Delar av ammunitionsproduktionen borde rimligtvis kunna påskyndas ganska snabbt med extra personal och skiftarbete om det får kosta lite mer.
Jag förutsätter att det knappast är skiftarbete i den branschen just nu.
Det har inte varit det, nu skulle jag tro att man har rampat upp på många stäällen.
Men det ska utbildas personal, personal som måste vara säkerhetsklassade, man ska ha maskiner tillräckligt och dom ska hålla för att gå 24/7
Det ska finnas råmaterial i lager, och leveranskedjor som fyller på.
Sedan är det nog så att ett fåtal fabriker tillverkar flera olika sorters ammunition, och då måste man ställa om.
Det funkar ju i fredstid att ha en ammunitionsfabrik som tillverkar 40mm Bonus i januari och något annat i februari och en tredje variant i mars till maj.
Nu måste alla sorter tillverkas samtidigt, hela tiden.
I fredstid ser det ut som ett jävla slöseri att ha den kapacitet man behöver i krig, så alltså har det skurits ner sedan förra kriget.
Jag pratade med en som jobbar i en annan branch, när dom fick en ordertopp så upptäckte dom att det inte funkade att trucken från ena delen av fabriken åkte runt hela fabriken för att lasta av gods och sedan åka och lasta ut färdiga produkter i andra änden, trucken var dessutom gammal och sliten och krånglade ibland.
Det funkade när dom hade låg tillverkning, men inte när tillverkningen ökade.
Dom köpte två nya truckar och anställde en truckförare till, när produktionen gick ner igen så nyttjades truckarna väldigt lite, men slets ÅAS mindre och ena truckföraren fick andra arbetsuppgifter.
Nu kan dom rampa upp igen utan problem, nu har dom förutsättningen.