Ska man vara orolig för Ryssland?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Shoigu "besökte" ju "frontlinjen" nyligen. Han åkte runt med helikopter och inspekterade de ryska trupperna där de grävt ned sig.
Det var bara det att det var inte vid fronten han flög runt. OSINT-communityt geolokaliserade bilderna. Det var på Krim, 7-8 mil från fronten.
Det är ju som att säga att man besökt Stockholm, fast man varit i Uppsala.

Inget konstigt med det.
Rommel inspekterade stränderna i Normandie
(eller var det vid Calais, det väntade allierade målet?)
innan D-dagen.
Om ryssar gräver ner sig på Krim så gissar jag det endera är övning i att gräva
eller de har fått nys om Ukraina's planer ....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Inget konstigt med det.
Rommel inspekterade stränderna i Normandie
(eller var det vid Calais, det väntade allierade målet?)
innan D-dagen.
Om ryssar gräver ner sig på Krim så gissar jag det endera är övning i att gräva
eller de har fått nys om Ukraina's planer ....

Jag tror att ryssen har grävt ner sig i linjer med lagom avstånd för vad dom backar på en dag, hela vägen hem till gränsen.
För dom vet mycket väl vem som äger landet, och det är inte väskbajsaren i bunkern...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tja, jag undrar hur många som stöder den militära specialoperationen egentligen ?
Citat:
“Security has always been a mess, both in the army and among defence officials”, the source said. “For example, in 2013 they tried to get all the staff at the ministry of defence to replace our iPhones with Russian-made Yoto smartphones.

“But everyone just kept using the iPhone as a second mobile because it was much better. We would just keep the iPhone in the car’s glove compartment for when we got back from work. In the end, the ministry gave up and stopped caring. If the top doesn’t take security very seriously, how can you expect any discipline in the regular army?”
slut citat
från

Och är det någon skillnad mellan ryssar och svenskar i det här avseendet ?
Hur många har backat från iPhone eller en "smartfån" med Googles Android av säkerhetsskäl.
Mer än jag ?
Jag

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ryssland fortsätter att kratta manegen för en kommande eskalering:

Låten är en hyllning till det interkontinentala robotsystemet RS-28 Sermat.

Ja, eller "Satan II" som den kallas mer familjärt.

Vi är långt från "I natt jag drömde" och allt närmare det "99 Luftballong" egentligen handlar om...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ryssland fortsätter att kratta manegen för en kommande eskalering:

Låten är en hyllning till det interkontinentala robotsystemet RS-28 Sermat.

Ja, eller "Satan II" som den kallas mer familjärt.

Vi är långt från "I natt jag drömde" och allt närmare det "99 Luftballong" egentligen handlar om...

Russia, Bat-shit-crazy sedan.... forever?

Men inget är nytt, dom hyllade sina missiler med sånger under hela kalla kriget, och paraderade över röda torget med dom till folkets hyllningar redan då.

Jag menar vad spelar det för roll att röbetssoppan blir allt tunnare för varje år hemma hos Igor och Olga, dom får ju se en militärparad varje år.

Jag såg en Youtube från någon av byarna utanför potemkinkulliserna, där hade dom återgått till att alltid ha en nätpåse med sig i fickan, för gick man förbi en affär och dom råkade ha fått in frukt så köper man frukt medans det finns.
(eller toapapper, dikmedel, glass eller vad det månde vara)
Det är inte så att det inte finns att få tag på, det är bara logistiken att få ut det till byarna som börjar vara sliten och nedprioriterad

Men i moskva och StPeter där håller man skenet uppe, där saknas ingenting i affärerna och även om Starbucks har blivit Tzarbucks* så kan man köpa en pappmugg med dåligt kaffe.

(det heter Star Coffe, men kallas skämtsamt för Tzarbucks)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Nordkorea håller väl också på sådär för jämnan, Putin vill väl bli en ny Kim helt enkelt?

Även Indien och Pakistan hade folkmassor som när de provsprängde krävde att man omedelbart skulle skicka bomber på grannlandet, helt obekymrade om att det omedelbart skulle mötas av motsvarande bomber från andra hållet. Folk är helt enkelt dumma i huvudet.

Men i ryssarnas fall så försöker man även odla en myt att deras missilförsvar skulle göra åtminstone storstäderna osårbara medan deras egna något snabbare missiler skulle vara svårare att slå ut och därför ostraffat kunna utplåna alla amerikanska storstäder. Men då alla strategiska missiler har multipla stridsspetsar och de flesta ännu fler skenmål och man dessutom lär skicka multipla missiler mot varje mål så lär ingen stad överleva en större strategisk attack, oavsett vilket. Det och gömda ubåtar gör att ingen människa med fullt fungerande hjärna kan tro att någon sida blir vinnare i ett kärnvapenkrig mellan någon av supermakterna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men i ryssarnas fall så försöker man även odla en myt att deras missilförsvar skulle göra åtminstone storstäderna osårbara medan deras egna något snabbare missiler skulle vara svårare att slå ut och därför ostraffat kunna utplåna alla amerikanska storstäder. Men då alla strategiska missiler har multipla stridsspetsar och de flesta ännu fler skenmål och man dessutom lär skicka multipla missiler mot varje mål så lär ingen stad överleva en större strategisk attack, oavsett vilket. Det och gömda ubåtar gör att ingen människa med fullt fungerande hjärna kan tro att någon sida blir vinnare i ett kärnvapenkrig mellan någon av supermakterna.
Deras missilförsvar har väl visat sig vara tveksamt redan mot dumma 60 talsdrönare (som dom själva har tillverkat)
Dom törs dessutom inte ha det igång sedan Ukraina fått radarsökande missiler (som dom alltså inte kan försvara sig mot, filmer finns på S300 system som träffas av missiler trots att radarn är igång och i sökläge)
Dessutom blev dom ju tvungen att ta missilförsvaret från StPeter till Ukraina, så den staden har sämre skydd nu.
Det ryktas även om att Kalinigrad har fått ge upp mycket av sitt skydd för att det behövs i Ukraina, släpper man på skyddet av sin viktigaste flottbas i en exklav omringad av icke vänliga länder så har man brist på vapen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
... lär ingen stad överleva en större strategisk attack, oavsett vilket. Det och gömda ubåtar gör att ingen människa med fullt fungerande hjärna kan tro att någon sida blir vinnare i ett kärnvapenkrig mellan någon av supermakterna.

Ändå är det jättemånga i denna tråd som i snart ett år slängt sig med "bring it on då" snack.

Var ju någon tomte som kallade mig för feg för att jag inte tyckte Krim är värt ett fullskaligt kärnvapenkrig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ändå är det jättemånga i denna tråd som i snart ett år slängt sig med "bring it on då" snack.

Var ju någon tomte som kallade mig för feg för att jag inte tyckte Krim är värt ett fullskaligt kärnvapenkrig.

Krim är Ukrainas, och Ukraina har inga kärnvapen.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie

Börjar det flyga nukes lär det vara kört… då tror jag att världen som vi känner den är avslutad.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hittills är det väl bara två som använts i väpnad konflikt?
Att provspränga är inte riktigt samma sak eller?

Effekten på världen är densamma.

I LasVegas höll man atomic-bomb partys där man när man blivit lämpligt dragen gick upp på hustaken och tittade på elbollen och njöt av värmen.

Det var dyrast på hotellen närmast provsprängningarna så klart...

Var tredje vecka i 12 år höll man på

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250

I LasVegas höll man atomic-bomb partys där man när man blivit lämpligt dragen gick upp på hustaken och tittade på elbollen och njöt av värmen.

Ganska sjukt, såhär 70 år senare...
213b8d1eaf9797ef5db89be8d40195ec.jpg

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så vad hände med teatern i Mariupol efter att Ryssarna reste en byggnadsställning runt den?

Enklare än att gräva gravar för dem som fanns i skyddsrummet?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ryssland uppvisar en häpnadsväckande ignorans gentemot allt civiliserat och anständigt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Nåja, effekten på _vår_ värld kan allt vara lite annorlunda.
Tredje stenen lär finnas kvar, oberoende vad vi gör.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin