Ska man vara orolig för Ryssland?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja. om inte annat så bevisade ju covidkrisen att i stort sett hela europa är fullt av garderobsfascister som inget hellre vill än att låsa in befolkningen.
Precis.
Även om framförallt Tyskland varit inne på den linjen betydligt löbgre än Covid varit en term i folkmun.
Gamla ränder sitter i så att säga?

Enda anledningen till att försvara Europa över huvud taget är ju att Ryssland om möjligt är ett eller två steg ännu mer åt helvete.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska vi komma igång så blir det nog att utnyttja de industrier som finns idag.
Om det finns några ?
När jag var på skolklassens studiebesök på Nymans Verkstäder i Uppsala som tillverkade Crecent cyklar så var det lådor / pallar med 8 cm granatkastar granater överallt.
Jag minns faktiskt inte nått om cykelproduktionenen. (Jag minns det jag inte väntade få se !)
Men ett stort krux är att med dagens energipriser har nån Tysk sagt att Tyskland är slut som industrination och det är väl inte bättre med Sverige.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Just in time måste vara något av det mest idiotiska, inte bara inom försvaret. Det är egentligen bara försvarbart med färskvaror.

Ja. Det fungerar matematiskt i huvudet på en massa teoretiker.

Och i praktiken fungerar det bra fram tills något skiter sig och den dagen eller dagarna förlorar man flera gånger mer än man sparat i lagerkostnader.

Dessutom så har ibland leverantören ett lager istället med lagerkostnader som leverantören naturligtvis lägger ovanpå priset. Så det är inte ens säkert att det gjordes någon besparing från första början, lagret kanske bara flyttades längre bort från produktionen.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja. Det fungerar matematiskt i huvudet på en massa teoretiker.

Och i praktiken fungerar det bra fram tills något skiter sig och den dagen eller dagarna förlorar man flera gånger mer än man sparat i lagerkostnader.

Dessutom så har ibland leverantören ett lager istället med lagerkostnader som leverantören naturligtvis lägger ovanpå priset. Så det är inte ens säkert att det gjordes någon besparing från första början, lagret kanske bara flyttades längre bort från produktionen.
Nej det gör sällan någon besparing, om man inte hyr en vansinnigt dyr per kvadratmeter lokal i gamla stan eller något.

Senaste tiden så har varulager på icke-färskvaror rent av kunnat vara en bättre investering än det mesta.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Hur sjutton menar du nu?
Menar du att Zelensky har något val?
Borde dom bara lägga sig ner och låta sig invaderas av ryssen och bli etniskt rensade?
Har du samma tankar kring annat. Du borde inte opponera dig om du blir rånad för dom förtjänar att få din mobil och dina pengar samt betalkort???
Borde våldtäcktsoffret bara slappna av för att våldtäktsmannen ju förtjänar sig ett ligg?

Du borde nog verkligen tänka över hur din moraliska kompass fungerar anser jag.
Ukraina blir attackerade av ryssland och har all rätt att försvara sig. Felet är helt och hållet på Putins sida som väljer att starta kriget.
På samma sätt som det var putins fel att dom invaerade Krim samt att dom varit in och härjat i diverser före detta sovjetstater de senaste åren.
Han behöver fan lära sig att det inte är OK att bara ta det som är någon annans. På samma sätt som alla andra tjuvar behöver lära sig det.

Eller tycker du bara synd om tjuven som snor din hoj? För det är ju lite samma sak. Han tar ju bara något som tillhör någon annan. I det fallet dig.
Zelensky hade ett val. Ryssland hade som önskemål att Ukraina skulle förbli ett vänskapligt sinnat land, och avstå från att närma sig EU och ett medlemskap i Nato. Ett Ukraina i Nato innebär amerikanska militära anläggningar vid Rysslands gräns, och kanske med tiden kärnvapen. Ett klart hot mot Rysslands frihet och suveränitet. Zelensky valde den andra vägen, som fattigt land väntar ekonomiskt stöd från EU och militära investeringar från Nato. Förståeligt, många hade valt samma väg. Enligt Putins sätt att se saken hade han dock ingen annan möjlighet än att ta kontrollen över Ukraina innan samarbetet med Nato blivit verklighet.

Putin är inte den första att invadera att annat land (finns en anna tråd om detta), men ingen har någonsin mötts av samma fördömanden, sanktioner och motåtgärder från omvärlden.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Zelensky hade ett val. Ryssland hade som önskemål att Ukraina skulle förbli ett vänskapligt sinnat land, och avstå från att närma sig EU och ett medlemskap i Nato. Ett Ukraina i Nato innebär amerikanska militära anläggningar vid Rysslands gräns, och kanske med tiden kärnvapen. Ett klart hot mot Rysslands frihet och suveränitet. Zelensky valde den andra vägen, som fattigt land väntar ekonomiskt stöd från EU och militära investeringar från Nato. Förståeligt, många hade valt samma väg. Enligt Putins sätt att se saken hade han dock ingen annan möjlighet än att ta kontrollen över Ukraina innan samarbetet med Nato blivit verklighet.

Putin är inte den första att invadera att annat land (finns en anna tråd om detta), men ingen har någonsin mötts av samma fördömanden, sanktioner och motåtgärder från omvärlden.
Du upprepar dig som en repig gammal grammofonskiva. Putin har ingen legitim rätt att lägga sig i vad Ukraina gör, och att kräva att alla länder ska lägga sig platt för hans vilja kommer inte att lösa någonting, han kommer bara flytta fram positionerna och kräva nästa steg så som han har gjort så många gånger förr. Kanske ryska trupper i alla grannländer för att "garantera fred och ordning"?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848

Du måste vara innehavare av en alldeles speciell sorts verklighetsförvrängare.
Det finns en hel del intressanta men inte särskilt trevliga analogier med ditt resonemang.
Men de flesta går ut på att den starkes rätt råder.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Du upprepar dig som en repig gammal grammofonskiva. Putin har ingen legitim rätt att lägga sig i vad Ukraina gör, och att kräva att alla länder ska lägga sig platt för hans vilja kommer inte att lösa någonting, han kommer bara flytta fram positionerna och kräva nästa steg så som han har gjort så många gånger förr.
Jag får upprepa mig igen: vilket europeiskt land har Putin invaderat tidigare?
Kanske ryska trupper i alla grannländer för att "garantera fred och ordning"?
Det är nog för sent för Putin. Alla grannländer har redan trupper från Nato.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag får upprepa mig igen: vilket europeiskt land har Putin invaderat tidigare?

Då upprepar jag mig igen
Georgien (2008), Moldavien (1992) och Ukraina(2014, 2022->) är väl alla europeiskas länder.

Det faktum att Putin lovade att inte invadera några veckor innan han invaderade, visar hur mycket det går att lita på din idol.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Du måste vara innehavare av en alldeles speciell sorts verklighetsförvrängare.
Det finns en hel del intressanta men inte särskilt trevliga analogier med ditt resonemang.
Men de flesta går ut på att den starkes rätt råder.
Den starkes rätt råder, det är alldeles riktigt. Och det gäller inte bara Ryssland. "Världen största demokrati" har en alldeles särskild förmåga att tala om för andra länder var skåpet ska stå. Det har många länder fått erfara. Nu för tiden gäller dock mest ekonomiska påtryckningar. Har man sådant inflytande på världsekonomin som USA behöver man inte invadera, man kan krossa ett land genom ekonomiska sanktioner.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Alla grannländer!? Har exempelvis Belarus/Vitryssland trupper från NATO. Det var mer än vad jag kände till.

Men de flesta andra länder västerut har NATO-trupp i sina länder. Som de själva har bjudit in. Man kan fundera varför det bjuder in trupp från NATO och inte från Ryssland. Nästan så man kunde tro att de ser Ryssland som ett hot, tycker du inte?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Man kanske har flyttat på Georgien sedan jag gick i skolan, på den tiden låg det i Asien.
Ukraina var det land vi diskuterade.
Det är ett s.k. transkontinentalt land som geografiskt ligger både i Europa och Asien, det mesta i Europa. Men ni kanske fick lära er annorlunda i öst?

According to this particular definition, Georgia is a transcontinental country with some of its northern portions (such as Kazbegi Municipality, Khevsureti, and Tusheti) geographically located in Eastern Europe, north of the Greater Caucasus Watershed, whereas the country's south is arguably in Asia. Due to historical, cultural, religious, and political reasons, the country is regarded as a European country.

Det var du själv som efterfrågade vilka europeiska länder som Ryssland hade invaderat. Får jag bara svara Ukraina då?

Noterar att du fortsätter ignorera Moldavien.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Man kanske har flyttat på Georgien sedan jag gick i skolan, på den tiden låg det i Asien.
Ukraina var det land vi diskuterade.
Georgien har alltid haft en del i Europa och är med i Europarådet, Eurocontrol och vill bli medlemmar i EU.
Moldavien är som sagt också Europeiskt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur många procent av Rysslands gräns är det NATO har omringat? Kan det vara 20%?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Hur fasiken menar du nu.
Du påstår alltså att Ryssland skall ha rätt att bestämma vad länder i deras omgivning tycker?
Ryssland har inte ett skit att göra med om Ukraina vill vara med i EU eller NATO.
Det är ju lika spåndumt som att påstå att om jag tycker att du har fel åsikt så har jag rätt att slå dig på käften och skjuta dig. Det är ju ett helt verklighetsfrånvänt synsätt som inte har någon som helst plats i dagens världsordning.
Eller anser du att Israel har rätt att bomba Sverige sönder och samman om dom så önskar för att regeringsföreträdare från Sverige tidigare uttryckt stöd för palestinierna?

Ukraina är ett eget land och dom har rätt att fatta beslut och ingå koalitioner eller bli medlemmar i vad dom vill utan att Ryssland ska lägga sig i det.
Det är ditt första grava fel.

Ditt andra fel är att påstå att det automatiskt skulle innebära militära natoinstallationer i Ukraina. Nato har inte massor med personal stationerad i alla länder som är med. Många länder har bara sin egna militära personal. Dom flesta länder i Nato har inte kärnvapen placerat hos sig heller.
Faktum är att innan Putler spårade ur totalt så hade Nato väldigt begränsad bemanning på de militära baser som var i närheten av ryssland och man hade inte några kärnvapen någonstans i närheten just för att undvika att provocera ryssarna.
Att tro att Nato skulle ha placerat kärnvapen i Ukraina är mer än lovligt korkat. Dom är mer än väl medvetna om att det skulle kunna leda till en situation liknande cubakrisen. Du borde läsa på om den.

Dessutom borde han ha kunnat räkna ut med röven och en krita att det beteende han uppvisat nu skulle leda till att sannolikheten för att länder som Finland och Sverige skulle tänka om angående medlemskap i Nato.

Det har dessutom resulterat i att NATO kraftigt ökat bemanningen och bestyckningen på ALLA natobaser som är i någorlunda närhet till Ryssland eftersom han visat sig vara så oberäknelig och verklighetsfrånvänd.

Den enda som eskalerar någon som helst konflikt är Putin. Det är han som är rövhålet som egentligen förtjänar att bli torterad till döds genom att bli hackad med sugrör.

Ukraina har full rätt att försvara sig mot ett totalt omotiverat angrepp.

Och vad gäller EU så är du helt ute och cyklar. EU är inte en militär sammanslutning. Det finns vissa avtal om gemensamt försvar men inget är i närheten av så konkret som NATO.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka