Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu har jag läst lite om det, och det känns väl som en "icke-händelse". Kränkte man ens svenskt luftrum? Övningen hade annonserats i förväg av Ryssland, och kritiken i Sverige handlade mest om vår usla beredskap. Det var Nato som fick gå upp med flyg från Litauen för att se vad som hände...
Så du har ingen direkt åsikt om att man övar anfall mot grannländer?

Tycker du det finns något alls som är särskilt dåligt med Ryssland eller är det mer eller mindre ett bra land med några brister?

Kan du skriva ned några saker som du tycker Ryssland och Sovjetunionen gjort som var väldigt dåligt? Jag tror det skulle hjälpa mig och kanske någon annan att begripa vad du har för ståndpunkter.

Tusen tack på förhand och ha en fin helg.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För dem som tycker att Ukraina borde acceptera den ryska "freden" så har ni här lite enkel läsning med möjlighet till djupare läsning via länkade artiklar:

EUvsDisinfo är ett officiellt EU projekt som motarbetar desinformation från Öst.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har redan förklarad detta. Stalin var inte trygga med väst, eftersom det försökt störta hans revolution mot Tsaren några år tidigare . Svårt att förstå detta? Vilket ord är det jag behöver förklara igen? Hitler verkade vid detta läge vara en säkrare samarbetspartner än USA m fl. Sovjet hade större problem med en kontrarevolution än med Hitler just då. Om USA m fl koncentrerat sig på att stoppa Hitler och nazisterna istället för kommunisterna så hade kriget fått ett helt annat förlopp.
Du har inte "förklarat" ett skit. Du är både ignorant och okunnig.

"Alternativa" förklaringar än de verkliga/faktiska får du syssla med på Flashback.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Vad är "ryska posten"? (Ryska påsken..?). Kan inget om ryska högtider.
Jag fick lov att söka på nätet.
För 40 år sedan hände det väldigt ofta att flyg lyfte från det som nu är Natoanslutet och flög rakt mot för att precis innan vika av.
Ibland fick vi upp en rote som fick låsning. :tummenupp

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Så du har ingen direkt åsikt om att man övar anfall mot grannländer?

Tycker du det finns något alls som är särskilt dåligt med Ryssland eller är det mer eller mindre ett bra land med några brister?

Kan du skriva ned några saker som du tycker Ryssland och Sovjetunionen gjort som var väldigt dåligt? Jag tror det skulle hjälpa mig och kanske någon annan att begripa vad du har för ståndpunkter.

Tusen tack på förhand och ha en fin helg.
Sovjetunionen var nog ett ganska dåligt land att leva i. Inte bara för dess totalitära styre och kommunismen, utan även för att det var ett fattigt bondeland sprunget ur det gamla Tsarstyret från 1800-talet. Många var fattiga, men alla hade rätt till mat för dagen, bostad, arbete, sjukvård och utbildning. Det är mer än man kan säga om många kapitalsitiska länder i väst. Det tar tid, och kommer kosta mycket, att bygga ett nytt system ur ett gammalt. Sovjetunionen motarbetades även ekonomiskt och militärt av västmakterna, som fruktade att kommunismen skulle ta över Europa.
I och med Jeltsin och Putin startade ett nytt Ryssland, mer västorienterat, kapitalistiskt och moderniserat. Länge såg det ut att vara på rätt spår, det talades t o m om att Ryssland skulle med i EU. Kraven var väl alltför långtgående, och Ryssland gick sin egen väg.
Ämnet är alltför stort för att redas ut i detta forum.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Tänk Sibirien, Gulag, Solzenitzyn. Din idol Stalin dödade fler personer än Adolf gjorde i koncentrationsläger t.ex.
Alla auktoriära stater med envåldshärskare oavsett om det är pga religion, kommunism, extremhöger eller militärt styrelseskick..........
Nu är du ute och cyklar... Gulag var omskolningsläger, arbetsläger där folk skulle lära sig den rätta ideologin. Hitlers koncentrationsläger handlade bara om utrotning. Döda alla judar, helt enkelt.
Folk dog under kommunismen, det är sant. Men det är p g a en omskolning av jordbruk och ett nytt samhälle, något som Stalin & co inte klarade av. Jfr Mao och den stora marschen. Syftet var gott, men "patienten dog tyvärr". Kommunismen är inte ond, den är bara korkad. Nazusmen är bara ond.
Gör om, gör rätt...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nu är du ute och cyklar... Gulag var omskolningsläger, arbetsläger där folk skulle lära sig den rätta ideologin. Hitlers koncentrationsläger handlade bara om utrotning. Döda alla judar, helt enkelt.
Folk dog under kommunismen, det är sant. Men det är p g a en omskolning av jordbruk och ett nytt samhälle, något som Stalin & co inte klarade av. Jfr Mao och den stora marschen. Syftet var gott, men "patienten dog tyvärr". Kommunismen är inte ond, den är bara korkad. Nazusmen är bara ond.
Gör om, gör rätt...
Kul att du får oss att kolla upp historien! :tummenupp

De båda orden "GULAG" och "GULAG-arkipelagen" har senare kommit att bli stående uttryck för den värld av läger, fängelser, svält och avrättningar som beskrivs i boken.'

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Tänk Sibirien, Gulag, Solzenitzyn. Din idol Stalin dödade fler personer än Adolf gjorde i koncentrationsläger t.ex.
Alla auktoriära stater med envåldshärskare oavsett om det är pga religion, kommunism, extremhöger eller militärt styrelseskick..........

Hur var sjukvården i Gulag bedömer du?
Jag vet inte. Fråga "Steffe", han verkar ha koll. Sen är det ju skillnad på att fråga folk p g a utrotningsläger och p g a svält och missväxt. Folk svalt ihjäl även i Sverige för hundra år sedan.
Nazismen handlade om att utrota raser, det har aldrig kommunismen gjort. Kommunismen är god till sitt syfte, även om det sällan fungerar i praktiken. Nazismen är enbart ond.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Kul att du får oss att kolla upp historien! :tummenupp

De båda orden "GULAG" och "GULAG-arkipelagen" har senare kommit att bli stående uttryck för den värld av läger, fängelser, svält och avrättningar som beskrivs i boken.'

"Segraren skriver historien". Det du får läsa är det som skrivits av de som vunnit, och fått berätta deras version av vad som hänt. Det andra lagets version får du aldrig vet,a om du inte leta i de rätt raderna i historieböckerna. Det får man inte lära sig i skolan...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag vet inte. Fråga "Steffe", han verkar ha koll. Sen är det ju skillnad på att fråga folk p g a utrotningsläger och p g a svält och missväxt. Folk svalt ihjäl även i Sverige för hundra år sedan.
Nazismen handlade om att utrota raser, det har aldrig kommunismen gjort. Kommunismen är god till sitt syfte, även om det sällan fungerar i praktiken. Nazismen är enbart ond.
Jag kollade igenom 5-10 av de trådar du startat på Flashback, fattar till fullo läget med dig nu, jag släpper dig.

Ha det fint. Eller inte. Couldn't care less.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Många var fattiga, men alla hade rätt till mat för dagen, bostad, arbete, sjukvård och utbildning. Det är mer än man kan säga om många kapitalsitiska länder i väst.
Ja mat för dagen var ju som alla vet Sovjets stora paradnummer. :dummer

svälten 1921-1922 - 5 miljoner döda

svälten 1930-1933 - 5.7 till 8.7 miljoner döda https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_famine_of_1930–1933

Majoriteten av de döda i Ukraina (10% av befolkningen!) där svälten till stor del var medveten skapad då man helt enkelt konfiskerade skördarna och inte lämnade tillräckligt med mat till lokalbefolkningen

1940-1945 svalt också en massa ihjäl, men då det var krigets fel var det inte enbart ledningens fel, även om deras prioriteringar knappast gynnade civilbefolkningen

svälten 1946-1947 300 tusen till 2 miljoner döda

Hur många svalt ihjäl i kapitalistiska länder mellan 1921 - 1947?

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...