Ska man vara orolig för Ryssland?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja jävlar.
Man kan lära dagisbarn att lösa sina problem med konstruktivare medel än våld. Men sjuttioåriga gubbar som sitter och leker maffia i politiken, där finns det fan inget hopp.
Har man så liten snopp där man sitter i sin marmorborg att man anser att man behöver en militär, så då är man fan patetisk.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja jävlar.
Man kan lära dagisbarn att lösa sina problem med konstruktivare medel än våld. Men sjuttioåriga gubbar som sitter och leker maffia i politiken, där finns det fan inget hopp.
Har man så liten snopp där man sitter i sin marmorborg att man anser att man behöver en militär, så då är man fan patetisk.
In not so many words från min sexåring igår:

"Pappa varför gör man krig?"

Det är väl i och för sig på den nivån man får förklara för ungefär halva vår vuxna befolkning också, för att inte tala om bottenskrapet i Rosenbad:

00c6a6317da87dd6159214f0e0ec60f2.jpg
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja jävlar.
Man kan lära dagisbarn att lösa sina problem med konstruktivare medel än våld. Men sjuttioåriga gubbar som sitter och leker maffia i politiken, där finns det fan inget hopp.
Har man så liten snopp där man sitter i sin marmorborg att man anser att man behöver en militär, så då är man fan patetisk.
Japp, tyvärr finns inte utopia heller. För visst har du lås på dörren till ditt hem?
Gräv och förbättra.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
På intet sätt var du adresserad i frågan, utan snarare de internettroll som i kommentarsfält sprider uppfattningen att ett machoförsvar är det som skall eftersträvas.

Genusvetenskapens kriterier kan och bör diskuteras ur flera synvinklar än en, men helt klart är att fler kvinnor är en plusfaktor och kunskaper om hur både kvinnor och män fungerar är behövligt även i FM.


Problemet är att man kvoterar in kvinnor med sämre reaultet än männen. Detta sker även utanför försvarsmakten, oftast i fysiskt krävande yrken.

Har sett detta problem med egna ögon i många år.
Hur svårt är det att förstå att kvinnor behöver träna mer än män för att uppnå samma krav?

Att jobba på FM i något kontor har självfallet inte samma fysiska krav som en jägare och det reflekterar också i kraven som ställs.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skulle kunna vara en utveckling framöver där man permaneterar utbrytarstaterna och beväpnar dem rejält..

"President Vladimir Putins parti Enade Ryssland kräver att staten nu fattar beslut om att placera militär materiel i de ukrainska städerna Luhansk och Donetsk."
" Ryssland har ju tidigare delat ut pass till invånare i Luhansk och Donetsk och man menar nu att man vill skydda befolkningen. Just formuleringen ”militär materiel” har jag inte sett tidigare. Det är troligen meningen att man ska spekulera i vad detta skulle kunna innebära. Men en möjlig tolkning är att man vill föra in materiel för att kunna stärka de separatistiska styrkor som redan är där, säger hon."


 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM


Problemet är att man kvoterar in kvinnor med sämre reaultet än männen. Detta sker även utanför försvarsmakten, oftast i fysiskt krävande yrken.

Har sett detta problem med egna ögon i många år.
Hur svårt är det att förstå att kvinnor behöver träna mer än män för att uppnå samma krav?

Att jobba på FM i något kontor har självfallet inte samma fysiska krav som en jägare och det reflekterar också i kraven som ställs.
Så läser man om kvinnorna, 40+ som försvarar Ukrainas frontlinjer och där nånstans faller frågan platt känns det som.
Idén, eller bilden av att det är fysisk styrka som är prio ett i alla led är nog en sådan sak som inte kommer dö ung…
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Så läser man om kvinnorna, 40+ som försvarar Ukrainas frontlinjer och där nånstans faller frågan platt känns det som.
Idén, eller bilden av att det är fysisk styrka som är prio ett i alla led är nog en sådan sak som inte kommer dö ung…
Eller inte.
Fysik är prio, oavsett arbete inom FM.
Prio ett?
Beror på position.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ju synnerligen dåligt timeat att angripa Ukraina nu, det har varit en mild vinter, snart börjar det töa och bli lerigt, och det vore ju inte första gången ett anfall kör fast i lera.
Det kommer alltid att finnas vägar in, men dom blir lättare att spärra av när dom blir färre.

Ukraina har dels byggt upp sin egen arme sedan sist Putin knaprade på kakan, och nu fått rätt bra uppbackning från väst (tyskland har ju skickat hjälmar), så dom är ju historiskt sett mera välbeväpnade än någonsin.

Ett angrepp som går långsamt eller kör fast kommer att kosta för Putin, samtidigt som ännu mer resurser kommer att tillföras Ukraina, varpå Ukraina kan passa på att öppna fronten mot Krim igen med ursälten "det var han som börja"

Putin har inte mer stöd på hemmaplan för sina expansionsplaner än att det kommer att bli trist för honom när liktågen från fronten börjar rulla tillbaka till Moskva.

Ingen har bett om det här kriget, och blir det inget krig blir det ett långt och utraget svälta räv vid gränsen, och när Ukraina får stöd från väst så kommer det att bli dyrt för Putin att invänta nästa vinters tjäle.

Tror jag (försvarspolitisk novis)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja jag har ju ingen aning om vad som krävs så berätta mer…

Jag tror att det krävs en hysat bra fysik som dom flesta med lite vilja kan träna sig till.

Ingenting orimligt för någon, utom om man självvalt söker sig till dom tuffaste tjänsterna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är rätt övertygad om att de som själva arbetar inom FM med exempelvis uttagning och/eller utbildning av personal har en något mer välgrundad uppfattning om kravbild osv än de som inte gör det.

On Topic: Ryssland har nog dragit ihop lite för mycket grejor nu för att bara skämta lite grann.

”Fullskalig invasion”, nä knappast.

”Befrielse och fredande av rysk befolkning från ukrainsk aggression”, absolut. Om två veckor smäller det.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag är rätt övertygad om att de som själva arbetar inom FM med exempelvis uttagning och/eller utbildning av personal har en något mer välgrundad uppfattning om kravbild osv än de som inte gör det.

On Topic: Ryssland har nog dragit ihop lite för mycket grejor nu för att bara skämta lite grann.

”Fullskalig invasion”, nä knappast.

”Befrielse och fredande av rysk befolkning från ukrainsk aggression”, absolut. Om två veckor smäller det.
Vi får väl se. Jag har mycket svårt att se det smälla den närmsta månaden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är rätt övertygad om att de som själva arbetar inom FM med exempelvis uttagning och/eller utbildning av personal har en något mer välgrundad uppfattning om kravbild osv än de som inte gör det.

On Topic: Ryssland har nog dragit ihop lite för mycket grejor nu för att bara skämta lite grann.

”Fullskalig invasion”, nä knappast.

”Befrielse och fredande av rysk befolkning från ukrainsk aggression”, absolut. Om två veckor smäller det.
Det är jag också övertygad om, jag baserar mina gissningar på vilka jag ser jobba som soldater.

Jag hoppas du har fel, men jag ska ändå köpa skithuspapper i morgon.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag är rätt övertygad om att de som själva arbetar inom FM med exempelvis uttagning och/eller utbildning av personal har en något mer välgrundad uppfattning om kravbild osv än de som inte gör det.

On Topic: Ryssland har nog dragit ihop lite för mycket grejor nu för att bara skämta lite grann.

”Fullskalig invasion”, nä knappast.

”Befrielse och fredande av rysk befolkning från ukrainsk aggression”, absolut. Om två veckor smäller det.
Tror jag med ?

samt, in topic, ta över Kiev och installera en regering som passar ryskt narrativ
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vi får väl se. Jag har mycket svårt att se det smälla den närmsta månaden.
Om det smäller så drar det igång inom någon vecka max. Det kostar att ha trupp ståendes på plats. Nu har det iofs en "övning" att genomföra, men ändå.
Hoppas innerligen att det bara stannar där. Vid övning och lite kukmäteri.
Men håll bilen vältankad och reservdunken full.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
”Övningen” börjar väl kring den 10/2?

Scenario: Det kommer att uppstå flera störningar innan dess (även hos oss) och säkerligen någon typ av ”ukrainsk aggression” i Donbass. Vitryssland kommer att öva bl.a. luftvärn och Sevastopol kommer att göra av med rejäla mängder bunkerolja i rörelser mot Ukrainskt territorium.

Mitt i allt detta kommer det att hetta till ordentligt, Donbass begär hjälp av trupp som lämpligt nog redan finns längs gränsen och akuta förhandlingar med USA startar där krig undviks genom en ny regering i Ukraina samt ”demilitariserad zon” i östra Ukraina.
I detta spela kan förstås även Vitryssland ingå som en del i spelet, Lukasjenko avgår på samma villkor att en ny Putinvänlig regering installeras och så har vi fred och stabilitet…
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
On topic: Var skall man handla aktier i internationellt skithuspapper?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top