Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad väljer du, äta kobajs eller hästbajs?

Frågan hör hemma på skolgården på en lågstadieskola.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vet inte om det här hemma i tråden så släpper det här efter detta.
Jinmie var väldigt tydlig med att han valde västerländska liberala demokratier istället för diktatur eller auktoritära regimer.
Det är väl huvudsaken.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vet inte om det här hemma i tråden så släpper det här efter detta.
Jinmie var väldigt tydlig med att han valde västerländska liberala demokratier istället för diktatur eller auktoritära regimer.
Det är väl huvudsaken.
Ja, man kan tycka det.
Sedan undrar jag vart narrativet att SD skulle vara putinvänliga kommer ifrån?

Den enda jag har hittat i mitt facebookflöde som är putinvänlig är defenitivt anti SD.
Alla jag vet röstar SD är definitivt anti Putin/Ryssland
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, man kan tycka det.
Sedan undrar jag vart narrativet att SD skulle vara putinvänliga kommer ifrån?

Den enda jag har hittat i mitt facebookflöde som är putinvänlig är defenitivt anti SD.
Alla jag vet röstar SD är definitivt anti Putin/Ryssland
När tidigare fördömande epitet tagit slut, tillsammans med argument i sakfrågor, får identitetspolitiken finna ny identitet åt sitt föraktobjekt. Enkelt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Expressen rapporterar om lite fler "märkliga" metadata-analyser.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Åh nej.
6c01afa778449695f3f6d85129a69403.jpg
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jäkla ostrategiska de är, då, 2008, Georgier och nu Ukrainare. Att välja att attackera grupperingar av ”ryssar”, precis när Ryssland placerat 200000 man vid gränsen. Märkligt, inte sant?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Märkligt, inte sant?
Som sagts tidigare, Putin behöver bara övertyga sig själv om sakers upplevda verklighet. Hela världen har fel och Putin rätt. Kejsarens nya kläder har perfekt passform.

Liten observation så här på morgonen, inte ens företagsledarna i Ryssland verkar lita på Putins avsikter så man tar det säkra före det osäkra och tar den säkraste vägen ut ut landet istället för den snabbaste på sina affärsresor. Man hade inte uppgivit destinationen på sin flight utan helt plötsligt landade planet, i Grekland. Flyget tillhör en import/export-firma.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som sagts tidigare, Putin behöver bara övertyga sig själv om sakers upplevda verklighet. Hela världen har fel och Putin rätt. Kejsarens nya kläder har perfekt passform.

Liten observation så här på morgonen, inte ens företagsledarna i Ryssland verkar lita på Putins avsikter så man tar det säkra före det osäkra och tar den säkraste vägen ut ut landet istället för den snabbaste på sina affärsresor. Man hade inte uppgivit destinationen på sin flight utan helt plötsligt landade planet, i Grekland. Flyget tillhör en import/export-firma.
Man skulle ha ägt ett företag som hyr ut privatjets, dom har gått skytteltrafik ut ur landet.

Men det kanske är helt vanliga skidresor för dom har ofta gått till Schweiz och Monaco.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Verkar som att alla olyckskorpar får rätt.
Nu har väl Putin "inget val" än att hjälpa sina bröder.

Kan ingen fråga Reinfeldt om särintresset, public service kunde åka ut till hans gated ö kanske.
f00b6e3761b9bb4171776d1ebce118ee.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad är det du inte tror på som Fox och Samnytt publicerat?

Försök att hyfsa debatten nu, vill minnas att du själv var magister nyligen.
Jag förstår att du vill få till en diskussion, men varken du eller jag får någonting ut av en sådan.
Speciellt inte inom andra ämnen än Ryssland och dess agerande.
Vad det gäller källor så uppmanar jag alla, att granska allt med ett öppet sinne.
Folk bör våga lyfta näsan från sina vana källor och se vad andra säger.
Men, och detta är viktigt, granska det som sägs och glöm inte bort vad som faktiskt görs.

Ryssland har kört fram nästan 75% av sin krigsmakt till gränsen runt Ukraina. Det faktumet går liksom inte komma ifrån.
Det pågår en massa falserade "attacker" som skall ge Ryssland ett skäl att ingripa. Det faktumet går inte att komma ifrån.
Som exempel så pratas det från ryskt håll att Ukraina skulle ha attackerat en vaktpostering med artilleri nyligen och dödat flera rebeller.
Närmaste Ukrainska positionen från explosionen är 37 km bort.
Ukr_1.jpg
Explosionsplatsen har geolokaliserats

Enda Ukrainska artillerisystemet som har kapacitet att nå denna plats är Smerch MLRS eller en 2S7 Pion (mobilt artilleri). Båda dessa system skulle ha orsaket klart större förödelse än vad som gjordes.
Ingen av dessa system har heller kapacitet att träffa en byggnad så långt bort. Du kan täcka ett större område med dessa system, men att sätta en fullträff med första och enda försöket är omöjligt.
Explosionen som visas på de videos som cirkulerar ser även ut att ha inträffat inne i byggnaden och inte en träff utifrån.
Så ännu en casus belli med andra ord.

Granska allt säger jag ?
Ukr_2.jpg
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tre och en halv timme efter att RT meddelat att Putin kommer erkänna rebellområdena så rapporterar SvD och SVT detsamma.

Det var alltså en lögn klockan halv fyra idag men nu är det en sann nyhet! Hurra!

Krig är fred och vi har alltid varit i krig med Oceania.

/Åsiktsministeriet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tre och en halv timme efter att RT meddelat att Putin kommer erkänna rebellområdena så rapporterar SvD och SVT detsamma.

Det var alltså en lögn klockan halv fyra idag men nu är det en sann nyhet! Hurra!

Krig är fred och vi har alltid varit i krig med Oceania.

/Åsiktsministeriet
Nja, det är väl inte konstigt att Putins egen media har nyheterna först?

Ibland har dom ju nyheterna redan innan dom har hänt.

Däremot kanske tre timmar är lite väl mycket eftersläp, jag vet inte när övriga media publicerade.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
19:41 påbörjade Putin hålla talet där han säger det.
Hur skulle SVT eller SvD kunna känna till beslutet innan det? Än mindre få det från en tillförlitlig källa. Att kalla det för en lögn är ju i sig själv en lögn. De faktagranskar innan de publicerar, vilket är bra.
RT är inte en tillförlitlig källa. Tror man inte på det så kan man ju kolla hur många av Rysslands casus belli RT har spridit sista veckan.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Denna "lösning" är ju iofs en som det talats om på båda sidor. Vissa i Ukraina säger ju att få det hela ur världen och ta områdena. Det är ju inte som att Ryssland någonsin skall backa på den punkten. Medans andra säger att det är ockuperad mark, vilket det är.
Det ger iofs Ryssland en väg att undvika regelrätta strider.
Dock lär väst slå på sanktionerna, med allt vad det innebär.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nja, det är väl inte konstigt att Putins egen media har nyheterna först?

Ibland har dom ju nyheterna redan innan dom har hänt.

Däremot kanske tre timmar är lite väl mycket eftersläp, jag vet inte när övriga media publicerade.
Det visar bara på hur viktigt det är att bara läsa Aftonbladet, för hur ska gemene man kunna tänka kritiskt själv?!

Låt mig gissa, undrar om tex CIA läser RT, eller MUST. Det, om något, betyder att de är Putinkramare och förmodligen inblandade på något skumt sätt!

(Nej det är inte konstigt, men det är konstigt att det upplevs konstigt att läsa RT).
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top