Ska man vara orolig för Ryssland?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kriget är långt ifrån slut.
Är det någon som tror att Ryssland inte kan inta Kiev och Ukraina om man verkligen kraftsamlar?

Jag hoppas naturligtvis att ryssarna inte kraftsamlar och att jag har fel om dom gör det.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Är det någon som tror att Ryssland inte kan inta Kiev och Ukraina om man verkligen kraftsamlar?

Jag hoppas naturligtvis att ryssarna inte kraftsamlar och att jag har fel om dom gör det.
Håller den frågan öppen men måste jag gissa så tror jag inte de kan det som läget ser ut just nu

1676722761922.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Om dom VERKLIGEN skulle kasta allt dom har på det så skulle dom klara det, ett tag i alla fall.

Men det innebär att dom i såna fall ställer sig utan försvar på alla andra fronter, och det vill/törs dom inte

Det innebär också att dom kanske måste ta till vapen som triggar ett svar från NATO, vilket dom inte heller vill.

Med dom resurser dom kan sätta in kan dom inte ta Kyiv eller Ukraina

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Den dagen Ryssland är omringade av fienden är det över för deras del. Att hävda att Natos styrkor bara kan användas till försvar är galet. Stridsvagnar, robotar och jaktplan kan säkert användas offensivt.
Det blir ju tyvärr lätt så, när man har en sån talang för att skapa fiender åt sig.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Håller den frågan öppen men måste jag gissa så tror jag inte de kan det som läget ser ut just nu

View attachment 481030
Det är nog svårt att veta exakt hur stor del av Rysslands styrkor är involverade i kriget, även om det är en stor del.

Från en och samma artikel i DN igår:
"Vi bedömer nu att 97 procent av den ryska armén, hela den ryska armén, är i Ukraina" (Ben Wallace)

"Pentagon bedömer att cirka 80 procent av Rysslands markstyrkor (armén) har satts in i Ukraina"

(Överstelöjtnant och lärare i militär strategi på försvarshögskolan) "Johan Huovinen tror att omkring 200 000 ryska soldater befinner sig i Ukraina – det motsvarar cirka 60 procent av armén"

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Försvarade man sig mot Serbien också? Irak?

Jag tror det finns fler nyanser än svart och vitt här.

Jag står alltid bakom USA men man behöver inte göra det mer gulligt än det är.

Irak var ett FN-uppdrag (även om Bush drev det)

Serbien var ett akut avbrytande av pågående folkmord. FN lamslaget pga ryskt veto.

USA är inte detsamma som Nato. Det går absolut att diskutera USA-s utrikespolitik men då i tråd avsedd för detta. :)

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det är nog svårt att veta exakt hur stor del av Rysslands styrkor är involverade i kriget, även om det är en stor del.

Från en och samma artikel i DN igår:
"Vi bedömer nu att 97 procent av den ryska armén, hela den ryska armén, är i Ukraina" (Ben Wallace)

"Pentagon bedömer att cirka 80 procent av Rysslands markstyrkor (armén) har satts in i Ukraina"

(Överstelöjtnant och lärare i militär strategi på försvarshögskolan) "Johan Huovinen tror att omkring 200 000 ryska soldater befinner sig i Ukraina – det motsvarar cirka 60 procent av armén"

Stort spann där ja och den mest grava missbedömningen hittills är den om att Kiev skulle falla om mindre än en handfull dagar och det var i stort sett alla överens om då.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Vem är ryslands fiende?
Alla andra länder, utom Kina, Indien och Iran, som de är kompisar med. Eller mer exakt: Nato, USA, Europa och alla som är vänner med USA. USA är den stora fienden traditionellt, allt sedan Ryska revolutionen, Vietnamkriget, Koreakriget, Kubakrisen, Afghanistan och alla andra konflikter där de bägge stormakterna stått på varsin sida.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Trams. Vi var i omringade av NATO i alla riktningar utom Finland (Danmark, Norge, Tyskland, Polen, Baltikum). Jag har inget minne av att vi invaderats.
Sverige är vänskapligt sinnat till Nato, vi samövar och samarbetar med Nato redan. Sverige är ett västland som hör till samma kategori som USA, vi utgör inget hot mot Nato.
Bara för att det "Stridsvagnar, robotar och jaktplan kan säkert användas offensivt" betyder inte att man skulle få för sig att göra det, till en förlust av miljontals människoliv. Argumentet är så jävla puckat så man är förvånad att höra det utanför ryska myndigheter och statsmedia.
De militära styrkorna behöver inte användas. Bara genom att finnas på plats utgör de ett hot och ett påtryckningsmedel mot Ryssland. Det är som om två biffiga Hells Angels-medlemmar knackar på din dörr och ber dig att inte vittna i rättegången mot dem. Du förstår budskapet utan att de egentligen behöver göra något.
Kan också notera att det är svårt att helt omringa Ryssland. Om inte Mongoliet och Kina går med i NATO. Vilket inte känns så sannolikt. Östrike och Schweiz är för övrigt också omringade av NATO. Varför har inte de invaderats? För det kan ju inte vara så att NATO till skillnad från Ryssland INTE har för vana att invadera grannländer som inte böjer sig tillräckligt snabbt och tar den i tvåan?
Ryssland behöver inte "omringas". Amerikanerna blev väldigt oroliga när Sovjet ville placera robotbaser på Kuba 1962, av samma skäl vill inte ryssarna ha amerikanska baser vid sina gränser. Något vissa har väldigt svårt att ta in...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år