NisseHt
Yamaha samlare
Det finns mycket som tickar nu utöver Ukraina tex Nordkorea-Sydkorea, Kina-Taiwan och på närmare håll Serbien-Kosovo. Säkert har jag missat nåt
Man kan nog vara säker på att Iran kommer fortsätta försöka störa Israel också.Det finns mycket som tickar nu utöver Ukraina tex Nordkorea-Sydkorea, Kina-Taiwan och på närmare håll Serbien-Kosovo. Säkert har jag missat nåt
Kör tråden eller kör här, intressant ämne.
Enkelt att förstå, det handlar bara om makt.Kinas besatthet av Taiwan förstår inte jag alls, men det blir nog en annan tråd.
Tyckte det var skitbra timing!Jag förstår, men jag tycker inte att Taiwan skall tvingas tillhöra Kina, och att USA då stödjer Taiwan är inte att hetsa mot Kina.
Däremot kan man fundera på om deras tajming är så smidig, men att USA hetsar mot Kina och att Ryssland bara vill bli vän med alla grannar är ju helt enkelt inte en rättvisande bild.
Turkiet och Grekland kanske? Särskilt om EU är upptaget på annat håll.Det finns mycket som tickar nu utöver Ukraina tex Nordkorea-Sydkorea, Kina-Taiwan och på närmare håll Serbien-Kosovo. Säkert har jag missat nåt
Jag har medvetet hållit en låg profil i den här tråden men har märkt att många mest är rubrikläsare och har absolut noll koll. Tråkigt. Jag har flängt runt nästan hela Ryssland på hoj, likaså i Ukraina och har jobbat i USA rejält mycket. Känner rejält många människor i alla tre länderna. Lite historik…..
Krim. Ryssarna har haft sina militärbaser där i flera hundra år. Sen -54 när Chrusjtjov ”gav” Krim till Ukraina var det ungefär som om örlogsbasen i Karlskrona skulle tillhöra Småland istället för Blekinge i princip. Fortfarande samma land…. Det få vet om är att Sevastopol (där Rysslands och Ukrainas baser ligger/låg aldrig var en del av ”överlämnandet”. Chrusjtjov blev också rejält kritiserad då han faktiskt bröt mot grundlagen då….. I princip var överlämnandet enligt lag icke giltig pga det. Få känner också till att Krim tänkte lämna Ukraina redan -91 då Ukraina blev ett land. Ukraina protesterade så man hängde kvar men sen -96 har man röstat flera gånger utan att få majoritet men -14 fick man det pga Ukrainas ändringar där man i princip förbjöd allt ryskt inom landet. Det i kombo med att Ryssland aldrig någonsin skulle gå med på att bli av med sina baser gjorde att man röstade bort sig fortare än kvickt. Krim är och har alltid varit en autonom stat med eget parlament likt Färöarna, Skottland etc….. Skottland tänkte rösta bort sig från England iom Brexit men valde att inte genomföra omröstningen till slut. Färöarna skulle kunna rösta bort sig från Danmark imorgon om dom hade velat…..
Donbass….. Iom statskuppen ansökte Donbass på diplomatisk väg om samma som Krim hade. Autonom status…. Porochenko tittade aldrig ens på den ansökan. Han drog igång ett inbördeskrig mot Donbass istället som varade i 8 års tid med 14.000 döda civila som västvärlden totalt skitit i……
Statskuppen…..
BBC och många andra konstaterade att det var oppositionens prickskyttar som började skjuta och man hade ihjäl ett gäng vanliga människor och poliser…. Polisen började skjuta tillbaka TIMMAR senare….. Varför startade demonstrationerna? EU gav Ukraina otroligt luddiga ”löften” som aldrig var tänkt att uppfyllas. Det fattade givetvis Janukovytj som istället valde att samarbeta med Ryssland gällande subventionerad olja/gas etc för det var väldigt mycket mer värt för Ukraina. USA hade redan ”investerat” över fem miljarder dollar i Ukraina innan statskuppen bakom ryggen på Janukovytj. Man hade mutat oppositionen, oligarkerna etc och man stödde även nazzegrupperingarna på samma sätt som man tidigare stött ”oppositioner”/islamister etc i tex Afghanistan, Syrien osv….. Exakt på pricken samma upplägg. Efter statskuppen inkluderade Porochenko Azov, Aidur, Högra Sektorn etc i Ukrainas nationalgarde för att dölja att dom finns i princip. Det är lite samma som om vi här inkluderat NMR i vårt Hemvärn och den tanken känns förhoppningsvis främmande för alla. Men inte i Ukraina….. Och väst har ivrigt hejat på och gör det fortfarande…..
Efter statskuppen satte USA ihop Ukrainas nya regering.
Tusentals nazzar från hela Europa drog till Ukraina. Sverige?
Frigivne svenskens första ord från Saudiarabien
Den 47-årige svensken som riskerade avrättning i den ryskockuperade staden Donetsk i östra Ukraina har släppts fri. Utrikesminister Ann Linde tackar bland annat Saudiarabien som hjälpt till i förhandlingen. Två dagar efter frigivningen twittrade han från en sjukhussäng i Saudiarabien – där han...www.expressen.se
Svenskarna som strider i Ukraina
Här är svenskarna som har stridit i Ukraina. Flera av dem har återvänt till Sverige, men pratar om att återvända. - Jag längtar tillbaka, säger David Eriksson, 48. Expressen kan avslöja att flera svenska nazister rest till Ukraina för att strida i frivilligstyrkor som i en Amnestyrapport...www.expressen.se
Svensk nazist skryter om att han har dödat<br />
Krypskytten och nazisten Mikael Skillt, 37, skryter om att han dödat andra människor under strider i Ukraina. - Hur sjukt det än må låta är det inget man tänker över, svarar han på frågan hur det är att ha människoliv på sitt samvete. Han säger också att ett vitt Europa är en "utopi".www.expressen.se
Minst 100 svenska nazzar drog ner. Och till skillnad från svenska ISIS-krigare så har dom fått fri lejd tillbak till Sverige igen. Sedan 2014 har USA vräkt vapen över Ukraina och det har även Sverige, England och andra länder gjort. Och vi har tränat nazze-bataljonerna löpande sen 2014…..
Western countries training far-right extremists in Ukraine - report
Western countries may have provided training for far-right extremists in the Ukrainian military.www.jpost.com
Far-right extremists in Ukraine brag they have received training from the Canadian Forces: report
The study from an institute at George Washington University in Washington tracked social media accounts of the far-right group Centuria..ottawacitizen.com
Är det berättigat att Ryssland gick in i Ukraina? Sett till att Porochenko och Z vägrat att uppfylla Minsk-fördragen trots att dom skrivit på, att man ändrat lagar och förbjudit allt ryskt trots att nästan 30 % av landets befolkning faktiskt är ryssar, USA’s labb, inbördeskriget mot Donbass etc…… Jag trodde inte att dom skulle gå in men jag förstår orsakerna bakom det. Den som tror att valet när Z blev president gick schysst till tror fel. Den som tror att statskuppen gick schysst till tror fel. USA har inte i Ukraina att göra och det har sannerligen inte NATO heller. Ni kan ju gissa hur lång tid det tagit innan det funnits NATO-baser på Krim om inte Krim röstat bort sig….. USA straffar än idag 60 år senare Kuba för något som aldrig ens hände….. Men man tycker att Ryssland ska acceptera amerikanska missiler längs Rysslands gränser. Sjukt.
Här är en snabb historik med glimten i ögat. Mina två favoritaustraliensare bortsett från min bror….
Någon som är intresserad av vad USA gjorde mot Ryssland under 90-talet och detta nämns även i klippet ovan….?
Shock Therapy: The Art of Ruining a Country
The neoliberal shock therapy that hit Russia in the 1990s nearly destroyed the country. This article by Swedish journalist Dan Josefsson tells the dark tale of what took place.josefsson.net
Den svenska journalisten Dan Josefsson var på pricken lika skärpt 1999 som han är idag.
Kommer Ryssland att anfalla nåt annat land? Inte så länge inte USA blandar sig i. Jag tycker så här. Lägg ner NATO, bygg upp en helt europeisk försvarsallians och sparka ut USA ur Europa. Problemet löst. USA har inte i Europa att göra.
Tyckte det var skitbra timing!
Pelosi visar lite stake och markerar att "vi är inte rädda för er, sluta provocera"
Om alla länder skulle gå samman o visa stake så skulle diktatorerna snart vait passe´ !
Är SAMMA situation som gör att mobbarna på skolgården kan hålla på - alla tittar bort!
Skandal att alla världens ledare gör samma sak.
Taiwan drog sig loss från Kina då de (hör o häpna) föredrar demokrati !
Kina skickade upp 71 stridsplan (igår?) och lekte anfallskrig mot Taiwan.
DET...är att provocera det. Bedrövligt.
Och Nordkorea har provocerat Sydkorea hela hösten på ett nytt extremt sätt. Mycket allvarligt.
Ja.Enkelt att förstå, det handlar bara om makt.
I....vanlig...ordning...
Ganska väsensskilt från att vilja bli omhändertagen av en ”förmyndare”. Vekt likväl men, väsensskilt. Inte någon grad av slav-mentalitet.Ja och vissa flyr ju till andra länder till och med.
Jag krigar inte och bryter inte lagen. Jag försvarar om sverige kallar. Fatta det.Ja man kan ju se på det på olika sätt förstås.
Om Kina hade attackerat Taiwan pga Pelosi besök hade det ju varit jobbigt med två krig samtidigt.
Man kan alltid markera mot allt om man vill, men det gör vi inte.
Ska du med till Lidingö och kasta sten på Nordkorea förresten?
Vet jag inte, men att först fly och sedan sitta och tycka om vad de som bor kvar ska hoppas på är magstarkt. Mena style rent av.Ganska väsensskilt från att vilja bli omhändertagen av en ”förmyndare”. Vekt likväl men, väsensskilt. Inte någon grad av slav-mentalitet.
Oj, öm tå. Visst ja, det var du som ville tycka men inte göra, nu minns jag.Jag krigar inte och bryter inte lagen. Jag försvarar om sverige kallar. Fatta det.
Haha, finns det sådana?Vet jag inte, men att först fly och sedan sitta och tycka om vad de som bor kvar ska hoppas på är magstarkt. Mena style rent av.
Ah, exilsvenskar som sitter och tycker baserat på Aftonbladet, ofta förekommande på tex Malta.Haha, finns det sådana?
Ah. Rent krasst så är min högst personliga (svårt bias’d) uppfattning att det enda tillfället sitta utomlands och gnälla är om man fortfarande betalar skatten till Sverige. Där ingår även en del gamlingar dock, av typen ”när jag gjorde rekryten, då blev vi piskade med tegelstenar till frukost och sen levde vi på taggtråd och finkelolja under vintermarschen från Pajala till Lofoten. Riktiga män!” men dessa kan man urskilja enkelt och avfärda med, senil.Ah, exilsvenskar som sitter och tycker baserat på Aftonbladet, ofta förekommande på tex Malta.
Ah jag har egentligen ingen uppfattning, ville bara skriva av mig lite.Ah. Rent krasst så är min högst personliga (svårt bias’d) uppfattning att det enda tillfället sitta utomlands och gnälla är om man fortfarande betalar skatten till Sverige. Där ingår även en del gamlingar dock, av typen ”när jag gjorde rekryten, då blev vi piskade med tegelstenar till frukost och sen levde vi på taggtråd och finkelolja under vintermarschen från Pajala till Lofoten. Riktiga män!” men dessa kan man urskilja enkelt och avfärda med, senil.
Jag hade nog varit lite tveksam till att använda den där ringen innan jag fått den röntgad.Åter Ryssland. Putte delade ut 8 ringar till sina närmsta i CIS-klubben, den nionde behöll han själv. Det låter som en dålig film på något vis. Vad är det för töntar egentligen? Som SJP skrev, ”…pisshuvuden”.
Som parentes var lille knävoffsingen Lukashenko snabbast på att ta på sig sin gåva från chefen.
”Peskov asked not to compare the rings presented at the CIS summit with the rings from The Lord of the Rings.”One Ring to rule them all?
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|