Aa just det ja. Glömde det. Det hade aldrig kunnat hända om vi haft en annan valuta. Du har övertygat mig.Du hade inte hunnit bli vuxen 1992 va?
Jag vill att vi börjar mäta priser i Euro.
Aa just det ja. Glömde det. Det hade aldrig kunnat hända om vi haft en annan valuta. Du har övertygat mig.Du hade inte hunnit bli vuxen 1992 va?
Aa just det ja. Glömde det. Det hade aldrig kunnat hända om vi haft en annan valuta. Du har övertygat mig.
Jag vill att vi börjar mäta priser i Euro.
Jag kunde svurit på att PLN var knuten till EUR som DKK men ser att så nu ej är fallet.Jämför man SEK med PLN (som är en ganska relevant jämförelse, då det är en annan europeisk valuta inom EU-zonen) i ett land där industrin mår ganska bra, så ser ju kronan ut att ha mått ganska okej.
1992 har väl inget med EUR att göra, det var väl EG-valet?Du hade inte hunnit bli vuxen 1992 va?
1992 har väl inget med EUR att göra, det var väl EG-valet?
Jag kunde svurit på att PLN var knuten till EUR som DKK men ser att så nu ej är fallet.
Jag känner till den höga räntan på 90-talet men inte hur EUR hanterades 1992. Kan du förklara det för mig är du snäll? Tack på förhand.
Ja de verkar ha tröttnat på Zelensky nu också. Utan att ha en aning är jag helt säker på att de gör en korrekt bedömningPolackerna är lite försiktiga med att ge bort för mycket av sin självständighet.
Jag känner till den höga räntan på 90-talet men inte hur EUR hanterades 1992. Kan du förklara det för mig är du snäll? Tack på förhand.
Vi försökte hålla en fast växelkurs till ecun, föregångaren till Euron. Det var det försvaret att hålla en fast växelkurs som blev väldigt dyrt, och gav bland annat den berömda räntan på 500%.Jag känner till den höga räntan på 90-talet men inte hur EUR hanterades 1992. Kan du förklara det för mig är du snäll? Tack på förhand.
Nej, den har aldrig varit knuten enbart till dollarn och definitivt inte 1992.Euron skapades inte förrän 1999.
SEK var knuten till USD fram till 1992 och devalverades ständig med några års jämna mellanrum som en slags konstgjord andning för att rädda den svenska planekonomin.
Nej, den har aldrig varit knuten enbart till dollarn och definitivt inte 1992.
- 1871–1915, guldmyntfot.
- 1920-talet, återgång till guldmyntfot efter uppehåll under första världskriget.
- 1931, guldmyntfoten överges.
- 1945–1973, fast växelkurs inom ramen för Bretton Woodssystemet (devalvering 1949).
- 1973–1977, fast växelkurs mot västtysk mark inom ramen för den så kallade valutaormen (devalveringar 1976).
- 1977–1991, fast växelkurs mot utrikeshandelsvägd valutakorg med extra vikt för USA-dollarn (upprepade devalveringar 1977, 1981 och 1982).
- 1991–1992, fast växelkurs mot ecun (genomsnitt av EU-valutorna). Denna fick överges under finanskrisen i Sverige 1990–1994.
- Sedan 1992, rörlig växelkurs med inflationsmål för Riksbanken.
Fast växelkurs – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Eller norska kronan som är ett land med ”hygglig” ekonomi etc..Jämför man SEK med PLN (som är en ganska relevant jämförelse, då det är en annan europeisk valuta inom EU-zonen) i ett land där industrin mår ganska bra, så ser ju kronan ut att ha mått ganska okej.
Train as you fight, fight as you train.? Om det är sant WTF...
Fast det betyder ju iofs att ryska sjukvårdare får träning i alla fall
Men fram till 1991 skriver du det ju själv, "fast växelkurs mot utrikeshandelsvägd valutakorg med extra vikt för USA-dollarn. "
Att inte kalla det som en peggning mot dollarn betraktar jag som semantik och hårklyveri.
Hur går det själv? ?Jag trodde du var tillräckligt gammal och ekonomiskt intresserad för att inte behöva fråga det.
Du får väl fundera en stund.
Hur går det själv? ?
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras