Ska man vara orolig för Ryssland?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det var inte Israel som gjorde något däremot, vilket var hela poängen.
Att det sedan historiskt har varit ett mellanösterns balkan hjälper ju inte heller, så att skänka ett land där var ju inte direkt smart heller.
Att skapa ett nytt land inom ett annat lands gränser och fördriva ursprungsfolket är inte min definition av att inte göra något.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Israel existerade inte innan den 14:e maj 1948, så det var inte Israel som gjorde något.
De blev ju anfallna den 15e. Då fanns Israel. Dagen innan den 15e hade de utropat ett nytt land inom ett annat lands gränser.

Är det OK om Krim utropar sig till en egen stat imorgon? Då skulle ju Ukraina vara skurkar om de försöker återta området.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De blev ju anfallna den 15e. Då fanns Israel. Dagen innan den 15e hade de utropat ett nytt land inom ett annat lands gränser.

Är det OK om Krim utropar sig till en egen stat imorgon? Då skulle ju Ukraina vara skurkar om de försöker återta området.
Och mellan de två datumen kunde de inte direkt göra något.

Jag personligen tycker väl att om Krim utropar sig till egen stat och faktiskt har ett fungerande statsskick så skulle Ukraina vara skurken om de helt sonika invaderade, ja. Särskilt om en kvalificerad majoritet i den nyutropade staten faktiskt vill ha den nyutropade staten istället för att vara en del av Ukraina.

Jag tycker för övrigt samma sak om exempelvis Skåne skulle utropa sig till egen stat och ha stöd av en majoritet av folket i Skåne.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Men tänker du samma om Israel då? Israel har ju invaderat, ockuperat och byggt bosättningar på palestinsk mark. Så:
Skall judar utrotas?
Dina tankar ger lite obehagliga associationer. Minst sagt.
Det är judarna som utrotar o sätter palestinier i samma typ av inhägnade områden som nazisterna gjorde i Polen. Så tja varför inte jaga judarna på ockuperad mark åt helvete precis som som ryssar skall sparkas i arslet ut över gränsen till ukraina

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Och mellan de två datumen kunde de inte direkt göra något.

Jag personligen tycker väl att om Krim utropar sig till egen stat och faktiskt har ett fungerande statsskick så skulle Ukraina vara skurken om de helt sonika invaderade, ja. Särskilt om en kvalificerad majoritet i den nyutropade staten faktiskt vill ha den nyutropade staten istället för att vara en del av Ukraina.

Jag tycker för övrigt samma sak om exempelvis Skåne skulle utropa sig till egen stat och ha stöd av en majoritet av folket i Skåne.
Att utropa en ny stat inom ett annat lands gränser är i högsta grad att göra något.

I övrigt håller jag med dig. Om en majoritet vill bli en egen stat så ska det vara så. Synd att så inte var fallet i Israel. Där handlade det om annektering.

Jag antar att du också skulle vara OK med att Skåne skulle ansluta sig till Danmark om majoriteten av skåningarna vill det?
Krim hade en folkomröstning där resultatet tydligt visar att befolkningen vill tillhöra Ryssland. Ska folkets vilja inte respekteras?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är judarna som utrotar o sätter palestinier i samma typ av inhägnade områden som nazisterna gjorde i Polen. Så tja varför inte jaga judarna på ockuperad mark åt helvete precis som som ryssar skall sparkas i arslet ut över gränsen till ukraina
Du är en av få i denna tråden som är konsekvent.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är bara i Sverige vi går runt och tror att alla är lika värda. Varför?
Ja, fast "värdighet" är ju ett såntdär jäkla fjupp-ord, lite som "heder" eller "respekt" som inte har något riktigt egenvärde, men ändå blivit lite heligt i folks huvuden. En såndär grej som inte betyder något utanför åsikt som folk kommer dragande med när de blivit kränkta och skall ha sin vilja igenom utan att behöva argumentera den.

En pissformulering helt enkelt.

Och hela den diskussionen baserar sig på att man på något sätt tar FN-deklarationen som gospel.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Att utropa en ny stat inom ett annat lands gränser är i högsta grad att göra något.
Men innan staten hade utropats kunde inte staten göra något, för den existerade inte. Och det första som hände med den nya staten var att den blev anfallen av 5 olika länder.

I övrigt håller jag med dig. Om en majoritet vill bli en egen stat så ska det vara så. Synd att så inte var fallet i Israel. Där handlade det om annektering.

Jag antar att du också skulle vara OK med att Skåne skulle ansluta sig till Danmark om majoriteten av skåningarna vill det?
Krim hade en folkomröstning där resultatet tydligt visar att befolkningen vill tillhöra Ryssland. Ska folkets vilja inte respekteras?
Den folkomröstningen var ju högst tveksam, men ja, om det hade varit en folkomröstning där det inte stod invasionstrupper på varenda gata, och där alla tilläts rösta så tycker jag helt klart att Krim skulle få rösta sig själva ut ur Ukraina, och att Ukraina i det fallet skulle vara skurken som invaderar.
Nu var det ju inte det som hände i Krim.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja men varför i helsike ska Ryzzland få behålla Krim? Det är aldrig rätt att berömma ett felaktigt beteende. Den regeln är universell. Ryssland ska backa hem, hela vägen. Det är inte deras att ta.
Äh, det är en ickefråga. Låt dem behålla det och Karelen, lite pragmatisk får man vara. Inte en jävel i väst brydde sig om Krim innan februari 22, ingen idé börja med principer nu.

Däremot borde NATO omedelbart bygga en bas på Gotland och Åland, det är väl bara att bjuda in?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
I övrigt håller jag med dig. Om en majoritet vill bli en egen stat så ska det vara så.
Likaså om en majoritet vill slippa bli en del av en stat.

Ville en majoritet av skåningarna, gotlänningarna, dalmasarna, upplänningarna osv osv bli en del av Sverige när Sverige skapades? Annars är väl Sverige en orättfärdig statsbildning?
Den snälla landsfadern Gustav Vasa har nog ett och annat att förklara.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Likaå om en majoritet vill slippa bli en del av en stat.

Ville en majoritet av skåningarna, gotlänningarna, dalmasarna och upplänningarna osv osv bli en del av Sverige när Sverige skapade? Annars är väl sverige en orättfärdig statsbildning?
Hela europa är en stor amorf hög av orättfärdig statsbildning. Det där med rättigheter är ändå en rätt ny sak...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
När startade ”de” konflikten mot Israel? Före eller efter Israels annektering på 40-talet när Israel gick helt mot FN och fördrev araber? Eller tänker du på när judarna fördrevs från området år 135 efter kristus?

Obehagliga tankar du bär på.

Det bodde gott om judar i Israel innan 40-talet, det finns absolut inget som säger att denna lilla landremsa skulle tillhöra det arabiska folket. De som valde att flytta valde att flytta, resten bor kvar och åtnjuter västerländsk frihet, Israels araber är sannolikt de mest lyckligt lottade araberna i världshistorien.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Helvete vad det stinker av judehat här nu.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är bara i Sverige vi går runt och tror att alla är lika värda. Varför?
Jag tycker också att det är intressant att en artikel som talar om att översättningen från ett franskt orginal, är fel, inte citerar den franska versionen, utan den engelska och tyska.

Skitjournalistik. Basta. :mad:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Verkar cirkulera uppgifter om några av fabrikerna som tillverkar/monterar ihop Shahed 131/136 drönarna i Iran har blivit träffad av drönare under natten.... :va
Rysslandleveranserna kanske stryps en stund nu.
Det finns även videos på ett oljeraffinaderi som attackerats.
Iran själva säger att det är 3 drönare som utfört attacken i Isfahan och 1 av dessa sköts ned.
Israel har ju iofs utsatts för flera attacker inom landet senaste dagarna.

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...