Ska man vara orolig för Ryssland?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Raderad medlem 51742

Guest
Lika troligt som att Ryssland och andra illvilliga stater bedriver påverkanskampanjer för att förstärka och utnyttja situationer som dessa är att somliga i Sverige primärt ser frågan utifrån kampen mot islam, där det gärna får brännas koraner och piskas upp en arg och våldsam stämning för att få svenska folket att resa sig mot invandring och islam. Som av en händelse finns ypperliga förutsättningar för att dessa perspektiv kan leva i symbios.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Lika troligt som att Ryssland och andra illvilliga stater bedriver påverkanskampanjer för att förstärka och utnyttja situationer som dessa är att somliga i Sverige primärt ser frågan utifrån kampen mot islam, där det gärna får brännas koraner och piskas upp en arg och våldsam stämning för att få svenska folket att resa sig mot invandring och islam. Som av en händelse finns ypperliga förutsättningar för att dessa perspektiv kan leva i symbios.
Detta hade dock aldrig varit en grej om inte politiken ryckt fram likt ett skenande godståg för att skapa nya spännande kulturella uttryck i vårt samhälle.

Raderad medlem 51742

Guest
Detta hade dock aldrig varit en grej om inte politiken ryckt fram likt ett skenande godståg för att skapa nya spännande kulturella uttryck i vårt samhälle.
Precis, det ena utesluter inte det andra, men det man kan fundera på är vad som är en adekvat reaktion i sammanhanget.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Teori? Det är fakta att det är två olika saker som du och BrooklynS skriver.
Han skrev att ryssarna har påverkat och du skrev att det inte är bevisat att Trump jobbat med ryssarna.
Jag har inte påstått någondera.
Att det finns stora grupper av ryssar och kineser som arbetar med att föra ut desinformation för att destabilisera västländer kan knappast anses ostyrkt.
Jag vet att du rör dig graciöst och insinuerar saker utan att tala om vad du själv tycker, en konstform i sig.

Inlägg som nedan kan då, med indignerade ordval och spelad förvåning, viftas bort som att det var ju inget man själv tyckte, man rör sig bara på ett forum för att påpeka vad andra tycker och skriver.

"Att man inte hittar spår av att Trumps folk konspirerat med ryssar är ganska långt ifrån samma sak som att ryssar inte har påverkat valet"

Berätta mer hur detta inte är ett ställningstagande för konspirationsteorin/teorin att Ryssland påverkade valet till Trumps fördel.

Det får vara någon måtta med trolleriet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Såpass så troligt att man nu officiellt går ut med påståendet.
Det där är samma teori som i SVT mfl igår. Ingen vet om det stämmer men det tar fokus från frågan: islam i Europa.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det där är samma teori som i SVT mfl igår. Ingen vet om det stämmer men det tar fokus från frågan: islam i Europa.
Som jag sa ovan, detta hade inte varit en grej om inte folkutbyte varit en reell verklighet.

men att främmande makt kapitaliserar på förutsättningarna är alldeles uppenbart trovärdigt. Leverage.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det pågår inget folkutbyte har jag fått lära mig.
Nä det är klart det inte förbi dess ”korrekta” bemärkelse men effekten är densamma..

Edit: för folkutbyte i den bemärkelsen är det länder som Ryssland som bedriver. Ni vet, flytta in sitt eget folk och åberopa självständighet från landet man installerat sig i. ”Separatister”

Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag vet att du rör dig graciöst och insinuerar saker utan att tala om vad du själv tycker, en konstform i sig.

Inlägg som nedan kan då, med indignerade ordval och spelad förvåning, viftas bort som att det var ju inget man själv tyckte, man rör sig bara på ett forum för att påpeka vad andra tycker och skriver.

"Att man inte hittar spår av att Trumps folk konspirerat med ryssar är ganska långt ifrån samma sak som att ryssar inte har påverkat valet"

Berätta mer hur detta inte är ett ställningstagande för konspirationsteorin/teorin att Ryssland påverkade valet till Trumps fördel.

Ge dig nu Markus.
Alla länder påverkar andra länder, mer eller mindre.
Detta är likadant som det alltid varit, och alla vet om detta.
Vad man kan bevisa är en helt annan sak.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Eftersom jag vet att mina ord kommer att fultolkas försöker jag undvika att skriva saker som går att vrida iväg alltför mycket.
Angående diskussionen mellan dig och BrooklynS tyckte jag att du använde konstig argumentation. Skriver hen något är det inte rimligt att du påstår att det inte finns bevis för att det som påstås har gjorts i samband med något annat. Du argumenterar mot saker som inte sägs.

När det gäller själva grundfrågan så ser jag Trump som en korkad pajas och ryssarna som illvilliga. Det har inte varit tillräckligt intressant för mig att gräva ner mig i hur mycket ryssar påverkar val i USA. De försöker på alla sätt de kan, men om det lyckas vete sjutton. Ryssarna kan se ett egenintresse i att ha en pajas i Vita Huset så de kan göra det de kan för att få en sån på plats utan att för den skulle vara i samarbete med honom.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ge dig nu Markus.
Ryssland: ”Vi ska bara kolla lite här i Georgien…” ”vi ska bara ha den här biten land i svarta havet”…”och förresten östra regionerna av Ukraina”, ” bäst att kolla till Kiev och Lviv med just in case” ”Hörrö ni baltstater, småryssar är ni allihopa, allihopa!” ”Ungern, duktig vovve, sitta knä?”
…”Polen, glöm inte er historia… vi ses snart igen?” ”Europa, må ni alls frysa ihjäl i vinter, heeheeeheeee…”

Nej men för all del, varför skulle ryssen ha intresse av något utanför Ryssland… men får endera undervärdera Sverige (vilket kanske ligger i linje med hur man ser på landet själv som person?) eller får man nog tillstå att man blivit skadad av 200 år av fred. Naiv alltså..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ge dig nu Markus.
Det är du som ska ge dig, eller så lägger vi ner uppmaningarna av fritidsledarkaraktär.

Narrativet här är att ett antal högljudda personer som också varit nöjda med samhällsutvecklingen nu inte är så nöjda längre och istället för att erkänna eget ansvar så börjar man yra om något yttre hot. Det är mycket möjligt att Ryssland gör både det ena och det andra, vilket för övrigt Sverige/SIDA också gör, men än så länge är det fria fantasier som ämnar att ta fokus från frågan: varför är islam en maktfaktor i Sverige.

Så de som slagit sig för bröstet om än det ena och än det andra, samtidigt skapat detta läge, och nu ser spöken överallt behöver få frågor om deras teorier. Som synes så försvinner de då, nu är ju ingen här längre och berättar om teorierna, lustigt men ack så bekant.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Yepp, vi har glömt bort vad som kan hända och konsekvensen av det. Norge o Finland glömmer inte WW2 och agerar helt olika än naiva svenskar.
Ja exakt, så vad röstade folk på 1998-2014? Visste de inte att försvaret monterades ned?

Folkpartiet ropar någon då! Håll snattran svarar jag på det.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år