Ska man vara orolig för Ryssland?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Erdogan verkar ha en poäng med att Sverige stöder terrorism.
Med vänner som SÄPO i landet behöver regeringen inga fientligt inställda utomlands
1677328606793.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Med vänner som SÄPO i landet behöver regeringen inga fientligt inställda utomlands

Jag tror tvärtom att det är bra om Veto-turken får se att SÄPO har PKK under lupp och eventuellt kan göra något åt det

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag tror tvärtom att det är bra om Veto-turken får se att SÄPO har PKK under lupp och eventuellt kan göra något åt det
Beror nog starkt på svensk lagstiftning.
Det var ju inte brottsligt ansluta sig till IS, skicka pengar till IS. Så varför skulle PKK vara illa ?
Nya lagar ?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Har Ukraina fått bättre raketer till sina HIMARS? De verkar börja pricka saker som ligger lite för långt ifrån fronten. Alternativt har de blivit mer orädda och kört dem närmare frontlinjen för att komma längre.

Ja, jag vet att det är mycket propaganda, men börjar höra från många olika håll samtidigt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fast det är ju en poäng att Sverige låtit dem hållas, eller är det en slump att säpo intresserar sig för denna fråga plötsligt?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fast det är ju en poäng att Sverige låtit dem hållas, eller är det en slump att säpo intresserar sig för denna fråga plötsligt?

Fast det är ju en poäng att dom på Veto-turkens begäran har slutat låta dom hållas också.
Man kan ju påpeka för veto-turken att det var den förra regeringen som var PKK-kramare

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Fast det är ju en poäng att dom på Veto-turkens begäran har slutat låta dom hållas också.
Man kan ju påpeka för veto-turken att det var den förra regeringen som var PKK-kramare
Och då undrar jag nyfiket: Vad har Regeringen gjort åt det sedan dom kom till makten ?
Är det fortfarande lagligt i Sverige
ansluta sig till IS och andra "misshagliga" organisationer som PKK i Sverige ?
skicka pengar till "misshagliga" organisationer ?
stödja "misshagliga" organisationer ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och då undrar jag nyfiket: Vad har Regeringen gjort åt det sedan dom kom till makten ?
Är det fortfarande lagligt i Sverige
ansluta sig till IS och andra "misshagliga" organisationer som PKK i Sverige ?
skicka pengar till "misshagliga" organnisationer ?

Terrorfinasiering har vi väl redan lagar emot, sen vet jag inte hur man terrorklassar olika föreningar, om det måste vara internationell terrorklassning eller om vi kan klassa som vi vill själva.

Den enes terrorist är ju den andres frihetskämpe... Se mellanöstern-tråden

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Har Ukraina fått bättre raketer till sina HIMARS? De verkar börja pricka saker som ligger lite för långt ifrån fronten. Alternativt har de blivit mer orädda och kört dem närmare frontlinjen för att komma längre.

Ja, jag vet att det är mycket propaganda, men börjar höra från många olika håll samtidigt.
Ja,
utan källa har jag sett att Ukraina fått tillgång till HIMARS raketer med räckvidd större än 80km.
Enligt Newsweek ska Ukraina haft tillgång till 300 km HIMARs redan 2022 men jag tvivlar....
jag har trott det var 80 km typen.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Terrorfinasiering har vi väl redan lagar emot, sen vet jag inte hur man terrorklassar olika föreningar, om det måste vara internationell terrorklassning eller om vi kan klassa som vi vill själva.

Ja det var i varje fall inget problem för försäkringskassan att betala en svensk IS-soldat's kallash och glock som han själv skrev på nått webbinlägg.
Har i varje fall inte sett att det var brottsligt för Försäkringskassan.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
View attachment 481267
Sverige har sedan Palmes dagar ett långt och komplicerat förhållande till kurderna och PKK. I Sverige har kurderna setts som ett förtryckt folk, och sådana ställer Sverige alltid upp och beskyddar och stöttar. Kurderna var förr en väldigt stor flyktinggrupp, och i Sverige har de kunnat organisera och stötta sina terrorgrupper utomlands. I och med Turkiets krav inför Natoansökan har svenska regeringen tvingats omvärdera sitt stöd till kurderna. Ska bli intressant att se hur detta slutar.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Erdogan struntar nog i våran inrikesproblematik. Sverige är Sverige för honom, oavsett vem som styr.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Som SÅPO skriver:
Det är omfattande belopp
1677337454688.png
Så vad gör Sverige åt detta ?
Det kanske fortfarande är lagligt att skicka "omfattande belopp" ?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Som SÅPO skriver:
Det är omfattande belopp
View attachment 481287
Så vad gör Sverige åt detta ?
Det kanske fortfarande är lagligt att skicka "omfattande belopp" ?
Risken är att Sverige fortfarande stöttar olika "förtryckta minoriteter" utomlands, oavsett om de är terrorklassade eller inte. (Gammal svenska tradition). Likaväl inom landet, det har visat sig att Sverige ger feta bidrag till muslimska trossamfund som i praktiken arbetar för att bevara kvinnoförtryck och åtskillnad mellan könen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror vi har en lång tradition av PKK krameri, oavsett regering.
Sedan vet jag inte vad tycker om PKK själv heller, jag har ingen kunskap

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tror vi har en lång tradition av PKK krameri, oavsett regering.
Sedan vet jag inte vad tycker om PKK själv heller, jag har ingen kunskap
Inte jag heller. De flesta obskyra religiösa eller kulturella samfund brukar jag ta avstånd från. Det handlar oftast om att förtrycka kvinnor, barn eller religiösa minoriteter.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hhhmmmm....
Ryskt militärt flygfält i Machulishchi, Belarus råkar ha en serie explosioner. Samma flygfält som används för att avfyra missiler mot Ukraina. Rökningsolycka?
Rapporter om en stor explosion i närheten av Sudak på Krim med efterföljande stark lukt som sprider sig i området. Ännu ett fall av olycklig rökning?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hhhmmmm....
Ryskt militärt flygfält i Machulishchi, Belarus råkar ha en serie explosioner. Samma flygfält som används för att avfyra missiler mot Ukraina. Rökningsolycka?
Rapporter om en stor explosion i närheten av Sudak på Krim med efterföljande stark lukt som sprider sig i området. Ännu ett fall av olycklig rökning?
"Rökning dödar" har jag läst på cigarettpaketen! :fakta

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...