Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det handlade aldrig om Sverige

Ärligt talat tycker jag att Sverige borde säga att om det ska vara så omoget och lekisnivå i organisationen så tackar vi nej till fortsatt arbete mot medlemskap.

Edit;
Dels för att vi inte ska stifta våra lagar och forma vårt samhälle eller vad en despot i ett skitland säger.
Och dels för att då tar vi även ifrån token all form av hävarm han har i förhandlingarna med andra.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den nuvarande ukrainska offensiven visar ju hur stor del ett luftherravälde betyder.
Just nu har ju inte Ryssland eller Ukraina kontroll över luften.
Ryssland kör ju mest helikopteranfall från bra långt bakom deras linjer, utanför Ukrainas räckvidd med motmedel. De är ju någorlunda effektiva mot fordon, men mestadels är det ju oprecisa inlobbningar av raketer.
Ukraina har ju ingen riktig luftstridsförmåga eller luftherravälde att tala om.
F16 ligger ju även närmare ett år bort.
Tänk er om Ukraina hade fått och utbildat folk på A10 redan förra vintern. 100 st Warthog/Thunderbolt II och Ukraina hade rullat in i Krim vid den här tiden.

Enda som kvarstår nu är dock att mala på nere på marken. Skyttegrav efter skyttegrav måste rensas. Och det är väl det som sker just nu.
Men när man väl öppnat upp en längre del av befästningarna vid fronten kan det gå snabbare sen.

Ryssland sparkade ju Ivan Popov nyss. Han är befälhavare över 58e armen och fick gå för att han kritiserade ledningen.
Eller som han själv sa:
"I pointed the attention to the most important tragedy of the modern war - the lack of counter-battery fire, lack of artillery reconnaissance stations, and mass casualties and injuries of our brothers from enemy artillery.
I also raised a number of other issues, expressed them to the highest levels, did it openly and very brutally. Due to this, the seniors likely felt some danger in me and instantly, in one day, put together an order to the Minister of Defence and got rid of me"
Låter riktigt bra att dom sparkat Popov. Sådana generaler som ser vilka problem Ryssland har och därför vill söka lösningar är ju det värsta som kan drabba Ukraina. Därför jag är riktigt glad så länge Putin sitter kvar vid makten. Han är lika smart som den Ökanda Hästen från Troja även känd som korpralen som blev F¨uhrer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det handlade aldrig om Sverige

Det är klart det gjorde, bland annat. Inte bara, men Finland kom med, inte vi.

Inse att till och med ett kräk som Erdogan hade viktiga poänger om hur vi missköter vårt land (fristad för terrorister).

Om jag paint it all black så har vi en annan som paint it too rosy också minsann.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är klart det gjorde, bland annat. Inte bara, men Finland kom med, inte vi.

Inse att till och med ett kräk som Erdogan hade viktiga poänger om hur vi missköter vårt land (fristad för terrorister).

Om jag paint it all black så har vi en annan som paint it too rosy också minsann.

Det handlade hela tiden om att utpressa USA, och att det inte blev Finland var för att han inte hittade någon skit på Finland.

Jag har redan hållit med dig om att vi har gett matthandlaren argument mot oss, men det var inte det NATO processen handlade om, men han använde dom argumenten emot oss för att kunna utpressa USA.

Jag vet inte, men någon sa tidigt "Sitt lugnt i båten, låt NATO sköta turken"
Och så blev det.

Raderad medlem 51742

Guest
Det var en hint om att jag inte kollar på mellon :7peta
:hihi
Nu vet vi ju innerst inne att alla i den här tråden tvångsmässigt kollar på mellon och i mitt fall ville jag genom mitt namedroppande av melloprofiler ge intrycket av att jag hade kollat på mellon någon gång för 10 år sedan, vilket känns lagom omvärldsmedvetet utan att samtidigt slå över gränsen till att bli totalt un-cool. ? Min poäng är att jag tror att vi behöver större hjälp av Erdogan här än vad vi faktiskt vill inse.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det handlade hela tiden om att utpressa USA, och att det inte blev Finland var för att han inte hittade någon skit på Finland.

Jag har redan hållit med dig om att vi har gett matthandlaren argument mot oss, men det var inte det NATO processen handlade om, men han använde dom argumenten emot oss för att kunna utpressa USA.

Jag vet inte, men någon sa tidigt "Sitt lugnt i båten, låt NATO sköta turken"
Och så blev det.
Ja men så bra, då är vi överens.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vi skulle kunna skicka Christer Björkman som förhandlare, som ett hedersuppdrag för lång och trogen tjänst, om han lovar att aldrig mer komma tillbaka. Fast jag skulle nog hellre skicka ett wildcard som Sean Banan, Thorsten Flinck eller Björn Ranelid.
Nu börjar det likna något! Men Ranelid är ju skitcool. Han skiter i vad andra tycker o gör sin grej.
O till skillnad mot de flesta, är han bildad.
En riktig anti-jante i landet där alla är så PK hela tiden.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu börjar det likna något! Men Ranelid är ju skitcool. Han skiter i vad andra tycker o gör sin grej.
Förutom när han kör på folk med sin Jagga...

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Ärligt talat tycker jag att Sverige borde säga att om det ska vara så omoget och lekisnivå i organisationen så tackar vi nej till fortsatt arbete mot medlemskap.

Edit;
Dels för att vi inte ska stifta våra lagar och forma vårt samhälle eller vad en despot i ett skitland säger.
Och dels för att då tar vi även ifrån token all form av hävarm han har i förhandlingarna med andra.
o så kan vi hyra ut gotland till putin :lol :lol :lol

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fantastisk, har läst två av hans böcker i år och han är fenomenal på Facebook där han läxar upp folk med ovett, en förebild och dessutom noll ängslig för kultureliten.
Fem av fem får Björn av mig.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

Edit;
Det mest irriterande med Natomedlemskapet är att det stressas igenom utan att vi informeras om vad det innebär. Var är det vi går med i, vad är det vi skriver under? Vad kommer det kosta, vad förbinder vi oss att göra?
Vi har ju sett i efterhand att ett medlemskap i EU inte bara var guld och gröna skogar, det innebär kostnader, nya krav och att vi styrs av Bryssel. "Nya direktiv från EU", har vi hört det förut? EU:s regler gäller över svenska lag, blir det samma med Nato?
Man kunde åtminstone har krävt att saken fick diskuteras förutsättningslöst, och kanske en folkomröstning om ett så stort åtagande?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det mest irriterande med Natomedlemskapet är att det stressas igenom utan att vi informeras om vad det innebär. Var är det vi går med i, vad är det vi skriver under? Vad kommer det kosta, vad förbinder vi oss att göra?
Vi har ju sett i efterhand att ett medlemskap i EU inte bara var guld och gröna skogar, det innebär kostnader, nya krav och att vi styrs av Bryssel. "Nya direktiv från EU", har vi hört det förut? EU:s regler gäller över svenska lag, blir det samma med Nato?
Man kunde åtminstone har krävt att saken fick diskuteras förutsättningslöst, och kanske en folkomröstning om ett så stort åtagande?

NATO bildades 1949, behöver just du mer än 70 års betänketid så säger det mest om dig...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hade inte Sverige sökt kan du ge dig den på att han hade varit hårdare mot Finland och hittat något där, verkligt eller påhittat. Målet hade även då varit F16 och något närmande till EU. Även om de hade fått låtsas att det var något annat som klämde.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
NATO bildades 1949, behöver just du mer än 70 års betänketid så säger det mest om dig...
När hade du tänkt klart då..?
De första 72 åren var vi i Sverige överens om att stå utanför Nato, så då var det inte så mycket att tänka på. Men sen gick det fort att ändra sig, efter att Ryssland invaderat Ukraina.
Men fortfarande gäller: vad innebär medlemskapet? Vad kommer det att kosta med en försvarsbudget på 2% av BNP? Var ska pengarna tas? När vi väl är med är det lite sent att komma till klarhet. Hoppsan vad dyrt det blev.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men fortfarande gäller: vad innebär medlemskapet? Vad kommer det att kosta med en försvarsbudget på 2% av BNP? Var ska pengarna tas? När vi väl är med är det lite sent att komma till klarhet. Hoppsan vad dyrt det blev.

Samma sak som det har inneburit för Norge (det finns 70 års data att titta på) på ett ungefär, det kommer att kosta mindre än att stå utanför, Pengarna ska tas på samma ställe som om vi står utanför (fast lite mindre då)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
2% är om vi går med i NATO. Går vi inte med och på allvar ska kunna bygga upp något som får Ryssen att fundera en gång extra är snarare 3-4 procent, än mer initialt. Och då ändå vara chanslösa de närmsta fem åren innan vi hunnit bygga tillbaka organisationen till 80talets nivå av baser etc.

Är det värt 2% extra för att kunna ge vetoturken långfingret? Inte långt ifrån. Men de fem initiala åren gör att jag säger nej. NATO är, tyvärr, enda skyddet mot Putin då vi själva slaktat försvaret, samtliga block och partier är medskyldiga till det även om vissa mer än andra.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
2% är om vi går med i NATO. Går vi inte med och på allvar ska kunna bygga upp något som får Ryssen att fundera en gång extra är snarare 3-4 procent, än mer initialt. Och då ändå vara chanslösa de närmsta fem åren innan vi hunnit bygga tillbaka organisationen till 80talets nivå av baser etc.

Är det värt 2% extra för att kunna ge vetoturken långfingret? Inte långt ifrån. Men de fem initiala åren gör att jag säger nej. NATO är, tyvärr, enda skyddet mot Putin då vi själva slaktat försvaret, samtliga block och partier är medskyldiga till det även om vissa mer än andra.
Sveriges_försvarsbudget_1975-2020_(compact).png

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Samma sak som det har inneburit för Norge (det finns 70 års data att titta på) på ett ungefär, det kommer att kosta mindre än att stå utanför, Pengarna ska tas på samma ställe som om vi står utanför (fast lite mindre då)
Norge är inte Sverige, vi har olika BNP och därmed olika försvarsbudget. Tidigare har Sverige haft en försvarsbudget på ca 1% av BNP, men medlemskapet i Nato innebär på sikt ett krav på 2%. Det är många hundra miljarder som kunde använt till annat.
Det är bara den ekonomiska delen. Som medlem i Nato förväntas Sverige delta i konflikter som andra Nato-länder hamnar i,det är hela grejen med Nato.
Oavsett detta är problemet att det inte diskuteras, vi får inte välja, vi ska bara köpa hela paketet och hoppas att USA räddar oss från Putin. Panik och bråttom, ingen ska hinna tänka efter eller fundera.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Svammel

Se det ytterst pedagogiska diagrammet, Sverige har legat långt över 2%.
2% av BNP är kravet för NATO medlemmar, trots det har nästan ingen nått upp till det, men det är det förmodligen slut på nu.

Vill du veta vad det kostar att stå utanför får du själv titta på ännu äldre siffror då vi byggde upp det försvar som kostade strax över 3% att driva från 1975 och framåt.

1955 hade vi byggt upp världens 4e största flygvapenmed 1200 moderna flygplan, från nästan ingenting under kriget, DET kostade, det gjorde att 1975 räckte 3%....

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin