Ska man vara orolig för Ryssland?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det mesta av folket lever dock fortfarande, så mord är det ju inte. Ingenting tyder heller på att ryssarna vill fördriva ukrainarna från sitt land. Med FN:d definition av "folkmord" kan i stort sett vad som helst räknas dit.
"Att döda medlemmar av gruppen
Att tillfoga medlemmar av gruppen svår kroppslig eller själslig skada
Att uppsåtligen påtvinga gruppen levnadsvillkor, som är avsedda att medföra dess fysiska undergång
Att genomföra åtgärder, som är avsedda att förhindra födslar inom gruppen
Att med våld överföra barn från gruppen till annan grupp."

Notera särskilt punkt 2. "Att tillfoga medlemmar av gruppen svår kroppslig skada". Vilket krig, eller annat aktivitet hör inte dit? Enligt FN:s definition är i stort sett allting "folkmord".
Du har nog blandat ihop lite äpplen och päron här.
Krig är inte med nödvändighet folkmord eftersom det i krig är tillåtet att skjuta mot motståndarens beväpnade styrkor.
däremot blir det folkmord när man kidnappar barn och flyttar dom till andra änden av ryssland.
Det blir också folkmord när man skjuter civila och bombar områden där det bara finns civila. Exempelvis teatern i Mariupol. Detta är för övrigt ett krigsbrott oavsett om det skulle räknas som folkmord eller inte.

Ryssarna gör flera av sakerna på din lista i syfte att försöka utrota den ukrainska identiteten vilket faktiskt per definitionen du hänvisar till innebär att dom gör sig skyldiga till folkmord.

Du kanske borde läsa på lite om vad ryssarna försöker åstadkomma i Ukraina innan du uttalar dig igen för dina medvetna ignoreranden av fakta gör tyvärr bara att du framstår som en ,förvisso ohyggligt inneffektiv, opinionsbildare avlönad av Putin.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Halva Ukraina är rysktalande, den östra delen framförallt. Där består befolkningen till hälften av ryssar, på Krim nästan bara ryssar. Judarna har stort inflytande i de västra delarna.
Jag vet inte hur utbredd nazismen är i Ukraina, eller vad Putin har med det att göra ö h t. Det är antagligen bara något han hittat på som ursäkt för att invadera. Jag förstår Putins tankar om Nato, men talet om nazister verkar mest tramsigt.
Likväl så är det långt ifrån någon majoritet av de rysktalande som önskar tillhöra ryssland. Dom flesta är väldigt nöjda med att vara ukrainare enligt vad det verkar. I synnerhet som den absoluta majoriteten av dom är villiga att ta till vapen för att försvara Ukraina från ryssen.

Vad gäller nazismen i Ukraina så är den inte större där än någon annanstans. Ukraina försvarade sig under mycket stor blodspillan mot nazityskland så jag har svårt att se att dom skulle vara speciellt mycket mer nazistiska än polackerna exempelvis.

Att Putin kan tycka att det vore jobbigt med att få fler natomedlemmar längs sina gränser förstår jag men han har likväl ingen som helst rätt att invadera ett land för att dom fattar beslut som han inte tycker om.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag lyckas verkligen inte nå fram. Allt man kan läsa om Ryssland visar på en ökad levnadsstandard och en ganska nöjd befolkning. Alla man diskuterar med tror sig dock veta att det i själva verket är som i gamla Sovjetunionen: tomt i butikerna, allt är förbjudet, fattigt och skitigt, trångbott och eländigt. Titta på valfritt reportage från Ryssland, det ser ut som en gata i Stockholm. Folk är välklädda och går och shoppar och tar en latte.
Om någon vill fördjupa sig lite i verkligheten som omväxling så kan jag rekommendera en lättläst bok, skriven av erfaren Rysslandsjournalist: "Putins folk" av journalisten och författaren Kalle Kniivilä.
Han har rest runt i Ryssland och intervjuat vanliga ryssar, som här får komma till tals. Allt är inte rosenrött, men betydligt bättre än de flesta tror.

Sen har vi andra pålitliga utsagor:
"När den ryska ekonomin förbättrades efter millennieskiftet började levnadsstandarden stiga. Ryssland är idag ett tryggare och bekvämare land att leva i för majoritetsbefolkningen men klyftorna i samhället är stora"
(utrikespolitiska institutet)
Nja. Rysslands BNP är ca 3 ggr Sveriges (627 438 miljoner USD mot 1 775 800 miljoner USD) men dom är nästan 15 ggr så många invånare (10 miljoner mot 146 miljoner). Så det är inte direkt något högt välstånd.
Dessutom är välståndet ohyggligt ojämlikt fördelat. En väldigt liten elit har i stort sett alla pengar och i stora delar av landet så saknas i många fall tillgång till både rinnande vatten, el och avlopp. Om det är välstånd för dig så förklarar den en hel del av det du påstår.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Nja. Rysslands BNP är ca 3 ggr Sveriges (627 438 miljoner USD mot 1 775 800 miljoner USD) men dom är nästan 15 ggr så många invånare (10 miljoner mot 146 miljoner). Så det är inte direkt något högt välstånd.
Dessutom är välståndet ohyggligt ojämlikt fördelat. En väldigt liten elit har i stort sett alla pengar och i stora delar av landet så saknas i många fall tillgång till både rinnande vatten, el och avlopp. Om det är välstånd för dig så förklarar den en hel del av det du påstår.
Det är inget specifikt för Ryssland, utan så ser det ut i hela världen.
"2019 ägde den rikaste procenten av världens befolkning 45 procent av det samlade privatkapitalet, medan den fattigare halvan ägde 1 procent"
Även i Sverige finns samma tendens:
"I Sverige har den rikaste procentens andel av landets samlade privata förmögenheter ökat kraftigt sedan 1980, då klyftorna var som minst, till omkring 25 procent idag"

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
TV4 Nyheterna idag: Ryssarna har kört fast ordentligt i Bachmut och lider stora förluster. 1100 döda ryska soldater de senaste dagarna. Och det måste ju vara sant, för detta lästes upp för tv direkt av Zelensky(!). (Det är tydligen därifrån alla fakta om kriget kommer...)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ryssarna har malt på mot Bakmuth i månader nu, dom har förlorat ~1000 soldater om dagen* dom senaste två dagarna, innan det var det strax under det per dag.
(jag har inte sett han som rapporterar glidande medelvärde över 7 dagar på twitter på senaste tiden, annars är det ett bra mått)

Om inte det är att ha kört fast vet inte jag

*I hela Ukraina, men en stor del just runt Bakmuth eftersom det är där dom intensivaste striderna är.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ryssarna har malt på mot Bakmuth i månader nu, dom har förlorat ~1000 soldater om dagen* dom senaste två dagarna, innan det var det strax under det per dag.
(jag har inte sett han som rapporterar glidande medelvärde över 7 dagar på twitter på senaste tiden, annars är det ett bra mått)

Om inte det är att ha kört fast vet inte jag

*I hela Ukraina, men en stor del just runt Bakmuth eftersom det är där dom intensivaste striderna är.
Dessutom börjar Ukraina rusta upp för ett motangrepp på Wagner där. Det lär bli en intressant händelse. Trots allt negativt om hur Ukraina inte har vettiga strategier så har de ändå lyckats riktigt bra när de gjort sina motangrepp.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Dessutom börjar Ukraina rusta upp för ett motangrepp på Wagner där. Det lär bli en intressant händelse. Trots allt negativt om hur Ukraina inte har vettiga strategier så har de ändå lyckats riktigt bra när de gjort sina motangrepp.
Wagner är väl dessutom i en intern maktstrid där resurser flyttas över till den ordinarie armén som inte har samma närvaro i Bakhmut. Är ju inte en nackdel att fienden slåss internt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Wagner är väl dessutom i en intern maktstrid där resurser flyttas över till den ordinarie armén som inte har samma närvaro i Bakhmut. Är ju inte en nackdel att fienden slåss internt.
Jag skulle vara försiktig med att lita för mycket på det. Det kan mycket väl vara en misinformationskampanj för att locka ett anfall där de är starka.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skulle vara försiktig med att lita för mycket på det. Det kan mycket väl vara en misinformationskampanj för att locka ett anfall där de är starka.

Nja, det är väl ganska väl bekräftat att det har skitit sig, både från uttalanden, men även från tillfångatagna soldater, avlyssning och annan intel...

Ukrainska militären lägger pussel för att inte luras av enskilda planterade pusselbitar.

I dag såg jag en film på twitter där Ukraina rensade Wagner i grop, dom hade ingenting att sätta emot med annat än handeldvapen, inga pansarskott eller granater alls, och inget understöd från bakre linjer heller.

Så ammunitionsbristen är nog ett solklart faktum

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Nja, det är väl ganska väl bekräftat att det har skitit sig, både från uttalanden, men även från tillfångatagna soldater, avlyssning och annan intel...

Ukrainska militären lägger pussel för att inte luras av enskilda planterade pusselbitar.

I dag såg jag en film på twitter där Ukraina rensade Wagner i grop, dom hade ingenting att sätta emot med annat än handeldvapen, inga pansarskott eller granater alls, och inget understöd från bakre linjer heller.

Så ammunitionsbristen är nog ett solklart faktum
Vi får se när motoffensiven kommer. Men Ryssland har ju inte direkt spenderat det gångna året med att visa sig ens lite strategiskt kapabla så det är ju inte omöjligt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi får se när motoffensiven kommer. Men Ryssland har ju inte direkt spenderat det gångna året med att visa sig ens lite strategiskt kapabla så det är ju inte omöjligt.

Nej, ryzz soldaterna sköt så fort dom kunde med sina artilleripjäser, för att när ammunitionen var slut fick dom gå och spela poker.
Dom riktade bara in grovt i rätt riktning och öste på, nu kommer inga fler lastbilar med ammunition och nu kan dom inte skjuta ens om dom får målkordinater.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Nej, ryzz soldaterna sköt så fort dom kunde med sina artilleripjäser, för att när ammunitionen var slut fick dom gå och spela poker.
Dom riktade bara in grovt i rätt riktning och öste på, nu kommer inga fler lastbilar med ammunition och nu kan dom inte skjuta ens om dom får målkordinater.

En annan rolig detalj med det galna artilleriet i början är att pjäserna inte var designade för det så även pjäserna tog slut och behövde nya pipor och andra mer eller mindre slitdelar. Delar som Ryssland inte har på lager.
Så det kan gå när man inte kämpar mot en hoper stenåldersbönder.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En annan rolig detalj med det galna artilleriet i början är att pjäserna inte var designade för det så även pjäserna tog slut och behövde nya pipor och andra mer eller mindre slitdelar. Delar som Ryssland inte har på lager.
Så det kan gå när man inte kämpar mot en hoper stenåldersbönder.

Dom har ju även använt sina stridsvagnar som artilleri och nött ut eldrören
(eldröret på en stridsvagn är inte designat för att skjuta speciellt många skott i strid)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ja det är lite VM i att använda vapen till fel saker. Stridsvagnar som artilleri. Luftvärnsrobotar som artilleri vilket fungerar, men roboten är onödigt dyr och målsökarn blir ganska dum. Kärnvapenrobotar som artilleri med stridsspets utbytt mot cementklump. Ja så även manskapet som mänsklig mur/minröjning etc.

Känns hela tiden som de jobbar just för att få NÅGOT gjort för stunden än vad som långsiktigt är bra. Men de har ju vunnit några meter i Bakhmut... till en enorm kostnad i liv och materiel.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag skulle inte bli allt för förvånad om de snart använder manskapet som artilleri i brist på granater ?
På medeltiden slängde man död boskap in över befästningar för att sprida smitta. Snart har ryzzen utvecklats till den nivån.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
På medeltiden slängde man död boskap in över befästningar för att sprida smitta. Snart har ryzzen utvecklats till den nivån.
Jag är hyfsat säker på att det gjorts mer nyligen, fast inte med en trebuchet då.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ryzzarna som inte tar hand om och begraver sina döda kommer snart att få problem med sjukdomar, tyvärr kommer väl Ukraina att få städa upp smitthärden sen.
Ryssarna körde ju fram en massa fältkrematorier innan kriget, fungerar inte dom heller?

Jag läste just på SVT/Västerbotten om att kyrkan hade krigsplacerat en massa personal för att kunna sköta sina uppgifter (främst begravningar) och köpt in en åker vid kyrkan i vännäsby där dom skulle kunna begrava 2000 personer.
Man hade även köpt in ett kol-lager för att kunna tina tjälen ur backen.

I krigstid tycker jag man ska kremera, det tar mindre plats, och tar definitivt död på sjukdomar som kropparna kan sprida.
Begraver man finns det en viss risk att det lakas ur ner i dricksvatten.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är inget specifikt för Ryssland, utan så ser det ut i hela världen.
"2019 ägde den rikaste procenten av världens befolkning 45 procent av det samlade privatkapitalet, medan den fattigare halvan ägde 1 procent"
Även i Sverige finns samma tendens:
"I Sverige har den rikaste procentens andel av landets samlade privata förmögenheter ökat kraftigt sedan 1980, då klyftorna var som minst, till omkring 25 procent idag"

Principen i den strukturen finns överallt ja. Men ojämlikheten är betydligt större i Ryssland än den överväldigande majoriteten av alla länder. Och inget annat civiliserat land med demokratiskt styre har i närheten av samma ojämlikhet som ryssarna har.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år