Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur sjutton menar du nu?
Menar du att Zelensky har något val?
Borde dom bara lägga sig ner och låta sig invaderas av ryssen och bli etniskt rensade?
Har du samma tankar kring annat. Du borde inte opponera dig om du blir rånad för dom förtjänar att få din mobil och dina pengar samt betalkort???
Borde våldtäcktsoffret bara slappna av för att våldtäktsmannen ju förtjänar sig ett ligg?

Du borde nog verkligen tänka över hur din moraliska kompass fungerar anser jag.
Ukraina blir attackerade av ryssland och har all rätt att försvara sig. Felet är helt och hållet på Putins sida som väljer att starta kriget.
På samma sätt som det var putins fel att dom invaerade Krim samt att dom varit in och härjat i diverser före detta sovjetstater de senaste åren.
Han behöver fan lära sig att det inte är OK att bara ta det som är någon annans. På samma sätt som alla andra tjuvar behöver lära sig det.

Eller tycker du bara synd om tjuven som snor din hoj? För det är ju lite samma sak. Han tar ju bara något som tillhör någon annan. I det fallet dig.
Men fan ta Putin om han köpt en såndär 250 för mer än 5000! :hihi

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Varför inte bryta igenom rysska gränsen norr om ockuperat område och gå söderut och skära av underhållet för de rysska förbanden i Ukraina ?
Som jag ser det kommer kriget inte ta slut så länge det enbart förs i Ukraina.
Det är svårt att hålla en svans land i fiendeland, Ryssland skulle kunna skära av den och lugnt bara kunna nedkämpa dem i godan ro när Ukrainarna i Ryssland inte längre har underhållslinjer.
Bättre att klippa av vid ungefär Mariupol och göra samma mot de Ryska trupperna i Ukraina.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är svårt att hålla en svans land i fiendeland, Ryssland skulle kunna skära av den och lugnt bara kunna nedkämpa dem i godan ro när Ukrainarna i Ryssland inte längre har underhållslinjer.
Bättre att klippa av vid ungefär Mariupol och göra samma mot de Ryska trupperna i Ukraina.
Kruxet är att hitta ett område där Ryssland inte fyllt fronten med strv-minor.
Kruxet är också hitta ett område som passar för stridsvagnar, dvs fritt fält utan bebyggelse.
Och dessutom sådan terräng att strv inte kör fast i samma ögonblick de lämnar landsvägen....
Ukraina verkar ju lyckats bra med bakhåll tack vare att terrängen inte är öppen i Ukraina.
Ryssland borde ha samma möjlighet till bakhåll.
Och Ryssland verkar ha blivit mycket bättre på att skydda sitt artilleri.
Mot Ukrainsk bekämpning.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Kruxet är att hitta ett område där Ryssland inte fyllt fronten med strv-minor.
Kruxet är också hitta ett område som passar för stridsvagnar, dvs fritt fält utan bebyggelse.
Och dessutom sådan terräng att strv inte kör fast i samma ögonblick de lämnar landsvägen....
Ukraina verkar ju lyckat bra med bakhåll tack vare att terrängen inte är öppen i Ukraina.
Ryssland borde ha samma möjlighet till bakhåll.
Och Ryssland verkar ha blivit mycket bättre på att skydda sitt artilleri.
Mot Ukrainsk bekämpning.
De fasta försvarsverken som Ryssland byggt på ockuperad mark är där lite oavsett hur man försöker hantera det. Det mest spännande hade väl varit om Ukraina fick en rejäl armada och kunde angripa från havet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det verkar redigt kärvt med ammunitionsläget i Västeuropa.
Produktionskapacitet 300000 - 450000 155 mm granater/år

Ukrainas förbrukning på ca 6000 granater/dygn motsvara ca 2000000 granater/år dvs ca 5 ggr så mycket som Västeuropas produktionskapacitet.
(Ryssland påstås skjuta 50000 granater/dygn ...)

Och medvind för Trump
"I nuläget säger 44,6 procent av väljarna att de skulle rösta på Trump, medan 44,4 procent skulle välja Biden."
från

Västeuropa får börja fundera på om de gillar Putin eller inte.
Och det fodras stål, inte ord om svaret är nej.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Ukrainas förbrukning på ca 6000 granater/dygn motsvara ca 2000000 granater/år dvs ca 5 ggr så mycket som Västeuropas produktionskapacitet.

Ja, tillverkningen behövde ökas för ett halvår sedan.

Och medvind för Trump
"I nuläget säger 44,6 procent av väljarna att de skulle rösta på Trump, medan 44,4 procent skulle välja Biden."
från

Västeuropa får börja fundera på om de gillar Putin eller inte.
Och det fodras stål, inte ord om svaret är nej.
Jag hoppas verkligen att det inte blir Trump vs Biden igen, maken till val mellan skit och skit.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Jag hoppas verkligen att det inte blir Trump vs Biden igen, maken till val mellan skit och skit.
Instämmer. Det är därför jag anser att Västeuropa måste göra sig av med beroendet av USA.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Instämmer. Det är därför jag anser att Västeuropa måste göra sig av med beroendet av USA.
Ja, det har jag med tyckt i ett par årtionden. Europa i stort behöver bygga ett våldskapital för att försvara sig självt mot yttre makter, och samtidigt göra sitt bästa för att förbli, eller större usträckning bli, en plats av frihet.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Inte för att jag är ett stort fan av DeSantis, men 100 gånger hellre han än Trump.

Sen vore det inte fel om Biden insåg att det var dags för pension. Och vill demokraterna ha en chans att vinna valet kanske inte vice president Harris är bästa valet heller.

Tyvärr ryker väl stödet till Ukraina oavsett vilken republikansk president som skulle vinna valet. "USA först", även om indraget stöd i längden skulle skada USAs position i världen och därför bli ännu dyrare i pengar räknat så är det inget amerikanske väljare bryr sig om.

Det är egentligen otroligt. Ett av världens mest med rätta beundrade och framgångsrika länder med en bra bit över 300 miljoner människor inte lyckas vaska fram bättre kandidater.

Nej jag är inte imponerad av våra statsministerkandidater heller, men här har väl ingen förväntningar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Inte för att jag är ett stort fan av DeSantis, men 100 gånger hellre han än Trump.

Sen vore det inte fel om Biden insåg att det var dags för pension. Och vill demokraterna ha en chans att vinna valet kanske inte vice president Harris är bästa valet heller.

Tyvärr ryker väl stödet till Ukraina oavsett vilken republikansk president som skulle vinna valet. "USA först", även om indraget stöd i längden skulle skada USAs position i världen och därför bli ännu dyrare i pengar räknat så är det inget amerikanske väljare bryr sig om.

Det är egentligen otroligt. Ett av världens mest med rätta beundrade och framgångsrika länder med en bra bit över 300 miljoner människor inte lyckas vaska fram bättre kandidater.

Nej jag är inte imponerad av våra statsministerkandidater heller, men här har väl ingen förväntningar.
En demokrati har de företrädare de förtjänar. Bra eller dåligt.

En intressant sak som händer med USA är att dollarn börjar se ut som om den ser slutet på sin bana som världsstandard för handel.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

I ljuset av det kan man ju fundera på hur tyskland tänkte, som visade sig ha ett par dagars förbrukning av ammunition i lager.

Jag har ingen aning om hur situationen såg ut i andra länder (inklusive Sverige) men eftersom det var Tyskland som togs upp som skräckexempel antar jag att dom var sämst (eller att dom andra länderna lyckades mörka sina brister)

Jag TROR (utan att egentligen veta) att vi hade mycket bättre lager när vi hade allmän värnplikt, eftersom det gick åt enorma mängder ammunition enbart för att öva varje årskull, så att omsättningen var större, men det känns som att det är dags att fortifikationsverket pumpar vattnet ur några bergrum och börja bygga lager igen.

Sedan kanske man ska se över att starta egen tillverkning i stor skala, det vi inte förbrukar själva kommer det att finnas avsättning för hos andra som ska bygga lager, så ett par fabriker med 5X kapaciteten som behövs för Sverige i fredstid är motiverad att bygga, det går alltid att skala ner tillverkningen när lagren i Sverige och Europa är fyllda.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
I ljuset av det kan man ju fundera på hur tyskland tänkte, som visade sig ha ett par dagars förbrukning av ammunition i lager.

Jag har ingen aning om hur situationen såg ut i andra länder (inklusive Sverige) men eftersom det var Tyskland som togs upp som skräckexempel antar jag att dom var sämst (eller att dom andra länderna lyckades mörka sina brister)

Jag TROR (utan att egentligen veta) att vi hade mycket bättre lager när vi hade allmän värnplikt, eftersom det gick åt enorma mängder ammunition enbart för att öva varje årskull, så att omsättningen var större, men det känns som att det är dags att fortifikationsverket pumpar vattnet ur några bergrum och börja bygga lager igen.

Sedan kanske man ska se över att starta egen tillverkning i stor skala, det vi inte förbrukar själva kommer det att finnas avsättning för hos andra som ska bygga lager, så ett par fabriker med 5X kapaciteten som behövs för Sverige i fredstid är motiverad att bygga, det går alltid att skala ner tillverkningen när lagren i Sverige och Europa är fyllda.
Och se till att ha tillverkningen utspridd. Inte allt av en sort på samma ställe. Lägg gärna en 3-4 fabriker i Norrland, mitt ute i ingenstans.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och se till att ha tillverkningen utspridd. Inte allt av en sort på samma ställe. Lägg gärna en 3-4 fabriker i Norrland, mitt ute i ingenstans.

Ja, givetvis vill ju jag som norrlänning att vi bygger här uppe, men kanske inte vid gränsen då, utan gärna ganska långt ner i norrlands inland...

Det ska ta en stund att ta sig dit tänker jag

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, givetvis vill ju jag som norrlänning att vi bygger här uppe, men kanske inte vid gränsen då, utan gärna ganska långt ner i norrlands inland...

Det ska ta en stund att ta sig dit tänker jag
Jaoh, jag täntke att det skulle vara bra att ha några spridda center för produktion nära där vi kan få stora ingrepp på nationen från lede fi. Norra Sverige ligger nära Ryssland, så vi behöver lokal produktion av materiel där, och vi har ju extremt mycket av våra naturresurser där med så vi behöver en rejäl mängd försvar där.
Sedan kan vi lägga en del produktion i skåne och västmanland/södermanland av rent strategiska skäl och sprida lite mer över resten av riket.

Bygg dessutom lite kärnkraftverk på samma ställen (utom möjligtvis norrland) och gör de olika geografiska områdena energioberoende av varandra.
Mer jobb till alla, mer säkerhet till alla.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Just in time delivery är väl ett påfund dom började för ca 30 år sedan och sedan långsamt fått allt bredare tillämpning när folket som bestämmer tillsätts via nepotism och politisk tillhörighet så de saknar saknar omdöme och tänker inte längre än till nästa kvartalsrapport.

Så ja, det var nog betydligt bättre beredskapslager för 30 år sedan innan den religionen hade fått allt för stor utbredning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jaoh, jag täntke att det skulle vara bra att ha några spridda center för produktion nära där vi kan få stora ingrepp på nationen från lede fi. Norra Sverige ligger nära Ryssland, så vi behöver lokal produktion av materiel där, och vi har ju extremt mycket av våra naturresurser där med så vi behöver en rejäl mängd försvar där.

Det är ju lite avvägning där, det är ju bra om det tar en stund för lede FI att ta sig till/ta över/slå ut produktionen också.

Jag tror mer på att ha produktionen skyddad med lager närmare en eventuell front.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, det har jag med tyckt i ett par årtionden. Europa i stort behöver bygga ett våldskapital för att försvara sig självt mot yttre makter, och samtidigt göra sitt bästa för att förbli, eller större usträckning bli, en plats av frihet.
Enda problemet är att Tysken med flera är så förbenat auktoritär, så "en plats av frihet" har nog seglat för länge sedan.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Enda problemet är att Tysken med flera är så förbenat auktoritär, så "en plats av frihet" har nog seglat för länge sedan.
Ja. om inte annat så bevisade ju covidkrisen att i stort sett hela europa är fullt av garderobsfascister som inget hellre vill än att låsa in befolkningen.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Just in time delivery är väl ett påfund dom började för ca 30 år sedan och sedan långsamt fått allt bredare tillämpning när folket som bestämmer tillsätts via nepotism och politisk tillhörighet så de saknar saknar omdöme och tänker inte längre än till nästa kvartalsrapport.

Så ja, det var nog betydligt bättre beredskapslager för 30 år sedan innan den religionen hade fått allt för stor utbredning.
Just in time måste vara något av det mest idiotiska, inte bara inom försvaret. Det är egentligen bara försvarbart med färskvaror.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning