Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
är du dum i huvedet på riktigt, du hör va jag säger.
Barilla fullkorns spaghetti koster 34 kr kg på ica maxi
Fullkornspagetti är för det första riktigt äckligt, du kan lika bra göra en carbonara med kikärtor eller linser, för det andra köper man helst svenskt och för det tredje så är det lågkonjunktur och inflation, därför köper man sin mat där den är billig och går till Ica antingen år 2027 eller för att köpa något i disken.

Bifogat

• 1000032646.jpg
    1000032646.jpg
    2.1 MB · Visningar: 8

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Fullkornspagetti är för det första riktigt äckligt, du kan lika bra göra en carbonara med kikärtor eller linser, för det andra köper man helst svenskt och för det tredje så är det lågkonjunktur och inflation, därför köper man sin mat där den är billig och går till Ica antingen år 2027 eller för att köpa något i disken.
jaha detta bekräftar ju min teori. du är helt komplett dum i skallen

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ryssarnas taktik funkar med att splittra väst, nu även på SH
Påverkar ryssarna priset på fullkornsspagetti i någon större utsträckning? Äter man det ens i moder Ryssland, passar det till blinier och/eller borsjtj(*)?

Big-mac indexet kan slänga sig i väggen, det är fullkornsspagetti som påverkar ekonomin mest. Åtminstone för sporthojsåkare. Eller vi som åkte sporthoj för 20 år sedan men som fastnade på forumet.

(*) den som påstår att borsjtj är mer ukrainsk än rysk kommer få ryska ambassaden på sig, ok?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vad? Gillar du inte fri marknad? Den kostar inte det för att de små räkorna är dyra, eller lönerna stigit du vet…
På sitt sätt bryr jag mig inte, skulle aldrig falla mig in att beställa till det priset trots att jag inte behöver vända på slantarna direkt, är en princip att inte betala vad som helst även om man kan.

Men vi skämmer ut oss för folk utifrån som tror att man ska kunna få service till någorlunda rimlig nivå på en flygplats. Men visst, de är antagligen redan blåsta av en taxichaffis till eller från flygplatsen så det stämmer väl in i bilden de redan har.

grymt OT men Putin har säkert något med det här att göra också, på något sätt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå att Ryssarna plockar fram gammalt ubåtsförsvarsvapen, nån här som vet hur det gått med Archer? Har Ukrainarna avslutat utbildningen, och har Sverige lyckats skruva ihop de 8 stycken som skulle skickats och levererat dem än?
Verkar lite dåligt med information om det hela.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Apropå att Ryssarna plockar fram gammalt ubåtsförsvarsvapen, nån här som vet hur det gått med Archer? Har Ukrainarna avslutat utbildningen, och har Sverige lyckats skruva ihop de 8 stycken som skulle skickats och levererat dem än?
Verkar lite dåligt med information om det hela.

Det är dåligt om information om alla Svenska vapen, Ukraina kanske inte vill tala om var truppen med dom svenska vapnen står, eller så har vi bett om att dom inte ska sprida filmer/bilder på dom svenska vapnen, eller så är det en kombination.

Man kan ju nästan förutsätta att där dom senaste/bästa vapnen står samlade har dom tänkt genomföra en offensiv, där dom har gammalt ryskt skrot har dom tänkt vara defensiva.
Så dom vill nog inte avslöja allt för mycket.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Putin har kommit på att det är dåligt att Ryssland bara backar hela tiden, så han har beordrat sin försvarsminister Sjojgu att avancera istället och göra upp planer för att ta över en större ukrainsk stad som Cherson, Odessa, Kharkiv eller Dnipro.

Tja, vad kan gå fel?

Ja, jag vet. Aftonbladet som hänvisar till tankesmedja som hänvisar till... , men jag gillar bilden av Putin som sitter i en bunker och beordrar framryckningar när hans trupper nätt och jämt lyckats hålla stånd på delar av fronten och förlorar andra delar, påminner om en annan kille i en likartad bunker.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det är dåligt om information om alla Svenska vapen, Ukraina kanske inte vill tala om var truppen med dom svenska vapnen står, eller så har vi bett om att dom inte ska sprida filmer/bilder på dom svenska vapnen, eller så är det en kombination.

Man kan ju nästan förutsätta att där dom senaste/bästa vapnen står samlade har dom tänkt genomföra en offensiv, där dom har gammalt ryskt skrot har dom tänkt vara defensiva.
Så dom vill nog inte avslöja allt för mycket.
CV90 är väl inte jättesexig att prata om, men den har de ju sagt är fantastisk och extremt hjälpsam vid frontlinjerna. Carl Gustav är väl rätt tråkig och förekommer väl i varenda krig nuförtiden, men de verkar gilla den med och har pratat om den. Men Archer har inte sagts något om den ens levererats än, och den är ju lite mer intressant, särskilt att ha nära frontlinjen när de försöker trycka sig igenom försvarslinjerna och behöver lite prickskytteartilleri, och den är antagligen billigare att bruka än HiMARS. Förra månaden så skulle trupperna som fick utbildning på vapensystemet snart vara klara med utbildningen, men vad gäller att skruva ihop Archersystemen som skulle skickas har jag inte sett något om alls sen i mars i princip.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Putin har kommit på att det är dåligt att Ryssland bara backar hela tiden, så han har beordrat sin försvarsminister Sjojgu att avancera istället och göra upp planer för att ta över en större ukrainsk stad som Cherson, Odessa, Kharkiv eller Dnipro.

Tja, vad kan gå fel?

Ja, jag vet. Aftonbladet som hänvisar till tankesmedja som hänvisar till... , men jag gillar bilden av Putin som sitter i en bunker och beordrar framryckningar när hans trupper nätt och jämt lyckats hålla stånd på delar av fronten och förlorar andra delar, påminner om en annan kille i en likartad bunker.
Amerikanerna är ju lite purkna på att Ukrainarna inte samlar massor av kraft och trycker på en punkt, utan istället "slösar" massa resurser på att hålla linjerna. Men tänker man på hur marken där Ryssen lyckats marschera fram ser ut efteråt så förstår man att Ukrainarna definitivt inte vill släppa en millimeter någonstans.
Misstänker att många strateger i topposition har blivit lite vana vid snabba krig där folk inte kämpar för sin egen överlevnad på samma sätt som gjordes mer tidigare, och nu görs i Ukraina. Det pratas ju oftare och oftare om att de ryska linjerna ska fallera och de ska överge positioner och springa lite hals över huvud längs hela linjen, men det tror jag itne vi får se. Ukraina får långsamt nöta hela vägen till kusten, och sedan blir det en lång och slitsam kamp att hålla landtungan i månader för att svälta ut de avskurna delarna på militärmateriel.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin