Ska man vara orolig för Ryssland?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Att hålla med Tammer eller desperat försöka omvända densamme gång på gång - vad är värst?

inget man lär sig på twitter eller på en väktarkurs antar jag.
Försöker inte omvända, men risken finns ju att han lyckas lura nån stackare och det nöjet ska inte erbjudas en slik figur..vik hädan moskoviter!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Försöker inte omvända, men risken finns ju att han lyckas lura nån stackare och det nöjet ska inte erbjudas en slik figur..vik hädan moskoviter!
Du har höga tankar om din motståndare. Du tror ändå han kan lura någon.

Kör hårt gubbar. Rättshaverism är min favorit-haverism!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Du har höga tankar om din motståndare. Du tror ändå han kan lura någon.

Kör hårt gubbar. Rättshaverism är min favorit-haverism!
Nej, men jag har kanske för lågt ställda krav på andra mtp att det ändå finns folk som sitter och tycker och påstår att Minsk-avtalet på något vis skulle upprätthållas efter feb/mars 2014…finns det en finns det fler..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nej, men jag har kanske för lågt ställda krav på andra mtp att det ändå finns folk som sitter och tycker och påstår att Minsk-avtalet på något vis skulle upprätthållas efter feb/mars 2014…finns det en finns det fler..
Avtalet skrevs ju under i september 2014? Minsk ii året efter.

Vad anser du vara så fel i avtalet att det borde brytas? Vem borde bryta mot avtalet?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Marcus Oscarsson tror att Ukraina håller på att få slut ammunition så Putin kan vinna kriget inom en månad.

Nu är inte Oscarsson den jag har högst förtroende för för men det är ändå ett anmärkningsvärt påstående.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Avtalet skrevs ju under i september 2014? Minsk ii året efter.

Vad anser du vara så fel i avtalet att det borde brytas? Vem borde bryta mot avtalet?
Inte att det borde brytas, men det var inte ett avtal som hade någon stabil grund... Det var med armbågen och i slutändan var det ju Putin själv som drog ett streck så att säga..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ammunition är nog inget man får ”slut” på men det verkar vara så att Ukraina behöver mer än vad de får och klarar av att tillverka själva.

Även Ryssland har brist vilket visar sig i att de idag skjuter kanske fjärdedelen så många granater som under de första sex månaderna. Logistiken är sannolikt det stora problemet där, enligt de uppgifter som publicerats av tex brittiska underrättelsetjänsten och ISW.

Raderad medlem 51742

Guest
Marcus Oscarsson tror att Ukraina håller på att få slut ammunition så Putin kan vinna kriget inom en månad.

Nu är inte Oscarsson den jag har högst förtroende för för men det är ändå ett anmärkningsvärt påstående.
Att Ukraina har brist på ammunition, att tillförseln är för låg och väntetiderna är allt för långa i förhållande till behovet och att det kan handla om veckor är ju något som rapporterats i många medier och som även verkar ha diskuterats flitigt på säkerhetskonferensen i München så helt taget ur luften är det kanske inte.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det är väl inte direkt så att denna tråd är full av logiska resonemang

- Du har fel.
- Nej du har fel.
...
...
hoppas jag inte övertygar någon åt något håll.
Jag har en annan bild.
Det är bara enstaka inlägg som är "tokfel", och som då bemöts med fakta.

Övervägande delen av inläggen är dock sakliga diskussioner och förtydliganden, med länkar för de som vill fördjupa sig.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ammunition är nog inget man får ”slut” på men det verkar vara så att Ukraina behöver mer än vad de får och klarar av att tillverka själva.

Även Ryssland har brist vilket visar sig i att de idag skjuter kanske fjärdedelen så många granater som under de första sex månaderna. Logistiken är sannolikt det stora problemet där, enligt de uppgifter som publicerats av tex brittiska underrättelsetjänsten och ISW.
Ukraina bränner ju ammo i högre takt än vad västvärlden kan tillverka det just nu, så det är ju en fråga om hur mycket väst vill talla på sina egna reserver. Men det kommer ju inte ta slut, bara att begränsa hur mycket de kan använda. Så när tiullförseln stryps kommer de antagligen sänka takten på att återta mark.
Sedan får vi hoppas att ammon räcker till att slå tillbaka Ryssen och deras flod av soldater när de gör framryckningar.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj

Marcus?
Hur dåliga journalister har vi egentligen?
De borde ha vett att fråga de som KAN och VET, och inte en "kändis".

Marcus är bra på politiska analyser, det kan räcka. Där gör han ett helt ok jobb, tämligen sakligt.
Journalisterna ska givetvis fråga experter om Ukrainakriget.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ammunitionsbristen (på båda sidor) har ju visat på en enorm svghet.

Bland annat Tyskland hade väl inte ammunition för mer än ett par dagars lojt försvar, dom förlitade sig helt och hållet på att dom skulle få leveranser.

Även där har det visat sig att försvarsbudgeten i alla länder har osthyvlats på pengar, det märks inte så mycket om man bara tar en skiva åt gången.

Många länder får nog sätta sig ner efter det här och fundera på storleken av sina lager av allt möjligt.

Ammunition måste finnas i enorma mängder, visst den blir gammal och måste användas upp så småning om, men det leder ju bara till mera skarpskjutningsövningar

Det går liksom inte sätta sig ner och räkna "Varje soldat har fyra magasin..."
Man måste ha en tidsaspekt också, annars får soldaterna lägga sig ner och dö när dom fyra magasinen är slut.

Sen har väl båda sidor i det här kriget använt ganska mycket mer ammunition än man har förväntat sig.
Senast i går såg jag en video där Ukraina hade monterat en MK19 granatkastare på en pickup, dom hade som taktik att köra så fort dom kunde, så nära dom kunde och avfyra en hel låda ammunition i den generella riktningen mot ryssarna och sedan köra järnet tillbaka.

En gissning är att 95% av den ammunitionen inte gjorde någon nytta.
Men det är vad som händer i krig, det är mycket bly i luften och nerhållande eld, och då går det åt enorma mängder ammunition

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Marcus?
Hur dåliga journalister har vi egentligen?
De borde ha vett att fråga de som KAN och VET, och inte en "kändis".

Marcus är bra på politiska analyser, det kan räcka. Där gör han ett helt ok jobb, tämligen sakligt.
Journalisterna ska givetvis fråga experter om Ukrainakriget.

Jag tycker inte ens att han har särskilt bra politiska analyser men det är förstås off topic.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Ukraina bränner ju ammo i högre takt än vad västvärlden kan tillverka det just nu, så det är ju en fråga om hur mycket väst vill talla på sina egna reserver. Men det kommer ju inte ta slut, bara att begränsa hur mycket de kan använda. Så när tiullförseln stryps kommer de antagligen sänka takten på att återta mark.
Sedan får vi hoppas att ammon räcker till att slå tillbaka Ryssen och deras flod av soldater när de gör framryckningar.
Så är det.
Men "Ta slut" betyder olika saker för en officer och en lekman, det får man komma ihåg då man lyssnar & läser om kriget.

Jag som arbetat 10år i försvarsmakten kan "avkoda" det andra säger, eller försöker säga.
Sammanfattning:
- ingen utomstående vet hur det är
- det mesta är spekuleringar, mer eller mindre sakliga
- de som vet mest avslöjar inte allt dom vet
- det sprids AVSIKTLIGT (och EJ avsiktligt av så kallade nyttiga idioter) en massa propagande och falsk / filtrerad information - från BÅDA sidor.

På samma sätt kan andra inom sitt expertområde, tolka det som skrivs om motorteknologi på detta forum - som inte är mitt område!

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Jag tycker inte ens att han har särskilt bra politiska analyser men det är förstås off topic.
Ja precis. Men man får vara glad över att det inte är helfel / helt vinklat, som det kan vara av sk experter.
Ammunitionsbristen (på båda sidor) har ju visat på en enorm svghet.

Bland annat Tyskland hade väl inte ammunition för mer än ett par dagars lojt försvar, dom förlitade sig helt och hållet på att dom skulle få leveranser.

Även där har det visat sig att försvarsbudgeten i alla länder har osthyvlats på pengar, det märks inte så mycket om man bara tar en skiva åt gången.

Många länder får nog sätta sig ner efter det här och fundera på storleken av sina lager av allt möjligt.

Ammunition måste finnas i enorma mängder, visst den blir gammal och måste användas upp så småning om, men det leder ju bara till mera skarpskjutningsövningar

Det går liksom inte sätta sig ner och räkna "Varje soldat har fyra magasin..."
Man måste ha en tidsaspekt också, annars får soldaterna lägga sig ner och dö när dom fyra magasinen är slut.

Sen har väl båda sidor i det här kriget använt ganska mycket mer ammunition än man har förväntat sig.
Senast i går såg jag en video där Ukraina hade monterat en MK19 granatkastare på en pickup, dom hade som taktik att köra så fort dom kunde, så nära dom kunde och avfyra en hel låda ammunition i den generella riktningen mot ryssarna och sedan köra järnet tillbaka.

En gissning är att 95% av den ammunitionen inte gjorde någon nytta.
Men det är vad som händer i krig, det är mycket bly i luften och nerhållande eld, och då går det åt enorma mängder ammunition
Många kloka tankar här.
Kommer bli ett elände för båda parter framgent.
Allt talar för att år 2 av kriget blir värre på många sätt. Skit detta!

Det värsta är att ju längre kriget håller på, desto mer gynnar det ryssarna. Och Putin vet om det. Han nöter på och hoppas Väst tröttnar.
Att ryssen dagligen förlorar soldater och mtrl är skit samma för Putin. Det kommer det INTE vara för Väst.

Detta är det huvudsakliga skälet att Väst nu skickar allt de har till Ukraina.
Man väntar nu med att anfalla österut, tills man har mtrl och utbildade soldater för att vara SÄKER på att vinna, dvs slå hål på fronten och till skillnad mot förra gången INTE tvingas stanna - utan kunna köra på och driva ryssen hela vägen ut från landet.

Till det krävs mekaniserade stridskrafter = tanks och bepansrade fordon med soldater som är längst fram + fordon att frakta soldater och stöd-trupper (underhåll, mat och amo). Det måste gå snabbt så ryssen inte hinner omgruppera till försvar!!
Flyg och luftvärn behövs för att säkra luftrummet.
Idag saknar Ukraina denna förmåga tyvärr.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Ett stort problem är att en stor del av dom vapen som väst skickar till Ukraina hamnar på svarta marknaden. Hamnar i händerna på terroristgrupper i Afrika, hos ISIS istället.

USA erkände i höstas att dom i princip har noll koll på vart vapen man skickar hamnar. Och man misstänker att ca 30 % av det som skickas hamnar där dom ska.
Mycket av de vapen talibanerna/Mujahedin i Afghanistan har tillgång till kommer från USA, som glatt beväpnad dessa i ett försök att bekämpa Sovjets intåg i landet. Nu används samma vapen mot FN och USA. Smart...
Ruskigt att idioterna som styr USA har näst intill världsherravälde. Man störtar regimer i länder man inte gillar och förser "motståndsrörelser" med vapen.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
"ta kontrollen över" = Invadera ett annat land, begå folkmord (ja, enligt FNs definition av folkmord så gör Ryssland exakt det), döda, tortera och våldta dess befolkning samt prata öppet om att radera ut landet helt.
Du behöver liksom inte linda in det eller försöka förringa vad som sker. Ryssland är förövaren och har startat ett storkrig i Europa för att utvidga sina landsgränser genom att anfalla en nation som inte skulle gjort dem något och som inte hotade dem.
"Storkrig" var väl att ta i. Ryssland har invadera Ukraina för att hindra Nato från att flytta fam sin positioner. Storkrig blir det möjligen för att Nato blandar sig i konflikten.
Alldeles säkert är det inte, men väldigt säkert med tanke på vad Putin själv har sagt och agerat. Vad som sker i Moldavien har inget med saken att göra heller antar jag?
Men du kanske vet bättre vad Putte tänker och vill...?
Vad sker i Moldavien?
Om du försöker insinuera att jag skulle hata ryssar så har du fel. Jag ogillar Putin och den politik han och hans närmaste för just nu. Folket i Ryssland, som inte begått brott i Ukraina, skulle jag inte vilja något ont. Jag önskar dem all välvilja i världen, men jag tycker inte det som nationen Ryssland just nu gör är legitimt.
Hur var det förresten, när "behövde" man döda sina grannar? Jag är lite konfunderad här. Jag tycker att man aldrig behöver göra det, medans du tycker att det är befogat ibland?
Talet om "folkmord" är överdrivet, det blir bara löjligt att insinuera det. Varför skull ryssarna bedriva utrotningskrig mot Ukrainas civila befolkning? Det finns säkert civila offer, det gör det i alla krig. Men det är inte syftet.

Raderad medlem 51742

Guest
"Storkrig" var väl att ta i. Ryssland har invadera Ukraina för att hindra Nato från att flytta fam sin positioner. Storkrig blir det möjligen för att Nato blandar sig i konflikten.

Vad sker i Moldavien?

Talet om "folkmord" är överdrivet, det blir bara löjligt att insinuera det. Varför skull ryssarna bedriva utrotningskrig mot Ukrainas civila befolkning? Det finns säkert civila offer, det gör det i alla krig. Men det är inte syftet.
Av ren nyfikenhet, vilka är dina viktigaste källor till information om kriget som du tycker ger den bild som bäst stämmer överens med din egen uppfattning?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka