Ska man vara orolig för Ryssland?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det är väl sca eller vad det heter för konsumentprodukter nu för tiden

Köp bidé istället, klimatsmart

Sjukt dålig avkastning på bidé.
Om Putin hetsar och stökar är det inte mer än rätt jag får ut något av eländet.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Ja jag har ju ingen aning om vad som krävs så berätta mer…
Vadå, ska jag förklara de fysiska och psykiska kraven som krävs för varje tjänst I FM?
 

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Vill ni ha något att göra så här på lördagsförmiddagen och i väntan på ryssen så kan jag rekommendera att lyssna på Fonten och deas avsnitt om grodmän i Karlskrona.
Riktigt bra och underhållande avsnitt (y)
Länkar till Spotify men goola för andra ställen där de finns med.

Avsnitt 1 - Grodmän i Karlskrona skärgård 1984

Avsnitt 2 - Grodmän i Karlskrona skärgård 1984

Avsnitt 3 - Grodmän i Karlskrona skärgård 1984

Avsnitt 4 - Grodmän i Karlskrona skärgård 1984
Tack för reklamen!

Robert, Fronten Podcast
(Honda Pan European 1100 -01)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vadå, ska jag förklara de fysiska och psykiska kraven som krävs för varje tjänst I FM?
Ingenting av det du för fram talar emot att det skulle finnas gott om dugliga kvinnor för hart nog allt. Erfarenhet finns, IDF eller för all del SvFM. Men du kan vara lugn, du behöver inte förklara. Själv har jag fullt förtroende för både Pliktverket och FM Specialurval.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Vadå, ska jag förklara de fysiska och psykiska kraven som krävs för varje tjänst I FM?

Personligen tror jag att alla tjänar på att du låter bli det, framförallt du själv.
Läs vad snoken säger, jag har på känn att han är en liten aning insatt i frågan.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Personligen tror jag att alla tjänar på att du låter bli det, framförallt du själv.
Läs vad snoken säger, jag har på känn att han är en liten aning insatt i frågan.
Nä, jag håller helt klart noll koll.
Förstår inte riktigt vad ni argumenterar om.
Försvarsmakten kvoterar in och brandförsvaret sänker kraven.

Jag aldrig sagt att kvinnor inte är lämpliga men så länge som de fysiska kraven inte sänks så kommer de alltid ha det tuffare.

Hemvärnet har gått och blivit en ideell förening där alla är välkomna oavsett fysik.
DET är deprimerande.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hemvärnet har genomgått en stor förändring under de senaste 20 åren.

Det har aldrig varit tanken att HV skall vara någon ungdomsgård för gymmande stridspittar som inte fick göra lumpen utan det handlar om att lösa uppgifter som kan se väldigt olika ut men som idag kanske inte främst bygger på den enskildes fysiska dådkraft.

”Tillräcklig” fysik får väl sägas vara nyckelordet, sedan löser man uppgifterna tillsammans och där är nog andra faktorer, inte minst kombinationen av civila kompetenser, betydligt viktigare.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Nä, jag håller helt klart noll koll.
Förstår inte riktigt vad ni argumenterar om.
Försvarsmakten kvoterar in och brandförsvaret sänker kraven.

Jag aldrig sagt att kvinnor inte är lämpliga men så länge som de fysiska kraven inte sänks så kommer de alltid ha det tuffare.

Hemvärnet har gått och blivit en ideell förening där alla är välkomna oavsett fysik.
DET är deprimerande.

Det jag med mycket begränsad framgång försökte förmedla var att det är klokt att sondera kompetenser och erfarenheter hos den man diskuterar med/mot.

I övrigt tror jag att snoken vill förmedla att lämpligheten för deltagande i försvarsmakten mycket väl kan vara helt oberoende av fysisk storhet och kön.
Den mentala storheten och förmågan att agera när planen är lika obefintlig som tiden för beslut är antaget betydligt viktigare som prestandaparameter än bicepsmått.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror det föreligger ett missförstånd i diskussionen, några diskuterar om att kvinnor kan göra bra saker i försvaret.
Andra diskuterar om det är rimligt att försvaret annonserar i Pride-färgerna.
Det finns ingen konflikt här. Tyvärr
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag tror det föreligger ett missförstånd i diskussionen, några diskuterar om att kvinnor kan göra bra saker i försvaret.
Andra diskuterar om det är rimligt att försvaret annonserar i Pride-färgerna.
Det finns ingen konflikt här. Tyvärr

Kan tycka att bara faktumet att det framkallar svår upprördhet hos Putin med anhang att försvarsmakten pride-paraderar gör det klart värt besväret.

Lite som när IS-krigarna tyckte att det var riktigt jobbigt med risken att bli tagen av daga via en kvinnlig Peshmerga och därmed mista alla de väntande oskulderna.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Hemvärnet har genomgått en stor förändring under de senaste 20 åren.

Det har aldrig varit tanken att HV skall vara någon ungdomsgård för gymmande stridspittar som inte fick göra lumpen utan det handlar om att lösa uppgifter som kan se väldigt olika ut men som idag kanske inte främst bygger på den enskildes fysiska dådkraft.

”Tillräcklig” fysik får väl sägas vara nyckelordet, sedan löser man uppgifterna tillsammans och där är nog andra faktorer, inte minst kombinationen av civila kompetenser, betydligt viktigare.
HV har krav på fysik men det är inget som kontrolleras.
De senaste fem åren har har stora ändringar gjorts vilket inte bådar gott när fysiken är som den är.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kan tycka att bara faktumet att det framkallar svår upprördhet hos Putin med anhang att försvarsmakten pride-paraderar gör det klart värt besväret.

Lite som när IS-krigarna tyckte att det var riktigt jobbigt med risken att bli tagen av daga via en kvinnlig Peshmerga och därmed mista alla de väntande oskulderna.
Jag tror det vore klokt att inte politisera försvaret.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
FM är en del av samhället. När samhället förändras kommer även Försvarsmakten att förändras eftersom uppdraget är att skydda det samhälle vi demokratiskt beslutat att ha. Inte ett dugg konstigt.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag kan förstå och tycka det är rimligt att man arbetar med att få människor, oavsett kön, sexuell läggning, etnisk bakgrund osv, att känna sig välkomna i en organisation, så att de exempelvis inte blir "bortskrämda" av att allt som kommuniceras t ex ger en bild av en macho-kultur. Till det kan höra att lyfta fram förebilder i form av människor som på egna meriter lyckats, men som kanske inte representerar den typiska bilden som brukar förknippas med organisationen.

Viktigast tror jag är att arbeta med sitt ledarskap för att få bort dåliga beteenden och lyfta fram goda exempel. Ser människor att det är en sund organisation med god kultur och ledare blir det attraktivt att jobba där, oavsett om den grupp man anser sig tillhöra är i minoritet eller ej.

Problemet med många av de olika "rörelser" som driver dessa frågor utanför och inom organisationer (via t ex HR- och kommunikationsavdelningar) inte i huvudsak ägnar sig åt det jag beskrev ovan, utan snarare åt politisk aktivism där man driver sina agendor med utgångspunkt i högst tvivelaktiga teorier. Detta kan jag förstå att människor reagerar negativt på.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kan tycka att det är okej att försvaret går ut och säger att dom inte är HBTQ fientliga på olika sätt, men däremot tycker jag inte att dom behöver delta i Pridetåget officiellt.
Låt den personal som vill deltaga i pridetåget få ledigt och åka dit, det räcker.

Jag har inget emot att dom deltar egentligen, förutom att dom har andra uppgifter att sköta, och dom kan inte hålla på att delta i parader för alla särintressen som finns inom försvarsmakten. (Brukshundsklubben, Jaktföreningen, Folkraceklubben, Skidföreningen osv)

Pride skulle ju vara opolitiskt, men så är ju inte fallet, här viftas det varje år med kommunistflaggor i Pridetåget, och då tycker jag att det är lämpligt att FM avstår.

Försvarsmakten försökte ju beordra folk som inte ville att deltaga i Pridetåget att göra det, men fick ju backa som fan efter att en (Lastbilsförare?) ordervägrade.

Jag är jävligt gammal och gjorde lumpen på 80 talet, jag delade lucka med en öppet bög, flera av tjejerna var öppet lesbiska, ingen hade något problem med det (som dom yttryckte) då och det har inte blivit sämre sedan dess.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kan tycka att det är okej att försvaret går ut och säger att dom inte är HBTQ fientliga på olika sätt, men däremot tycker jag inte att dom behöver delta i Pridetåget officiellt.
Låt den personal som vill deltaga i pridetåget få ledigt och åka dit, det räcker.

Jag har inget emot att dom deltar egentligen, förutom att dom har andra uppgifter att sköta, och dom kan inte hålla på att delta i parader för alla särintressen som finns inom försvarsmakten. (Brukshundsklubben, Jaktföreningen, Folkraceklubben, Skidföreningen osv)

Pride skulle ju vara opolitiskt, men så är ju inte fallet, här viftas det varje år med kommunistflaggor i Pridetåget, och då tycker jag att det är lämpligt att FM avstår.

Försvarsmakten försökte ju beordra folk som inte ville att deltaga i Pridetåget att göra det, men fick ju backa som fan efter att en (Lastbilsförare?) ordervägrade.

Jag är jävligt gammal och gjorde lumpen på 80 talet, jag delade lucka med en öppet bög, flera av tjejerna var öppet lesbiska, ingen hade något problem med det (som dom yttryckte) då och det har inte blivit sämre sedan dess.

Pridetåg opolitiska? :rofl 99% av de som går i tågen är ju politiker, föreningar och institutioner som ska visa upp sin som goda och inkluderande genom att skicka dit sina medlemmar som sedan går där stirrandes ner i marken.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Pridetåg opolitiska? :rofl 99% av de som går i tågen är ju politiker, föreningar och institutioner som ska visa upp sin som goda och inkluderande genom att skicka dit sina medlemmar som sedan går där stirrandes ner i marken.
Tanken var att dom skulle vara det.
Att sedan olika politiska partier vill visa upp sig där är väl deras ensak, men här är det IAF väldigt kraftig övervikt av vänsterfolk som har kidnappat tåget med kommunistfanor, medans andra politiska partier ombeds avstå från politiska symboler
 

Raderad medlem 51742

Guest
Mycket handlar ju om att det skall se bra ut utåt. Har själv sett många exempel på detta genom åren, t ex att göra en stor grej av att ha en "inclusion day", där anställda får en massa färdigproducerat material som de uppmanas posta på sina privata sociala medie-konton för att skryta, men där sedan konsulterna (som utgör typ halva arbetsstyrkan) exkluderas genom att ifall de vill delta förväntas de göra detta obetalt på sin fritid.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top