Ska man vara orolig för Ryssland?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, Trumpen hade ju en poäng när han sa att Europa behöver kunna försvara sig själva och inte bara låta USA betala för hela kalaset. Tycker han hade rätt i lite andra saker han sa med, men jag ser inte hur hans närvaro i skrythuset skulle gjort att Ryssland kunnat lägga under sig halva Europa. Eller öht påverkat utfallet nämnvärt.
Det var väl under Trumpen som USA rustade upp och tränade Ukrainska miulitärmakten för att kunna försvara sig när nästa anfall oundvikligen kom efter Krim?

Europa kan försvara sig själva, men då kan väl USA lämna Nato om det ska vara på det viset. Eller EU kan lämna Nato för en gemensam europeiskt försvarspakt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Biden må vara gammal och en driftkucku i Trumpmedia men det han levererar som USA-s president i situationen gentemot Ryssland (och Kina) är Old School leader of the free world. Och det tal han höll i Kiev var inte dåligt, inga fusklappar där inte.

Hade dåren T kaosat i Vita Huset hade Putin lagt under sig halva Europa redan, och Trump hade kysst hans fötter.
Trams, Putin har noga valt de tillfällen då en republikan inte sitter i vita huset. Kriget i Ukraina hade aldrig inträffat om Trump suttit kvar, inte en chans.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Trams, Putin har noga valt de tillfällen då en republikan inte sitter i vita huset. Kriget i Ukraina hade aldrig inträffat om Trump suttit kvar, inte en chans.
Trams. Invasionen av Georgien, som ju var den första utrikes expansionen, hände med en republikansk president vid rodret. Det vi ser nu hade hänt, oavsett vilken president som hade suttit vid makten. Han testar hur långt han kommer och kommer att fortsätta tills han får däng.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Europa kan försvara sig själva, men då kan väl USA lämna Nato om det ska vara på det viset. Eller EU kan lämna Nato för en gemensam europeiskt försvarspakt.
Nu när den ryska alkobjörnen börjat kräkas i buskarna igen så har ju EU börjat att bygga upp en ganska svårt nedskuren militär. Det är inte bara Sverige som skalat ner kraftigt sedan 90-talet.
Det visar ju på att det fanns viss sanning i Trumpens uttalande. Att han sedan är extremt bombastisk och ganska löjlig i rätt mycket av det han säger kan jag gladeligen erkänna.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Trump hintade väl om att inte gå i krig för Baltikum om jag inte minns fel.
Och sedan valde han att tro på Putin före sina egna myndigheter (CIA, FBI, NSA eller vilka det nu var) då Putin sa "Russia had nothing to do with it." ang att Ryssarna försökt påverka valet 2016.

Gissar att det bla är basen för Brooklyns lite hårdragna kommentar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det räcker inte med att kunna försvara sig själva, EU har ~10 ggr så stor BNP som Ryssland.
Så pengarna finns.
Men det gäller att övertyga väljarna / politikerna.
Göran Persson (s) avskaffade beredskapslagren som skulle hålla liv i befolkningen.
Reinfeldt (m) avskaffade det militära försvaret och lade ner Apotekets lagring av läkemedel.

I och med utförsäljningen av apoteken. Annars hade Apoteken ju inte gått att sälja ut.
(Så allt är mitt fel, röstade på GP innan han lade ner beredskapslagren, kände ingen samhörighet med godsägare Persson och röstade sedan på Reinfeldt, usch allt blev fel.)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Trump var en stor beundrare av Putin, Putin jobbade för att Trump skulle bli president och Putin har understött VARJE form av yttring som stödjer Trumps förljugna världsbild.

Lika barn leka bäst.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Puttler trillade ju också i en trappa nyss och sket på sig i fallet
(enligt obekräftade rykten)
Men eftersom Kreml förnekar det får man väl anse att det är 100% bekräftat.

:ROFLMAO:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Och jag har sett filmer när Trumpen misslyckas med att få med sig ett paraply in i AF1.

Tror inte att någon av händelserna påverkar personens förmåga att vara president.
Jag skulle säga att det är en viss skillnad.
Att snubbla (även om det är flera gånger) kan tyda på att man har något slags neuromotorisk nedsättning vilket inte behöver innebära att man har nedsatt förmåga på det intellektuella planet även om det finns en avsevärd risk att dom faktiskt hänger ihop vilket gör att jag faktiskt betraktar det som ett orosmoment.
Men att inte klara av att fälla ihop ett paraply innebär att man har en nedsättning intellektuellt (frånsett om det är så att man har så grav motorisk nedsättning att man inte fysiskt klarar av att fälla ihop ett paraply). Till och med en genomsnittlig 5 åring klarar av att fälla ihop ett paraply. Det tillsammans med det sätt som Trump uttryckt sig i Media och sociala medier talar för att han inte är i närheten av intellektuellt utrustad för ett uppdrag av kalibern president för USA. I mina ögon är han en pajas som har en intellektuell begåvning som en genomsnittlig högstadieelev vilket gör honom till direkt olämplig till posten som president.
Tittar man på hans tal och liknande så är det ganska tydligt att han inte klarar av att hålla ihop en tråd med ett logiskt resonemang eller följa en kausalitetskedja. Det skulle uppriktigt sagt förvåna mig storligen om han skulle kunna uppvisa ett IQ test som sade att han var normalbegåvad eller över det.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag skulle säga att det är en viss skillnad.
Att snubbla (även om det är flera gånger) kan tyda på att man har något slags neuromotorisk nedsättning vilket inte behöver innebära att man har nedsatt förmåga på det intellektuella planet även om det finns en avsevärd risk att dom faktiskt hänger ihop vilket gör att jag faktiskt betraktar det som ett orosmoment.
Men att inte klara av att fälla ihop ett paraply innebär att man har en nedsättning intellektuellt (frånsett om det är så att man har så grav motorisk nedsättning att man inte fysiskt klarar av att fälla ihop ett paraply). Till och med en genomsnittlig 5 åring klarar av att fälla ihop ett paraply. Det tillsammans med det sätt som Trump uttryckt sig i Media och sociala medier talar för att han inte är i närheten av intellektuellt utrustad för ett uppdrag av kalibern president för USA. I mina ögon är han en pajas som har en intellektuell begåvning som en genomsnittlig högstadieelev vilket gör honom till direkt olämplig till posten som president.
Tittar man på hans tal och liknande så är det ganska tydligt att han inte klarar av att hålla ihop en tråd med ett logiskt resonemang eller följa en kausalitetskedja. Det skulle uppriktigt sagt förvåna mig storligen om han skulle kunna uppvisa ett IQ test som sade att han var normalbegåvad eller över det.
Det låter ju snarare som arketypen för en president. Lite idiot som gärna raljerar.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det låter ju snarare som arketypen för en president. Lite idiot som gärna raljerar.
På sätt och vis. Men vad gäller Trump så skulle jag säga att det inte hamnar på nivån raljera utan där hamnar argumentationen förfärande ofta på 9-åring som inte fick sitt lördagsgodis och det kan jag tycka är lite oroväckande.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Trump var en stor beundrare av Putin, Putin jobbade för att Trump skulle bli president och Putin har understött VARJE form av yttring som stödjer Trumps förljugna världsbild.

Lika barn leka bäst.
De har vissa likheter, båda är fåfänga men vill framstå som riktiga tuffingar. Putin gärna på hästryggen och med bar överkropp, Trump med fantastisk fin solbränna och rejäl frisyr.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Faktiskt en riktigt bra ide. Att ingen har tänkt på det tidigare. En Europeisk försvarsallians skulle göra USA:s inflytande mindre och Europa skulle kunna satsa på en utformning som passar just våra behov. Det skulle också desarmera den gamla konflikten USA - Ryssland, om det fanns en tredje part däremellan. En orsak till att Ryssland angrep Ukraina var just att Nato kom alltför nära deras gränser. Om man nu ska tro på ryssarna, och just i det fallet finns väl ingen anledning att tvivla på sanningshalten.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Biden må vara gammal och en driftkucku i Trumpmedia men det han levererar som USA-s president i situationen gentemot Ryssland (och Kina) är Old School leader of the free world. Och det tal han höll i Kiev var inte dåligt, inga fusklappar där inte.

Hade dåren T kaosat i Vita Huset hade Putin lagt under sig halva Europa redan, och Trump hade kysst hans fötter.
Ingen risk. Amerikanerna är livrädda för att Ryssland ska bre ut sig, det har man kämpar mot sen Marshallhjälpens dagar. I annat fall hade Nato stannat vid Atlanten. USA vill försäkra sig om att Ryssland håller sig inom sina gränser, man har varit emot att Ryssarna handlar med, eller samarbetar med, Europeiska länder. USA har på alla sätt försökt stoppa Nordstream 2, med sanktioner mot inblandade företag. Ibland undrar man om det inte var de som sprängde ledningen också, speciellt som det blev så tyst om utredningen...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En orsak till att Ryssland angrep Ukraina var just att Nato kom alltför nära deras gränser. Om man nu ska tro på ryssarna, och just i det fallet finns väl ingen anledning att tvivla på sanningshalten.
Jo det finns det..... ?
Det finns ganska många skäl till att tvivla på sanningshalten i Rysslands berättelse varför de anföll Ukraina.

Moldavien då. Om Ryssland startar en konflikt med Moldavien, vilken skäl kommer du att framföra för det här på SH?
Tänkte om vi tar det redan nu, innan det drar igång, så har vi en bra ståndpunkt för framtida diskussion.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jo det finns det..... ?
Det finns ganska många skäl till att tvivla på sanningshalten i Rysslands berättelse varför de anföll Ukraina.

Moldavien då. Om Ryssland startar en konflikt med Moldavien, vilken skäl kommer du att framföra för det här på SH?
Tänkte om vi tar det redan nu, innan det drar igång, så har vi en bra ståndpunkt för framtida diskussion.
Moldavien vet jag inget om, de gränsar inte till Ryssland så det finns väl bara två skäl för ryssarna att intressera sig för det landet. Om det kan ge några militära fördelar i konflikten med Ukraina. Sen verkar det finna en utbrytarrepublik med starka band till Ryssland där. Påminner lite om skälet till att Ryssland invaderade Ukraina, man har militära positioner i landet och en betydande rysk befolkning.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Moldavien vet jag inget om, de gränsar inte till Ryssland så det finns väl bara två skäl för ryssarna att intressera sig för det landet. Om det kan ge några militära fördelar i konflikten med Ukraina. Sen verkar det finna en utbrytarrepublik med starka band till Ryssland där. Påminner lite om skälet till att Ryssland invaderade Ukraina, man har militära positioner i landet och en betydande rysk befolkning.
Så det är inte NATOs fel alltså?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...