Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Till och med ryssarna har insett att folket i Krim och Donbass/Luhansk inte med glädje tar emot ryska soldater som befriare.

Dom få proryssar som bodde i dom områdena har sett puttlers arme fullständigt smula sönder allt av värde som dom inte har kunnat stjäla.

Det kanske var dom sista två proryssarna i Ukraina som gick åt i en rökningsolycka i en Renault igår.
Är det så, de boende i Krim gillar inte Ryssland? Allt jag läst har snarare varit i ordalag som:

När Sovjetunionen kollapsade 1991 blev Krim en del av Ukraina, till åtskilliga av de ryska invånarnas förtret.[21] Av många ryssar och patriotiska Krimbor betraktas Krim som juvelen i imperiets krona och skådeplatsen för viktiga slag och segrar.[22]

(Wikipedia)

Du kanske kan gräva fram något om intressant att läsa, du verkar ju ha starka uppfattningar, kanalisera dem till att påverka din omgivning vet ja.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det så, de boende i Krim gillar inte Ryssland? Allt jag läst har snarare varit i ordalag som:

När Sovjetunionen kollapsade 1991 blev Krim en del av Ukraina, till åtskilliga av de ryska invånarnas förtret.[21] Av många ryssar och patriotiska Krimbor betraktas Krim som juvelen i imperiets krona och skådeplatsen för viktiga slag och segrar.[22]

(Wikipedia)

Du kanske kan gräva fram något om intressant att läsa, du verkar ju ha starka uppfattningar, kanalisera dem till att påverka din omgivning vet ja.

"När började Krim tillhöra Ukraina?

Den 19 februari 1954 överfördes Krims oblast från Ryska SFSR till Ukraina"

När Sovjetunionen kollapsade 1991 blev Krim en del av Ukraina, till åtskilliga av de Ukrainska invånarnas glädje.

Är det några fler av dom gamla sovjetfyllonas "misstag" du tycker vi ska rätta till?
Ska vi spika upp muren i Tyskland igen?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

När Sovjetunionen kollapsade 1991 blev Krim en del av Ukraina, till åtskilliga av de Ukrainska invånarnas glädje.

Är det några fler av dom gamla sovjetfyllonas "misstag" du tycker vi ska rätta till?

Så mellan 1954 och 2014 var det Ukraina.
Och före 1954 var det alltså något annat land, var det Ryssland då?

Ditt ställningstagande i denna fråga verkar vara så välgrundat, har du något mer att läsa än några rader om "åtskilliga"?

Får du whataboutisma så där med Tyskland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så mellan 1954 och 2014 var det Ukraina.
Och före 1954 var det alltså något annat land, var det Ryssland då?

Ditt ställningstagande i denna fråga verkar vara så välgrundat, har du något mer att läsa än några rader om "åtskilliga"?

Får du whataboutisma så där med Tyskland?

Du har fel om Krim, jag vet det, Ukraina vet det, FN vet det, hela västvärlden vet det

Men du har din egen uppfattn...., fel du har väskbajsarens uppfattning, och den är fel.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du har fel om Krim, jag vet det, Ukraina vet det, FN vet det, hela västvärlden vet det

Men du har din egen uppfattn...., fel du har väskbajsarens uppfattning, och den är fel.
Jag är helt öppen för att det är så men att skriva väskbajsare är helt enkelt inte övertygande i sig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är helt öppen för att det är så men att skriva väskbajsare är helt enkelt inte övertygande i sig.

Nej, du kanske tycker att man ska använda väskbajsarens namn, men jag skiter i det, precis som bunkerdvärgen gör med väskan...

Du som har gått all in på personkulten, har han lämnat någon rimlig förklaring till varför han bajsar i väskan?

Elaka rykten gör gällande att det är för att ingen ska få tag på stora mängder hästsperma och klona puttlers favorithäst.
Det kan ju IOFS även förklara varför packningen läcker där bak på puttler...

"In a stable relation" kanske betyder något annat i bunkern....

GettyImages-89594293.0.0.0.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, du kanske tycker att man ska använda väskbajsarens namn, men jag skiter i det, precis som bunkerdvärgen gör med väskan...

Du som har gått all in på personkulten, har han lämnat någon rimlig förklaring till varför han bajsar i väskan?

Elaka rykten gör gällande att det är för att ingen ska få tag på stora mängder hästsperma och klona puttlers favorithäst.
Det kan ju IOFS även förklara varför packningen läcker där bak på puttler...

"In a stable relation" kanske betyder något annat i bunkern....

GettyImages-89594293.0.0.0.jpg
Du har alltså inget mer att skriva om Krim.

Verkar snarast vara du som är sjukligt besatt av hans person, jag bryr mig inte ett dugg faktiskt, du borde prata ut med någon om det där.

Men Krim var det, försök fokusera.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du har alltså inget mer att skriva om Krim.

Verkar snarast vara du som är sjukligt besatt av hans person, jag bryr mig inte ett dugg faktiskt, du borde prata ut med någon om det där.

Men Krim var det, försök fokusera.

Krim tillhör Ukraina.

jag vet det, Ukraina vet det, FN vet det, hela västvärlden vet det.

Du blir ju upprörd varje gång någon säger något negativt om din store MANLIGE förebild, det gör det hela så mycket roligare, här en bild på han och hans KK

0FCC92AA-E1C2-41D4-885C-48EC1B7FE3E5.jpeg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Krim tillhör Ukraina.

jag vet det, Ukraina vet det, FN vet det, hela västvärlden vet det.

Du blir ju upprörd varje gång någon säger något negativt om din store MANLIGE förebild, det gör det hela så mycket roligare, här en bild på han och hans KK

0FCC92AA-E1C2-41D4-885C-48EC1B7FE3E5.jpeg
Jag blir inte ett dugg upprörd.

Jag bryr mig inte dugg om Putin, till skillnad från dig.

Du kan verkligen inget om denna fråga alltså, trots ditt sjukliga engagemang. Weird.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du kan verkligen inget om denna fråga alltså, trots ditt sjukliga engagemang. Weird.

Jag kanske inte kan så mycket, men jag delar västvärldens och FN's åsikt.

Du delar väskbajsarens åsikt....

Det är fortfarande bättre att kunna lite än att ha fel.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag kanske inte kan så mycket, men jag delar västvärldens och FN's åsikt.

Du delar väskbajsarens åsikt....

Det är fortfarande bättre att kunna lite än att ha fel.
Jag har ingen direkt åsikt om Krim mer än att det är fel fokus nu.
Tänkte att du kanske hade en efter som du uttrycker dig så tydligt men tji fick jag, nu är det julafton tekniskt sett, god natt och god Jul på dig.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Inte för att vara den som är den, men att stänga in "östblocket" med en mur låter mer och mer som en bra ide...
Nu kanske inte Berlin är var man skulle sätta den rent geografiskt.

Ända problemet är att en betongmur nog inte är jätteffektivt på 2000-talet....

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vet inte vad du pratar om eller hänvisar till. Det är väl ingen här som ens antytt att den vill att det ska startas krig? Det vill nog inte Markus heller.

Det var, precis som jag skrev, den historiska referensen han nämnde med Karelen/Finland.
Hur långt ska man backa för att kartan ska vara legio? Jan 2022?
Varför inte längre för att ställa tillrätta alla tidigare gränskrig i historien?

Edit. Självklart ska Ryssland ut ur Ukraina(Men då erkänner jag också att jag är inkonsekvent och inte vill riva upp hela världens länder och rita om världsatlasen map alla krig som någonsin existerat där markyta varit byte).
Som jag skrev...
Poängen är att INTE starta NYA krig.
1/ Fred mellan Ukraina o Ryssland 2013.
2/ Ryssland startade ett krig 2014
3/ Antingen drar de sig tillbaka fredligt eller går världen samman och kastar ut dom.

På samma sätt ser man på andra gränser.
Nuvarande satta gränser gäller. Enkel regel

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Du får allt sätta dig och uppdatera Wikipedia i julhelgen.

"Rysslands annektering av Krim 2014, eller Krimkrisen, är en frusen konflikt om halvön Krims nationella status. Konflikten trappades upp i slutet av februari 2014, efter att demonstrationer och blodiga kravaller i Ukrainas huvudstad Kiev lett till att den politiska oppositionen tagit över makten. Den rysktalande befolkningsmajoriteten i Krim hade i stora drag varit lojal med den då avsatte presidenten Viktor Janukovytj."
Frusen konflikt?
Anser en part kanske.
Med den logiken kan vi tillåta krig överallt.
Enlig dig, hade Ryssland rätt att gå in i Krim 2014?
Enl dig, ade Ryssland rätt att gå in i Ukraina 2022?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Som jag skrev...
Poängen är att INTE starta NYA krig.
1/ Fred mellan Ukraina o Ryssland 2013.
2/ Ryssland startade ett krig 2014
3/ Antingen drar de sig tillbaka fredligt eller går världen samman och kastar ut dom.

På samma sätt ser man på andra gränser.
Nuvarande satta gränser gäller. Enkel regel
Yes.

Ja det hela är ganska enkelt så sett.
Starta inga jävla krig som bara för med sig förödelse och lidande. Låt människor vara ifred.

Punkt 3 borde ha hänt redan. Kommer den hända undrar jag?
Varför stödja bara med såpass mycket så att det håller liv i skiten. Hjälp dom så pass mycket att det kan ta slut imorgon ist isf, om det nu är det vi vill att det ska göra. varför dra ut på det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Frusen konflikt?
Anser en part kanske.
Med den logiken kan vi tillåta krig överallt.
Enlig dig, hade Ryssland rätt att gå in i Krim 2014?
Enl dig, ade Ryssland rätt att gå in i Ukraina 2022?

Jag förmedlar bara vad det står och det brukar inte stå uppenbara ryska lögner på Wikipedia så länge så detta är väl ett guldläge för tex dig att rätta till och/eller tipsa någon prominent twittrare eller gammelmedia?

Min uppfattning är att det inte var krig 2015-2021 i Ukraina/Krim. Jag är helt öppen för att jag missuppfattat, visa mig.

Självklart hade Ryssland ingen rätt att gå in i Ukraina någon av gångerna, det borde jag väl inte ens behöva besvara. Hoppas Ukraina får ut dem och att det blir fred snart.

God Jul!

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Yes.

Ja det hela är ganska enkelt så sett.
Starta inga jävla krig som bara för med sig förödelse och lidande. Låt människor vara ifred.

Punkt 3 borde ha hänt redan. Kommer den hända undrar jag?
Varför stödja bara med såpass mycket så att det håller liv i skiten. Hjälp dom så pass mycket att det kan ta slut imorgon ist isf, om det nu är det vi vill att det ska göra. varför dra ut på det.
Bra vi är överens.
"varför dra ut på det" skriver du - för att det finns dom i väst som gynnas av ett långt krig. Tex vapenleverantörerna som får testa sina vapen i krig = ökar vapnens marknadsvärde (proven in batttle) och de får sälja MER.
Dvs svaga politiker eller mutade politiker i väst som inte skickar allt de har till Ukraina!

Och militärer i väst tycker det är kanon att Ukraina dag för dag, skjuter bort Rysslands militära förmåga, UTAN att deras egna trupper skadas.

Sammantaget ett guld-läge för de med pengar i Väst att kriget håller på.

För jäkligt hur det är!! Sluta kriga NU säger jag

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Bra vi är överens.
"varför dra ut på det" skriver du - för att det finns dom i väst som gynnas av ett långt krig. Tex vapenleverantörerna som får testa sina vapen i krig = ökar vapnens marknadsvärde (proven in batttle) och de får sälja MER.
Dvs svaga politiker eller mutade politiker i väst som inte skickar allt de har till Ukraina!

Och militärer i väst tycker det är kanon att Ukraina dag för dag, skjuter bort Rysslands militära förmåga, UTAN att deras egna trupper skadas.

Ja det känns lite så och jag har varit inne på det i denna tråd tidigare.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bra vi är överens.

För jäkligt hur det är!! Sluta kriga NU säger jag
Oj, det där var långtgående på gränsen till konspiratoriskt. Eller långt över gränsen.

Crazy.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad är det som gör att Finland skall acceptera förlusten av Karelen men inte Ukraina av Krim, eller vice versa, menar du?

Det är väl same same men fler år?

Om ditt modersmål är svenska är du svensk för mig, jag tycker att det är bra att du bor i Östra Sverige och håller koll på finnarna. Tack!
Finnarna blev väl erbjudna att få tillbaka lite landområde men tackade nej.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin