Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om min granne är stor och stark skulle jag nog lyssna på vad han har att säga. Nu är ju inte Ukraina en person, utan landet består av olika folkgrupper med olika sympatier.

Ryssland har ju den näst starkaste armén i Ukraina i alla fall...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad tror du händer om Ryssland vinner kriget?

Ryssland KAN tekniskt sett inte vinna detta krig. Ryssland kan hoppas på att ett långt utnötningskrig kan sluta i ett eld upphör/förhandlingar där man kan lägga beslag på delar av/allt man erövrat.

Dock kommer det sannolikt inte att hända eftersom detta skulle ge uppmuntrande signaler till andra regimer som eventuellt funderar på liknande manövrar samt att det måste bli konsekvenser av brott mot internationella överenskommelser om de skall ha kvar någon trovärdighet.

Det kanske mer troliga scenariot tror jag personligen blir som Jugoslavien, dvs ett sönderfall i flera stater med åtföljande konfliktytor och oroligheter.

Alldeles oavsett så får Rysslands anfall på Ukraina stora konsekvenser för oss under mycket lång tid, sannolikt en generation eller mer.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jaha jag tänkte om du hade någon djupare analys. Men tack ändå.

Nej jag orkar inte ge mig på en djupare analys/gissning, eftersom det inte kommer att kunna hända.

Men det är ju ingen svår gissning att rysland skulle plundra och svälta Ukraina igen.

Det är ju inte heller en svår gissning att bajs-tsaren ger sig iväg för att befria Transnistrien från den hemska nazist regimen i Moldavien, för det har ju egentligen alltid varit en del av det ryska riket.

Rinse and repeat

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Medvedev verkar ha kommit på samma sak som vi spekulerat lite om, vinner man inte kommer Ryssland falla sönder.

Ganska isande tankar om vad som står på spel för Ryssland och hur mycket man nog är villig att satsa för att vinna kriget. :(

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Medvedev verkar ha kommit på samma sak som vi spekulerat lite om, vinner man inte kommer Ryssland falla sönder.

Ganska isande tankar om vad som står på spel för Ryssland och hur mycket man nog är villig att satsa för att vinna kriget. :(
Och med tanke på hur deras senaste stora anfall såg ut, exempelvis i Vulhedar så kommer de nog få jävligt svårt att vinna. Ryssland blir kontinuerligt svagare, och Ukraina blir kontinuerligt starkare och får modernare leksaker.
Och kärnvapen är inte en "Jag vinner!"-knapp som så många tror.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Ryssland KAN tekniskt sett inte vinna detta krig. Ryssland kan hoppas på att ett långt utnötningskrig kan sluta i ett eld upphör/förhandlingar där man kan lägga beslag på delar av/allt man erövrat.

Dock kommer det sannolikt inte att hända eftersom detta skulle ge uppmuntrande signaler till andra regimer som eventuellt funderar på liknande manövrar samt att det måste bli konsekvenser av brott mot internationella överenskommelser om de skall ha kvar någon trovärdighet.
Det finns en stor risk att ingen kan vinna detta krig, eftersom ingen kan kosta på sig att förlora. USA/Nato/EU har satsat hela sin prestige i att stötta Ukraina och "den fria världen" och kan inte dra sig tillbaka. Putin kan inte ge sig, hela hans status som Rysslands ledare hänger på att han kommer ur det här med äran i behåll. Även om Ryssland är svagare än Nato så finns det komplikationer. Länder som Kina, Iran, Nordkorea m fl kan inte låta Ryssland falla, eftersom de i så fall står näst på tur. Med Ryssland ur leken är det bara Kina kvar som hindrar USA:s totala dominans i världen, både ekonomiskt och militärt. Kineserna är därmed nästan tvungna att stötta Putin även om de inte gillar hans politik, av ren självbevarelsedrift.

Raderad medlem 51742

Guest
Och med tanke på hur deras senaste stora anfall såg ut, exempelvis i Vulhedar så kommer de nog få jävligt svårt att vinna. Ryssland blir kontinuerligt svagare, och Ukraina blir kontinuerligt starkare och får modernare leksaker.
Precis, det är ju snarare en "alla förlorar"-knapp. Åtminstone sett till hur det funkade under kalla kriget när det fanns två stora supermakter och scenarierna var relativt förutsägbara, vilket paradoxalt nog antagligen förhindrade tredje världskriget... då.

Idag undrar jag om det snarare blivit en rysk roulette-knapp där de flesta scenarier utfaller som "alla förlorar", men några som "vem fan vet?" och där det åtminstone i teorin går att resonera kring scenarier med (om än liten) chans för ett utfall som är bättre än undergång för den som spelar ut kortet. En tanke som gnagt i mig rätt länge nu är ifall det skulle kunna uppstå ett läge där Ryssland har att välja mellan garanterat undergång/sönderfall eller att ta en exceptionellt hög risk genom att spela "vem fan vet?"-spelet. Har också en dålig känsla kring Kina, Nordkorea och Iran och den enorma oförutsägbarhet som kan uppstå i multipolära scenarier.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Enligt uppgift försökte Ryssland göra två fingerade uppskjutningar av kärnvapenbärare när Biden var i Kiev.

Bägge misslyckades.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Enligt uppgift försökte Ryssland göra två fingerade uppskjutningar av kärnvapenbärare när Biden var i Kiev.

Bägge misslyckades.

Det är väl inte hemskt förvånande. De där pjäserna är ju rent fantastiskt kompliceraed och underhållskrävande och med tanke på sakernas tillstånd i resten av Ryssland, och deras skenbara avsaknad av ekonomi att hålla dem i skick. Det bästa för världen är väl om en av dem säger kaboom i sin silo, så att Rysslands befolkning tycker att det vore dumt att testa fler.

Raderad medlem 51742

Guest
Finns ju mängder med spekulationer om Rysslands kärnvapen, men inte så mycket validerade fakta, så vitt jag vet, iaf inte sådant som är tillgängligt för allmänheten. Visst är det rimligt att anta att en betydande del av kärnvapnen inte underhållits ordentligt, liksom att flera av prestigeprojekten för att ta fram nya vapen varit putemkinkulisser, drabbats av betydande korruption eller iaf getts sken av att vara betydligt mer färdigutvecklade än vad de faktiskt är. Men det måste väl inte innebära att det är en sanning som gäller generellt. Kan vi exempelvis vara säkra på att det inte finns delar av arsenalen som varit mer högprioriterad och underhållen och som både Putin och övriga världen därför kan utgå från har hyfsat stor sannolikhet att de ändå fungerar?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det förefaller utifrån tillgänglig empiri faktiskt vara så att korruption sedan decennier är förhärskande styrmodell, och bluffen är Rysslands starkaste vapen… kärnvapen är ju aldrig egentligen tänkt att användas. Så varför inte spara på dem…

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kriget tar slut när Ryssland slutar kriga. Putin kan vilken sekund som helst säga att operationen är över och dra hem trupperna.
Han sitter kvar resten av mandatperioden och går sen i pension. Han sitter väl till 17 mars 2024 ifall jag inte missminner mig.
Hans förlust är att han inte kommer bli ihågkommen som Putin den store som återtog alla upproriska enklaver och återbördade dessa till det stora Ryssland.

Kommer han kunna sitta klart mandatperioden....ja, det borde kunna gå. Han har ju röjt undan oppositionella innan och kan väl göra det igen om någon muppsar sig.
Folklig revolution då... Kan nog finnas risk, men han har ju kuvat dylikt förr.
Militärkupp....risk finnes men tar man hand om Wagner minskar den.

Gå i pension och leva resten av livet i palatset.... Går kanske, men risk finns att han får flytta till något av dessa vänliga länder som inte ingår i det vissa kallar "den fria världen".
air-quotes.gif

Men Putin vill nog inte spendera resten av sitt korta liv i Iran, Belarus eller Turkiet.
Han vill bli ihågkommen i den ryska historien som en av de stora.
Så han kör nog rakt in i kaklet med full fart och trasslar in sig i ett rep runt halsen samtidigt som han ramlar ut från ett fönster på ett gäng knivar som ligger i gränden där arkebuseringspatrullen håller på att öva.
Svansjön spelas på tv och ryssarna säger till varandra att olyckor händer så lätt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nej, det är snarare en "åt helvitte med allt då" - knapp. Ett frispelsmove när en dålig förlorare välter hela spelbrädet och skrikande kastar pjäser omkring sig.
Knappast önskvärt på fika kvällen.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Finns ju mängder med spekulationer om Rysslands kärnvapen, men inte så mycket validerade fakta, så vitt jag vet, iaf inte sådant som är tillgängligt för allmänheten. Visst är det rimligt att anta att en betydande del av kärnvapnen inte underhållits ordentligt, liksom att flera av prestigeprojekten för att ta fram nya vapen varit putemkinkulisser, drabbats av betydande korruption eller iaf getts sken av att vara betydligt mer färdigutvecklade än vad de faktiskt är. Men det måste väl inte innebära att det är en sanning som gäller generellt. Kan vi exempelvis vara säkra på att det inte finns delar av arsenalen som varit mer högprioriterad och underhållen och som både Putin och övriga världen därför kan utgå från har hyfsat stor sannolikhet att de ändå fungerar?
Det måste rimligen både finnas kompetent folk och materiella och ekonomiska resurser i Ryssland. Bara att bygga atombomber, kärnkraftverk och rymdraketer kräver en del. Hela Ryssland kan inte befolkas av bonnmekar med en rostig skuftnyckel i bakfickan.

Raderad medlem 51742

Guest
Det måste rimligen både finnas kompetent folk och materiella och ekonomiska resurser i Ryssland. Bara att bygga atombomber, kärnkraftverk och rymdraketer kräver en del. Hela Ryssland kan inte befolkas av bonnmekar med en rostig skuftnyckel i bakfickan.
Varken korruption, kompetens eller kvalitet är ju något som är binärt och antingen 0% eller 100% utan sannolikheter på en skala däremellan. Eller som den gamle kvalitetsgurun Deming uttryckte det: "In God we trust; all others bring data.".

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Putin kan inte ge sig, hela hans status som Rysslands ledare hänger på att han kommer ur det här med äran i behåll.
Det handlar inte om om att Putin "inte kan ge sig", utan att han TVINGAS ge sig.
Han har inte manskap, vapen och förmåga att vinna så resultatet blir en förödmjukande tillbakadragande eller förlust. Han har bara dessa två alternativ. Och han inser det.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år