Ska man vara orolig för Ryssland?

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Kriget går inte som Putin hade tänkt sig. Det går riktigt dåligt och det finns anledning att tro att han är intresserad någon form av fredstrevare som kan ge honom chansen att komma ur detta utan att framstå som en förlorare. Det vore absolut värt ett försök.
Just nu ser det mest ut som att USA/Nato/EU vill krossa Ryssland och få Putin avsatt, till varje pris som helst. Ett sånt scenario kommer inte bli vackert, det kommer kosta både ekonomiskt och militärt för alla inblandade parter.
Rysslandsexperter som Martin Kragh och Gudrun Persson säger att det trots uteblivna ryska framgångar i kriget inte finns något som talar för att Putin vill förhandla. Dessa har följt Ryssland och Putin i många år och kallas därför ständigt in i media som just experter.
Vad ser du som gör att du tror tvärtom?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vad spelar det för roll?
Listan hade inte varit bättre eller sämre oavsett om den var publicerad någon annanstans.
Deras tokning av valpåverkan och stöd till kupp kan ju alltid diskuteras.

Men visst, så länge källor redovisas korrekt så kan säkert både den och Der Stürmer vara trovärdiga.

Men även med fakta från Proletärens artikel så blir kontentan 1) USA gör skit men Ryssland har varit värre värre. 2) USA beter sig mer och mer civiliserat med tiden, Ryssland ligger på konstant låg nivå, fast på senare tid än värre 3) Även om USA gör skit så ger det inte Ryssland "rätt" att göra någonting.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Putler har fuqqat upp det här rejält för minst 30+ år framåt. :(
Så länge Putler vill ha Krim plus nyligen annekterade områden kvar som Ryska och Ukraina vill ha tillbaka allt, är det lååångt till en diplomatisk lösning.
Samtidigt är en lösning via vapenvåld också låååångt borta.
Även om Ryssland tar över Ukraina och sätter in någon marionett-regering är relationerna till omvärlden rejält fuqqade som sagt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kriget går inte som Putin hade tänkt sig. Det går riktigt dåligt och det finns anledning att tro att han är intresserad någon form av fredstrevare som kan ge honom chansen att komma ur detta utan att framstå som en förlorare. Det vore absolut värt ett försök.
Just nu ser det mest ut som att USA/Nato/EU vill krossa Ryssland och få Putin avsatt, till varje pris som helst. Ett sånt scenario kommer inte bli vackert, det kommer kosta både ekonomiskt och militärt för alla inblandade parter.
Ukraina har sagt vad deras krav är för att lägga ner vapnen; Ryssland ska ut ur Ukraina, inklusive Krim. Ryssland vill inte godta detta fullkomligt resonliga krav, utan skickar hellre mer av sina medborgare i en köttkvarn.
Och alla andra fredsavtal förutom att de ska ut ur ukraina fullkomligt kommer bara innebära att de gör samma sak igen om 8-10 år när de byggt upp sin materiel igen. De behöver ju inte vinna, bara ta lite i stöten liksom.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vi får såklart bjuda mobbaren på några fredsgåvor även denna gång. Kanske lite landområde och en ö eller två. Men efter detta kommer nog mobbaren att bli snEll. Ja kanske invaderar han EN gång till. Men efter det händer inget. Bara vi ännu en gång ger honom vad han vill ha.

View attachment 480148
Peace for our time!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Att Proletären anser att det var en "statskupp" i Ukraina 2014 (Euromaidan) räcker väl för att avfärda den källan helt och hållet. Eller läser Tammer inte sina egenpostade länkar alls?

När det gäller Ryssland så är det helt enkelt så att länders välgång är starkt korrelerade med hur lite man har med Ryssland att göra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Deras tokning av valpåverkan och stöd till kupp kan ju alltid diskuteras.

Men visst, så länge källor redovisas korrekt så kan säkert både den och Der Stürmer vara trovärdiga.

Men även med fakta från Proletärens artikel så blir kontentan 1) USA gör skit men Ryssland har varit värre värre. 2) USA beter sig mer och mer civiliserat med tiden, Ryssland ligger på konstant låg nivå, fast på senare tid än värre 3) Även om USA gör skit så ger det inte Ryssland "rätt" att göra någonting.

Håller med om 3, i övrigt vet jag inte vad det finns att anmärka på USA.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Lite enögt nu va?

Han gav ju iaf en referens till bilden i #6812. Nog för att ni får gnälla på referensen men bilden som postades i 6809, den skiter ni i att kritisera. Finns ju inte ens en referens där till att börja med. Inte ett frågande ord har yppats om det, men det kanske inte är viktigt vem som pillat ihop den bilden iom att den stödjer det ni tycker?

Lite objektiva och konsekventa kan ni väl ändå försöka vara i hur ni agerar.

Och nej. Proletären skriver inte att de anser att maidan var en "statskupp".

Och nej igen. Jag håller inte med Tammer(tror jag). Fattar inte riktigt vad han går i polemik om riktigt.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Att Proletären anser att det var en "statskupp" i Ukraina 2014 (Euromaidan) räcker väl för att avfärda den källan helt och hållet. Eller läser Tammer inte sina egenpostade länkar alls?
Jodå, den folkvalde ryssvänlige president Janukovytj var tvungen att fly efter en statskupp. Det är inget som Proletären har hittat på, möjligen är det en tolkningsfråga huruvida Janukovytj var legitim president eller inte. Då är man tillbaka i diskussionen om ryska medborgare i Ukraina, separatiströrelser stödda från Moskva o d. Där står meningsmotståndare mot varandra. Lite som Reagans "Freedom fighters" (Contras) i Nicaragua. Folkligt eller inte?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Ukraina har sagt vad deras krav är för att lägga ner vapnen; Ryssland ska ut ur Ukraina, inklusive Krim. Ryssland vill inte godta detta fullkomligt resonliga krav, utan skickar hellre mer av sina medborgare i en köttkvarn.
Och alla andra fredsavtal förutom att de ska ut ur ukraina fullkomligt kommer bara innebära att de gör samma sak igen om 8-10 år när de byggt upp sin materiel igen. De behöver ju inte vinna, bara ta lite i stöten liksom.
Zelenskyj vill inte ha fred, han vill krossa sin gamle fiende Putin och Ryssland. Inte tänker han gå med på någon fred nu när han har sitt mål inom räckhåll. Ett mål som delas av USA/Nato och EU. Zelenskyj kan gå till historien som mannen som krossade Ryssland, resterna av det gamla Sovjetimperiet. Han har resten av världen med sig, med USA som backar upp honom kan han inte misslyckas.
Eftersom Putin inte heller kan dra sig tillbaka och ge upp alltihop så återstår långa svåra år för både ryssar och Européer. Därav mina funderingar om eventuella fredstrevare till Putin.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Zelenskyj vill inte ha fred, han vill krossa sin gamle fiende Putin och Ryssland. Inte tänker han gå med på någon fred nu när han har sitt mål inom räckhåll. Ett mål som delas av USA/Nato och EU. Zelenskyj kan gå till historien som mannen som krossade Ryssland, resterna av det gamla Sovjetimperiet. Han har resten av världen med sig, med USA som backar upp honom kan han inte misslyckas.
Eftersom Putin inte heller kan dra sig tillbaka och ge upp alltihop så återstår långa svåra år för både ryssar och Européer. Därav mina funderingar om eventuella fredstrevare till Putin.
Vad är det som gör Putin till en gammal fiende för Zelenskyj?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Aaa. Vart står det att de anser att maidan var en "statskupp"? Viktigt det där med citattecken. Antingen är det ett citat eller inte.

Markering på Ukraina

Förklaring: ”stöd till statskupp”

Verkligheten: Det egna parlamentet kastar ut den korrupte presidenten som tvärs emot parlamentets (och folkets) vilja att närma sig EU istället försöker teckna avtal om närmande till Ryssland men vid avsättandet tar med sig en del av statskassan och flyr - till Ryssland.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Aaa. Vart står det att de anser att maidan var en "statskupp"? Viktigt det där med citattecken. Antingen är det ett citat eller inte.
Läste du inte texten du citerade?

Symbol på Ukraina = Kungakrona
Symbolförklaring för kungakrona = Stöd till statskupp

Utöver att texten nämnde "i praktiken kupper". Vilket jag också citerade.

Hur mycket tydligare vill du ha det? Och ja, bilderna dumpade jag från artikeln.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Läste du inte texten du citerade?

Symbol på Ukraina = Kungakrona
Symbolförklaring för kungakrona = Stöd till statskupp

Utöver att texten nämnde "i praktiken kupper". Vilket jag också citerade.

Hur mycket tydligare vill du ha det? Och ja, bilderna dumpade jag från artikeln.
Ja jag läste.
Vet du vad en citering är?

Vadå tydligare?
Citattecken har en betydelse. Jag vill att ett citat är ett citat.

Jag vill att också att ordet upp används för betydelsen upp och inte ner.

Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Rysstroll, nyttiga idioter eller köpta lakejer. Skit samma. Hur orkar ni argumentera med dom?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jodå, den folkvalde ryssvänlige president Janukovytj var tvungen att fly efter en statskupp. Det är inget som Proletären har hittat på, möjligen är det en tolkningsfråga huruvida Janukovytj var legitim president eller inte. Då är man tillbaka i diskussionen om ryska medborgare i Ukraina, separatiströrelser stödda från Moskva o d. Där står meningsmotståndare mot varandra. Lite som Reagans "Freedom fighters" (Contras) i Nicaragua. Folkligt eller inte?
Men ryska påsken vill du inte kommentera idag heller? ?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning