Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är bara den första som är realistisk. De två övriga hade antingen orsakat mer skada eller skjutits ned.

Det är ju såhär Ryssland jobbar. Och alltid har jobbat. Och ändå går folk på det. Lögn är en del av systemet.
Eller så är det du som går på det, det ligger i sakens natur att inte veta när man är lurad, det samma gäller förstås mig.

Dock har ju du lurats återkommande gånger vilket jag inte har så jag har tolkningsföreträde. ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Eller så är det du som går på det, det ligger i sakens natur att inte veta när man är lurad, det samma gäller förstås mig.

Dock har ju du lurats återkommande gånger vilket jag inte har så jag har tolkningsföreträde. ?

Var det inte tvärtom, den med erfarenhet av ämnet som har tolkningsföreträde?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja kanske det, svårt att veta.

Lagom mängd förtroende, cynism och realism är väl bra att ha. Om eller när Ryssland eller Kina stör oss kommer det inte stå på SVT, det kommer stå något annat. Varför gick bara delar av tunnelbanan ner och varför slocknade SVT och SR? De har ju backup elförsörjning.
Att inte allt gick ner är ju för att dom har säkerhetsmekanismer som kopplar bort delar för att förhindra att allt dör. Utan dom så finns risken att en kortslutning i ett ställverk skulle sprida sig och överlasta andra ställverk som försörjer samma region och då går det ner och så sprider det sig tills en stor del av Sverige blivit strömlöst.
Det finns ju flera linjer som försörjer Stockholm med el och om en ingång dör så blir inte hela Stockholm utan ström. (Samma gäller såklart även i andra regioner.

Att SVT och SR slocknade har jag inte koll på. Frågan är vilket grad av säkerhet dom har för elen.
Men det är nog helt korrekt att det åtminstone inte initialt skulle stå att ryssarna eller ngåon annan saboterat delar av elsystemet. Men förr eller senare skulle det på något sätt komma ut eftersom det skulle utlösa en hel del beskyllningar via diplomatiska kanaler och jag är tveksam till att despoten i Moskva skulle hålla klaffen utan vilja offentligt skylla ifrån sig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om skarp så var detonationen väldigt vek. Det hade funnits i storleksordningen noll effekt..
Jag är högst benägen att hålla med men skillanden är att jag har inte låst mig vid den fanatiska och löjliga föreställningen att allt i Ryssland är lögn och allt utanför Ryssland är sant. Självklart kunde det varit Ukraina eller någon annan som anföll Kreml, det hade varit toppen, synd att det misslyckades, ingen här vet ett skit om den saken i alla fall.

Eurasien, Ostasien och Oceanien är i krig idag, imorgon är det kanske ett annat krig. Hatveckan, sanningsministeriet, allt ryms i nutiden.

2000-2008 och 2016-2020 var USA dumma, nu är de snälla, så bra.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag är högst benägen att hålla med men skillanden är att jag har inte låst mig vid den fanatiska och löjliga föreställningen att allt i Ryssland är lögn och allt utanför Ryssland är sant. Självklart kunde det varit Ukraina eller någon annan som anföll Kreml, det hade varit toppen, synd att det misslyckades, ingen här vet ett skit om den saken i alla fall.

Eurasien, Ostasien och Oceanien är i krig idag, imorgon är det kanske ett annat krig. Hatveckan, sanningsministeriet, allt ryms i nutiden.

2000-2008 och 2016-2020 var USA dumma, nu är de snälla, så bra.
Det klart avgörande ändå är ju det helt uppåt väggarna korkade påståendet att det skulle vara en attack mot självaste Putin, eller hur?

Ger man det ett par sekunder så inser man nog själv att Putin har inte sitt residens i Kreml. Han sover definitivt inte där hellr. Så den delen är klart enkom och bara en rysk chimär. Finns inget, absolut ingenting som kan närmelsevis påskina att Putin skulle vara där vid den tidpunkten. Om man nu ska planera en attack kan msn ju börja med att göra det där målet befinner sig. Underrättelse avseende det gissar man inte, direkt..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att inte allt gick ner är ju för att dom har säkerhetsmekanismer som kopplar bort delar för att förhindra att allt dör. Utan dom så finns risken att en kortslutning i ett ställverk skulle sprida sig och överlasta andra ställverk som försörjer samma region och då går det ner och så sprider det sig tills en stor del av Sverige blivit strömlöst.
Det finns ju flera linjer som försörjer Stockholm med el och om en ingång dör så blir inte hela Stockholm utan ström. (Samma gäller såklart även i andra regioner.

Att SVT och SR slocknade har jag inte koll på. Frågan är vilket grad av säkerhet dom har för elen.
Men det är nog helt korrekt att det åtminstone inte initialt skulle stå att ryssarna eller ngåon annan saboterat delar av elsystemet. Men förr eller senare skulle det på något sätt komma ut eftersom det skulle utlösa en hel del beskyllningar via diplomatiska kanaler och jag är tveksam till att despoten i Moskva skulle hålla klaffen utan vilja offentligt skylla ifrån sig.
Möjligt, jag noterar bara att ingen förklarar varför vissa rödljus, vissa tunnelbanelinjer, minst ett kärnkraftverk och public service slocknade för ett problem i Täby Kyrkby.

Missförstå mig rätt, jag vet att världen kretsar runt oss i Södra Roslagen, men det här var lite väl.

Skönt att morgonpasset drabbades i alla fall:

"SVT:s sändning bröts i ett par minuter strax före klockan 06.45. Även P4 Stockholm fick problem eftersom de inte kom åt sin musikbank, enligt kanalen.

P3 har också haft tekniska problem – och det har delvis varit helt tyst i radion under sändningen av ”Morgonpasset”, rapporterar Aftonbladet."

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Möjligt, jag noterar bara att ingen förklarar varför vissa rödljus, vissa tunnelbanelinjer, minst ett kärnkraftverk och public service slocknade för ett problem i Täby Kyrkby.

Missförstå mig rätt, jag vet att världen kretsar runt oss i Södra Roslagen, men det här var lite väl.

"SVT:s sändning bröts i ett par minuter strax före klockan 06.45. Även P4 Stockholm fick problem eftersom de inte kom åt sin musikbank, enligt kanalen.

P3 har också haft tekniska problem – och det har delvis varit helt tyst i radion under sändningen av ”Morgonpasset”, rapporterar Aftonbladet."
När hände detta?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

kaskadfel har vi ju haft ett par gånger i elnätet förut, så det är väl inte helt omöjligt att det hände igen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
kaskadfel har vi ju haft ett par gånger i elnätet förut, så det är väl inte helt omöjligt att det hände igen.
Nej jag inser att det inte är helt omöjligt eller ens otroligt men jag bara älskar hur "alla" ba "ah men nu säger de ju det på radjo så då e d sant".

Och jag tycker fortfarande att när något inte verkar vara en slump så ska man inte utgå från det, på samma tema "nej nej, att vi utvisar ryska underrättelseofficerare har inget med att SVT just namngav tio sådana, inget alls"

Är man konspirationsteoretiker om man tycker att det låter lite tunt?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
När hände detta?
Förra veckan, hela Stockholm gungade till, så även belysning och fläkt i min lägenhet.
Tunnelbana, kärnkraftverk (i Östhammar, 15 mil bort), tunnelbana, public service och trafikledning gick ner. Dagen efter SVT håller på och tjatar och provocerar, det kan förstås vara ett sammanträffande.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det gjorde inte ryssarna. Och om ryssarna talar sanning nu, måste de ju ha ljugit när det innan påstod att det var Ukraina. Betyder det att ryssarna faktiskt KAN ljuga ibland? :va

Jomemvisst, amerikanarna bestämde sig för att skicka ett par anemiska fjolldrönare för att mörda livet ur Putin genom att brinna lite på ett tak, det låter ungefär som USAs nivå på utrustning. :hihi
Iofs har de inte den bästa historiken för mord på despoter. Cubatjommen missade de väl runt 30 gånger.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år