Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det vore ju trevligt ifall USA skulle sluta köpa rysk olja via mellanhänder....

"India has stepped up its buying of Russian crude oil in January from already record levels of the previous month. And, astonishingly, the United States has emerged as the biggest buyer for the refined products, despite Washington’s entreaties to the rest of the world not to buy Russian fuel"

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det vore ju trevligt ifall USA skulle sluta köpa rysk olja via mellanhänder....

"India has stepped up its buying of Russian crude oil in January from already record levels of the previous month. And, astonishingly, the United States has emerged as the biggest buyer for the refined products, despite Washington’s entreaties to the rest of the world not to buy Russian fuel"

De har ju lagt ner egen produktion så de måste få det nånstans ifrån. Och när oljan måste filtreras genom tredje part så får säljaren mindre pengar, så även om det inte är optimalt så är det bättre än inget.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
De har ju lagt ner egen produktion så de måste få det nånstans ifrån. Och när oljan måste filtreras genom tredje part så får säljaren mindre pengar, så även om det inte är optimalt så är det bättre än inget.
Fast jag är inte alls säker på att de behöver rysk olja? De har väl utöver egen produktion säkrat tillgång i Mellanöstern.
Kanske bara är mer Twitterfierad fake news rent av, vem vet.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Fast jag är inte alls säker på att de behöver rysk olja? De har väl utöver egen produktion säkrat tillgång i Mellanöstern.
Kanske bara är mer Twitterfierad fake news rent av, vem vet.
Behöver och behöver, de har ju inte samma politik angående bränsle som vi har här direkt. (straffskatta bort skiten upp med priserna bara!)
Bara att pumpa upp mera, knappast omöjligt om man vill.

Samma sak med våra pallerpolitiker, elpriset skenar, ekonomin krashar, då sätter man in skattepengar på att ge bidrag för att betala elen kortsiktigt. Vill man reglera marknaden så tillför man det som saknas, eller drar bort det som det finns överflöd av.
Knappast är det brist på pengar i marknaden som gör att priserna skenar. Ta bort brukare som det finns mycket av känns lite väl Hitler och knappast pop.
Ergo - Vill man få marknaden att stabiliseras så skjuter man in lite mer el på marknaden.
Tekniken är 200år gammal, och folk behöver arbete. Hur jävla svårt kan det vara?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
USA exporterar ganska mycket olja själva och är såvitt jag vet självförsörjande (lite beroende på aktuellt oljepris, ungefär som Sverige och el) så lite mer fakta på bordet skulle jag då vilja ha innan jag är övertygad om att USA köper massor av rysk olja... varifrån? Och hur?

Inte alls så enkelt att runda sanktionerna som vissa fill få det att tro, dessutom är olja väldigt olika beroende på varifrån den kommer och raffinaderier är också anpassade till en viss sorts olja.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
USA exporterar ganska mycket olja själva och är såvitt jag vet självförsörjande (lite beroende på aktuellt oljepris, ungefär som Sverige och el) så lite mer fakta på bordet skulle jag då vilja ha innan jag är övertygad om att USA köper massor av rysk olja... varifrån? Och hur?

Inte alls så enkelt att runda sanktionerna som vissa fill få det att tro, dessutom är olja väldigt olika beroende på varifrån den kommer och raffinaderier är också anpassade till en viss sorts olja.
Ja det kan ha varit det vanliga fabricerade Twittertönteriet.

Vi kan vänta ett dygn och se helt enkelt, var det sant kommer det stå i fler tidningar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Du får väl kolla upp Telegraph India och kolla runt på lite andra indiska nyhetssidor. Lär ju stå på flera om det är av nyhetsvärde.
Det är ju de som är källan och inte twitter som trollen hävdar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
För dem som inte orkar läsa artikeln jag länkade till och citerade så finns det några till på samma tema:
Länk 1 Länk 2 Länk 3 Länk 4 Länk 5 Länk 6 Länk 7 Länk 8

Och om USA importerar denna raffinerade olja så skrivs det så här:
"The US had been a big buyer of Russia’s virgin gas oil (VGO). But as it cannot now purchase VGO directly from Russia, it is purchasing it from Reliance Energy and Nayara Energy, in India, which prepare the VGO from Russian crude oil. The US is buying 200,000 bpd of finished products, primarily VGO from Reliance. “The biggest destination country of Indian products is surprisingly the United States. And the biggest exporters into the United States are Reliance and Nayara,” said Katona."
VIll man veta närmare kan man ju luska lite i siffrorna från Reliance Energy och Nayara Energy och vilka deras största kunder är.

UK ökar för övrigt också importen från Indien. Shell och BP finns som köpare på dieseln därifrån.:

In other news.....
Ryssland verkar ha börjat placera ut luftvärnssystem (Pantsir-S1) ovanpå byggnader i Moskva.
:va
Förväntar man sig en reaktion på något inom kort eller är det bara en förebyggande åtgärd mot Ukrainska framtida kryssningsrobotar.

Försvarsministeriet i Moskva
Ukr_10.jpg

Utbildningsministeriet Moskva
Ukr_11.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Byxbajsaren har ju placerat ut S400 luftvärn i moskva också, enligt analytiker konstigt nog inte där det skulle göra mest nytta, utan mera på platser där det syns bra.

Man försöker kanske bygga upp en känsla av att kriget är befogat och att Ukrina har tänkt anfalla moskva, för att motivera senaste inkallesevågen.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Missat den biten... :rodnar
Men vet att Tyskland stod på Finlands sida mot Sovjet under vinterkriget. Och att de sura tyskarna brände hela norra Finland när de lämnade...
Tyskland och Sovjetunionen hade en icke-angreppspakt (Ribbentropppakten) mellan 1939 0ch 1941. Pakten var Hitlers ide, för att våga angripa Polen och Frankrike utan att Sovjet ingrep. Stalin mer eller mindre tvingades acceptera pakten, för att förhindra ett tyskt angrepp på Sovjet som 1939 var militärt svagt och oskyddat.
Den lömske Hitler bröt dock pakten 1942 och förklarade krig mot Sovjet (Operation Barbarossa), som dock var starkare än Hitler räknat med och angreppet misslyckades. Det blev början till slutet för Hitlers framfart i Europa.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Tyskland och Sovjetunionen hade en icke-angreppspakt (Ribbentropppakten) mellan 1939 0ch 1941. Pakten var Hitlers ide, för att våga angripa Polen och Frankrike utan att Sovjet ingrep. Stalin mer eller mindre tvingades acceptera pakten, för att förhindra ett tyskt angrepp på Sovjet som 1939 var militärt svagt och oskyddat.
Den lömske Hitler bröt dock pakten 1942 och förklarade krig mot Sovjet (Operation Barbarossa), som dock var starkare än Hitler räknat med och angreppet misslyckades. Det blev början till slutet för Hitlers framfart i Europa.
Nu är jag inte krigshistoriker så jag kan inte säga emot. Det jag vet är att Mannerheim kunde flytande tyska och fick hjälp av Tyskland under inbördeskriget. Han kunde även ryska som en infödd ryss efter att tillhört Tsarens livgarde vilket underlättade vid förhandlingar med Sovjet.

Men berätta om ryska posten! :tummenupp

https://www.google.com/search?q=man...#fpstate=ive&vld=cid:9ca66092,vid:5f77Kj_wrgM

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ojdå, "glömde" du det väsentliga tredje tilläggsprotokollet, dvs uppdelningen i intressesfärer med åtföljande oprovocerade sovjetryska angrepp på Finland, Baltikum osv?

Sovjetryssland hade blivit överkört om inte västmakterna med USA och GB i spetsen hade bistått med invasion i Afrika/Sicilien/Normandie osv och framförallt gett sovjetryssland enorma mängder materiel, utan vilken tyskarna hade mer eller mindre promenerat hem en seger i öst. Nu slogs tyskarna på många fronter vilket vi förstås är glada för idag.

Men tyvärr satte Jaltakonferensen spelreglerna under nästan ett halvsekel framåt och vi ser idag att Ryssland inte har förändrat sin uppfattning alls - det är fortfarande ett aggressivt imperialistiskt och feodalt samhälle.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Byxbajsaren har ju placerat ut S400 luftvärn i moskva också, enligt analytiker konstigt nog inte där det skulle göra mest nytta, utan mera på platser där det syns bra.

Man försöker kanske bygga upp en känsla av att kriget är befogat och att Ukrina har tänkt anfalla moskva, för att motivera senaste inkallesevågen.
Man bygger nog snarare upp en rädsla för NATO. Om man kan få befolkningen att tro att NATO överväger ett invasionskrig eller kärnvapen kanske det går att komma undan med ytterligare mobilisering.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Nu är jag inte krigshistoriker så jag kan inte säga emot. Det jag vet är att Mannerheim kunde flytande tyska och fick hjälp av Tyskland under inbördeskriget. Han kunde även ryska som en infödd ryss efter att tillhört Tsarens livgarde vilket underlättade vid förhandlingar med Sovjet.

Men berätta om ryska posten! :tummenupp

https://www.google.com/search?q=man...#fpstate=ive&vld=cid:9ca66092,vid:5f77Kj_wrgM
Vad är "ryska posten"? (Ryska påsken..?). Kan inget om ryska högtider.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
ryska högtider muhahaha
ryska påsken var ett rysk sken angreb altså en övning i att atakera sverige i 2013 sanolikt med kärnvapen. o som vanligt sov sverige, precis som med den ryska ubåten i blekinges skärgård, vi hade inge kampklara flyg att skicka upp o hälsa rysen välkommen
så godnatt sverige. vi kan lika gärna lägga försvars pengarna på godis.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är "ryska posten"? (Ryska påsken..?). Kan inget om ryska högtider.
Ingen som följt med i Sverige de sista 20 åren kan ha missat "ryska påsken"...

Bara en av otaliga provokativt aggressiva ageranden som Ryssland av oklar anledning bedrivit mot sina grannländer de senaste 200 åren.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka