Ska man vara orolig för Ryssland?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Föga förvånande att Kina ligger hög(s)t där. Lite intressant skulle det vara att se om Ryssland kan ha klättrat en del från 21 som den datan var tagen från till 22 när kriget drogs igång.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så kan det gå när man släpper hem folk som har rekryterats och tjänstgjort i straffbataljoner

"Murder, alcohol and prostitutes: Wagner convicts pardoned by Putin return to terrorise home towns
Violent criminals who served with the notorious Russian militia in Ukraine are terrorising the communities they return to"

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hur är livet i de ockuperade områdena (eller "befriade områdena" som vissa här vill hävda)?

"Maryna didn’t need to see the faces of the soldiers who had kidnapped her.
Even though they put a woven bag on her head, she already knew some of them by voice.

They had come to her house before, to ask questions about the residence and “stuff their faces” with apples she had sitting on her windowsill.
When they demanded $1,000 to allow her to keep the old car she and her husband used to drive on her farm, she agreed, thinking they would leave her alone after that.
Except, they didn’t. Seven soldiers, who used to roam her village near Melitopol, came knocking at her door that one September morning"

"As in all occupied territories, Russian rubles replaced Ukrainian hryvnias as the main currency. It’s forbidden to speak Ukrainian, and a Russian curriculum replaced the Ukrainian one in schools."

"While some residents collaborate with the occupiers, most of them “sit in silence, waiting for (Ukrainian) victory,” Anastasia said."

"Russians use vacated houses and apartments to reward collaborators, said Sasha, another resident who had to flee Russian torture.
Some troops go as far as taking entire nearby villages, telling residents they have “one day to pack up and leave,” Fedorov said.
They use the empty houses to quarter their troops or the soldiers’ families brought in from Russia.
“They call it ‘nationalization,”"

"Men between 20 and 50 are subjected to forced conscription to Russia’s army to fight against Ukraine, even if they are Ukrainian. Locals who refuse conscription are tortured."

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Du tycks ha rätt. Kina och USA i täten. Det trodde jag inte.

Och då har Kina 1,6 miljarder invånare jämfört med 330 miljoner i USA. Ryssland är LÅNGT ner i listan. Vilket man inte får intrycket av det heller när man läser media. Lilla Nederländerna hamnar högt upp sett till att dom bara är 17 miljoner trots att dom inte ligger så högt….

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Hur är livet i de ockuperade områdena (eller "befriade områdena" som vissa här vill hävda)?

"Maryna didn’t need to see the faces of the soldiers who had kidnapped her.
Even though they put a woven bag on her head, she already knew some of them by voice.

They had come to her house before, to ask questions about the residence and “stuff their faces” with apples she had sitting on her windowsill.
When they demanded $1,000 to allow her to keep the old car she and her husband used to drive on her farm, she agreed, thinking they would leave her alone after that.
Except, they didn’t. Seven soldiers, who used to roam her village near Melitopol, came knocking at her door that one September morning"

"As in all occupied territories, Russian rubles replaced Ukrainian hryvnias as the main currency. It’s forbidden to speak Ukrainian, and a Russian curriculum replaced the Ukrainian one in schools."

"While some residents collaborate with the occupiers, most of them “sit in silence, waiting for (Ukrainian) victory,” Anastasia said."

"Russians use vacated houses and apartments to reward collaborators, said Sasha, another resident who had to flee Russian torture.
Some troops go as far as taking entire nearby villages, telling residents they have “one day to pack up and leave,” Fedorov said.
They use the empty houses to quarter their troops or the soldiers’ families brought in from Russia.
“They call it ‘nationalization,”"

"Men between 20 and 50 are subjected to forced conscription to Russia’s army to fight against Ukraine, even if they are Ukrainian. Locals who refuse conscription are tortured."

Kiev Independent? Det finns orsaker till att jag aldrig använder ryska källor.

Östra Ukraina har 70 % ryssar boendes där och dom har genomlidit ett 8-årigt inbördeskrig som Porochenko drog igång efter statskuppen utan att du brytt dig ett skit. Donbass har inte anfallit någon. Dom har inte rört sig ur fläcken. Sedan förra våren, några månader efter att Ryssland gick in och rensade ut bland nazzebataljonerna, återgick det till att skydda Donbass. Det är framförallt där som striderna fortfarande utspelar sig förutom attacker på framförallt militär infrastruktur.

Sluta upp att se allt så svart/vitt. Ingenting är svart/vitt. Det finns en annan sida här också. Västs propaganda är sjuk där tom Wikipedia raderade artikeln om Änglarnas Allé i Donetsk för att dölja skiten USA stött.

Det här är det enda som ligger uppe idag. Sjukt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kiev Independent? Det finns orsaker till att jag aldrig använder ryska källor.

Östra Ukraina har 70 % ryssar boendes där och dom har genomlidit ett 8-årigt inbördeskrig som Porochenko drog igång efter statskuppen utan att du brytt dig ett skit. Donbass har inte anfallit någon. Dom har inte rört sig ur fläcken. Sedan förra våren, några månader efter att Ryssland gick in och rensade ut bland nazzebataljonerna, återgick det till att skydda Donbass. Det är framförallt där som striderna fortfarande utspelar sig förutom attacker på framförallt militär infrastruktur.

Sluta upp att se allt så svart/vitt. Ingenting är svart/vitt. Det finns en annan sida här också. Västs propaganda är sjuk där tom Wikipedia raderade artikeln om Änglarnas Allé i Donetsk för att dölja skiten USA stött.

Det här är det enda som ligger uppe idag. Sjukt.
Jag är fullt medveten om att Kyiv Independent är på Ukrainas sida i konflikten. De är ju en ukrainsk tidning liksom. De har ju dock intervjuat personer som tagit sig därifrån.
Men du berättar den ryska varianten hela tiden där Ryssland inte gjort något fel utan var tvungna att göra alla saker de gör.
Och du använder ryska narrativ hela tiden även om du inte vill erkänna. Sen letar du upp knäppgökar som stödjer dem.
Som Lauren med rymdfarkoster och chemtrails. Du spammar även med artiklar som inte stödjer det du säger i inläggen och hoppas på att man inte läser artiklarna.

Vad vill du få fram med länken till den svenske nazisten som du kör på repeat?
Det är ingen som förnekar att han är nazze eller att det har rest ned ett 40-50-tal svenskar med klart högerextrema åsikter till Ukraina under 2014.
Vill du sprida den ryska desinformation att alla ukrainare därmed är nazister och bör utplånas?
Berätta och utveckla gärna vad du tycker i den frågan.

Sen ser jag att du inte förstår hur Wikipedia fungerar och att de skulle ingå i en konspiration mot Ryssland ?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Jag är fullt medveten om att Kyiv Independent är på Ukrainas sida i konflikten. De är ju en ukrainsk tidning liksom. De har ju dock intervjuat personer som tagit sig därifrån.
Men du berättar den ryska varianten hela tiden där Ryssland inte gjort något fel utan var tvungna att göra alla saker de gör.
Och du använder ryska narrativ hela tiden även om du inte vill erkänna. Sen letar du upp knäppgökar som stödjer dem.
Som Lauren med rymdfarkoster och chemtrails. Du spammar även med artiklar som inte stödjer det du säger i inläggen och hoppas på att man inte läser artiklarna.

Vad vill du få fram med länken till den svenske nazisten som du kör på repeat?
Det är ingen som förnekar att han är nazze eller att det har rest ned ett 40-50-tal svenskar med klart högerextrema åsikter till Ukraina under 2014.
Vill du sprida den ryska desinformation att alla ukrainare därmed är nazister och bör utplånas?
Berätta och utveckla gärna vad du tycker i den frågan.

Sen ser jag att du inte förstår hur Wikipedia fungerar och att de skulle ingå i en konspiration mot Ryssland

Du har ju inte ens förstått vad jag säger. Jag stödjer inte att Ryssland gick in. Jag stödjer definitivt inte USA’s och NATOS agerande innan, under och efter statskuppen. Jag stödjer INTE hur Porochenko införlivade nazzarna i Ukrainas Nationalgarde och skickade dom till Donbass för att ha ihjäl 15.000 civila under 8 års tid. Jag stödjer INTE statskuppen. ”Oppositionen” skulle dragit igång en presidentvalskampanj istället för en statskupp 8 månader innan nästa demokratiska presidentval. Jag stödjer INTE att varesig Porochenko eller Zelensky uppfyllt Minsk-fördragen trots att man skrivit under. Det är i princip enbart NATO-länderna som stödjer det som skett i Ukraina. Resten av planeten gör det inte. USA håller på att sabba Europas ekonomi i sitt tvingande agerande. Europa måste gå sin egen väg. Utan USA. Det är vad jag tycker. För USA är världsledande när det kommer till destabiliserande av andra länder och krig. Zelensky skrev om lagarna gällande utländskt ägande av ukrainska företag, odlingsbar mark etc när han blev president. Det rejält ökade utländska ägandet har enbart gått till USA. Det är så Zelensky betalar för all ”hjälp” från USA. När Ukraina väl vaknar upp efter att allt detta är över kommer inte vinster vara kvar i landet längre i tillräcklig utsträckning. Om nu inte en framtida ukrainsk regering tvångsinlöser allt igen….. Vilket jag hoppas kommer hända för Ukrainas bästa. För helvete, Biden tillsatte tom sin egen helt inkompetenta knarkson i Ukrainas största energibolag 2014.

Där har du lite mer Kreml-propaganda. Joe Biden skärpte lagarna rejält när det kommer till droger men hans egen son fick hålla på hur mycket han ville. Och sen satte han honom i styrelsen i Ukrainas största energibolag. Nepotism funkar bevisligen.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Måste faktiskt bryta ut det där ur ditt inlägg.
Säger du att Ryssland och/eller milisgrupperna från Donbass bara riktar in sina attacker på militär infrastruktur?
Låt oss höra din åsikt här....

……sen Ryssland gick in förra året och framförallt sen man åter igen återgick till att skydda Donbass sen maj/juni förra året, Ja…..

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Säger du att Ryssland och/eller milisgrupperna från Donbass bara riktar in sina attacker på militär infrastruktur?

Och milisgrupperna i Donbass har aldrig någonsin attackerat resterande Ukraina. Dom har försvarat sina hem och inte rört sig ur fläcken. Det är dom ukrainska nazzebataljonerna som har varit den anfallande parten gällande det 8-åriga inbördeskriget mot Donbass. Det kan ju omöjligt ens du förneka.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj

Läs. NY Mag om Europa och västvärlden. BRICS drar ifrån. Europa förlorar rejält….. USA likaså. När Kina fredsmäklar och gör det bra gällande flera konflikter som USA skapat och USA fortsätter att hota och säga Nej till fred… Och Ryssland säljer sin energi till andra delar av klotet istället. HUR tror du att detta kommer sluta? BRICS och andra länder på planeten är inga dumskallar. Kina håller på att dra delar av Afrika ur fattigdom när vi istället utnyttjat kontinenten helt för egen vinning. Tom Saudiarabien överger USA. Kina lyckades mäkla gällande Jemen. Det kriget verkar vara löst nu. Och vad har västvärlden lyckats med? Absolut ingenting och dom enda som sätter ner foten rejält i Europaparlamentet är irländarna. EU borde stampat ner foten omedelbart när Nuland sa ”Fuck the EU”. Redan där visste vi att USA tänkte utnyttja Europa för egen vinning, för helvete.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Du har ju inte ens förstått vad jag säger. Jag stödjer inte att Ryssland gick in. Jag stödjer definitivt inte USA’s och NATOS agerande innan, under och efter statskuppen. Jag stödjer INTE hur Porochenko införlivade nazzarna i Ukrainas Nationalgarde och skickade dom till Donbass för att ha ihjäl 15.000 civila under 8 års tid. Jag stödjer INTE statskuppen. ”Oppositionen” skulle dragit igång en presidentvalskampanj istället för en statskupp 8 månader innan nästa demokratiska presidentval. Jag stödjer INTE att varesig Porochenko eller Zelensky uppfyllt Minsk-fördragen trots att man skrivit under. Det är i princip enbart NATO-länderna som stödjer det som skett i Ukraina. Resten av planeten gör det inte. USA håller på att sabba Europas ekonomi i sitt tvingande agerande. Europa måste gå sin egen väg. Utan USA. Det är vad jag tycker. För USA är världsledande när det kommer till destabiliserande av andra länder och krig. Zelensky skrev om lagarna gällande utländskt ägande av ukrainska företag, odlingsbar mark etc när han blev president. Det rejält ökade utländska ägandet har enbart gått till USA. Det är så Zelensky betalar för all ”hjälp” från USA. När Ukraina väl vaknar upp efter att allt detta är över kommer inte vinster vara kvar i landet längre i tillräcklig utsträckning. Om nu inte en framtida ukrainsk regering tvångsinlöser allt igen….. Vilket jag hoppas kommer hända för Ukrainas bästa. För helvete, Biden tillsatte tom sin egen helt inkompetenta knarkson i Ukrainas största energibolag 2014.

Där har du lite mer Kreml-propaganda. Joe Biden skärpte lagarna rejält när det kommer till droger men hans egen son fick hålla på hur mycket han ville. Och sen satte han honom i styrelsen i Ukrainas största energibolag. Nepotism funkar bevisligen.
Jag bara väntade på att du skulle dra upp Hunter Biden. Han är en liten bifigur och har inte haft någon som helst påverkan på konflikten som råder.
Om du hade dragit upp Manafort så hade det visat att du åtminstone har läst på och kunnat blicka upp ovanför den propagandan som som sprids från Ryssland. Men icke.
Men det är klart Manafort var ju styrd av pengar som kom från Ryssland genom Putinvänliga oligarker, så jag förstår att du inte vill prata om det.

Sen är din historieskrivning över vad som skett innan fortfarande fel och ett simpelt försök att legitimera Rysslands anfallskrig mot ett grannland.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
……sen Ryssland gick in förra året och framförallt sen man åter igen återgick till att skydda Donbass sen maj/juni förra året, Ja…..

Och milisgrupperna i Donbass har aldrig någonsin attackerat resterande Ukraina. Dom har försvarat sina hem och inte rört sig ur fläcken. Det är dom ukrainska nazzebataljonerna som har varit den anfallande parten gällande det 8-åriga inbördeskriget mot Donbass. Det kan ju omöjligt ens du förneka.
Milisgrupperna från Donbass var bland de första att rulla över från ockuperat område in i Ukraina och strider fortfarande för fullt mot Ukraina i princip överallt.
Så det du påstår att de bara stått stilla och försvarat ockuperat område är falskt. En ren lögn faktiskt.
Sen att de bara skulle rikta in sig på militära mål är också en väldigt stor lögn.
Mellan tummen och pekfingret är väl målen 25-50% militära och resten är rent civila.
Det finns hur många bilder/videos/ögonvittnesskildringar där man siktat på civila byggnader/människor/infrastruktur.
Så även där framför du en ren lögn.

Helt ärligt, du kan inte vara så hjärntvättad av den ryska propagandan att du seriöst tror på det du skriver?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Milisgrupperna från Donbass var bland de första att rulla över från ockuperat område in i Ukraina och strider fortfarande för fullt mot Ukraina i princip överallt.
Så det du påstår att de bara stått stilla och försvarat ockuperat område är falskt. En ren lögn faktiskt.
Sen att de bara skulle rikta in sig på militära mål är också en väldigt stor lögn.
Mellan tummen och pekfingret är väl målen 25-50% militära och resten är rent civila.
Det finns hur många bilder/videos/ögonvittnesskildringar där man siktat på civila byggnader/människor/infrastruktur.
Så även där framför du en ren lögn.

Helt ärligt, du kan inte vara så hjärntvättad av den ryska propagandan att du seriöst tror på det du skriver?

Det stämmer över huvudet taget inte. Jobbar du för svenska militären till vardags eller? Nu ska jag köra motorcykel. Tjo.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
? det är annat än Hammarby - Djurgården, det här.
Skoja inte. Söndagsunderhållning :rofl

Mera seriöst för den som nu faktiskt är intresserad av vad som ledde till att Ukraina befinner sig där de gör just nu så kan jag rekommendera denna "lilla" text.
Den är ganska lång, men väldigt läsvärd och kan bidra till lite förståelse om vad som skett i bakgrunden senaste 10-15 åren.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Liten fråga i erat dividerande.

Sa inte tjejenerna för någon månad sedan att rysland måste splittras till dom länder som var innan ussr.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
rysland måste splittras till dom länder som var innan ussr
Det skulle jag vilja se. För att Soviet, som imperiet tidigare kallades, åt ju upp grannländerna som potatis med smör, bara för att dom kunde och ville expandera. Det var ju inte direkt som förenta staterna som endast åt upp dom gamla indianerna efter att ha raderat 90% av stammarna först med små förkylningar.

.. det var i och för sig mycket krigande i USA med mellan fransmän, holländare, tyskar och spaniorer. Nej, fred är som saffran, finns väldigt lite av det i världen.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det stämmer över huvudet taget inte.
Jo det gör det.
Större delen av miliserna intergrerades tidigt in i ryska armen under egna kårer som sedermera rullade in i Ukraina och på vissa ställen fortfarande befinner sig där. Därtill så har det genomförts ganska många tvångsmobiliseringar av invånare i de ockuperade områdena och dessa har sedan skickat till alla fronter som ren kanonmat. Förlusterna bland de tvångsmobiliserade uppgick vid årsskiftet någonstans kring 50% och lär vara högre nu.
Numera är alla fd. miliser underställda ryska armen och verkar där ryska armen vill att de skall verka.

Kollar man på vilka de olika miliserna från de ockuperade områdena var så finns bland annat Varyag Battalion. Det är en nazistisk bataljon på den ryska sidan ledd av nazisten Alexander Matyushin.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kollar man på vilka de olika miliserna från de ockuperade områdena var så finns bland annat Varyag Battalion. Det är en nazistisk bataljon på den ryska sidan ledd av nazisten Alexander Matyushin.
Klassisk rysk doktrin. Skull på (input passande narrativ). Gör sedan lika själv, åter igen skyll på någon annan som gör så. Repeat.

Om det är nazzar(Wagner nerlusade med), uran i stridsvagnsammunition eller övergrepp… så vet man att ryssen tar det till next lever själv..

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år