Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En sak som tydde på att Ryssland bara flexade lite muskler var att man inte hade upprättat några fältsjukhus med medicinsk personal i trakterna där man samlar trupp. Brukar ju annars vara ett bra tecken på att det är lite mera allvarligt när de förväntar sig mängder av skadade.
Tyvärr såg att det nu pratas om att man gör exakt det. Wall Street Journal hade en artikel om det samt att det fanns bilder på Twitter innifrån Belarus på dylika saker som mobiliseras.
Det gör ju inte saken bättre liksom...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag kan tycka att det är okej att försvaret går ut och säger att dom inte är HBTQ fientliga på olika sätt, men däremot tycker jag inte att dom behöver delta i Pridetåget officiellt.
Låt den personal som vill deltaga i pridetåget få ledigt och åka dit, det räcker.

Jag har inget emot att dom deltar egentligen, förutom att dom har andra uppgifter att sköta, och dom kan inte hålla på att delta i parader för alla särintressen som finns inom försvarsmakten. (Brukshundsklubben, Jaktföreningen, Folkraceklubben, Skidföreningen osv)

Pride skulle ju vara opolitiskt, men så är ju inte fallet, här viftas det varje år med kommunistflaggor i Pridetåget, och då tycker jag att det är lämpligt att FM avstår.

Försvarsmakten försökte ju beordra folk som inte ville att deltaga i Pridetåget att göra det, men fick ju backa som fan efter att en (Lastbilsförare?) ordervägrade.

Jag är jävligt gammal och gjorde lumpen på 80 talet, jag delade lucka med en öppet bög, flera av tjejerna var öppet lesbiska, ingen hade något problem med det (som dom yttryckte) då och det har inte blivit sämre sedan dess.
Från min horisont känns det bra att HBTQ-organisation och de som känner tillhörighet däri, påminns om att det är just FMs personal som är deras yttersta skydd för att få vara sig själva, som de vill.

Det är bra att påminna alla tyckare och kännare, deras rätt att göra och vara bygger på just detta yttersta skydd.

Jag ser inte deltagandet som ett politiskt ställningstagande utan helt enkel att finnas med som en del av samhället som bidrar till mänskliga fri-, skyldig- och rättigheter. Viktigt att synas, folk tenderar att snabbt glömma betydelsen av ett territoriellt försvar.. ffa en inte oansenlig mängd från ena halvan av den politiska skalan..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En sak som tydde på att Ryssland bara flexade lite muskler var att man inte hade upprättat några fältsjukhus med medicinsk personal i trakterna där man samlar trupp. Brukar ju annars vara ett bra tecken på att det är lite mera allvarligt när de förväntar sig mängder av skadade.
Tyvärr såg att det nu pratas om att man gör exakt det. Wall Street Journal hade en artikel om det samt att det fanns bilder på Twitter innifrån Belarus på dylika saker som mobiliseras.
Det gör ju inte saken bättre liksom...

Även logistikförband, omgångar av robotar till AS-400 osv. Sådant som inte behövs alls under övningar…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Även logistikförband, omgångar av robotar till AS-400 osv. Sådant som inte behövs alls under övningar…
Logistik behövs alltid, fordon ska tankas och människor ska utfodras och kläder bytas, till och med en fältsjuka kan vara bra att ha även om man bara ska skuta lösplugg.

Men stora mängder robotar till AS-400 som både är dyra och lite ömtåliga transporterar man nog inte runt för skojs skull, så om det inte är attrapper dom har fraktat dit så ser det ju inte så skoj ut.

Om två veckor vet vi.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ska vi ha en uppesittarkväll näst-nästa fredag och följa det live?
:brinnerup
Sporthojs officiella Ryssland invaderar Ukraina stream med kommentarer från användare

:rofl
Av någon anledning var jag hemma hela "Desert Storm" med tillgång till alla kanaler.
Det var lite så...

Jag glömmer aldrig då en hel bunker med "soldater" kom ut och överlämnade sig och sina vapen i direktsändning till TV-teamet som fick bråttom att kalla dit lite militär för att ta hand om fångarna.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Av någon anledning var jag hemma hela "Desert Storm" med tillgång till alla kanaler.
Det var lite så...

Jag glömmer aldrig då en hel bunker med "soldater" kom ut och överlämnade sig och sina vapen i direktsändning till TV-teamet som fick bråttom att kalla dit lite militär för att ta hand om fångarna.
Rätt surrealistiskt att se tomahawk-missiler lyfta från något slagskepp och bege sig inåt land i direktsändning.

Och se Bagdad-Bob framföra:
-"I triple guarantee you, there are no American soldiers in Baghdad."
-"These cowards have no morals. They have no shame about lying"
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Rätt surrealistiskt att se tomahawk-missiler lyfta från något slagskepp och bege sig inåt land i direktsändning.

Och se Bagdad-Bob framföra:
-"I triple guarantee you, there are no American soldiers in Baghdad."
-"These cowards have no morals. They have no shame about lying"

Skönt sätt att bli ihågkommen på, världshistoriens mest skamlöse och uppenbara lögnare.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Rätt surrealistiskt att se tomahawk-missiler lyfta från något slagskepp och bege sig inåt land i direktsändning.

Och se Bagdad-Bob framföra:
-"I triple guarantee you, there are no American soldiers in Baghdad."
-"These cowards have no morals. They have no shame about lying"
Surrealistiskt att se stridsvagnsförband anfalla och i Sverige skulle soldaten ut och tolka efter traktor, cykelskyttekompani fanns kvar -91…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Surrealistiskt att se stridsvagnsförband anfalla och i Sverige skulle soldaten ut och tolka efter traktor, cykelskyttekompani fanns kvar -91…
Cykelskytte och skidtolkning var och är ett bra sätt att flytta många gubbar lite snabbare än att be dom gå/åka skidor själva.

Stridsvärdet är betydligt högre efter att ha tolkat efter en traktor än efter att ha marcherat/skidat 4 mil, och man är framme betydligt snabbare.

Själklart skulle det ha varit ännu bättre att lasta gubbarna på lastbil eller i en helikopter, men det var inte det som var alternativet, det var gå eller tolka, det fanns inte fordon till alla.

Nu har vi väl fler fordon per 100 gubbar, men det beror mest på att vi har färre gubbar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Stridsvärdet är betydligt högre efter att ha tolkat efter en traktor än efter att ha marcherat/skidat 4 mil, och man är framme betydligt snabbare.
78/79 var vi de första på i14 att bli med Tgb21. Trots det skulle vi "lära" oss cykeltolka efter traktor. Våldsamt farligt på leriga grusvägar runt Oslättsfors. Vissa fick jäla ont.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
78/79 var vi de första på i14 att bli med Tgb21. Trots det skulle vi "lära" oss cykeltolka efter traktor. Våldsamt farligt på leriga grusvägar runt Oslättsfors. Vissa fick jäla ont.
Ja, det sorterar ut de veka helt klart

Skidtolkning brukar sortera bort folk från icke skidåkande orter ganska väl, vårat befäl beordrade oss att ställa upp enligt hur långt norrut vi bodde, personer från Kiruna hamnade närmast dragfordonet, stockholmarna längst bak.

Det var inte hans första cirkus om man säger så...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det behövs mycket blod vid övningar eller hur...? :unsure:

"Russia's military buildup near Ukraine has expanded to include supplies of blood along with other medical materials that would allow it to treat casualties"

 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skidtolkning brukar sortera bort folk från icke skidåkande orter
Lyckligtvis var terrängen i närområdet inte lämplig för slika utflykter. Eldöverfall mot fingerad invaderande russkie med vita blixten som färdmedel övades dock flitigt. Kuppövningen vid Gråberget fick dock ställas in då man inte ansåg -35 var lämpligt skidväder. Då fryser även på flaket på en Tgb21. Tvåa på regementsmästerskapen. Belöningen var en dusch i +4 gradigt kallvatten i Järbo en vecka in på Kungsforsövningen. Plutonen sista anhalt på trossens utdelningsrunda så ingen potatis kvar, däremot dubbla antalet kantiner med kotletter - och sås. Mmm... Putin, bring it on!
1643400948640.png
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Från min horisont känns det bra att HBTQ-organisation och de som känner tillhörighet däri, påminns om att det är just FMs personal som är deras yttersta skydd för att få vara sig själva, som de vill.
Det är väl bra och fint och så men alla andra organisationer då? Är de diskriminerade? Borde inte de också påminnas av det yttersta skyddet medelst deltagande av FM på deras samkväm?

Fattar bara inte grejen riktigt. Vad är det prideflaggan representerar och symboliserar som inte representeras och symboliseras av den svenska flaggan? Vilka värden saknas i den svenska flaggan, är den inte tillräcklig i sig?
pride2.jpg
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top