Putinkramare: De som försvarar Putin i oändlighet, sannolikt pga intryck från sk ”alternativa medier”. Ryssland uppvisar alla tecken på skurkstat, dvs lågt demokratiindex, hög militarisering, förgiftande av människor i andra länder, fängslande av oppositionella osv osv osv. Förutom att annektera andra länders territorium med våld.
Ryssland påverkade USA-s val i betydande utsträckning. Utredning pågår och Trump försöker fortfarande hindra tillgången till uppgifter. Frågan är bara exakt hur mycket och på vilka sätt. Att det är så torde vara fullständigt klarlagt.
Att jag ibland inte svarar på ”alla frågor” beror på att jag anser dem vara irrelevanta eller enbart syftande till sk ”tjafs”, något som vissa debattörer kan ägna sida upp och sida ned åt utan att blinka och oftast helt utan egen kunskap eller intresse i sakfrågan. 100% Slöseri med tid och energi. Konstruktiv diskussion har jag inget emot men slängande av epitet och personliga påhopp får andra syssla med. Ibland rycks man tyvärr med lite av bara farten men jag försöker faktiskt hålla mig till ämnet och bete mig hyfsat anständigt gentemot meddebattörer.
Vad gäller MSB då. Under många år har bl.a. Sverige liksom andra länder i väst varit utsatt för rysk påverkan i många frågor, i syfte att splittra. MSB är en av de myndigheter som har till uppgift att stävja detta.
Ryssland försöker splittra Sverige genom att elda på den infekterade migrationsdebatten. Syftet är att rikta fokus bort från internationella frågor som Kreml vill ha inflytande över. – Det är den gamla söndra och härska-tekniken, säger Fredrik Konnander på MSB.
amp.svt.se
Har man inte tagit del av detta faktum tidigare så är man antingen 1. Inte intresserad av dylika frågor eller 2. Starkt benägen att föra fram Putins åsikter. Oavsett 1 eller 2 så är naturligtvis mitt intresse att ”lägga fram fakta” och få en meningslös diskussion mycket begränsat och det tror jag att alla inser.
Är man intresserad av frågan rysk cyberpåverkan så är det inte många minuters eget arbete för att skapa sig en uppfattning.
Länken ovan från 2018. Man kan börja 2010 om man vill eller 2020 med samma resultat.
Ett tips är att fimpa ”alternativa medier” om man vill ha någon slags korrekt världsbild. Eller åtminstone komplettera med vanliga medier från hela världen och dessutom undersöka vilka som finansierar de ”alternativa medierna” och varför.
Slut på den diskussionen.
Några fler länkar
Två forskargrupper vid Försvarshögskolan har fått forskningsanslag från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) för att studera informationspåverkan. Totalt handlar det om 9,2 miljoner kronor.
www.fhs.se
Digitalt anförande, den 10 januari 2022. Det talade ordet gäller.
www.regeringen.se
Ryska statskontrollerade medier har försökt påverka flera val i Europa de senaste åren. När nästan 30 EU-länder ska hålla val i maj pekas därför Kreml ut som det största hotet mot den demokratiska processen. – Vi är naiva om vi inte tittar i den riktningen, säger Mikael Tofvesson på MSB.
www.expressen.se
Det är ett faktum att främmande makt kommer att försöka påverka det kommande amerikanska presidentvalet. Men vad vill utomstående stater […]
folkochforsvar.se