Ska man vara orolig för Ryssland?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
2% är om vi går med i NATO. Går vi inte med och på allvar ska kunna bygga upp något som får Ryssen att fundera en gång extra är snarare 3-4 procent, än mer initialt. Och då ändå vara chanslösa de närmsta fem åren innan vi hunnit bygga tillbaka organisationen till 80talets nivå av baser etc.

Är det värt 2% extra för att kunna ge vetoturken långfingret? Inte långt ifrån. Men de fem initiala åren gör att jag säger nej. NATO är, tyvärr, enda skyddet mot Putin då vi själva slaktat försvaret, samtliga block och partier är medskyldiga till det även om vissa mer än andra.
Ryssen verkar ha fullt upp med Ukraina, ännu efter 1 1/2 år har man inte kommit någonvart. Att tro att Putin i detta läge skulle fundera på att invadera Sverige är minst sagt...fantasifullt. Eller snarare tvärkorkat. Det är bara de mest inbitna Nato-fanatikerna som hävdar detta, i ett desperat försök att få det att verka som att Sverige verkligen måste gå med. Tyvärr har nu även sossarna hoppat på det tåget, så nu finns ingen återvändo.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Att tro att Putin i detta läge skulle fundera på att invadera Sverige är minst sagt...fantasifullt. Eller snarare tvärkorkat. Det är bara de mest inbitna Nato-fanatikerna som hävdar detta, i ett desperat försök att få det att verka som att Sverige verkligen måste gå med.

Och det ansågs bara vara NATO-fanatiker och rysshatare som i februari 2022 trodde att Ryssland kunde invadera deras Ukraina. Historien visar vilka som var tvärkorkade då.

• Gilla
Reaktioner: GuW

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Svammel

Se det ytterst pedagogiska diagrammet, Sverige har legat långt över 2%.
2% av BNP är kravet för NATO medlemmar, trots det har nästan ingen nått upp till det, men det är det förmodligen slut på nu.

Vill du veta vad det kostar att stå utanför får du själv titta på ännu äldre siffror då vi byggde upp det försvar som kostade strax över 3% att driva från 1975 och framåt.

1955 hade vi byggt upp världens 4e största flygvapenmed 1200 moderna flygplan, från nästan ingenting under kriget, DET kostade, det gjorde att 1975 räckte 3%....
Det finns tydligen olika sätt att räkna.
"---det kan ställas i relation till Sveriges försvarsbudget
på 70,8 miljarder SEK för 2022, vilket motsvarar 0,85
procent
."
Sen handlar inte medlemskapet bara om ekonomi, att var med i en försvarsallians innebär skyldigheter. Vilka vet vi inte riktigt, eftersom det är så väldans bråttom att gå med. Helst utan diskussioner eller överväganden. Fort med nu, innan ryska tanksen rullar in över gränsen!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det fina med NATO är att våra politiker får mycket svårare att återigen skära ner på försvaret i framtiden när man ”inte ser något militärt hot” och ”försvaret är ett särintresse”.

Snälla NATO kom och rädda oss från vår egen framtida dumhet!

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Och det ansågs bara vara NATO-fanatiker och rysshatare som i februari 2022 trodde att Ryssland kunde invadera deras Ukraina. Historien visar vilka som var tvärkorkade då.
Det vet jag inget om. Alla verkar övertygade om att Putin vill återskapa Sovjetunionen, och dit hör Ukraina. Dessbättre har aldrig Sverige tillhört Sovjet, så varför denna panik att gå med i Nato?
Putins planer på att invadera Ukraina uppstod efter att han vägrats löften om att Ukraina inte skulle bli ytterligare ett Natoland. Så länge Ukraina var ett neutralt vänskapligt grannland fanns inte behovet att ta kontroll över landet. Men när Nato/USA började sträcka ut sina tentakler till även denna gamla öststat blev Putin tvungen att agera.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det fina med NATO är att våra politiker får mycket svårare att återigen skära ner på försvaret i framtiden när man ”inte ser något militärt hot” och ”försvaret är ett särintresse”.

Snälla NATO kom och rädda oss från vår egen framtida dumhet!
Nato är dumheten. Vi har redan gjort samma misstag med EU, Sverige är en liten fluglort på kartan och har inget att säga till om i Bryssel, Hur ska vi kunna hävda oss i militäralliansen Nato?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Alice Teoderescu:

“Det mesta pekar nu på att Sverige kommer att bli ett Nato-land i närtid och därmed ingå i en allians som vi borde ha varit en del av från början. Men vad hade hänt om inte Moderaterna skjutit Socialdemokraterna framför sig, precis som under migrationskrisen? Om Finland inte hållit den dåvarande regeringen i handen och därmed mer eller mindre tvingat Socialdemokraterna att ändra uppfattning?

Vad säger det om Sveriges största parti att man vidhöll en uppenbart felaktig uppfattning kring behovet av att ingå i en försvarsallians också efter att Ryssland marscherat in i Ukraina? Att man varit så oförmögen att analysera och förbereda sig för händelseutvecklingen? Att beslutet, i ärlighetens namn, inte föregåtts av en seriös debatt inom partiet? Att Hultqvist inte avgick när beslutet fattades eller för den delen att S backar in i snart sagt varje avgörande politiskt beslut för att därefter ge sken av att ha varit drivande, och rentav förespråkare, av de skiften som skett?”

Länk i kommentaren.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Alice Teoderescu:

“Det mesta pekar nu på att Sverige kommer att bli ett Nato-land i närtid och därmed ingå i en allians som vi borde ha varit en del av från början. Men vad hade hänt om inte Moderaterna skjutit Socialdemokraterna framför sig, precis som under migrationskrisen? Om Finland inte hållit den dåvarande regeringen i handen och därmed mer eller mindre tvingat Socialdemokraterna att ändra uppfattning?

Vad säger det om Sveriges största parti att man vidhöll en uppenbart felaktig uppfattning kring behovet av att ingå i en försvarsallians också efter att Ryssland marscherat in i Ukraina? Att man varit så oförmögen att analysera och förbereda sig för händelseutvecklingen? Att beslutet, i ärlighetens namn, inte föregåtts av en seriös debatt inom partiet? Att Hultqvist inte avgick när beslutet fattades eller för den delen att S backar in i snart sagt varje avgörande politiskt beslut för att därefter ge sken av att ha varit drivande, och rentav förespråkare, av de skiften som skett?”

Länk i kommentaren.
Vad säger att Sverige behöver ingå i en försvarsallians nu, när vi klarat oss utan allianser i 200 år? Allianser innebär inte bara rättigheter, utan även skyldigheter och förpliktelser.
På vilket sätt är Sverige mer utsatt för risker och angrepp nu än vi var för t ex tio år sedan? Varför är Sverige mer hotat än innan Rysslands angrepp på Ukraina? Och inget trams om att "Sverige blir nästa stat att invadera efter Ukraina", utan fakta och logik nu. Sverige har aldrig varit ryskt, vi har ingen stor rysk befolkning, vi gränsar inte till Ryssland, vi är inget hot. Förutom det lilla faktum att Ryssland, efter fiaskot med Ukraina, för lång tid framöver kommer vara för militärt försvagat för att ö h t angripa något annat land.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad säger att Sverige behöver ingå i en försvarsallians nu, när vi klarat oss utan allianser i 200 år? Allianser innebär inte bara rättigheter, utan även skyldigheter och förpliktelser.
På vilket sätt är Sverige mer utsatt för risker och angrepp nu än vi var för t ex tio år sedan? Varför är Sverige mer hotat än innan Rysslands angrepp på Ukraina? Och inget trams om att "Sverige blir nästa stat att invadera efter Ukraina", utan fakta och logik nu. Sverige har aldrig varit ryskt, vi har ingen stor rysk befolkning, vi gränsar inte till Ryssland, vi är inget hot. Förutom det lilla faktum att Ryssland, efter fiaskot med Ukraina, för lång tid framöver kommer vara för militärt försvagat för att ö h t angripa något annat land.
Tack men jag avböjer fortsatt att debattera med dig, precis som med andra extremister, vår världsbild skiljer sig helt från varandras varför meningsutbyte om detaljfrågor blir helt meningslöst.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Tack men jag avböjer fortsatt att debattera med dig, precis som med andra extremister, vår världsbild skiljer sig helt från varandras varför meningsutbyte om detaljfrågor blir helt meningslöst.
Det är det enkla sättet att smita undan diskussioner som man vet att man kommer förlora. När motståndarens argument är tydliga och klara, och man själv har trasslat in sig i dimmig retorik. Jag har full förståelse för att du drar dig ur debatten, men du är välkommen åter när du rett ut begreppen och förstått vad som händer i världen.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
.... och förstått vad som händer i världen.
På tal om det...
Nu när Prigozhins mediaimperium kollapsat kommer det fram att han har länge varit drivande i att lägga fram bilden över hur Ukraina skulle ha betet sig mot folk i de ockuperade områdena och hur Ukraina skulle ha varit ett hot mot Ryssland.
Kanske nått för dig att läsa vidare på..?

Jag vet att Euromaidan press är "andra sidan" för dig, men det är ju intressant som motvikt till FSB kontrollerade medierna du får dina nyheter ifrån.
Börja här t.ex.
Finns lite bra länkar i den artikeln du kan läsa vidare på.
Tror det skulle kunna vara bra för din personliga utveckling att inhämta lite andra vyer än de du har ?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Relevanta och grundläggande frågor ändå att få grepp på. Inga konstigheter alls.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Den svagaste medlemmen i NATO är USA tycker jag och flera andra​

" Richard Haas, luttrad diplomat och chef för tankesmedjan Council on Foreign Relations i Washington, sade till public service-radiobolaget NPR på torsdagen att det största hotet mot stabiliteten i världen just kan vara ”USA:s inhemska politiska konflikter och polarisering”.
Biden försökte under presskonferensen argumentera för att det finns ett överväldigande stöd för Nato bland det amerikanska folket, men han tvingades även tillägga:
- Ingen kan garantera framtiden.
Biden talade om Finland och Sveriges Natomedlemskap som en historisk händelse.
Men expansionen av Nato sker också i en tid då USA präglas av en historisk politisk turbulens."

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är det enkla sättet att smita undan diskussioner som man vet att man kommer förlora. När motståndarens argument är tydliga och klara, och man själv har trasslat in sig i dimmig retorik. Jag har full förståelse för att du drar dig ur debatten, men du är välkommen åter när du rett ut begreppen och förstått vad som händer i världen.
Ja så skulle man kunna se det förstås men jag ser det på det sättet jag beskrev, men hav förtröstan - det finns gott om folk som märkligt nog vill diskutera med dig, jag är bara inte en av dem. Det finns ingen debatt mellan dig och mig att dra mig ur heller, vi har aldrig haft den och vi kommer inte ha den.

Ha nu en jättefin sommar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja så skulle man kunna se det förstås men jag ser det på det sättet jag beskrev, men hav förtröstan - det finns gott om folk som märkligt nog vill diskutera med dig, jag är bara inte en av dem. Det finns ingen debatt mellan dig och mig att dra mig ur heller, vi har aldrig haft den och vi kommer inte ha den.

Ha nu en jättefin sommar.

Nej, att diskutera med tammer är som att spela schack med en duva....

Han sprätter omkring och skiter på bordet, välter alla pjäser och hävdar att han har vunnit

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09

Han sprätter omkring och skiter på bordet, välter alla pjäser och hävdar att han har vunnit
Tammer har redan fått svar från flera personer.
Om Tammer vill upplysa sig och få bort sina skruvade åsikter, går det därför bra att läsa om dessa svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Det är helt meningslöst att diskutera med sådana som har helt annan världsbild, vare sig de kan hänvisa till Gud, Rothschild, den vita rasen, jorden är platt osv. De diskussionerna finns noll mening för någon av de inblandade att föra.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Den svagaste medlemmen i NATO är USA tycker jag och flera andra​

" Richard Haas, luttrad diplomat och chef för tankesmedjan Council on Foreign Relations i Washington, sade till public service-radiobolaget NPR på torsdagen att det största hotet mot stabiliteten i världen just kan vara ”USA:s inhemska politiska konflikter och polarisering”.
Biden försökte under presskonferensen argumentera för att det finns ett överväldigande stöd för Nato bland det amerikanska folket, men han tvingades även tillägga:
- Ingen kan garantera framtiden.
Biden talade om Finland och Sveriges Natomedlemskap som en historisk händelse.
Men expansionen av Nato sker också i en tid då USA präglas av en historisk politisk turbulens."

Tankesmedjor är politiska verktyg, men jag kan inte hitta vilka som betalar för just den där tankesmedjan så det är svårt att bedöma deras bakomliggande mål med det här uttalandet.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år