Ska man vara orolig för Ryssland?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag skrev inte att de var många.

Blir bara trött på allt snack om Rysstroll så fort någon avviker. Om man ens misstänker att ryska propagandamaskinen skulle välja Tammer av alla människor för att föra deras talan så behöver man hjälp. Agentski Tammerski, da.

Till och med de jag känner som är mest PK och som aldrig sagt ett ont ord om någon från ett annat land har vänt. Ryssland ska bombas till grus. Putin ska torteras. Hyckleri deluxe. Jag har svårt att se dessa människor uttala liknande saker i konflikten mellan Etopien och Eritrea. Skillnaden är kanske att det bor bruna människor där?
Ok, jag trodde kanske att vissa faktiskt vänt pga något jag missat.

Jag tror inte heller Tammer är ett ryss-troll.
Däremot är det några av de bästa whataboutism exemplen jag någonsin sett vilket borde få vem som helst att undra.
Att andra varit lika illa eller värre, speciellt inte för flera sekel sedan, rättfärdigar väl inte detta övergrepp? ?
Två fel gör inte ett rätt i min värld.

Jag är helt för att man får tycka vad man vill men när någon har sina försvar så stenhårt självklara, oavsett sida, så tror jag nog att den är den personen som är fast i sin övertygelse snarare än jag.

Jag tycker på alla sätt att du ska fortsätta påminna dem i din närhet att ryssar, ryska- folket inte är detsamma som Putler och hans vedervärdiga armé.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ibland är det bra att veta lite om historia.
Första freden med Ryssland var på 1500-talet så efter det har vi väl haft det fredligt?
Nyköping har brunnit några gånger. En gång var det en hembryggare men 1719 brände ryssen staden. Inget problem?
Att en tredjedel av det svenska riket förlorades till Ryssland i 1808 - 1809 års krig var kanske inte det ryska problemet?

Ryssland anföll Sverige helt oprovocerat år 1700. Sedan har man skickat terrorgrupper 1719,1720,1721 för att bränna och plundra.

Men om vi bara skall hålla oss till de sista hundra åren så har Ryssland oprovocerat anfallit ett stort antal länder inkl Estland Lettland Litauen Finland Polen Tjeckoslovakien Ungern Afghanistan Tjetjenien Georgien Ukraina. Man har lierat sig med nazismen 1939 och man har brutit i stort sett alla avtal och överenskommelse man ingått.

Vid varje tillfälle har man begått folkmord samt brutit mot samtliga av krigets lagar.

Vad finns att ursäkta? Apologeternas historielöshet får de själva stå för.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ryssland anföll Sverige helt oprovocerat år 1700. Sedan har man skickat terrorgrupper 1719,1720,1721 för att bränna och plundra.

Men om vi bara skall hålla oss till de sista hundra åren så har Ryssland oprovocerat anfallit ett stort antal länder inkl Estland Lettland Litauen Finland Polen Tjeckoslovakien Ungern Afghanistan Tjetjenien Georgien Ukraina. Man har lierat sig med nazismen 1939 och man har brutit i stort sett alla avtal och överenskommelse man ingått.

Vid varje tillfälle har man begått folkmord samt brutit mot samtliga av krigets lagar.

Fast man lierade sig inte med nazismen 1939. Finland fick välja att ha både ryssen och tysken som fiende eller att, motvilligt, ha tysken på sin sida mot ryssen.
Mannerheim pratade ryska som en ryss...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kom på en till liknelse Putin har med Hitler.
Förutom att använda straffbataljoner med fångar som strider så utnyttjar Putin även fångar som arbetskraft inom militärindustrin.
Fångar har väl även använts för att gräva skyttevärn och bygga bunkrar på ockuperat område.

Ukr_10.jpg

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Fast man lierade sig inte med nazismen 1939. Finland fick välja att ha både ryssen och tysken som fiende eller att, motvilligt, ha tysken på sin sida mot ryssen.
Mannerheim pratade ryska som en ryss...
Han pratar om Sovjet. De lierade sig med nazismen 1939 i samband med invasionen av Polen, där Tyskland och Sovjet delade upp Polen och resten av östeuropa.

Länk till Tammer om han inte minns händelsen https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_invasion_of_Poland

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Någon som lyssnat på Joe Rogans podcast på Spotify, närmare bestämt avsnitt #1921 med Peter Zeihan? Om inte så kan det vara värt två timmar av er tid.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Finns det något att lära ifrån första världskriget map kriget i ukraina?

Hur avslutades det?
Tysklands och österrike-ungerns kartor före/efter, kan man ta med något här map att kriga för varje mm2 - som diskuterats i tråden.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Finns det något att lära ifrån första världskriget map kriget i ukraina?

Hur avslutades det?
Tysklands och österrike-ungerns kartor före/efter, kan man ta med något här map att kriga för varje mm2 - som diskuterats i tråden.
Typ, jag är förbannad över ett krig för 100år sedan, så det är bara rättvist att invadera Ukraina?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, jag pratar om Ryssland/Sovjet som är den historiskt störste aggressorn i vår del av världen.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja, jag pratar om Ryssland/Sovjet som är den historiskt störste aggressorn i vår del av världen.
Ifall man ser till antalet konflikter och döda samt räknar från 1600-nutid så är det nog Storbritannien som leder ligan...... De var för övrigt pionjärer när det kommer till; koncentrationsläger, folkmord, kemiska vapen, kolonialvälde, medvetet skapade svältkatastrofer, osv.
Därmed inte sagt att Ryssland inte arbetar hårt för att bli värre.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ifall man ser till antalet konflikter och döda samt räknar från 1600-nutid så är det nog Storbritannien som leder ligan...... De var för övrigt pionjärer när det kommer till; koncentrationsläger, folkmord, kemiska vapen, kolonialvälde, medvetet skapade svältkatastrofer, osv.
Usch vilken antivästlig åsikt, stinker Kreml om den dessutom.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Storbritannien hade iofs huvudsakligen lagt ned sådant där kring första världskriget… Känns lite som att fortfarande anklaga Italien för Karthagos utplåning.

Det är nog bara ryssar och serber som odlar historiska oförrätter.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

Med risk för att bli anklagad för "whataboutism" så måste jag ändå påpeka att USA slår alla rekord när det gäller att angripa andra länder. Finns det något land i Mellanöstern, orienten eller Latinamerika där man inte har angripit, ingripit, infiltrerat, stött motståndsgrupper eller på annat sätt försökt störta ledare och regimer som inte fogat sig i USAs önskemål? Några länder i Afrika också naturligtvis. Man var redan i Sovjet efter ryska revolutionen och försökte avsätta bolsjevikerna. Man bombade Serbien i slutet på 90-talet, man stöttar Israel mot arabländerna och Iran. USA är överallt i världen, Ryssland mest i sitt närområde.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.............."whataboutism"............
...................
Ryssland mest i sitt närområde.
Länk till alla Ryska krig:

Länk till alla post Sovjetiska krig Ryssland varit involverat i på något sätt:

Sen har vi ju krigen Wagner just nu är involverade i för Rysslands räkning:
Ukraina
Syrien
Central Afrikanska Republiken
Sudan
Libyen
Mali
Mozambique

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kom på en till liknelse Putin har med Hitler.
Förutom att använda straffbataljoner med fångar som strider så utnyttjar Putin även fångar som arbetskraft inom militärindustrin.
Fångar har väl även använts för att gräva skyttevärn och bygga bunkrar på ockuperat område.

View attachment 480117
Det gör iofs usa också, använder sig av fängslade kriminella som arbetskraft. Dels, men inte begränsat till försvarsindustrin.
Säkert flera länder med dem.
Har någon koll på hur det ser ut i norden med det?

Edit: Just usa har väl även världens största del av befolkningen just fängslad.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Fast det har aldrig fungerat och kommer aldrig fungera. Bjud in den elaka mobbaren till gänget istället, så ska du se att han också har goda sidor och egentligen helst vill vara din vän.
Det finns ju mycken och god erfarenhet av det, ju. Inte eller aldrig.
En mobbare med beteendestörningar finns det liksom inte på kartan att bjuda, inte på det sättet iaf.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det finns ju mycken och god erfarenhet av det, ju. Inte eller aldrig.
En mobbare med beteendestörningar finns det liksom inte på kartan att bjuda, inte på det sättet iaf.
Man har ju prövat plan A nu, att stötta Ukraina militärt och inte föröka snacka med mobbaren Putin. Hittills har det inte funkat alls, så då kanske det är dags att pröva något nytt. I och med att kriget går dåligt för Ryssland kan ju Putin vara öppen för förslag som kan få honom att dra sig ur kriget utan att förlora ansiktet. Ge honom Krim mot att han betalar ett skadestånd till Ukraina. Värt ett försök?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ge honom Krim mot att han betalar ett skadestånd till Ukraina. Värt ett försök?
Kan vi inte ge han Gotland istället?
Den ön har ju större strategisk betydelse än Krim har. Jag tror han skulle kunna gå med på det speciellt nu när både Sverige och Finland vill gå med i NATO.
Vad har Sverige att förlora på det? Vi får hålla politikerveckan någon annanstans bara.
?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...