Om min granne är stor och stark skulle jag nog lyssna på vad han har att säga. Nu är ju inte Ukraina en person, utan landet består av olika folkgrupper med olika sympatier.
Ryssland har ju den näst starkaste armén i Ukraina i alla fall...
Om min granne är stor och stark skulle jag nog lyssna på vad han har att säga. Nu är ju inte Ukraina en person, utan landet består av olika folkgrupper med olika sympatier.
Vad tror du händer om Ryssland vinner kriget?Ryssland har ju den näst starkaste armén i Ukraina i alla fall...
Vad tror du händer om Ryssland vinner kriget?
Jaha jag tänkte om du hade någon djupare analys. Men tack ändå.Det blir ett helvete i Ukraina, och byxbajsaren ger sig på nästa land han vill åt så fort militärlagren är påfyllda...
Rinse and repeat
Vad tror du händer om Ryssland vinner kriget?
Jaha jag tänkte om du hade någon djupare analys. Men tack ändå.
Och med tanke på hur deras senaste stora anfall såg ut, exempelvis i Vulhedar så kommer de nog få jävligt svårt att vinna. Ryssland blir kontinuerligt svagare, och Ukraina blir kontinuerligt starkare och får modernare leksaker.Medvedev verkar ha kommit på samma sak som vi spekulerat lite om, vinner man inte kommer Ryssland falla sönder.
Ex-presidenten: Då slits Ryssland i bitar
Ryssland måste fortsätta sin operation i Ukraina – annars riskerar landet att slitas sönder. Det hävdar landets tidigare president och premiärminister Dmitrij Medvedev. ” Om Ryssland avbryter specialoperationen utan en seger kommer Ryssland inte längre att existera ”, skriver han.www.expressen.se
Ganska isande tankar om vad som står på spel för Ryssland och hur mycket man nog är villig att satsa för att vinna kriget.
Det finns en stor risk att ingen kan vinna detta krig, eftersom ingen kan kosta på sig att förlora. USA/Nato/EU har satsat hela sin prestige i att stötta Ukraina och "den fria världen" och kan inte dra sig tillbaka. Putin kan inte ge sig, hela hans status som Rysslands ledare hänger på att han kommer ur det här med äran i behåll. Även om Ryssland är svagare än Nato så finns det komplikationer. Länder som Kina, Iran, Nordkorea m fl kan inte låta Ryssland falla, eftersom de i så fall står näst på tur. Med Ryssland ur leken är det bara Kina kvar som hindrar USA:s totala dominans i världen, både ekonomiskt och militärt. Kineserna är därmed nästan tvungna att stötta Putin även om de inte gillar hans politik, av ren självbevarelsedrift.Ryssland KAN tekniskt sett inte vinna detta krig. Ryssland kan hoppas på att ett långt utnötningskrig kan sluta i ett eld upphör/förhandlingar där man kan lägga beslag på delar av/allt man erövrat.
Dock kommer det sannolikt inte att hända eftersom detta skulle ge uppmuntrande signaler till andra regimer som eventuellt funderar på liknande manövrar samt att det måste bli konsekvenser av brott mot internationella överenskommelser om de skall ha kvar någon trovärdighet.
Precis, det är ju snarare en "alla förlorar"-knapp. Åtminstone sett till hur det funkade under kalla kriget när det fanns två stora supermakter och scenarierna var relativt förutsägbara, vilket paradoxalt nog antagligen förhindrade tredje världskriget... då.Och med tanke på hur deras senaste stora anfall såg ut, exempelvis i Vulhedar så kommer de nog få jävligt svårt att vinna. Ryssland blir kontinuerligt svagare, och Ukraina blir kontinuerligt starkare och får modernare leksaker.
Och kärnvapen är inte en "Jag vinner!"-knapp som så många tror.
Det är väl inte hemskt förvånande. De där pjäserna är ju rent fantastiskt kompliceraed och underhållskrävande och med tanke på sakernas tillstånd i resten av Ryssland, och deras skenbara avsaknad av ekonomi att hålla dem i skick. Det bästa för världen är väl om en av dem säger kaboom i sin silo, så att Rysslands befolkning tycker att det vore dumt att testa fler.Enligt uppgift försökte Ryssland göra två fingerade uppskjutningar av kärnvapenbärare när Biden var i Kiev.
Bägge misslyckades.
UPPDATERAS: Blackhawk i Ukraina - Ukraina får tunga JDAM-glidbomber - ryska kärnvapenrobotprov misslyckades två gånger under Bidens Kyjivbesök - mycket stora ryska förluster
Ukrainska specialförband poserar med helikoptern UH-60 Blackhawk, vilket tidigare varit hemligt att den skulle finnas i landet. Ukraina ska nu få tunga glidbomber av typen JDAM-ER, som kommer kunna nå många mil in på ryssockuperat territorium. Ryssland ska försökt genomföra två testskjutningar med ocornucopia.se
Nej, det är snarare en "åt helvitte med allt då" - knapp. Ett frispelsmove när en dålig förlorare välter hela spelbrädet och skrikande kastar pjäser omkring sig.Och med tanke på hur deras senaste stora anfall såg ut, exempelvis i Vulhedar så kommer de nog få jävligt svårt att vinna. Ryssland blir kontinuerligt svagare, och Ukraina blir kontinuerligt starkare och får modernare leksaker.
Och kärnvapen är inte en "Jag vinner!"-knapp som så många tror.
Det måste rimligen både finnas kompetent folk och materiella och ekonomiska resurser i Ryssland. Bara att bygga atombomber, kärnkraftverk och rymdraketer kräver en del. Hela Ryssland kan inte befolkas av bonnmekar med en rostig skuftnyckel i bakfickan.Finns ju mängder med spekulationer om Rysslands kärnvapen, men inte så mycket validerade fakta, så vitt jag vet, iaf inte sådant som är tillgängligt för allmänheten. Visst är det rimligt att anta att en betydande del av kärnvapnen inte underhållits ordentligt, liksom att flera av prestigeprojekten för att ta fram nya vapen varit putemkinkulisser, drabbats av betydande korruption eller iaf getts sken av att vara betydligt mer färdigutvecklade än vad de faktiskt är. Men det måste väl inte innebära att det är en sanning som gäller generellt. Kan vi exempelvis vara säkra på att det inte finns delar av arsenalen som varit mer högprioriterad och underhållen och som både Putin och övriga världen därför kan utgå från har hyfsat stor sannolikhet att de ändå fungerar?
Varken korruption, kompetens eller kvalitet är ju något som är binärt och antingen 0% eller 100% utan sannolikheter på en skala däremellan. Eller som den gamle kvalitetsgurun Deming uttryckte det: "In God we trust; all others bring data.".Det måste rimligen både finnas kompetent folk och materiella och ekonomiska resurser i Ryssland. Bara att bygga atombomber, kärnkraftverk och rymdraketer kräver en del. Hela Ryssland kan inte befolkas av bonnmekar med en rostig skuftnyckel i bakfickan.
Det handlar inte om om att Putin "inte kan ge sig", utan att han TVINGAS ge sig.Putin kan inte ge sig, hela hans status som Rysslands ledare hänger på att han kommer ur det här med äran i behåll.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|