Ska man vara orolig för Ryssland?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hela jävla tankeförbudet runt kärnkraft är galet, och har kostat Sverige vår långt framskridna position i forskningen om kärnkraft. Riv upp alla förbuden och reglera istället, full fart framåt!
Medhåll. Tragiskt på allvar.
Men värre är att våra företag går under pga elpriserna.
Och att de osäkra priserna hämmar tillväxten i bef och nya företag, då ingen vet hur man ska räkna på elpriset...så investeringar behöver göras med större säkerhetsmarginal.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Syskonbråk.
Grekland och Turkiet har gnabbats sedan de blev egna länder.
Åker man över gränsen märks det inte annat än att fläsket blir billigare åt ena hållet.
Kultur och annat är väldigt lika dem emellan.
Skillnaden består väl främst i att det är enklare att ha inkomst utan att jobba i Grekland...
Point taken…
Finns dock rätt många i Turkiet med som har inkomst (från Sverige) utan att jobba…

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sveriges uranfyndigheter är lågkoncentrerade, men fullt möjlig att bryta.

Men så länge vi inte behöver bryta eget på grund av krig/handelsembargon är det bättre att köpa från dom som har bättre fyndigheter, t.e.x Canada och Australien.

Vårat Uran kan få vara kvar i berget tills det krisar på världsmarknaden.
Det vore bra om det bröts för forskning eller något, så att vi hade en fungerande småskalig kedja redan, det är lättare att skala upp än att starta upp när det skiter sig.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det vore bra om det bröts för forskning eller något, så att vi hade en fungerande småskalig kedja redan, det är lättare att skala upp än att starta upp när det skiter sig.
Som politiska läget ser ut i det här landet lär det ske samtidigt som vi startar upp KTH-reaktorn igen... ?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bra långläsning för söndagen:
(rensa nytimes kakorna i webläsaren om du råkar ut för betalvägg)

"They never had a chance.
Fumbling blindly through cratered farms, the troops from Russia’s 155th Naval Infantry Brigade had no maps, medical kits or working walkie-talkies, they said. Just a few weeks earlier, they had been factory workers and truck drivers, watching an endless showcase of supposed Russian military victories at home on state television before being drafted in September. One medic was a former barista who had never had any medical training.

Now, they were piled onto the tops of overcrowded armored vehicles, lumbering through fallow autumn fields with Kalashnikov rifles from half a century ago and virtually nothing to eat, they said. Russia had been at war most of the year, yet its army seemed less prepared than ever. In interviews, members of the brigade said some of them had barely fired a gun before and described having almost no bullets anyway, let alone air cover or artillery. But it didn’t frighten them too much, they said. They would never see combat, their commanders had promised.

Only when the shells began crashing around them, ripping their comrades to pieces, did they realize how badly they had been duped"

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

För den som eventuellt fortfarande lever i illusionen om lika goda kålsupare eller har "förståelse för Kremls perspektiv" så är det en nyttig söndagsläsning.

Ger en bra bild av läget hittills. Och ja, givetvis har de fakta som presenteras också vidimerats i efterhand.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

För den som eventuellt fortfarande lever i illusionen om lika goda kålsupare eller har "förståelse för Kremls perspektiv" så är det en nyttig söndagsläsning.

Ger en bra bild av läget hittills. Och ja, givetvis har de fakta som presenteras också vidimerats i efterhand.
Kan inte annat än att hålla med om att det är bra läsning... ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Jag tyckte det var rätt roligt att läsa
They speak on open Cellphone lines, revealing their positions .......

DN har ju visat hur man lätt spårar vilka som jobbar på FRA i Sverige på dagarna och sedan genom att se var de sover på nätterna kan identifiera personalen. Om personalen har de vanliga "amerikanska / smartfånsen" med alla typer av inbyggd lokalisering som är möjlig.

Så "USA" vet ju precis var varje användare av ovan "amerikanska / smartfånsen" befinner sig.
Och vad de gör , vad de heter.
Jag är förvånad över att de är tillåtna på svenska företag och svenska myndigheter.
På CIA var det förbjudet medföra mobil till jobbet skrev Edward Snowden.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tyckte det var rätt roligt att läsa
They speak on open Cellphone lines, revealing their positions .......

DN har ju visat hur man lätt spårar vilka som jobbar på FRA i Sverige på dagarna och sedan genom att se var de sover på nätterna kan identifiera personalen. Om personalen har de vanliga "amerikanska / smartfånsen" med alla typer av inbyggd lokalisering som är möjlig.

Så "USA" vet ju precis var varje användare av ovan "amerikanska / smartfånsen" befinner sig.
Och vad de gör , vad de heter.
Jag är förvånad över att de är tillåtna på svenska företag och svenska myndigheter.
På CIA var det förbjudet medföra mobil till jobbet skrev Edward Snowden.

Du tror inte att FRA har rutiner för sådant? :)

En första säkerhetsåtgärd jag förutsätter att alla vidtar är att stänga av platstjänster. En annan är att inte ha med sig mobilen överallt på jobbet utan låsa in den i avsett fack innanför receptionen. Osv

Dvs det gäller dig och mig. FRA har med säkerhet betydligt bättre rutiner.

Och iPhone är den telefon som har den säkraste arkitekturen, så länge som vi pratar ”vanliga” mobiler. Det finns ”ovanliga” också…

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

En första säkerhetsåtgärd jag förutsätter att alla vidtar är att stänga av platstjänster. En annan är att inte ha med sig mobilen överallt på jobbet utan låsa in den i avsett fack innanför receptionen. Osv

Och iPhone är den telefon som har den säkraste arkitekturen, så länge som vi pratar ”vanliga” mobiler. Det finns ”ovanliga” också…
Man kanske borde kolla vilka anställda som snapchattar/TikTokar från FRA-byggnaden ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

I så fall hade inte DN kunnat identifiera FRA personalen. Dom hade med mobilerna till jobbet ....
Och självklart kan vem som helst som är lite intresserad göra samma sak som DN ....

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
I så fall hade inte DN kunnat identifiera FRA personalen. Dom hade med mobilerna till jobbet ....
Och självklart kan vem som helst som är lite intresserad göra samma sak som DN ....
Hur då? De som konstant delar sin postition på snapchat eller liknande kan man såklart spåra. Men hur spårar man någon enbart när de ringer med telefonen?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Hur då? De som konstant delar sin postition på snapchat eller liknande kan man såklart spåra. Men hur spårar man någon enbart när de ringer med telefonen?
Har du läst användarvillkoren för en Android ?
Jag har gjort det.
Och mådde så illa efteråt så jag inte godkände användarvillkoren och använde aldrig mobilen till annat än GPS ibland (en Garmin Asus).
Du kan ju också läsa DN's artikel om hur DN tog reda på vilka som jobbade på FRA.
Det som står i VI har min särbo råkat ut för. Avlyssningen. Hon sitter med sin Android platta och har Facebook öppet. Så ringer jag. Hon svarar på mobilen och upptäcker till sin stora förvåning att allt hon säger till mig i telefonsamtalet skrivs ut i Facebook på plattan.
Dvs rösten fångas upp av plattan, skickas till en server med kapacitet omvandla ljud / röst till skrift, skickas tillbaka till plattan och skrivs ut.
Läste häromdagen att ett par upptäckt att vad de talade om i samma rum som smart-TVn dök sedan upp i annonserna när de surfade.
Och röststyrning förutsätter ju avlyssning.

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Har du läst användarvillkoren för en Android ?
Jag har gjort det.
Och mådde så illa efteråt så jag inte godkände användarvillkoren och använde aldrig mobilen till annat än GPS ibland (en Garmin Asus).
Du kan ju också läsa DN's artikel om hur DN tog reda på vilka som jobbade på FRA.
Det som står i VI har min särbo råkat ut för. Avlyssningen. Hon sitter med sin Android platta och har Facebook öppet. Så ringer jag. Hon svarar på mobilen och upptäcker till sin stora förvåning att allt hon säger till mig i telefonsamtalet skrivs ut i Facebook på plattan.
Dvs rösten fångas upp av plattan, skickas till en server med kapacitet omvandla ljud / röst till skrift, skickas tillbaka till plattan och skrivs ut.
Läste häromdagen att ett par upptäckt att vad de talade om i samma rum som smart-TVn dök sedan upp i annonserna när de surfade.
Jo men nu handlade det om att du påstår att vem som helst kan spåra FRA-personal. Hur gör gemene man det?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka