Ska man vara orolig för Ryssland?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Klart tryggare om alla beslut överlåts till en kommité som utser sig själv vart tjugonde år.
Ännu tryggare om alla beslut fattas av EN kommitemedlem som utser sig själv vart 20:e år.
Typ Hitler, Putin, nä nu blev nått fel :dummer

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har läst den. "Folkmord" betyder alltså inte folkmord längre, det bara heter så. Man har "vidgat begreppet", som man säger.
Lite som våldtäkt.
Även om någon tycker att det är ok att ha sex med sin partner mot dennes vilja innanför hemmets väggar så är det inte det längre. Det är våldtäkt.

Man kan ju hitta på egna beteckningar som passar till lite av varje.
Som du gör...?

"Folkmord" betydde från början det Hitler höll på med under WW2, han ville ju verkligen utrota judarna. Det är bara hatretorik att jämföra Putins angrepp på Ukraina med Hitlers utrotningsläger.
Putin har fångläger med ukrainare som dödas och torteras där. Vill du så finns det bilder på nätet.
Sen blir det ju inte bättre av att retoriken Putin och hans närmaste har är att radera Ukraina från kartan och historien.

Man vill sätta likhetstecken mellan Putin och Hitler för att kunna rättfärdiga vilka aktioner som helst mot Ryssland. Inse fakta: det är ett vanligt krig bara - ingenting mer, ingenting mindre.
De agerar väldigt lika på väldigt många plan. Hitler började inte med den slutgiltiga lösningen dag 1. Han ville ge det tyska folket lebensraum och Putin vill.... ja, just det ja...
Det finns ingenting som säger att Putin har för avsikt att utrota Ukrainas befolkning.
Putin själv säger annorlunda, men du kanske vet bättre?

Släpp det nu och gå vidare, så kan man diskutera sakfrågan: hur ska man få slut på kriget? Finns det en kompromiss? Måste Ryssland krossas? Ska USA ge Zelenskyj kärnvapen? Intressanta frågor.
Kriget slutar när Ryssland slutar kriga och drar sig tillbaka till Rysslands gränser. Inte ockuperad mark, utan de gränser som erkänts av världssamfundet.
Sen kan man ju alltid hoppas de ansvariga ställs inför rätta, men där är jag ganska tveksam till att det lyckas.
Slutar Ukraina försvara sig så slutar Ukraina att existera.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lite som våldtäkt.
Även om någon tycker att det är ok att ha sex med sin partner mot dennes vilja innanför hemmets väggar så är det inte det längre. Det är våldtäkt.

Som du gör...?

Putin har fångläger med ukrainare som dödas och torteras där. Vill du så finns det bilder på nätet.
Sen blir det ju inte bättre av att retoriken Putin och hans närmaste har är att radera Ukraina från kartan och historien.

De agerar väldigt lika på väldigt många plan. Hitler började inte med den slutgiltiga lösningen dag 1. Han ville ge det tyska folket lebensraum och Putin vill.... ja, just det ja...

Putin själv säger annorlunda, men du kanske vet bättre?

Kriget slutar när Ryssland slutar kriga och drar sig tillbaka till Rysslands gränser. Inte ockuperad mark, utan de gränser som erkänts av världssamfundet.
Sen kan man ju alltid hoppas de ansvariga ställs inför rätta, men där är jag ganska tveksam till att det lyckas.

Du glömde att rysland kidnappar barn från sina föräldrar och för dom till sitt jävla skitland för "omskolning"

Det räknas också som folkmord.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Lite som våldtäkt.
Bra exempel faktiskt. Enligt wikipedia är våldtäkt: "Det behöver inte heller röra sig om ett samlag utan räcker med "en jämförbar sexuell handling", exempelvis penetrering med främmande föremål, tvång till oralsex eller tvång till beröring av könsorganen."
Vem vet vad de bilderna visar, eller var de kommer ifrån? Inhyrda skådespelare kanske? Man ska inte var så godtrogen och tro på allt som sägs och visas.
Det där är fria fantasier. Putin vill hindra att Ukraina går med i Nato, enligt honom själv. Men du vet säkert bättre..?
Trams. Ukraina har funnits i flera hundra år, även om gränserna har ritats om några gånger. Namnet likaså. Folkrepubliken Ukraina utropades den 17 mars 1917 efter ryska revolutionen. Inte försvinner Ukraina för att de ger upp?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
De kanske inte var så smart av Nato/USA/EU att gå in på Ukrainas sida i kriget. Utan detta hade kriget antagligen varit över nu, och det hade rått fred i Europa. Många människoliv hade sparats. Nu leder det istället hela tiden till nya upptrappningar. Andra länder fruktar för att USA:s dominans kommer bli alltför stor utan Ryssland. Kina är ett sånt exempel, de förstås att de står näst på tur att bojkottas och manövreras ut om Ryssland faller.

"Det skulle bli ännu mer tydligt att det som utspelas i Ukraina i praktiken är ett krig via ombud inte bara mellan USA och Ryssland utan också med Kina som numera är USA:s främsta utmanare på världsarenan."

Det är inte Ukraina - Ryssland, utan USA/Nato - Ryssland som strider i Ukraina.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Putin skall hålla tal imorgon 21/2. Inför det talet har det sats upp en massa reklam ute i Moskva.
Vad som står på reklamskyltarna är något som...tja....visar ambitionen med kriget.
Det står nämligen fritt översatt "Rysslands gräns tar inte slut någonstans".
Ukr_10.jpg

Vi kanske känner igen det från.... Lebensraum.....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I det fall Ryssland vinner, vad ska de då göra? Finns det ens Ryssland-vänliga partier i Ukraina?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I det fall Ryssland vinner, vad ska de då göra? Finns det ens Ryssland-vänliga partier i Ukraina?
De fortsätter i västlig riktning h. Innan de kör på i sydlig riktning. Rinse, repeat. Imperialismen ska dö, det är vad som behöver ske. Låt Ryssland vittra sönder i 14 olika stater.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja alltså det är en annan bild sas iom att det inte direkt berör det jag skriver.

Vem/hur bestäms vilka inlägg som är tokfel och vad som är fakta? Lite här problemet ligger kanske.
Saklighet, förtydliganden och länkar är väl bra men behöver ju inte innebära logiska resonemang eller fakta.
Fakta är tex FN:s folkmordskonvention.
Som exempel

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Expressen, i samarbetet med flertal utländska medier, har granskat hur Ryssland planerar ta över Belarus.
Något att läsa för dem som inte tror att Ryssland vill ta över andra länder än Ukraina.

"Dokumentet ”Strategiska mål för ryska federationen i den belarusiska riktningen” beskriver på torrt byråkratspråk hur Ryssland steg för steg fram till 2030 ska ta över grannlandet med nio miljoner invånare och som gränsar mot EU- och Nato-länderna Lettland, Litauen och Polen.

Dokumentet omfattar hela samhället, stort som smått. Från gemensamma gränser, valuta och militär till att fler belarusiska barn ska skickas till patriotiska center i Ryssland."

"Slutmålet för strategin är att integrera Belarus som en del i Ryssland – helt på Rysslands villkor.
I den delen av planen som sträcker sig fram till 2025 är några av punkterna:
”Undertecknande av program för politisk integration av Ryska federationen och Republiken Vitryssland.”
”Skapande av hållbara pro-ryska grupper av inflytande i den vitryska politiska, militära och affärseliten.”
”Utvidgning av Ryska federationens militära närvaro på Republiken Vitrysslands territorium.”"

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Expressen, i samarbetet med flertal utländska medier, har granskat hur Ryssland planerar ta över Belarus.
Något att läsa för dem som inte tror att Ryssland vill ta över andra länder än Ukraina.

"Dokumentet ”Strategiska mål för ryska federationen i den belarusiska riktningen” beskriver på torrt byråkratspråk hur Ryssland steg för steg fram till 2030 ska ta över grannlandet med nio miljoner invånare och som gränsar mot EU- och Nato-länderna Lettland, Litauen och Polen.

Dokumentet omfattar hela samhället, stort som smått. Från gemensamma gränser, valuta och militär till att fler belarusiska barn ska skickas till patriotiska center i Ryssland."

"Slutmålet för strategin är att integrera Belarus som en del i Ryssland – helt på Rysslands villkor.
”Undertecknande av program för politisk integration av Ryska federationen och Republiken Vitryssland.”
”Skapande av hållbara pro-ryska grupper av inflytande i den vitryska politiska, militära och affärseliten.”
”Utvidgning av Ryska federationens militära närvaro på Republiken Vitrysslands territorium.”"

Moldavien står på tur. Ukraina var bara första steget.

Som sagt, det har inget med någon Nato expansion att göra utan allt med rysk imperialism…

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Nej det är inte tredjevärldskriget.
Tackar Powerjohan för läxan. Det verkar ganska oroligt där nere hur som helst, förstår jag. Dom kan bara inte samsas. Och det är tröttsamt, jag tror jag håller mig till mina tv-spel istället. Det är aningens mer stimulerande. Så får dom döda varandra så mycket dom orkar där borta, något dom uppenbarligen gjort hela tiden.

.. men då undrar jag varför Ryssland inte bara gör slut på saken och plockar dom länder man vill ha, och skippar långvarigt kärringkäbbel. Varför då inte bara bygga upp en styrka i hemlighet, eller åtminstonne avla fram en duglig arme samt skaffar teknik som håller dagens mått, och inte använder otränade fyllon och rostiga gamla vapen från 80-talet som inte duger. Att man ens besvärar sig att "kriga" 2023 med en efterbliven arme är skam, och visar en bristande disciplin. Putin borde skämmas, inte för att han krigar, men för sin slöhet. Det funkar ju inte.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
.

.. men då undrar jag varför Ryssland inte bara gör slut på saken och plockar dom länder man vill ha, och skippar långvarigt kärringkäbbel. Varför då inte bara bygga upp en styrka i hemlighet, eller åtminstonne avla fram en duglig arme samt skaffar teknik som håller dagens mått, och inte använder otränade fyllon och rostiga gamla vapen från 80-talet som inte duger. Att man ens besvärar sig att "kriga" 2023 med en efterbliven arme är skam, och visar en bristande disciplin. Putin borde skämmas, inte för att han krigar, men för sin slöhet. Det funkar ju inte.
Därför att skev världsbild, övertro på sig själv, hybris, genomsyrad korruption, dröm om världsherravälde, imperialism med mera i en och samma nation litegrann tar ut varandra:
Pengar till upprustning hamnar i fickan. Man rapporterar det chefen vill höra.
Msn tror att andra är under sin egen förmåga.

Därtill har underrättelser utvecklats så det är svårare att vara diktator och flyga under radarn..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Hm, jag undrar jag om man verkligen ska ta detta på allvar?
Jag förstår, och är helt för, om man vill så split mellan Ryssland och Belarus men detta känns lite "för bra" och vältajmat sas.

OM Ryssland har haft dessa planer, vilket nog i sig inte är otroligt, så ligger dom nog nu en bit bortanför 2025-2030 iaf.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hm, jag undrar jag om man verkligen ska ta detta på allvar?
Jag förstår, och är helt för, om man vill så split mellan Ryssland och Belarus men detta känns lite "för bra" och vältajmat sas.

OM Ryssland har haft dessa planer, vilket nog i sig inte är otroligt, så ligger dom nog nu en bit bortanför 2025-2030 iaf.

Deras plan var väl att Ukraina skulle tas på tre dagar i februari 2022.
Man kan väl tänka sig att tidplanen för Belarus kanske såg ut så i januari 2022, men kanske inte riktigt gäller längre.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vill man förstå Putins storryska planer kan man roa sig (länge) med att läsa hans texter om historiens gång på http://en.kremlin.ru/
Min tolkning av det är "Ryssland har alltid varit störst, bäst och vackrast och så ska det förbli".

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år