Putin tar över Sverige kommer du vara hans mest trogna medarbetare. Jag känner det i hela kroppen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
FM är en del av samhället. När samhället förändras kommer även Försvarsmakten att förändras eftersom uppdraget är att skydda det samhälle vi demokratiskt beslutat att ha. Inte ett dugg konstigt.
Nej det är inte konstigt men det är ingen som har skrivit att det är konstigt heller.

Däremot skulle jag gärna fråga dig om du skulle tyckt det var okej att politisera försvaret i en riktning som du upplevde vulgär och opassande, men jag har lärt mig att varje gång du får en lite knivig fråga som du inte kan besvara med långa svador som inte hör till ämnet så försvinner du iväg för att sedan komma tillbaka 7-8 inlägg senare med någon ny helt tes. Och så fortsätter det i tråd efter tråg.

Som konservativ vill jag inte se Pride i försvaret och jag har respekt för att Pride-rörelsen och deras politiska partier inte vill se konservativ propaganda i försvaret.

Eller tror ni ett "kärnfamiljen - värd att försvara" omslag runt SvD med bilder på vita barn i Bromma hade passerat?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns säkert sådant som vi alla ”tycker” inte hör hemma i FM men det är ytterst Riksdagen som beslutar detta. Prideparaden är måhända ett spektakel men ytterst handlar den om att tidigare förringade och/eller skambelagda grupper ges chans och rätt att stå för vilka de är. Det är nog få av oss andra som kan sätta oss in i hur det är att vara hbtqi eller vad de nu kallas nuförtiden.

Och det är den rätten som FM ytterst är satt att försvara.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag kan förstå och tycka det är rimligt att man arbetar med att få människor, oavsett kön, sexuell läggning, etnisk bakgrund osv, att känna sig välkomna i en organisation, så att de exempelvis inte blir "bortskrämda" av att allt som kommuniceras t ex ger en bild av en macho-kultur. Till det kan höra att lyfta fram förebilder i form av människor som på egna meriter lyckats, men som kanske inte representerar den typiska bilden som brukar förknippas med organisationen.

Viktigast tror jag är att arbeta med sitt ledarskap för att få bort dåliga beteenden och lyfta fram goda exempel. Ser människor att det är en sund organisation med god kultur och ledare blir det attraktivt att jobba där, oavsett om den grupp man anser sig tillhöra är i minoritet eller ej.

Problemet med många av de olika "rörelser" som driver dessa frågor utanför och inom organisationer (via t ex HR- och kommunikationsavdelningar) inte i huvudsak ägnar sig åt det jag beskrev ovan, utan snarare åt politisk aktivism där man driver sina agendor med utgångspunkt i högst tvivelaktiga teorier. Detta kan jag förstå att människor reagerar negativt på.
Du missar att sådana som mig inte känner oss välkomna.
Vit, familj, medelklass med konservativa värderingar, (dvs vi som står för kalaset...), var kan du läsa om hur man månar våra intressen?

Det här eviga särbehandlandet som hela tiden krävs, jag förstår det inte. Jag är uppfostrad och uppvuxen på 80/90 talet med att man ska vara snäll mot alla och alla är lika mycket värda (...), räcker inte det?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tanken var att dom skulle vara det.
Att sedan olika politiska partier vill visa upp sig där är väl deras ensak, men här är det IAF väldigt kraftig övervikt av vänsterfolk som har kidnappat tåget med kommunistfanor, medans andra politiska partier ombeds avstå från politiska symboler
Eller förbjuds att delta, tex SD och MED
 

Raderad medlem 51742

Guest
Du missar att sådana som mig inte känner oss välkomna.
Vit, familj, medelklass med konservativa värderingar, (dvs vi som står för kalaset...), var kan du läsa om hur man månar våra intressen?

Det här eviga särbehandlandet som hela tiden krävs, jag förstår det inte. Jag är uppfostrad och uppvuxen på 80/90 talet med att man ska vara snäll mot alla och alla är lika mycket värda (...), räcker inte det?
Försvaret är inte en organisation som skall måna om någon särskild grupps intressen, vare sig dessa bygger på hudfärg, familjeförhållanden, klass eller ideologi. Identitetspolitik har inget där att göra. Försvaret skall försvara landet, vår demokrati och frihet. De skall rekrytera de med bäst förmågor för uppgiften, både individuellt och utifrån hur man bäst sätter samman grupper och bygger en organisation som kan bli högpresterande. De behöver också i tillräckligt hög grad spegla samhället för att bli accepterade av befolkningen.

Ser ingen motsättning mellan detta och det jag skrev i mitt tidigare inlägg. Om du inte känner dig välkommen och det representerar ett verkligt och generellt problem så har man misslyckats i det avseendet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du missar att sådana som mig inte känner oss välkomna.
Vit, familj, medelklass med konservativa värderingar, (dvs vi som står för kalaset...), var kan du läsa om hur man månar våra intressen?

Det här eviga särbehandlandet som hela tiden krävs, jag förstår det inte. Jag är uppfostrad och uppvuxen på 80/90 talet med att man ska vara snäll mot alla och alla är lika mycket värda (...), räcker inte det?
Du är representerad av majoriteten av de offentligt anställda
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det är väl bra och fint och så men alla andra organisationer då? Är de diskriminerade? Borde inte de också påminnas av det yttersta skyddet medelst deltagande av FM på deras samkväm?

Fattar bara inte grejen riktigt. Vad är det prideflaggan representerar och symboliserar som inte representeras och symboliseras av den svenska flaggan? Vilka värden saknas i den svenska flaggan, är den inte tillräcklig i sig?
pride2.jpg

Förvisso kloka poänger men jag tror att det kan vara bra att just FM betonar och pride-paraderar lite mer än andra. Då med tanke på den inte helt ovanliga och ganska exkluderande macho-kulturen som väl valda element har associerat organisationen med.

Självklart skall det kunna leda till att det räcker fint med den svenska flaggan som är representativ för alla, precis alla medborgare.

Att vi alla inkluderas i staten Sverige tror jag för övrigt är extra klokt att poängtera i dessa dagar, då rysstroll och helt vanliga idioter vräker ur sig en svada om att det vore lika bra att Putin tog över. Gärna med en touch av homofobiska fånigheter.
Det är naturligtvis grundlöst och rent obscent korkat. Faktum är att jag med glädje försvarar och sympatiserar med de landsmän som står allra längst ifrån mig gällande åsikter och värderingar om alternativet är Putin. Lätt att jag går bredvid både Schyman, Towatt, Bolund och fan till och med Kakan Hermansson för att försvara oss mot en sådan vidrig despot.
Och det är en uppfattning som delas av en förkrossande majoritet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför viftas det med kommunistflaggor (gärna den gamla Sovjetiska) i Prideparader?

Hade Stalin en särskilt inkluderande HBTQ agenda?
"Alla ska med" (till Gulag)

Jag visste förövrigt inte att vissa politiska partier var bannade från pridetågen, det känns inte speciellt.... inkluderande...?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Varför viftas det med kommunistflaggor (gärna den gamla Sovjetiska) i Prideparader?

Hade Stalin en särskilt inkluderande HBTQ agenda?
"Alla ska med" (till Gulag)

Jag visste förövrigt inte att vissa politiska partier var bannade från pridetågen, det känns inte speciellt.... inkluderande...?

Allt det där är givetvis lika mycket skit som exkluderandet åt andra hållet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Någon som sa att de behövde en drivmedelsbataljon vid Ukraina..?
Här kommer en på väg dit i alla fall.


Tycker denna konflikt är klart intressant ur synvinkeln att citizen journalismen gör att man faktiskt kan följa sådanna här saker nästan i realtid. Visst man får ha ett finger i luften och ta höjd om det är fejk eller äkta, men ändå.
Det är nog första gången man ser sakerna parterna inte vill att man skall se. Gulfkriget visade man ju upp det man ville skulle synas.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Bland annat de har ju ändrat spelreglerna för hur mycket man kan ljuga... Det var väl också de som avslöjade att ryskt luftvärn sköt ned MH-17 samt att de "små gröna männen" också kom från Ryssland, till och med vilka de var.
Jag vet, satt själv och letade på Google maps med streetview efter jänrvägsövergången som syns på filmerna bara för att se vilket håll tågen körde innan jag postade dem :hej
Hittade inte stället dock.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Någon som sa att de behövde en drivmedelsbataljon vid Ukraina..?
Här kommer en på väg dit i alla fall.


Tycker denna konflikt är klart intressant ur synvinkeln att citizen journalismen gör att man faktiskt kan följa sådanna här saker nästan i realtid. Visst man får ha ett finger i luften och ta höjd om det är fejk eller äkta, men ändå.
Det är nog första gången man ser sakerna parterna inte vill att man skall se. Gulfkriget visade man ju upp det man ville skulle synas.
Man kan nog också ha ett finger i luften och fundera på om Ryssland vill att bilderna delas, och om man då ska göra det, också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, man får ju känslan av att Putte skulle ha sett till att plocka ner videosarna (och IgorGirkin) om inte det vat tänkt att filmerna skulle få spridning.

Det kan ju vara uppmålade fordon från skrotgården som fraktas runt runt för att få det till att se ut som något annat.

Det är ju inte första gången man har försett vägen till Krim med Potemkinkulisser
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jo, man får ju känslan av att Putte skulle ha sett till att plocka ner videosarna (och IgorGirkin) om inte det vat tänkt att filmerna skulle få spridning.

Det kan ju vara uppmålade fordon från skrotgården som fraktas runt runt för att få det till att se ut som något annat.

Det är ju inte första gången man har försett vägen till Krim med Potemkinkulisser
De är postade på TikTok och sedan bara återpostade på Twitter.
I sådanna fall skrotar Ryssland väldigt mycket modernt materiel som är i bra skick.
Men absolut bör man ha i bakhuvudet att vissa saker kan vara fejkade.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De är postade på TikTok och sedan bara återpostade på Twitter.
I sådanna fall skrotar Ryssland väldigt mycket modernt materiel som är i bra skick.
Men absolut bör man ha i bakhuvudet att vissa saker kan vara fejkade.
Jag tror nog Puttes fingrar når rätt långt in på Kinesiska TikTok vid behov.
Sedan behöver det ju inte vara skrotat material, det kan ju vara förrådsställda vagnar också

Slutligen, vet vi var tåget var på väg?
Att det åker i riktning mot X på filmen betyder ju inte att det kommer fram dit, det kan ju växlas om 4km senare i skogen och ta en helt annan riktning.

Visst är det troligt att det är äkta filmsnuttar, men då betyder det att Putte vill att vi ska se dom och kanske även sprida dom för att hans skrammel ska höras
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top