Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Angående vad Ryssland tjänar på oljan,,,

"Russian oil revenues fell last month despite a boost in production to just below levels before the invasion of Ukraine, the International Energy Agency has said, in a sign that western efforts to choke off the Kremlin’s income are working.

The IEA estimated that Russia earned about $15.8bn (£12.8bn) from oil sales in November, the second lowest this year after $14.7bn in September.

The revenue fall came despite a rise in Russia’s exports of crude oil and products to 8.1m barrels a day, the highest level since April, two months after Russia invaded Ukraine."

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu handlade artikeln om att kranen vreds åt så att Putin inte längre kommer kunna sälja diesel dyrt till Europa, utan istället får sälja billigt till Turkiet som sedan vidareexporterar dyrt till Europa. Kontentan blir alltså mindre pengar till Putin då en växande del av pengarna hamnar i Turkiet.

Har varken dieselbil eller eldar med olja, men om jag nu via min andel av lastbilstransporter måste bidraga med dieselpengar till en skenvald despot, så föredrar jag Erdogan framför Putin, på samma sätt som att klamydia är trevligare än HIV.

Jag undrar bara varför inte Turkiet bojkottats från världsmarknaden.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vet ni vem som betalar lill Hitlers krig `???
DET GÖR NI
europa/
EU pengar bara flödar in i Ryssland
tur jag kör bensin bil o eldar med ved :lol :lol
Fullt medveten om det.
T.ex. är det inga sanktioner mot att köpa rysskt uran.
Behövs i EU's kärnkraftverk.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det är förbjudet enligt lag att bryta uran i sverige.
Men vi sitter på rejäla fyndigheter
Korkad lag.
Ologisk Symbolpolitik gör alltså att vi låter Putin ha en hållhake på väst.
Bättre vore att vi sålde uran så vi kan isolera Putin = stänga av alla intäktsströmmar till Ryssland

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Korkad lag.
Ologisk Symbolpolitik gör alltså att vi låter Putin ha en hållhake på väst.
Bättre vore att vi sålde uran så vi kan isolera Putin = stänga av alla intäktsströmmar till Ryssland
Hela jävla tankeförbudet runt kärnkraft är galet, och har kostat Sverige vår långt framskridna position i forskningen om kärnkraft. Riv upp alla förbuden och reglera istället, full fart framåt!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vi har egna fyndigheter av uran (och nästan allt annat också) eftersom Sverige av Försynen begåvats med en berggrund bestående av en mix av det som finns i jordklotet, samt morän ovanpå som gör att vi kan bygga vägar i stort sett överallt.

I en framtid där uran avpolitiserats och brytning kan ske på ett anständigt vis inte minst miljömässigt, är vi självförsörjande även på det.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hela jävla tankeförbudet runt kärnkraft är galet, och har kostat Sverige vår långt framskridna position i forskningen om kärnkraft. Riv upp alla förbuden och reglera istället, full fart framåt!
Ja det är en mycket lågt hängande frukt. Nu när det börjar framgå hur stor del av Europas "miljörörelser" och även politiker som medvetet eller omedvetet varit finansierade och understödda av Sovjet/Ryssland tror jag att det blir lättare framgent att sluta lägga vikt vid dumheter.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sveriges uranfyndigheter är lågkoncentrerade, men fullt möjlig att bryta.

Men så länge vi inte behöver bryta eget på grund av krig/handelsembargon är det bättre att köpa från dom som har bättre fyndigheter, t.e.x Canada och Australien.

Vårat Uran kan få vara kvar i berget tills det krisar på världsmarknaden.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Näst största militären i klubben och strategiskt viktig geografiskt och politiskt. Vi vill inte att han hoppar hela vägen i den galna tunnan med Putin.
Erdoğan må vara ett svin, men han är inte lika labil och imperialistisk som Putin.
Han har sett vilken som är förloraren i kriget och vill inte vara på det laget.
Bättre då att försöka spela båda sidorna så han får ut max själv.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Han har ju förvisso hotat att skicka missiler mot Grekland senast förra helgen.
Skulle han ha Putins vapenarsenal så skulle nog kärnvapenhoten hagla därifrån med.
Syskonbråk.
Grekland och Turkiet har gnabbats sedan de blev egna länder.
Åker man över gränsen märks det inte annat än att fläsket blir billigare åt ena hållet.
Kultur och annat är väldigt lika dem emellan.
Skillnaden består väl främst i att det är enklare att ha inkomst utan att jobba i Grekland...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Syskonbråk.
Grekland och Turkiet har gnabbats sedan de blev egna länder.
Åker man över gränsen märks det inte annat än att fläsket blir billigare åt ena hållet.
Kultur och annat är väldigt lika dem emellan.
Skillnaden består väl främst i att det är enklare att ha inkomst utan att jobba i Grekland...
Gnabbats där sedan Helenes tid åtminstone.

Man tycker att efter 4000 år att dom skulle börja väx upp, och fjoll av, men tydligen inte...

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin