Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Inte bara Putin som har dubbelgångare.

Det skulle se ut som Jevgenij Prigozjin flög i väg med sin Wagnerhelikopter i torsdags kväll i Sankt Petersburg.​
Men en sak avslöjade honom – vänster ringfingertopp.​
Allt pekar nu på att någon ville fejka att Prigozjin befann sig i sin hemstad.​
– Det kan ha varit någon där som ville utnyttja situationen, Ryssland är som en cirkus nu, säger Kristian Gerner, professor och Rysslandskännare.​

Det är lugnt, dom tar snart in alla dubbelgångare och klipper fingertopparna av dom.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Pratade med våra ukrainare om kärnkraftverket som sägs vara minerat..

Dom visade filmer från något Ukrainska forum från donbas. Herre jäklar det finns inte mycket kvar längre, stad efter stad by efter by totalt ämnade med marken helt sjukt sönder bombat.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Rysland är som den vidrigaste ungen i sandlådan som inte kan bygga ett sandslott själv, då stampar man sönder allt som alla andra har byggt istället.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det börjar dyka upp bilder på "Ukrainska" Leoparder och Bradleys mm som är vidbrända. Ingen har förlorat tornet och de få uppgifter som man får, är att besättningen klarat sig. Minor och artilleri främst. Jag funderar lite över den taktik man använder för de vagnar man fått. Inget med något vett i skallen använder stridsvagnar idag utan luftunderstöd och infanteri, samt undviker öppna fält. Tyvärr är det mycket öppna ytor i Ukraina, så det är svårt att undvika och flyg är det dåligt med. Men rekognosering med drönare och störande av fientliga dito, torde vara nödvändigt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det börjar dyka upp bilder på "Ukrainska" Leoparder och Bradleys mm som är vidbrända. Ingen har förlorat tornet och de få uppgifter som man får, är att besättningen klarat sig. Minor och artilleri främst. Jag funderar lite över den taktik man använder för de vagnar man fått. Inget med något vett i skallen använder stridsvagnar idag utan luftunderstöd och infanteri, samt undviker öppna fält. Tyvärr är det mycket öppna ytor i Ukraina, så det är svårt att undvika och flyg är det dåligt med. Men rekognosering med drönare och störande av fientliga dito, torde vara nödvändigt.
Vad jag har sett försöker Ukraina köra med kombinerade styrkor, men nu när ryssen tagit sig i kragen efter ett år eller så, och faktiskt har ordentliga försvarslinjer och någorlunda med soldater och utrustning överallt så kostar det ju på att bryta sig in. Ukrainarna brukar ju ändå mjuka upp de ryska befästa punkterna med artilleri och drönare innan de åker in.
Att det skulle förloras stridsvagnar är ju ingen jätteöverraskning ändå, det är väl första ordentliga kriget med modern utrustning mot en hyfsat jämn motståndare på väldigt länge i världen.
Det är ju lite synd att Ukraina inte har tillräckligt med piloter och utrustning för luftherravälde med, då ryssen är lite försiktig med flyget ändå.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Inget med något vett i skallen använder stridsvagnar idag utan luftunderstöd och infanteri, samt undviker öppna fält.
Byt till det troliga
"Ingen med andra alternativ använder stridsvagnar idag utan luftunderstöd och infanteri, samt undviker öppna fält.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Där finns den mest tillförlitliga källan i vart fall. Endast dokumenterade med bild, dvs det finns ett mörkertal. Men 8st Leopard verkar det vara iaf. Och med tanke på att Ukraina rör sig österut så dokumenteras de, samt släpas tillbaka och repareras. Och besättningen överlever nog också i de flesta fall då det oftast tycks vara minsprängda drivband.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vill ni ha lite mera uppdaterade nyheter vad som sker vid fronterna så finns ju Gregg:

En finsk volotärutbildare som befinner sig nere i Ukraina sen krigsutbrottet.
Han brukar kunna vara ganska träffsäker med sina dagliga inlägg om läget, även om man får ta höjd för att han tillhör ena sidan i konflikten och därmed inte är helt objektiv.

Sen är han ju iofs inte den mest okontroversiella personen då han har ganska mycket i bagaget från sitt tidigare liv. Bedrägerier, narkotikasmuggling, osv.
Jag skulle väl inte skänka han pengar, men han är ju bevisat på plats i Ukraina och hans skriverier brukar kunna stämma ganska bra med saker som dyker upp några dagar senare i andra kanaler.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
…eller snarare med saker som redan finns ute. Han släpper ingenting som inte får släppas.

Med det sagt, intressant och svenskspråkigt konto med det senaste (typ tre dagar efter det har hänt).

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, jag väntar bara på den första bilden på en minkörd CV90, så att forumets vanliga Sverigepessimist (alla vet vem det är) kan skrika i högan sky så jävla dåliga vapen vi har i våran jävla skitarme, och att dom bara duger till Prideparader.

Alla typer av fordon och vapen slås ut i krig.

Hittils har USA förlorat en Drönare, och dom är inte ens stridande part.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jo, jag väntar bara på den första bilden på en minkörd CV90, så att forumets vanliga Sverigepessimist (alla vet vem det är) kan skrika i högan sky så jävla dåliga vapen vi har i våran jävla skitarme, och att dom bara duger till Prideparader.

Alla typer av fordon och vapen slås ut i krig.

Hittils har USA förlorat en Drönare, och dom är inte ens stridande part.
Skillnaden mellan öst och väst är fokuset på besättningens överlevnad. Om taktiken är att slänga kroppar på problemet så är heller inte tekniken för skydd primärt. Delad ammunition i karusellmagsin är bara ett exempel. Skydd kostar, människor är billigt om man ser till en viss doktrin.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är just nu i östra Finland, jag tycker det är bra irriterande att ryssarna åker runt här i sina äckliga Land Rovers och italienska kläder och beter sig. Ut ur pikko ruotsi för perkele.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skillnaden mellan öst och väst är fokuset på besättningens överlevnad. Om taktiken är att slänga kroppar på problemet så är heller inte tekniken för skydd primärt. Delad ammunition i karusellmagsin är bara ett exempel. Skydd kostar, människor är billigt om man ser till en viss doktrin.
Det är ju lite intressant att det aldrig varit en särskilt bra doktrin, då så länge det funnits krig har det alltid varit fördelaktigt att ha erfarna och skickliga soldater. Om de dör tappar man all deras erfarenhet, även om man har en hel köttmur kvar att skicka in i kvarnen.
Men Ryssland har väl i princip inte behövt möta en jämnbördig fiende med möjligt undantag Tyskland som var fell utrustat och samtidigt i krig med resten av världen och de lyckades knappt försvara sig då ens, så deras zerg rush har fungerat för dem tidigare.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Putin är väl en ganska vass kandidat, han brukar ju vara över på gofika lite nu och då....
Är du helt övertygad om att Putin är det smartaste Ryssland kan skaka fram nu ?
Min uppfattning är att han är lika begåvad när det gäller som en österikisk korpral var.
Båda har nått den politiska toppen.
Skulle inte förvåna mig om USA varnade Putin för Prigozhin's planer med att gå mot Moskva.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Min uppfattning är att han är lika begåvad när det gäller som en österikisk korpral var.
Skulle inte förvåna mig om USA varnade Putin för Prigozhin's planer med att gå mot Moskva.
Huh?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är klart att hela den där grejen hade många aktörer.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dags sätta ner foten ! Sverige går inte med i NATO innan Turkiet utlämnat de vi har på våran lista.
View attachment 486287
Kan även tänka mig att skicka både Momika och Paludan till Turkiet i utbyte om det underlättar i frågan.
Har de inte brutit mot svensk lag så kanske Turkiet vill testa sina lagar, så kan vi testa våra mot de andra.

SM.jpg

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...