Ska man vara orolig för Ryssland?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Största risken är väl att det är inkompetens som leder till en större olycka.

Det finns ju en teori, som stöds av underrättelser, om att damsprängningen var en olycka. Ryska soldater skulle spränga ett litet hål i dammen för att hota väst lite. Typ om ni anfaller så så spränger vi hela dammen. Men eftersom man minerat hela dammen så initierade den lilla sprängningen en större kollaps som sedan ledde till en total kollaps av dammen.

Det är största risken vid kärnkraftverket. Vi vet att det finns sprängmedel, militär personal och utrustning utplacerade vid kärnkraftverket. Observationer av anställda, observatörer och underrättelser bekräftar ju det.
Samt att erfaren personal finns ej längre på plats. Kylanläggningen har inte många backuper kvar. Går något snett så kan man inte stoppa skeendet längre.
Då räcker det med att någon fuckar upp fel sak och sen spårar det hela ur helt okontrollerat.

Sen är ju ett havererat kärnkraftverk lite mildare än att bruka kärnvapen. Väst reagerade ju inte nämnvärt när dammen kollapsade. Visst skickade vi lite vapen, men det gjorde vi ju innan också.
Putin skulle kunna chansa på att en kärnkraft"olycka" skulle ge samma effekt.
Du kan ha rätt. Har själv funderat på samma sak då ryssens soldater/mtrl/försvarsvärn blev bortspolade. Ukrainas soldater norr om älven är högre placerade och blev mindre drabbade.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du tror inte Putin redan märkt att Ukraina får mer o mer avancerade vapen allt eftersom Putin fortsätter kriga?
Diktatorer förstår bara våld tyvärr.
Förhandling o kompromiss funkar inte, det har vi sett från Putin.
Alla dessa vapen, som med rätta ges till Ukraina, syftar till att förbättra läget inför dom förhandlingar och kompromisser som är det enda som kan avsluta ett krig.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Alla dessa vapen, som med rätta ges till Ukraina, syftar till att förbättra läget inför dom förhandlingar och kompromisser som är det enda som kan avsluta ett krig.
Du har rakt av köpt det som sägs i pressen.
De har noll koll.
Om Ukraina återtar hela sitt territorium behövs ingen förhandling. De kommer stanna vid gränsen och gräva ned sig där och räkna med att ryssen kommer anfalla igen.
Förhandling kommer inte göra någon skillnad.
De har ständigt brutit dessa.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Du har rakt av köpt det som sägs i pressen.
De har noll koll.
Om Ukraina återtar hela sitt territorium behövs ingen förhandling. De kommer stanna vid gränsen och gräva ned sig där och räkna med att ryssen kommer anfalla igen.
Förhandling kommer inte göra någon skillnad.
De har ständigt brutit dessa.
Om pressen skriver att alla fungerande avslut på krig och stridigheter avslutas med förhandlingar, ja då har jag svalt det.
Jag hoppas verkligen Ukraina tar tillbaka hela sitt territorium innan förhandlingar.
Men att bara gräva ner sig och i ständig skräck för missiler och drönare vänta på nästa attack är knappast något vidare avslut.
En demilitariserad zon, ev fn-styrka kanske tom ekonomisk kompensation från Ryssland kommer aldrig hända utan fredsavtal.
Och tro mig, det är dit hela världen vill nå inklusive de allra flesta ryssar.
Nåja, Kim och Xi möjligen undantagna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Oavsett om Ukraina sparkar ut rysarna och gräver ner sig vid gränsen så är inte kriget slut.

Kriget är inte slut förän man har suttit vid förhandlingsbordet och skrivit under på vem som har förlorat och var gränserna ska gå.

Många krig är ju fortfarande inte avslutade just av den orsaken

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Om pressen skriver att alla fungerande avslut på krig och stridigheter avslutas med förhandlingar, ja då har jag svalt det.
Jag hoppas verkligen Ukraina tar tillbaka hela sitt territorium innan förhandlingar.
Men att bara gräva ner sig och i ständig skräck för missiler och drönare vänta på nästa attack är knappast något vidare avslut.
En demilitariserad zon, ev fn-styrka kanske tom ekonomisk kompensation från Ryssland kommer aldrig hända utan fredsavtal.
Och tro mig, det är dit hela världen vill nå inklusive de allra flesta ryssar.
Nåja, Kim och Xi möjligen undantagna.
En demilitariserad zon skjuter funkade knappt ens förr. Nu ser det helt annorlunda ut och tex skjuter man missiler ganska enkelt från Ryssland till Kiev. Ganska långt det...

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Oavsett om Ukraina sparkar ut rysarna och gräver ner sig vid gränsen så är inte kriget slut.

Kriget är inte slut förän man har suttit vid förhandlingsbordet och skrivit under på vem som har förlorat och var gränserna ska gå.

Många krig är ju fortfarande inte avslutade just av den orsaken
Nä, exakt.

Men har Putin hållit det avtal som finns? Vilken slutsats drar vi? Att vi ska stoppa huvudet i sanden och tro att det funkar denna gången?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nä, exakt.

Men har Putin hållit det avtal som finns? Vilken slutsats drar vi? Att vi ska stoppa huvudet i sanden och tro att det funkar denna gången?

Nej, den lille byxskitaren har aldrig brytt sig om ingångna avtal, men man måste ändå få en underskrift på att kriget är slut och vid vilka gränser, annars är det inte slut.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Nej, den lille byxskitaren har aldrig brytt sig om ingångna avtal, men man måste ändå få en underskrift på att kriget är slut och vid vilka gränser, annars är det inte slut.
Vad du o jag och andra tycker är rimligt, är liksom inte intressant för Putte och ledarskitket i ryssland.

Putte kommer vilja samla kraft och starta igen lite senare (åratals). Under tiden skylla på Nato, väst eller stjärnorna.
Fast troligen på alla ryska förrädare som som inte krigade som män! Tro mig det kommer rensas rent bland cheferna. Det har ju redan hänt dessutom.

I i framtiden kommer en annan despot som ska återställa "Rysk heder" genom att ta "det som tillhör ryssland". (=tänk sovietunionen)

Kina vs Taiwan och all annan mark som Kina än gång haft, samma sak där.
Despoter och vår svenska bus, ska man inte mjäka med. De förstår tyvärr bara våld.

Jag funderade igenom detta då jag var 19 år och spenderade 10år i försvarsmakten.
Demokrati, mänskliga rättigheter och likabehandlande av kvinnor o män är fan värt att offra sig för!
Finns mycket fint i sverige som många tar för givet. DET är farligt då det snabbt kan ändras.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Vad du o jag och andra tycker är rimligt, är liksom inte intressant för Putte och ledarskitket i ryssland.

Putte kommer vilja samla kraft och starta igen lite senare (åratals). Under tiden skylla på Nato, väst eller stjärnorna.
Fast troligen på alla ryska förrädare som som inte krigade som män! Tro mig det kommer rensas rent bland cheferna. Det har ju redan hänt dessutom.

I i framtiden kommer en annan despot som ska återställa "Rysk heder" genom att ta "det som tillhör ryssland". (=tänk sovietunionen)

Despoter och vår svenska bus, ska man inte mjäka med. De förstår tyvärr bara våld.

Jag funderade igenom detta då jag var 19 år och spenderade 10år i försvarsmakten.
Demokrati, mänskliga rättigheter och likabehandlande av kvinnor o män är fan värt att offra sig för!
Finns mycket fint i sverige som många tar för givet. DET är farligt då det snabbt kan ändras.
Kriget i sig kommer inte tvinga ner Ryssland på knä.
Det kan nog bara sanktionerna göra.
När tillräckligt många ryssar har det tillräckligt illa och tycker att nu får det räcka kanske det kan hända saker.
Om även oligarkerna, eller iaf några av dem, vid det laget tycker att det är nog så kanske ett fungerande avtal kan fås på plats.

Sista stycket håller jag med till 110%. ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ryssland och Japan har aldrig avslutat andra världskriget, dom bråkar fortfarande om Kurilerna och har inte skrivit på att kriget är slut.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Så vad är ditt förslag? Storskalig invasion av Ryssland? Varför inte just nu? När åker du?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Rysland är teknologiskt mycket framstående, framförallt när det gäller kloning tydligen.

I går hade den byxskitande bunkerdvärgen ett videosammanträde live samtidigt som han personligen la blommor på den okända soldatens grav, också live.....

Det var inplanerat att ske med tidsförskjutning men puttler mådde lite kasst och sköt fram videosammanträdet, men glömde att flytta fram blomnerläggningen:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"Rysslands skäl att invadera Ukraina har gång på gång ogiltigförklarats av väst. Nu hävdar även Wagnerledaren Jevgenij Prigozjin att kriget bygger på lögner.
– Den särskilda militäroperationen inleddes av helt andra orsaker, säger han."

"Enligt Prigozjin hade läget i Donbass inte hade förändrats sedan 2014, då striderna mellan ryskstödda separatister och Ukraina började. Området har gräns mot Ryssland och många rysktalande invånare, som Kreml sagt sig vilja skydda.
Wagnerchefen hävdar att oligarker kopplade till Kreml avsåg att plundra Ukraina på resurser efter en rysk seger.
– Det förekom utbredda stölder i Donbass, men de ville ha ännu mer, säger Prigozjin"

Moscow Times har en liknande artikel:

Edit: Hittade ursprunget. Prigozhin själv.
Klippet är uppsnabbat för att kunna publiceras på twiiter pga längden. Klicka i lägre hastighet om ni störs av det. Den är även AI översatt så det kan spöka lite.
8:24 så säger han att soldaterna skickades ut i strid utan uniformer och skor.
15:59 börjar han förklara vad kriget var för.

Det märks att han bygger momentum för en politisk karriär när Svansjön spelas.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Han har antagligen blivit identifierad som ett hot mot diktatorn i Ryssland och nu försöker de ha ihjäl honom av "misstag" under FoW.

Ja, jag tror inte han är dum nog att åka på tebjudning på 12e våningen, så något annat måste dom ju hitta på..

Och ja, han har blivit besvärlig/ett hot och sagt många obekväma saker på senare tid.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka