Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Putin har ju tidigare visat att de avsikter som misstänks även finns i verkligheten. Att Ryssland vill åt Ukraina och återupprätta Sovjetunionens geografiska utbredning är ingen hemlighet. Ej heller att Ryssland sedan 1500-talet vill åt Östersjön. Att demokrati inte är intressant för ryska ledare har också visats med all önskvärd tydlighet, ända från medeltid till idag.

Så det finns ingen anledning att tvivla på vare sig avsikter eller åsikter från det hållet.
 

Zeromannen

Guest
Han måste vara maktgalen eller nått. Gubben är miljardär, har palats i flera länder, fattar inte varför han ska starta krig. Undra hur många av medborgarna i respektive länder som vill ha detta krig. Kan aldrig mynna ut i något positivt, bara misär.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Han måste vara maktgalen eller nått. Gubben är miljardär, har palats i flera länder, fattar inte varför han ska starta krig. Undra hur många av medborgarna i respektive länder som vill ha detta krig. Kan aldrig mynna ut i något positivt, bara misär.
Du svarar på din fundering själv. Det handlar såklart inte om pengar. Makt, ja. Främst tror jag det handlar om att bli ihågkommen som en stor mäktig ledare som gjort något ”gott”.

Samma kan appliceras på till exempel Trump. Hade pengar och palats varit det centrala så hade han inte blivit president. En stor minuspost i hans kassa.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Du svarar på din fundering själv. Det handlar såklart inte om pengar. Makt, ja. Främst tror jag det handlar om att bli ihågkommen som en stor mäktig ledare som gjort något ”gott”.

Samma kan appliceras på till exempel Trump. Hade pengar och palats varit det centrala så hade han inte blivit president. En stor minuspost i hans kassa.

Det där är smått fascinerande. Vem fan vill va diktator?
I min värld är det världens sämsta jobb. Oavsett hur många palats och miljarder man råkar ha skrapat ihop har du ändå i bakhuvudet att folk hatar dig och vill helst se dig dö ensam och sönderslagen.
Men uppenbart tänker en del individer väldigt annorlunda.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Putin har ju tidigare visat att de avsikter som misstänks även finns i verkligheten. Att Ryssland vill åt Ukraina och återupprätta Sovjetunionens geografiska utbredning är ingen hemlighet. Ej heller att Ryssland sedan 1500-talet vill åt Östersjön. Att demokrati inte är intressant för ryska ledare har också visats med all önskvärd tydlighet, ända från medeltid till idag.

Så det finns ingen anledning att tvivla på vare sig avsikter eller åsikter från det hållet.

Ja, det tvivlar jag inte en sekund på, och det är väl ca 60/40 övervikt mot krig.

Däremot är jag alltid skarpt tvivlande till filmer och bilder som sprids i såna här situationer, krig och storpolitik går ut på att inte visa korten i onödan, och om någon råkar slinta och visa en hjärter tre så har dom antingen fyrtal, färg eller stege och vill att du ska se hjärter tre...

Engelsmännen klädde ett lik i Uniform och fäste en låst attacheväska med landstigningsplaner på liket och dumpade det i havet så att det absolut skulle driva iland bland tyskarna.

Tyskarna skickade flygplan för att få truppansamlingarna bekräftade, och på flygspaningsfoton syntes en hel massa pansar och landstigningsfartyg.

Lastbilarna och pansarvagnarna var gjorda av gummi och uppblåsta och landstigningfartygen var gjorda av plywood.

Trupperna fanns på annan plats, välcamoflerade, redo att landstiga i Normandie.
Dessutom hade fler höga tyska befäl passat på att åka hem till älskarinnan för planerna som flöt iland med liket sa ju att det skulle vara lugnt i en månad till...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det där är smått fascinerande. Vem fan vill va diktator?
I min värld är det världens sämsta jobb. Oavsett hur många palats och miljarder man råkar ha skrapat ihop har du ändå i bakhuvudet att folk hatar dig och vill helst se dig dö ensam och sönderslagen.
Men uppenbart tänker en del individer väldigt annorlunda.
Tror du att dessa diktatorer ser sig själva på det sättet? Tror du Hitler och Stalin vred sig i sängen över det dåliga samvetet? Knappast. De tyckte sannolikt att de gjorde något stort och bra. Den breda massan kanske inte höll med men de är ju lägre stående korkade människor. Typ så.

För 200 år sedan fanns verkligen inte demokratin som vi ser den idag i någon större utsträckning. Det hindrar inte folk att hylla gamla ledare för det. Var Gustav Vasa demokrat? Borde vi fira nationaldagen?

Jag står verkligen inte bakom diktatur eller auktoritärt ledarskap, tvärtom. Däremot har jag svårt att se att dessa ledare och de som är omkring dessa ser sig som skurkar.

Vi får inte se hur historieböckerna beskriver Putin, Trump, Biden eller Löfven om 200 år men sannolikt inte på samma sätt som vi ser dem idag. Historieböcker är fake news upphöjt till 1000.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Däremot är jag alltid skarpt tvivlande till filmer och bilder som sprids i såna här situationer, krig och storpolitik går ut på att inte visa korten i onödan, och om någon råkar slinta och visa en hjärter tre så har dom antingen fyrtal, färg eller stege och vill att du ska se hjärter tre...
Jag är kritisk till det mesta som dyker upp med. Det brukar ju finnas skäl till att saker dyker upp. Men just i de fallen saker rullar mot Ukraina så visar ju även satelitbilder att de hamnar där och ofta är det flera obekräftade källor på samma sak.
Det var ju något tåg man kunde följa i typ 5 dagar genom olika källor från starten borta vid Uralbergen till Ukraina.
 

Raderad medlem 51742

Guest
När det gäller påverkan kan man ju börja med att fundera på varför vissa saker har en större sannolikhet att dyka upp i människors flöden än andra.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Tror du att dessa diktatorer ser sig själva på det sättet? Tror du Hitler och Stalin vred sig i sängen över det dåliga samvetet? Knappast. De tyckte sannolikt att de gjorde något stort och bra. Den breda massan kanske inte höll med men de är ju lägre stående korkade människor. Typ så.

För 200 år sedan fanns verkligen inte demokratin som vi ser den idag i någon större utsträckning. Det hindrar inte folk att hylla gamla ledare för det. Var Gustav Vasa demokrat? Borde vi fira nationaldagen?

Jag står verkligen inte bakom diktatur eller auktoritärt ledarskap, tvärtom. Däremot har jag svårt att se att dessa ledare och de som är omkring dessa ser sig som skurkar.

Vi får inte se hur historieböckerna beskriver Putin, Trump, Biden eller Löfven om 200 år men sannolikt inte på samma sätt som vi ser dem idag. Historieböcker är fake news upphöjt till 1000.

Självklart tror jag inte att de självmant valt ett liv i evigt lidande, därav den sista raden om att individer tänker annorlunda.
Men för mig själv är det exceptionellt främmande att känna tillfredställelse genom att utöva makt över andra människor mot deras vilja. Att sen dra det två steg längre där man utövar omfattande mängder våld för att bevara sin maktposition och ändå tycker att det är det bästa sättet att göra sig ihågkommen. Ja, då har man missat en del i mitt tycke.

Samtidigt talar vi om individer som ofta har förmågor utöver det vanliga och de kommer ändå fram till att diktatur är vägen framåt. Väldigt svårt för mig personligen att förstå hur tankegångarna går där.
Samtidigt är det inget jag upprörs över. Tvärtom är jag ganska glad att jag inte förstår då det betyder att mina värderingar avviker väldigt, väldigt mycket från den gruppen.

På vilket sätt tycker du att det är märkligt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är kritisk till det mesta som dyker upp med. Det brukar ju finnas skäl till att saker dyker upp. Men just i de fallen saker rullar mot Ukraina så visar ju även satelitbilder att de hamnar där och ofta är det flera obekräftade källor på samma sak.
Det var ju något tåg man kunde följa i typ 5 dagar genom olika källor från starten borta vid Uralbergen till Ukraina.
Jodå, visst har han byggt upp trupp vid gränsen, om det råder ingen tvivel, men hur stora dom är och hur mycket utrustning dom har tjänar ju Putte på att blåsa upp.

Lite som när vi klädde varenda gube i Stockholm i befälsuniform för att se ut som en stormakt
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Putte har tydligen försett en halv miljon ryskspråkiga i Ukraina med ryska pass för att rekrytera dom som soldater.

Man undrar ju hur många av dessa som verkligen hellre vill bli ryssar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Varför viftas det med kommunistflaggor (gärna den gamla Sovjetiska) i Prideparader?

Hade Stalin en särskilt inkluderande HBTQ agenda?
"Alla ska med" (till Gulag)

Jag visste förövrigt inte att vissa politiska partier var bannade från pridetågen, det känns inte speciellt.... inkluderande...?
Jo, SD och MED är uteslutna.
Förut även KD.
Så när FM då backar upp Pride, ja då tar de ju ställning mot SD och KD.
Inkluderande sa Bill!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Försvaret är inte en organisation som skall måna om någon särskild grupps intressen, vare sig dessa bygger på hudfärg, familjeförhållanden, klass eller ideologi. Identitetspolitik har inget där att göra. Försvaret skall försvara landet, vår demokrati och frihet. De skall rekrytera de med bäst förmågor för uppgiften, både individuellt och utifrån hur man bäst sätter samman grupper och bygger en organisation som kan bli högpresterande. De behöver också i tillräckligt hög grad spegla samhället för att bli accepterade av befolkningen.

Ser ingen motsättning mellan detta och det jag skrev i mitt tidigare inlägg. Om du inte känner dig välkommen och det representerar ett verkligt och generellt problem så har man misslyckats i det avseendet.
Håller med om första stycket, just därför skall de inte befatta sig med vare sig Pride eller NMR.
För de är väl till för NMR också? Och Barncancerfonden? Och Metall? Och Kinnevik? Och svensk-lettiska vänföreningen? Och jägareförbundet? Och så vidare? Och allting? Men inte AfS har vi lärt oss i veckan! Så vi har en intakt värdegrund! Och allt är bra! Och krig är fred!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Förmodligen många.

Många fega människor väljer ju tyvärr bara den sida som de tror ska vinna. Ungefär samma människor som alltid följer med flocken och gömmer sig i mitten av stimmet rädda för att sticka ut.

Men hur många av dem som egentligen vill leva i en diktatur var väl vad jag egentligen undrade.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Många fega människor väljer ju tyvärr bara den sida som de tror ska vinna. Ungefär samma människor som alltid följer med flocken och gömmer sig i mitten av stimmet rädda för att sticka ut.

Men hur många av dem som egentligen vill leva i en diktatur var väl vad jag egentligen undrade.
Det finns en stor rysk och prorysk befolkning i många grannländer till Ryssland, det skulle förvåna mig om det inte gäller också Ukraina.

I Estland är de många, något som kanske är ännu mer spännande som svensk.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Putte har tydligen försett en halv miljon ryskspråkiga i Ukraina med ryska pass för att rekrytera dom som soldater.

Man undrar ju hur många av dessa som verkligen hellre vill bli ryssar.
Jag tror inte att speciellt många av dom vill bli soldater, men det kan ju vara bra att vara ägare av både ett ryskt och ett Ukrainskt pass i framtiden.

Lite av en helgardering
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Förmodligen många.

Vad baserar du det på?
Att de ser den oändliga framgångssagan, friheten och fantastiska levnadsstandarden deras grannar i öst åtnjuter?

Jag tror inte så många önskar var en del av något som inte ens kan bygga upp en vettig infrastruktur. Vad är fördelarna?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top