Ska man vara orolig för Ryssland?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Aa just det ja. Glömde det. Det hade aldrig kunnat hända om vi haft en annan valuta. Du har övertygat mig.
Jag vill att vi börjar mäta priser i Euro.

Det borde bara finnas en enda valuta i världen så får företagen anpassa sina priser och kostnader efter den och politiker kan inte så lätt peta i den saken och ändra spelreglerna hipp som happ.

Eller för all del återinför valutor på guldmyntfot.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jämför man SEK med PLN (som är en ganska relevant jämförelse, då det är en annan europeisk valuta inom EU-zonen) i ett land där industrin mår ganska bra, så ser ju kronan ut att ha mått ganska okej.
Jag kunde svurit på att PLN var knuten till EUR som DKK men ser att så nu ej är fallet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag känner till den höga räntan på 90-talet men inte hur EUR hanterades 1992. Kan du förklara det för mig är du snäll? Tack på förhand.

Euron skapades inte förrän 1999.

SEK var knuten till USD fram till 1992 och devalverades ständig med några års jämna mellanrum som en slags konstgjord andning för att rädda den svenska planekonomin.
Just 1992 var pressen på kronan hård, inte så konstigt med den historia Sverige haft av ständiga devalveringar men nu skulle den minsann inte devalveras så riksbanken tvingade att höja räntan ända upp till 500% i förhoppning om att kunna försvara peggen mot dollarn.

Det höll ändå inte och sedan dess har vi haft en flytande valutakurs.

Tror du historien skulle bli annorlunda om vi peggade kronan mot euron?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag känner till den höga räntan på 90-talet men inte hur EUR hanterades 1992. Kan du förklara det för mig är du snäll? Tack på förhand.
Vi försökte hålla en fast växelkurs till ecun, föregångaren till Euron. Det var det försvaret att hålla en fast växelkurs som blev väldigt dyrt, och gav bland annat den berömda räntan på 500%.

Det spelar ingen roll om du binder till Ecu, Euro, Dollar eller Rubel, så länge valutan är fristående kan det kosta att hålla kursen. Ja, dansken har lyckats men de är inte lika exportberoende och har inte fullt lika korkade politiker som styr landet. Även Finland, Italien och Storbritanien fick överge fast kurs vid samma tid som Sverige.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Euron skapades inte förrän 1999.

SEK var knuten till USD fram till 1992 och devalverades ständig med några års jämna mellanrum som en slags konstgjord andning för att rädda den svenska planekonomin.
Nej, den har aldrig varit knuten enbart till dollarn och definitivt inte 1992.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, den har aldrig varit knuten enbart till dollarn och definitivt inte 1992.

Ok, jag hade glömt bytet till den där ECUN, men den historien varade ju och andra sidan bara 1 år.

Men fram till 1991 skriver du det ju själv, "fast växelkurs mot utrikeshandelsvägd valutakorg med extra vikt för USA-dollarn. "

Att inte kalla det som en peggning mot dollarn betraktar jag som semantik och hårklyveri.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Men fram till 1991 skriver du det ju själv, "fast växelkurs mot utrikeshandelsvägd valutakorg med extra vikt för USA-dollarn. "

Att inte kalla det som en peggning mot dollarn betraktar jag som semantik och hårklyveri.

Bortsett från att den totalt hade större andel tyska mark än USD, åtminstone 1977-1981? Även om andelen dollar säkert ökade efter det så känns det inte som hårklyveri att skilja på fallet att en valuta är bunden till USD och att en valuta är bunden till en valutakorg som innehåller mindre än 20% USD.

1695277460784.png

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...