Ska man vara orolig för Ryssland?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jo men nu handlade det om att du påstår att vem som helst kan spåra FRA-personal. Hur gör gemene man det?
Du får väl söka lite på internet.
Jag hittade inte DN-artikeln med uppgifterna om FRA personalen men hittade det här.

Sedan har jag hört att man kan begära ut den information som tex Google har om dig.
Jag gissar att du (om du gör det, begär ut informationen från Google / Apple)
kan se hur du rör dig. Var du jobbar, var du har din dygnsvila.
Och man behöver inte ha GPS aktivt.
För ca 15 år sedan hade jag en besiktningsman som ville från Birsta (norr Sundsvall) till flyget.
Jag hade bil, han hade en Ericsson mobil med kartfunktion. Utan GPS.
Mobilen visade var du var genom att mäta signalstyrkan från Mobilmaster i närheten och sedan beräkna positionen och visa den på kartan i mobilen. Han dirigerade hur jag skulle köra.
Vi missade avfarten till motorvägen norrut men kom på gamla vägen norrut och jag / han grejade att i tid hitta till flygplatsen där han skulle ta planet söderut.

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Tja, jag undrar hur många som stöder den militära specialoperationen egentligen ?
Citat:
“Security has always been a mess, both in the army and among defence officials”, the source said. “For example, in 2013 they tried to get all the staff at the ministry of defence to replace our iPhones with Russian-made Yoto smartphones.

“But everyone just kept using the iPhone as a second mobile because it was much better. We would just keep the iPhone in the car’s glove compartment for when we got back from work. In the end, the ministry gave up and stopped caring. If the top doesn’t take security very seriously, how can you expect any discipline in the regular army?”
slut citat
från

Och är det någon skillnad mellan ryssar och svenskar i det här avseendet ?
Hur många har backat från iPhone eller en "smartfån" med Googles Android av säkerhetsskäl.
Mer än jag ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och är det någon skillnad mellan ryssar och svenskar i det här avseendet ?
Hur många har backat från iPhone eller en "smartfån" med Googles Android av säkerhetsskäl.
Mer än jag ?

Jag har ingen anledning att måna om min säkerhet just nu, Google/CIA/KGB får gärna spåra och avlyssna mig via min mobiltelefon, jag har stängt av spårning och tillgång till det mesta i operativsystemet, men det är ingen säkerhet mot ovanstående, det gör bara att Google får mindre data om mig att sälja.

Däremot rymdödlorna som spårar mig med inplanterade chip är jag orolig för, det är där min folieklädda keps kommer in...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag har ingen anledning att måna om min säkerhet just nu, Google/CIA/KGB får gärna spåra och avlyssna mig via min mobiltelefon, jag har stängt av spårning och tillgång till det mesta i operativsystemet, men det är ingen säkerhet mot ovanstående, det gör bara att Google får mindre data om mig att sälja.

Däremot rymdödlorna som spårar mig med inplanterade chip är jag orolig för, det är där min folieklädda keps kommer in...
Jag kan väl utgå från att du stängt användning av Mobilt Bank-Id (har aldrig använt det) också ?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jo men nu handlade det om att du påstår att vem som helst kan spåra FRA-personal. Hur gör gemene man det?
Det är dom efterblivna

Huvudregeln är att man kollar på alla normala och Säpo är bupklassen ungefär - dom där lite säregna - dom ränner omkring och pratar månsing(tattarspråk)

Inom Säpo heter det "Danska" , alla är loosers eller socfall o kulturjournalister

Läs böcker som "Hemliga sällskapet"

Dom flummar omkring med circus o paris o spanar

Körde den roliga varianten med paris

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Shoigu "besökte" ju "frontlinjen" nyligen. Han åkte runt med helikopter och inspekterade de ryska trupperna där de grävt ned sig.
Det var bara det att det var inte vid fronten han flög runt. OSINT-communityt geolokaliserade bilderna. Det var på Krim, 7-8 mil från fronten.
Det är ju som att säga att man besökt Stockholm, fast man varit i Uppsala.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Peskov förklarar att Ryssland aldrig attackerat något annat land i en intervju.
View attachment 479401

Han glömde visst dessa.
Listan är inte komplett då t.ex. Estland, Lettland och Litauen saknas. osv.
View attachment 479404
Så bara sedan 1900? För jag kan nog tänka mig några fler krig de startat, men tidigare.
Men alla länder i Europa som existerat ett tag har ju attackerat något annat land. :hihi

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Peskov förklarar att Ryssland aldrig attackerat något annat land i en intervju.
View attachment 479401

Han glömde visst dessa.
Listan är inte komplett då t.ex. Estland, Lettland och Litauen saknas. osv.
View attachment 479404
Vad det gäller Finland 1939 så var det enligt Sovjetisk historia Finland som anföll Sovjet :hihi om jag minns rätt och Sovjet som försvarade sig.
Och så är det väl med resten också.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...