Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja ja, så ska Indianerna ha tillbaka USA. Varenda engelsman skall ut! Annars!

Väx upp

Jag är ledsen att din stora manlige förebild har visat sig vara ett (inkontinent) praktarschle, men hur mycket du än önskar det så är inte Krim hans, har aldrig varit, kommer aldrig att bli.

Jag såg förövrigt att han har skickat över 100 000 man till slakt i sitt prestige-krig, och fler lär det bli.

Precis så mycket bryr han sig om sin befolkning, hur mycket tror du han bryr sig om Ukrainas?

Väx upp själv, och skaffa lite bättre förebilder

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är ledsen att din stora manlige förebild har visat sig vara ett (inkontinent) praktarschle, men hur mycket du än önskar det så är inte Krim hans, har aldrig varit, kommer aldrig att bli.

Jag såg förövrigt att han har skickat över 100 000 man till slakt i sitt prestige-krig, och fler lär det bli.

Precis så mycket bryr han sig om sin befolkning, hur mycket tror du han bryr sig om Ukrainas?

Väx upp själv, och skaffa lite bättre förebilder

Du blir så upprörd varje gång och slänger dig med pubertala uttryck, det kan du göra bättre nästa år. Ingen anledning att hetsa upp sig så där.

Kan du inte skriva lite upprörda inlägg om att alla vita ska ut ur USA?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du blir så upprörd varje gång och slänger dig med pubertala uttryck, det kan du göra bättre nästa år. Ingen anledning att hetsa upp sig så där.

Kan du inte skriva lite upprörda inlägg om att alla vita ska ut ur USA?

Du gör dig bara löjlig med den retoriken.

Det är ju helt fantastiskt att bara varannan eller var trejde generation ges tillfälle att hoppa i galen tunna, du tog tillfället i akt och blev Putinist.

Du började gräva tidigt i den här tråden, och du fortsätter envist att gräva din grop djupare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du gör dig bara löjlig med den retoriken.

Det är ju helt fantastiskt att bara varannan eller var trejde generation ges tillfälle att hoppa i galen tunna, du tog tillfället i akt och blev Putinist.

Du började gräva tidigt i den här tråden, och du fortsätter envist att gräva din grop djupare.
Jag tycker den lite löjliga här är den som hittar på egna ord, blir onödigt känslosam, uttrycker sig som om den tappat fattningen, tror på allt som står på Twitter och kräver det omöjliga.

Det kanske är du som gräver, har du tänkt på det?

Kriget skulle ju vara över fort, Ryssland skulle förlora stort, de kom i badtofflor och museiföremål. När var det, april? Och Ukraina som fått allt de vill ha, kanske du inte har hela bilden? Vem vet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Markus har ju en poäng.
Varför är det just kartan innan feb 2022 som vi ska backa till?
Har ju varit en massa territoriella krig sedan tidernas begynnelse. Gills inte dom lika mycket?

Lite av en filosofisk fråga men vill man vara konsekvent så blir det ju att backa lång tillbaka egentligen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Markus har ju en poäng.
Har ju varit en massa territoriella krig sedan tidernas begynnelse. Gills inte dom lika mycket?

Lite av en filosofisk fråga men vill man vara konsekvent så blir det ju att backa lång tillbaka egentligen.
Man får väl som i alla konflikter vara realist. Det vet alla som har haft ett jobb, varit på en lekplats eller gått i skolan.

Det här låter som sandlåda.

Buhu det var vår halvö.

Inte en jävel i den här tråden har engagerat sig i Krim under perioden 2014-2021. Det är ett som är säkert.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Blev du förolämpad som finsk? Men du är väl svensk?
Blev nog inte det minsta förolämpad, men att jämföra de två situationerna är helt galet ur ett politiskt/historiskt perspektiv.
Jag är nog 100% Finländsk, men mitt modersmål är svenska.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Markus har ju en poäng.

Nej, det har han inte!
Poängen är att INTE starta NYA krig.
Ryssland har startat ett krig 2014 som pågått sedan dess och som de i våras eskalerade = de ska UT ur Ukraina.
2014 tittade väst bort. Väst gjorde fel då. Det får världen lida för nu.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Blev nog inte det minsta förolämpad, men att jämföra de två situationerna är helt galet ur ett politiskt/historiskt perspektiv.
Jag är nog 100% Finländsk, men mitt modersmål är svenska.
Vad är det som gör att Finland skall acceptera förlusten av Karelen men inte Ukraina av Krim, eller vice versa, menar du?

Det är väl same same men fler år?

Om ditt modersmål är svenska är du svensk för mig, jag tycker att det är bra att du bor i Östra Sverige och håller koll på finnarna. Tack!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nej, det har han inte!
Ryssland har startat ett krig 2014 som pågått sedan dess och som de i våras eskalerade = de ska UT ur Ukraina.

Vet inte vad du pratar om eller hänvisar till. Det är väl ingen här som ens antytt att den vill att det ska startas krig? Det vill nog inte Markus heller.

Det var, precis som jag skrev, den historiska referensen han nämnde med Karelen/Finland.
Hur långt ska man backa för att kartan ska vara legio? Jan 2022?
Varför inte längre för att ställa tillrätta alla tidigare gränskrig i historien?

Edit. Självklart ska Ryssland ut ur Ukraina(Men då erkänner jag också att jag är inkonsekvent och inte vill riva upp hela världens länder och rita om världsatlasen map alla krig som någonsin existerat där markyta varit byte).

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
De flesta krig har avslutats med ett fredsavtal där man kommit överens om vilka delar som hör till vem. Bryter man den överenskommelsen har man visat att man inte kan hålla avtal. Att "ta tillbaka" en gåva visar att man är ett praktarsle.

Den demokratiska delen av världen borde ha hjälpt Ukraina redan 2014. Hade de haft stora oljefyndigheter hade det kanske hänt.

Ryssland har varit väldigt tydliga med att de inte respekterar andra nationers suveränitet. De bör hållas undan alla möjligheter till fortsatt försäljning av något som helst utanför de egna gränserna. Putin, Lavrov och några till bör få en resa till Haag för att förklara sig och sen sitta på öppen anstalt i Ukraina.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Vad är det som gör att Finland skall acceptera förlusten av Karelen men inte Ukraina av Krim, eller vice versa, menar du?

Det är väl same same men fler år?

Om ditt modersmål är svenska är du svensk för mig, jag tycker att det är bra att du bor i Östra Sverige och håller koll på finnarna. Tack!
Du missar hela den historiska kontexten gällande Karelen, Krim och Ukraina. Men läs på lite historia så kan du trolla bättre!

Jasså modersmål är den avgörande för faktorn för etnicitet? Du har tydligen även missat att Finland är tvåspråkigt?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Markus har ju en poäng.

Nu finns det ett antal internationella överenskommelser att ta hänsyn till.

Vi har varit överens om att landsgränser inte skall ändras med våld. Skall denna princip ändras får det enorma konsekvenser inte bara för Europa utan för hela FN-systemet.

Backa till läget innan 2014, det var en mycket stor miss att se mellan fingrarna med Krim.

Whataboutism göre sig icke besvär.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, det har han inte!
Du får allt sätta dig och uppdatera Wikipedia i julhelgen.

"Rysslands annektering av Krim 2014, eller Krimkrisen, är en frusen konflikt om halvön Krims nationella status. Konflikten trappades upp i slutet av februari 2014, efter att demonstrationer och blodiga kravaller i Ukrainas huvudstad Kiev lett till att den politiska oppositionen tagit över makten. Den rysktalande befolkningsmajoriteten i Krim hade i stora drag varit lojal med den då avsatte presidenten Viktor Janukovytj."

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Vi har varit överens om att landsgränser inte skall ändras med våld. Skall denna princip ändras får det enorma konsekvenser inte bara för Europa utan för hela FN-systemet.

Backa till läget innan 2014, det var en mycket stor miss att se mellan fingrarna med Krim.

Whataboutism är ett ord för den som inte vill eller kan se sammanhang. Det bör användas mer försiktigt.

Beskriv principen du vill upprätthålla istället, då kanske du kan ta denna sandlåda framåt, som det är nu är det bara, ja, nej, ja, nej.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Fattar inte. Whataboutism?

Exakt. Landsgränser ska inte ändras med våld. Men ändå har det skett sedan stenåldern. Så, hur långt ska vi backa? Jag är inkonsekvent och nöjer mig med jan 2022.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fattar inte. Whataboutism?

Exakt. Landsgränser ska inte ändras med våld. Men ändå har det skett sedan stenåldern. Så, hur långt ska vi backa? Jag är inkonsekvent och nöjer mig med jan 2022.
Enig, Ukraina pågår nu. Skillnad.

Men Krim, Mellanöstern, Norden, ja det finns mycket att diskutera.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Till och med ryssarna har insett att folket i Krim och Donbass/Luhansk inte med glädje tar emot ryska soldater som befriare.

Dom få proryssar som bodde i dom områdena har sett puttlers arme fullständigt smula sönder allt av värde som dom inte har kunnat stjäla.

Det kanske var dom sista två proryssarna i Ukraina som gick åt i en rökningsolycka i en Renault igår.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Varför göra en djupare analys öht? Markus är nog en kul kille att ta två öl på krogen med men sen räcker det...

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin