Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
ryska högtider muhahaha
ryska påsken var ett rysk sken angreb altså en övning i att atakera sverige i 2013 sanolikt med kärnvapen. o som vanligt sov sverige, precis som med den ryska ubåten i blekinges skärgård, vi hade inge kampklara flyg att skicka upp o hälsa rysen välkommen
så godnatt sverige. vi kan lika gärna lägga försvars pengarna på godis.
Nu har det runnit lite vatten under broarna sedan dess...

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
tror du inte typ nato har övad angreb på rysland
dom stora övningarna i norrland utgick från att ryssland var fienden.
så så skenhelliga ska vi nock inte vara. öst-väst lika bra kålsupare
sen tror jag inte putin han är ond, han är bara missförstått :rofl :rofl

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
tror du inte typ nato har övad angreb på rysland
dom stora övningarna i norrland utgick från att ryssland var fienden.
så så skenhelliga ska vi nock inte vara. öst-väst lika bra kålsupare
sen tror jag inte putin han är ond, han är bara missförstått :rofl :rofl
Skillnaden är väl mellan att öva på försvar och att öva på anfall?
Ryssland har ju bortom rimliga tvivel visat att det inte var så dumt att öva på att försvara sig mot Ryssland.
Att öva anfall mot fredliga nationer verkar däremot lite illavarslande.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När man inte ens får med sin egen galna fanatiker på tåget....

Det är ju IOFS lite illavarslande, det kan ju tyda på att putler-fnasket vill sätta in gas.

Han har ju gillat sina skäggiga krigare förr, eller i alla fall tolererat att dom är skäggiga, men gasmask fungerar lite sisådär när hela ansiktet ser ut som en 70 tals fitta....

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Stalin mer eller mindre tvingades acceptera pakten, för att förhindra ett tyskt angrepp på Sovjet som 1939 var militärt svagt och oskyddat.
Haha, stackars Stalin var alltså ett offer, som mot sin vilja tvingades skriva pakt med Hitler, och ännu mer mot sin vilja tvingades invadera först Polen, sedan Finland och Baltikum, men egentligen ville han bara leva i fred och god grannsämja och absolut inte invadera någon annan?

Jag tror du har en "lite" skev bild av Stalin.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju IOFS lite illavarslande, det kan ju tyda på att putler-fnasket vill sätta in gas.

Han har ju gillat sina skäggiga krigare förr, eller i alla fall tolererat att dom är skäggiga, men gasmask fungerar lite sisådär när hela ansiktet ser ut som en 70 tals fitta....
Inte för att det spelar jätteroll för Ryska invasionsstyrkorna, men det finns ju gasmasker som funkar med skägg också. WW2-era materiel har nog inte den lyxen, så för Putin spelar det ju ingen roll...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Någon flyger över Ukraina i dag, undra om det är ryskt eller ukrainskt, jag känner inte riktigt igen beteckningen...Opera Snapshot_2023-01-20_135003_www.flightradar24.com.png

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Du fick ju en länk av mig tidigare, läser du svaren på dina inlägg?

Nu var frågan vad du tycker om det förfarandet.
Nu har jag läst lite om det, och det känns väl som en "icke-händelse". Kränkte man ens svenskt luftrum? Övningen hade annonserats i förväg av Ryssland, och kritiken i Sverige handlade mest om vår usla beredskap. Det var Nato som fick gå upp med flyg från Litauen för att se vad som hände...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har det transponder på så är det antagligen inte ryskt.

Näe, och kallar det sig FCKPTN2 så är det nog inte heller ryskt...

Det är nog en "Wild Weasel" flygning (med helikopter), för att tvinga ryssen att slå på radar, och sedan blir det BONK av radarstationer och eventuellt ryskt luftvärn som skjuter....

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Haha, stackars Stalin var alltså ett offer, som mot sin vilja tvingades skriva pakt med Hitler, och ännu mer mot sin vilja tvingades invadera först Polen, sedan Finland och Baltikum, men egentligen ville han bara leva i fred och god grannsämja och absolut inte invadera någon annan?

Jag tror du har en "lite" skev bild av Stalin.
Jag tror att det var Tyskland som invaderade Polen 1939, och Baltikum ett par år senare. Nazisterna försökte utrota judar och romer i dessa länder. Det var nog trots allt Hitlertyskland som startade och var drivande bakom WW2 och erövringen av Europa. Hitler angrep Polen, Frankrike, Holland, Belgien, Luxemburg, Danmark, Norge och till slut även Sovjetunionen. Innan dess hann Hitler förklara krig mot USA.
Men om du vill försöka vända det till att det var Stalin som var drivande bakom WW2 så...

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag tror att det var Tyskland som invaderade Polen 1939, och Baltikum ett par år senare. Nazisterna försökte utrota judar och romer i dessa länder. Det var nog trots allt Hitlertyskland som startade och var drivande bakom WW2 och erövringen av Europa. Hitler angrep Polen, Frankrike, Holland, Belgien, Luxemburg, Danmark, Norge och till slut även Sovjetunionen. Innan dess hann Hitler förklara krig mot USA.
Men om du vill försöka vända det till att det var Stalin som var drivande bakom WW2 så...
Tyskarna och Sovjet delade upp Östeuropa mellan sig i tredje tilläggsprotokollet, du har redan blivit uppmanad att söka upp det och läsa det. Tyskarna invaderade först men det var hela tiden klart att Sovjet skulle följa efter och ta andra halvan av Polen, samt Baltikum och Finland. Bara trams att påstå att Stalin blev "tvingad" att skriva under något och/eller invadera grannländer, Stalin lät sig inte tvingas och gjorde inget som han inte trodde han skulle få en långsikt vinst av. I detta fall frikort i öst.

De hade på förväg gjort upp exakta gränser hur långt tyskarna fick gå och vart de INTE fick gå för det skulle tillfalla Sovjet. Det hade Stalin knappast gjort om han inte planerade att gå in.

Visst var Hitler mest drivande, men även utan Hitler hade Stalin säkerligen angripit ett gäng grannländer. Och antagligen fått Storbritannien och Frankrike på sig, åtminstone om han själv hade gått in i Polen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det är nog en "Wild Weasel" flygning (med helikopter), för att tvinga ryssen att slå på radar, och sedan blir det BONK av radarstationer och eventuellt ryskt luftvärn som skjuter....

Jag ändrar mig till att det är en helikopterdrönare eller bara en ADS spoof, för nu har den "flugit" länge över rysk-kontrollerat område och är ända nere vid Odesa..

Med den storleken på pungkulor får man ingen luftfarkost att lyfta.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Haha, missade namnet. Ja, det är nog ytterligare en indikation på vem som skickar upp den. Om det inte är någon tjetjenier som är sur för att han fick raka skägget.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka